FANDOM

† Babette Van Tichelen
Seizoenen 123456789 Biekeilegems1
Eerste verschijning Aflevering 7 - 7 januari 1992
Laatste verschijning Aflevering 1725 - 25 oktober 1999
Gespeeld door Bieke Ilegems
Kinderen † Onbekend
Ouders Alfonsine Van Tichelen & † Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Babette Van Tichelen is een hoofdpersonage dat van 7 januari 1992 tot en met 25 oktober 1999 vertolkt werd door Bieke Ilegems.

Familie en Liefdesleven

Babette is een jong meisje dat haar uiterlijk telkens in haar voordeel gebruikt. Bij VDB Electronics heeft ze flirts met Xavier Latour en Jan Van den Bossche in de hoop hogerop te raken. Ze papt ook aan met Peter Van den Bossche om dezelfde reden. Met haar moeder Alfonsine heeft Babette een hechte band, maar haar vader heeft ze nooit gekend omdat hij gestorven is toen ze amper drie jaar oud was.

Na verloop van tijd worden Peter en Babette een koppel, maar terwijl Peter het niet kan laten om met andere vrouwen te flirten, begint Babette een affaire met Gerard Van de Caveye. Tijdens de ontvoering van Guido groeien Babette en Peter terug dichter naar elkaar toe. Uiteindelijk vertrekken ze zelfs samen naar Amerika. Hun relatie loopt daar op de klippen omdat Peter haar laat vallen voor de Nederlandse Willeke De Vries. Babette keert terug naar België. Toen Familie in 1997 een sprong maakte van 7 jaar, bleek Babette die zeven jaar in Frankrijk te hebben gewoond, getrouwd was geweest en man en kind had verloren...

Babette en Henk Terjonck beginnen een relatie, maar Henk laat haar vallen voor secretaresse Lenka Wuytack. Een hele tijd later vindt Babette haar laatste liefdesgeluk bij Rikkert Moortgat, die pastoor wil worden. Ze wordt zelfs zwanger van hem. Wanneer Rikkert en Babette terugkeren van de gynaecoloog moet hun auto uitwijken voor spelende kinderen. Beiden zijn op slag dood.

Beroepsleven

Babette begint als jonge vrouw bij VDB Electronics als directiesecretaresse. Ze wordt al snel de persoonlijke secretaresse van personeelsdirecteur Jan Van den Bossche. Wanneer Marie-Rose De Putter tijdelijk de CEO van het bedrijf wordt, sluit Babette zich na verloop van tijd bij haar aan in de hoop dat ze een goed woordje doet bij Guido. Dankzij haar gedrag wordt Babette echter door Guido ontslagen. Guido komt op zijn woord terug en Babette wordt zijn persoonlijke secretaresse. Na verloop van tijd gaat ze aan de slag als secretaresse in het nieuwe modehuis van Marie-Rose: Maison Marie-Rose. Dankzij haar studies van PR en Communicatie, kan ze binnen het bedrijf hogerop klimmen tot copywriter.

Babette keert uiteindelijk terug als secretaresse naar VDB Electronics en heeft ook een tijdje voor de Franstalige vestiging FAIC gewerkt. Vervolgens blijft ze tot aan haar dood bij het bedrijf.

Verhaallijnen

Schermafbeelding 2019-01-30 om 21.45.00

Losse handjes

Bij VDB Electronics ontmoet secretaresse Babette de nieuwe rechterhand van Guido: Xavier Latour. De twee flirten op het werk en spreken samen af in een hotel om er de nacht door te brengen. Guido en Marie-Rose logeren toevallig in hetzelfde hotel en betrappen de twee. Zowel Xavier als Babette worden op staande voet ontslagen.

Schermafbeelding 2019-02-10 om 10.53.38

Meneer Jan

Guido komt op zijn beslissing terug en Babette mag haar job houden. Ze wordt vervolgens de persoonlijke secretaresse voor Jan, de nieuwe Personeelsdirecteur. Babette en Jan kunnen het goed met elkaar vinden en Babette toont Jan de kneepjes van het vak. Babette ontdekt al snel dat Jan een boontje voor haar heeft en ze besluit dat in haar eigen voordeel te gebruiken.

Schermafbeelding 2019-02-23 om 14.28.13

Babette en Peter

Wanneer Peter een weekje aan de slag gaat bij VDB Electronics, richt Babette meteen haar pijlen op hem. De twee doen alsof het bedrijf van hun is en nemen bovendien Jan meermaals in de maling. Babette verwaarloost haar werk en hangt heel de dag rond Peter. De twee gaan ook samen naar bed en flirten erop los. Wanneer Guido terugkeert uit vakantie, bekoelt de liefde tussen Babette en Peter al snel.

Screenshot 2019-03-19 at 09.48.23

Japanners

Guido geeft Jan de belangrijke taak om een paar Japanse zakenmannen te ontvangen bij VDB Electronics. Babette wordt ingeschakeld om de Japanners een rondleiding te geven in de stad en dat doet ze samen met Guido. De dag nadien vertelt Babette in geuren en kleuren wat er de avond voordien allemaal gebeurd is, maar ze overdrijft een beetje met de pittige details.

Schermafbeelding 2019-04-13 om 12.39.46

Spannende affaire

Babette en Jan zetten hun flirtpartijen verder en ze spreken nu ook geregeld af buiten de kantooruren. Monique vertrouwt het zaakje niet en wil zelfs aan Guido vragen om een andere secretaresse voor Jan te voorzien. Jan wil ondertussen Babette verwennen met cadeautjes en geeft haar onder meer sexy lingerie en een dure halsketting. De twee spreken daarna af om samen naar bed te gaan.

Schermafbeelding 2019-04-16 om 19.48.18

Hamburg

Door een technische panne in het fabriek moet Jan naar Hamburg reizen om er enkele hulpstukken op te halen. Hij neemt stiekem Babette mee en maakt er een snoepreisje van. Hij verwent het meisje en gebruikt hiervoor een blanco cheque die hij voordien van Guido gekregen had. Jan komt hierdoor in de problemen wanneer Mia de grote uitgaven van Jan toont aan Guido.

Aflevering 114 11.17.45
Aflevering 122 om 16.02.52

Marie-Trutsel

Babette loopt tijdens haar vakantie in het Zuiden van Frankrijk Jan en Monique tegen het lijf en volgens Monique is het absoluut geen toeval. Babette geniet nog steeds van de aandacht die ze krijgt van Jan en gaat de confrontatie met Monique niet uit de weg. Wanneer bij VDB Electronics plots Marie-Rose de plaats van Guido inneemt, groeien Babette en Jan terug dichter naar elkaar toe. Samen beramen ze veel plannetjes om het Marie-Rose zo zwaar mogelijk te maken op kantoor. Babette en Jan worden hard aangepakt door Marie-Rose en dat versterkt hun band alleen. Ze blijven op een dag langer werken op kantoor en beginnen opnieuw te flirten. Tijdens hun intense vrijpartij loopt Monique het kantoor van Jan binnen.

Aflevering 134 om 20.06.31
Aflevering 139 om 19.50.31

De ommekeer

Jan neemt de beslissing om van Monique te scheiden en hoopt dat Babette hem een kans wil geven. Hij vraagt zelfs om met hem samen te wonen. Babette vindt het hele idee belachelijk en wijst Jan af. Babette zoekt opnieuw toenadering tot Peter, maar de twee worden door Marie-Rose op kantoor betrapt. Babette start een charmeoffensief om haar nieuwe bazin te vleien en plots kan ze in de ogen van Marie-Rose niets meer fout doen. Marie-Rose en ze maakt het meisje duidelijk dat ze nog een mooie toekomst kan hebben binnen het bedrijf. Babette doet vervolgens extreem onbeschoft tegenover Jan en collega Mia. Babette ziet in Marie-Rose de perfecte schoonmoeder en geeft haar relatie met Peter een kans.

Aflevering 158 10.11.02
Aflevering 159 16.54.10

Ontslagen

Wanneer Guido terugkeert naar bureau doet Babette geen enkele moeite om haar ongenoegen te tonen. Ze maakt iedereen duidelijk dat Marie-Rose de betere CEO is en begint haar werk te verwaarlozen. Ze komt geregeld te laat, loopt de hele dag te dromen van een carrièreswitch naar de modebranche en doet grof tegen Mia en Jan. Voor Guido is de maat vol en ontslaat haar. Peter en Marie-Rose gaan meteen met Guido in de clinch en Peter wil er alles aan doen om het ontslag aan te vechten. Peter maakt zijn vader duidelijk dat hij niet correct is en eigenlijk ook Jan moet ontslaan voor zijn onprofessioneel gedrag met Babette. Wanneer ook de vakbond het werk dreigt neer te leggen, besluit Guido het ontslag in te trekken. Babette gaat vervolgens aan de slag als zijn persoonlijke secretaresse.

Aflevering 189 10.16.16
Aflevering 174 03.46.33

De mol

Ondanks de duidelijke waarschuwingen, blijft Babette er plezier in hebben om ruzie te stoken. Ze gaat samen met Peter naar het verlovingsfeest van Marleen, tot groot ongenoegen van Jan en Monique. Wanneer Babette te horen krijgt dat VDB Electronics mogelijks zijn grootste klant verliest, vertelt ze alles aan Peter omdat er veel ontslagen dreigen te vallen. Peter gaat praten met vakbondsafgevaardigde Rik Pauwels en Guido denkt meteen dat Babette alle vertrouwelijke informatie aan de vakbond doorvertelt. De vakbond dreigt met acties en Babette houdt ondertussen Peter op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op kantoor. Een tijdje later maakt Guido met de directieleden de beslissing om effectief 75 mensen op straat te zetten en de vakbond besluit de kantoren van VDB Electronics te bezetten.

Aflevering 193 20.15.53
Aflevering 201 14.08.15

Betaald verlof

Babette is wekenlang technisch werkloos tijdens de vakbondsactie, maar is blij met haar betaald verlof. Ze hangt geregeld rond in Het Vissershuis, maar mist vooral Peter die nu aan zijn legeropleiding begonnen is. Babette en Chantal zoeken elkaars gezelschap op, maar ook Willy probeert de twee dames gezelschap te houden. Willy is eenzaam en probeert Babette te kussen. Herman zet Willy op zijn plaats en hij biedt nadien meerdere keren zijn excuses op. Wanneer het probleem bij VDB Electronics wordt opgelost, kan Babette gewoon terug gaan werken, maar ze voelt zich niet goed meer in haar functie. Ze krijgt van Marie-Rose het aanbod om bij haar nieuwe modehuis Maison Marie-Rose aan de slag te gaan en Babette geeft haar ontslag aan Guido.

Aflevering 216 11.32.45
Aflevering 223 11.08.45

Maison Marie-Rose

Babette gaat aan de slag bij Maison Marie-Rose en ontmoet er de grote baas Gerard Van de Caveye. Gerard kan het goed vinden met alle vrouwelijke werkkrachten en dat is Babette niet ontgaan. Ze probeert met Gerard te flirten in de hoop hoger op te komen. Marie-Rose heeft het spelletje van Babette al snel door en wijst de jonge vrouw geregeld op haar fouten. De eerste modeshow van Maison Marie-Rose staat voor de deur. Babette en Chantal willen een ludieke actie doen en verstoppen de collectie in een vrachtwagen zodat ze op de dag van de modeshow er plots tevoorschijn mee kunnen komen. Maxim is volledig in paniek als hij de kleding niet kan vinden. Marie-Rose ziet genoodzaakt om de show te verplaatsen en belt iedereen op. Het nieuws dat Babette hier achter zit, komt bij Marie-Rose hard aan.

Aflevering 223 11.09.32
Aflevering 238 10.05.44

Babette op straat

Babette doet bij Maison Marie-Rose haar uiterste best om Gerard voor zich te winnen, maar haar gedrag stoort Chantal en de rest van het personeel. Wanneer er een reclamecampagne gemaakt moet worden, stelt Babette zich kandidaat en Marie-Rose is enthousiast over haar voorstel. Peter pikt het niet dat Babette op de werkvloer flirt met Gerard. Hij neemt de sleutel van haar studio af waardoor ze niet meer binnen kan. Babette moet noodgedwongen bij Marie-Rose en Veronique blijven logeren. De ruzie met Peter, weerhoudt Babette er niet van om met Gerard naar een receptie te gaan. Gerard geeft bovendien een dure jurk van Marie-Rose aan Babette zodat ze die kan dragen voor de receptie en Marie-Rose is het gedrag van de jonge vrouw grondig beu.

Aflevering 240 08.21.14
Aflevering 266 om 21.10.14

De affaire

Peter en Babette leggen hun ruzie bij en gaan samen naar het huwelijk van Anna en Albert. Ook de verjaardag van Herman wordt gevierd en Babette toont haar zangtalent aan haar vrienden in een karaokebar. Het geflirt tussen Babette en Gerard blijft gewoon verder lopen en tijdens een vrijpartij worden ze op kantoor betrapt door poetsvrouw Julienne. Marie-Rose is het gedrag van haar zakenpartner beu, maar Gerard ontkent alles. Wanneer hij vervolgens Veronique probeert aan te randen, zet Marie-Rose hem aan de deur en kan ze Gerard volledig uitkopen. Marie-Rose maakt vooral aan Babette duidelijk dat niemand nog contact met hem mag hebben. Babette heeft echter nog altijd stiekem contact met Gerard en houdt hem op de hoogte van de ontwikkelingen binnen Maison Marie-Rose.

Aflevering 274 17.02.55
Aflevering 289 om 19.29.58

De verdwijning van Guido

Terwijl Babette en Gerard hun affaire buiten kantoor verderzetten, heeft Peter genoeg van het gedrag van zijn vriendin. Ook Babette is het beu dat Peter voortdurend flirt met de modellen van Maison Marie-Rose. Babette stelt haar relatie met Peter in vraag en kiest er zelfs voor om haar verjaardag met Gerard door te brengen. Peter komt te weten dat Babette geheimzinnige telefoontjes pleegt op kantoor en stelt haar vertrouwen in vraag. Wanneer op een dag Guido van de aardbodem verdwenen is, probeert Babette er toch te zijn voor Peter. De twee kunnen hun problemen opzij zetten. Gerard hoopt nog altijd op informatie van Babette, maar ze besluit het contact te verbreken om Peter volledig te kunnen steunen.

Aflevering 306 om 09.53.46
Aflevering 305 om 11.02.27

Babette aan de macht

Sinds de ontvoering van Guido zien Babette en Peter elkaar nog amper. Hij steekt al zijn tijd en energie in de zoektocht naar zijn vader, maar de vrienden van Babette vinden het vreemd dat ze niet voortdurend bij Peter wil zijn om hem te steunen. Babette maakt het zich ondertussen comfortabel bij Maison Marie-Rose en plaatst zichzelf aan het bureau van Marie-Rose. Ze is jaloers op Gwen en waarschuwt haar dat ze uit de buurt van Peter moet blijven. Chantal is ervan overtuigd dat Babette nog altijd contact heeft met Gerard en overhoort een telefoongesprek tussen de twee. Babette en Peter zoeken ondertussen opnieuw toenadering en Babette helpt hem in zijn plannetje om het losgeld voor Guido veilig op de afgesproken plaats te krijgen.

VDB Systems2 Seizoen4
BabetteProfiel4

Veronique Van den Bossche is opnieuw naar Italië vertrokken en Maison Marie-Rose houdt op met bestaan. Babette is opnieuw werkloos, maar krijgt van Guido Van den Bossche haar job als secretaresse terug in zijn nieuwe bedrijf VDB Systems.

De relatie van Babette en Peter Van den Bossche komt onder druk te staan wanneer hij naar de Verenigde Staten vertrekt om aan Harvard te studeren. Babette blijft alleen achter en stort zich op haar werk bij VDB Systems. Tot ze verschillende verhalen uit de VS hoort. Peter heeft er twee nieuwe vrienden leren kennen: Henk Terjonck en zijn vriendin Willeke De Vries. Peter en Willeke kunnen het goed met elkaar vinden en gaan van het ene feestje naar het andere. Henk keert terug naar huis en gaat aan de slag bij VDB, waar hij de wilde verhalen aan Babette vertelt. Babette brengt Guido op de hoogte en breekt met Peter. Nadien begint ze een relatie met Henk.

Peter keert voor enkele dagen terug naar België en brengt Willeke mee. Het komt tot een aanvaring tussen Peter en Babette, maar Henk komt tussenbeide. Ook de familie breekt met Peter wanneer ze te weten komen dat hij experimenteert met drugs. Peter vertrekt terug naar Amerika en Babette gaat verder met haar leven in België.

GuidoClaire2 Seizoen5

In Amerika zijn Peter Van den Bossche en Willeke De Vries in een sekte belandt. De sekte pleegde massaal zelfmoord in La Torra Blanca, en Guido Van den Bossche vindt het levenloze lichaam van Willeke. Van Peter en sekteleider Salomon ontbreekt elk spoor. Babette en Henk Terjonck gaan samen naar Nederland voor de begrafenis van Willeke, al worden ze daar niet hartelijk ontvangen. Ook bij Guido is Babette even niet meer welkom, omdat hij haar de schuld geeft dat Peter vertrokken is.

Tussen Babette en Henk komt het ook tot een breuk dankzij de komst van secretaresse Lenka Wuytack. Babette neemt even afstand van de familie en geeft haar ontslag bij VDB Electronics.

ArtsenZonderGrenzen12 Seizoen6
SF06 25

De serie maakt een sprong in de tijd van zeven jaar

Babette werkt weer als secretaresse bij VDB Electronics, maar zorgt onrechtstreeks voor ruzie tussen Jan Van den Bossche en zijn echtgenote Nele Van Winckel. Nele zag namelijk hoe Jan haar een lift aanbood, en weet wat er tussen de twee gebeurd is.

Nadien richt Babette haar pijlen op iemand anders: Guido Van den Bossche. Hij woont in Knokke om te revalideren na zijn tragische val in Malta. Babette komt hem vaak bezoeken, tot groot ongenoegen van zijn nieuwe vriendin Els D'hollander. Zij heeft al snel in de gaten wat Babette van plan is, en wil er een stokje voor steken. Babette merkt dat ze teveel is, en vertrekt weer.

Ze vindt opnieuw het liefdesgeluk bij Rikkert Moortgat, die ze ontmoet in de Bananja. De twee zijn smoorverliefd op elkaar, maar Rikkert heeft slecht nieuws voor haar: hij wil namelijk priester worden. Tijdens de seizoensfinale gaat Babette naar het huwelijk van Guido en Els, waar ze net zoals de rest van de gasten gegijzeld wordt door extremisten uit het Oostblok.

Binnenkort

SF08 34
Familie1547
Familie1161

Nu Babette en Rikkert Moortgat uit elkaar zijn, heeft Babette het gezelschap van haar vrienden hard nodigt. Ze probeert steun te zoeken bij Noortje Moortgat, en probeert op hetzelfde moment te weten te komen wat Rikkert van plan is met zijn leven. Babette probeert ook toenadering tot Henk Terjonck te zoeken en ze organiseren samen een etentje.

Babette merkt op dat Jolien Stijnen en Jan Van den Bossche het wel héél goed met elkaar kunnen vinden op kantoor. Ze probeert Jolien te waarschuwen, maar ze luistert niet naar haar goede raad. Dit zorgt voor spanningen tussen de twee secretaresses, en dat is duidelijk merkbaar voor de andere werknemers van VDB. Wanneer Jolien nadien haar pijlen op René D'hollander richt, staat Babette opnieuw klaar met goede raad.

Rikkert heeft definitief gekozen voor het priesterschap, maar wil zijn vriendschap met Babette niet zomaar opzeggen. Toch kan Babette het niet aanvaarden dat Rikkert deze keuze gemaakt heeft, vooral omdat zijn motivatie niet goed is. Tijdens de feestdagen gaat Babette in haar eentje op vakantie naar Spanje en daar ontmoet ze de jonge priester Johan. De twee hebben een goed gesprek over het geloof van Rikkert, en hij raadt haar aan om met Rikkert te praten. Eenmaal thuis, blijven Rikkert en Babette goede vrienden, en steunt ze hem tijdens zijn eerste stappen in het priesterdom.

Wanneer Rikkert en Walter Dierckx samen naar Eilat gaan, krijgt Rikkert een ongeval tijdens een duikavontuur. Babette wordt op de hoogte gebracht en reist onmiddellijk naar Eilat om hem op te zoeken in het ziekenhuis. Rikkert overleeft zijn ongeval, maar Babette wijkt geen seconde van zijn zijde en kijkt hem liefdevol aan als hij de ogen opent. Rikkert vindt het geweldig dat zij naar Eilat is gekomen, maar de reden ontsnapt hem. Ook Peter Van den Bossche komt in Eilat aan, want hij is vastberaden om Babette terug voor hem te winnen. Walter bemoeit zich met de zaak en merkt dat Babette en Rikkert voor elkaar gemaakt zijn.

Sinds zijn ongeluk zijn de ogen van Rikkert geopend. Hij is nog steeds verliefd op Babette en zegt zijn droom om priester te worden op. De twee maken een romantische reis naar de Dode Zee en vieren dat ze terug een koppel zijn.

Seizoen9 11
Familie afl1725 PeterBabette

Babette wil haar collega, en goede vriendin, Jolien Stijnen raad geven in verband met haar relatie met Peter Van den Bossche. Hij wil het namelijk niet openbaar maken, en dat doet Jolien veel pijn. Babette waarschuwt Jolien dat Peter haar aan het lijntje houdt.

Niet veel later denkt Babette dat ze zwanger is en ze deelt het nieuws met Rikkert Moortgat. Die is zo in de wolken dat hij Babette meteen ten huwelijk vraagt. Babette droomt al luidop van haar huwelijk en samen met Rikkert vragen ze aan Noortje Moortgat om doopmeter en getuige te worden. Hun geluk is jammer genoeg van korte duur. De twee gaan samen naar de gynaecoloog voor een onderzoek en nadien gebeurt het ondenkbare.

Rikkert wil nog graag op bezoek gaan bij Walter Dierckx en rijdt daarom iets sneller. Wanneer een meisje op straat loopt om haar bal te halen, moet Rikkert uitwijken me de wagen. Ze botsen tegen een boom en het ongeval loopt fataal af voor beiden. Rikkert is op slag dood en ook voor Babette kan geen hulp meer baten. Ze sterft in de handen van haar ex Peter, die ter plekke kwam om zijn goede vriendin Babette te helpen.

Trivia

  • Babette is jarig op 3 mei.
  • Bieke Ilegems en Erik Goossens leerden elkaar kennen op de set van Familie als Babette en Peter en werden ook buiten de serie een koppel.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relaties van Babette, zie hier.