FANDOM

763assunta
Assunta Geens
(Lubbeek, 19 december 1954) is een Belgische actrice, lerares en politica voor de CD&V.

Bij het grote publiek werd Geens bekend voor haar rol van secretaresse Mia Dondeyne in Familie. Ze vertolkte die rol van de start van de serie tot 1996. Ze vertolkte ook rollen in Wittekerke, Big & Betsy en Samson & Gert.

Na haar hogere studies werd ze deeltijds lerares. Zo was ze onder meer muzieklerares in Tielt-Winge, Kessel-Lo en Herentals (Sint Jozefsinstituut) en lerares woordkunst aan de Academie voor Muziek, Woord en Dans in Heist op den Berg.

Haar carrière op de planken startte bij het Huelgas Ensemble van Paul Van Nevel en De Klingel van Dolf Smets. Daarna toerde ze door heel Vlaanderen solo of met een beperkte bezetting met eigen muziek- en woordprogramma's. Geens speelde ook toneel bij Theaterspektakel in Herentals, het Zuidpooltheater in Antwerpen, Lyra Toneel (Lier) en bij Kunst en Geest in Westerlo.

Ze werd verkozen in de gemeenteraad van Westerlo vanaf 2000 en was er schepen van cultuur, burgerlijke stand en bevolking, kunstonderwijs en ontwikkelingssamenwerking.[1] Ze maakt als raadslid deel uit van de raad voor de zittingsperiode 2007-2012 en zetelt ook in de politieraad van de zone Zuiderkempen. Daarnaast vertegenwoordigt ze de gemeente Westerlo in de algemene vergadering van de IOK (de intercommunale ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen), de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten en was ze bestuurslid van het crematorium van Wilrijk.