FANDOM

† Babette Van Tichelen
Seizoenen 123456789 Biekeilegems1
Eerste verschijning Aflevering 7 - 7 januari 1992
Laatste verschijning Aflevering 1725 - 25 oktober 1999
Gespeeld door Bieke Ilegems
Kinderen † Onbekend
Ouders Alfonsine Van Tichelen & Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Babette Van Tichelen is een hoofdpersonage dat van 7 januari 1992 tot en met 25 oktober 1999 vertolkt werd door Bieke Ilegems.

Familie en Liefdesleven

Babette is een jong meisje dat haar uiterlijk telkens in haar voordeel gebruikt. Bij VDB Electronics heeft ze flirts met Xavier Latour en Jan Van den Bossche in de hoop hogerop te raken. Ze papt ook aan met Peter Van den Bossche om dezelfde reden. Met haar moeder Alfonsine Van Tichelen heeft Babette een hechte band, maar haar vader heeft ze nooit gekend.

Na verloop van tijd worden Peter en Babette een koppel en ze vertrekken zelfs samen naar Amerika. Hun relatie loopt daar op de klippen omdat Peter haar laat vallen voor de Nederlandse Willeke De Vries. Babette keert terug naar België. Toen Familie in 1997 een sprong maakte van 7 jaar, bleek Babette die zeven jaar in Frankrijk te hebben gewoond, getrouwd was geweest en man en kind had verloren...

Babette en Henk Terjonck beginnen een relatie, maar Henk laat haar vallen voor secretaresse Lenka Wuytack. Een hele tijd later vindt Babette haar laatste liefdesgeluk bij Rikkert Moortgat, die pastoor wil worden. Ze wordt zelfs zwanger van hem. Wanneer Rikkert en Babette terugkeren van de gynaecoloog moet hun auto uitwijken voor spelende kinderen. Beiden zijn op slag dood.

Beroepsleven

Babette begint als 18-jarig meisje als secretaresse bij VDB Electronics. Ze wordt al snel de persoonlijke secretaresse van Personeelsdirecteur Jan Van den Bossche. Wanneer Marie-Rose De Putter tijdelijk de CEO van het bedrijf wordt, sluit Babette zich na verloop van tijd bij haar aan in de hoop dat ze een goed woordje doet bij Guido. Dankzij haar gedrag wordt Babette echter door Guido ontslagen. Guido komt op zijn woord terug en Babette wordt zijn persoonlijke secretaresse. Na verloop van tijd gaat ze aan de slag in het nieuwe modehuis van Marie-Rose: Maison Marie-Rose.

Babette keert uiteindelijk terug als secretaresse naar VDB Electronics en heeft ook een tijdje voor de Franstalige vestiging FAIC gewerkt. Vervolgens blijft ze tot aan haar dood bij het bedrijf.

Verhaallijnen

Schermafbeelding 2019-01-30 om 21.45.00

Losse handjes

Bij VDB Electronics ontmoet secretaresse Babette de nieuwe rechterhand van Guido: Xavier Latour. De twee flirten op het werk en spreken samen af in een hotel om er de nacht door te brengen. Guido en Marie-Rose logeren toevallig in hetzelfde hotel en betrappen de twee. Zowel Xavier als Babette worden op staande voet ontslagen.

Schermafbeelding 2019-02-10 om 10.53.38

Meneer Jan

Guido komt op zijn beslissing terug en Babette mag haar job houden. Ze wordt vervolgens de persoonlijke secretaresse voor Jan, de nieuwe Personeelsdirecteur. Babette en Jan kunnen het goed met elkaar vinden en Babette toont Jan de kneepjes van het vak. Babette ontdekt al snel dat Jan een boontje voor haar heeft en ze besluit dat in haar eigen voordeel te gebruiken.

Schermafbeelding 2019-02-23 om 14.28.13

Babette en Peter

Wanneer Peter een weekje aan de slag gaat bij VDB Electronics, richt Babette meteen haar pijlen op hem. De twee doen alsof het bedrijf van hun is en nemen bovendien Jan meermaals in de maling. Babette verwaarloost haar werk en hangt heel de dag rond Peter. De twee gaan ook samen naar bed en flirten erop los. Wanneer Guido terugkeert uit vakantie, bekoelt de liefde tussen Babette en Peter al snel.

Screenshot 2019-03-19 at 09.48.23

Japanners

Guido geeft Jan de belangrijke taak om een paar Japanse zakenmannen te ontvangen bij VDB Electronics. Babette wordt ingeschakeld om de Japanners een rondleiding te geven in de stad en dat doet ze samen met Guido. De dag nadien vertelt Babette in geuren en kleuren wat er de avond voordien allemaal gebeurd is, maar ze overdrijft een beetje met de pittige details.

Schermafbeelding 2019-04-13 om 12.39.46

Spannende affaire

Babette en Jan zetten hun flirtpartijen verder en ze spreken nu ook geregeld af buiten de kantooruren. Monique vertrouwt het zaakje niet en wil zelfs aan Guido vragen om een andere secretaresse voor Jan te voorzien. Jan wil ondertussen Babette verwennen met cadeautjes en geeft haar onder meer sexy lingerie en een dure halsketting. De twee spreken daarna af om samen naar bed te gaan.

Schermafbeelding 2019-04-16 om 19.48.18

Hamburg

Door een technische panne in het fabriek moet Jan naar Hamburg reizen om er enkele hulpstukken op te halen. Hij neemt stiekem Babette mee en maakt er een snoepreisje van. Hij verwent het meisje en gebruikt hiervoor een blanco cheque die hij voordien van Guido gekregen had. Jan komt hierdoor in de problemen wanneer Mia de grote uitgaven van Jan toont aan Guido.

Aflevering 124 om 09.18.45

Marie-Trutsel

Guido moet maandenlang revalideren na een auto-ongeval waardoor Marie-Rose nu aan de leiding staat van VDB Electronics. Babette en Jan kunnen het absoluut niet vinden met haar manier van leidinggeven en doen er alles aan om haar te dwarsbomen. Samen beramen ze veel plannetjes om Marie-Rose het leven zuur te maken binnen het bedrijf.

Aflevering 122 om 16.02.52

De afwijzing

Door hun intense samenwerking, beginnen Babette en Jan terug te flirten op kantoor. Tijdens een vrijpartij op het bureau van Jan stapt Monique binnen en deze keer zet ze Jan onmiddellijk aan de deur. Jan maakt vervolgens zelf de beslissing om de scheiding aan te vragen en vraag aan Babette of ze niet wil samenwonen. Babette vindt het voorstel van Jan belachelijk en wijst hem kordaat af.

Aflevering 139 om 19.49.05

Babette verandert van kant

Babette en Peter wordt door Marie-Rose betrapt op kantoor en Babette start een charmeoffensief om Marie-Rose te vleien. Plotseling kan Babette niets meer verkeerd doen in de ogen van Marie-Rose en ze maakt het meisje duidelijk dat ze nog een mooie toekomst kan hebben binnen het bedrijf. Babette doet vervolgens extreem onbeschoft tegenover Jan en collega Mia.

GuidoOntvoerd5 seizoen3
MaisonMarieRose4 seizoen3

De relatie van Babette en Peter Van den Bossche vertoont zijn eerste barsten. Dankzij de ontvoering van Guido Van den Bossche, spendeert Peter al zijn tijd in de zoektocht naar zijn vader. En als hij niet aan het zoeken is, moet hij werken in het leger. Babette klaagt dat ze elkaar nooit meer zien, en Peter stelt voor om samen op reis te gaan naar Canada. Groot is Babettes verbazing wanneer ze te weten komt dat ze eigenlijk naar Canada gaan om Guido te zoeken.

Terwijl Peter de omgeving verkent, komt Babette oog in oog te staan met Guido in het hotel. Hij is vastgebonden aan een rolstoel en wordt naar zijn hotelkamer gebracht. Babette brengt Peter meteen op de hoogte en samen proberen ze hem te bevrijden. Dit mislukt, en de ontvoerders brengen Guido naar een afgelegen plaats in de Canadese bossen. Peter beseft dat ze zijn vader nu nooit meer zullen terugvinden, en samen keren ze naar huis.

Bij Maison Marie-Rose gaat het in eerste instantie zeer goed. Door de vakkundige leiding van Marie-Rose De Putter volgen de collecties elkaar op. Babette wordt gevraagd om model te spelen, wat voor jaloezie zorgt bij haar beste vriendin Chantal.

Wanneer Veronique Van den Bossche terugkeert uit Italië, verandert de sfeer. Zij staat nu aan de leiding omdat haar vriend Giancarlo geïnvesteerd heeft in Maison Marie-Rose. Marie-Rose wordt aan de deur gezet. Wanneer Guido kan ontsnappen, maar in de gevangenis belandt, komt ook Maison Marie-Rose in slechte papieren door de slechte naam van Guido Van den Bossche. Veronique panikeert en Giancarlo draait de geldkraan dicht. Babette geeft haar ontslag en hoopt terug aan de slag te kunnen gaan bij VDB Electronics.

VDB Systems2 Seizoen4
BabetteProfiel4

Veronique Van den Bossche is opnieuw naar Italië vertrokken en Maison Marie-Rose houdt op met bestaan. Babette is opnieuw werkloos, maar krijgt van Guido Van den Bossche haar job als secretaresse terug in zijn nieuwe bedrijf VDB Systems.

De relatie van Babette en Peter Van den Bossche komt onder druk te staan wanneer hij naar de Verenigde Staten vertrekt om aan Harvard te studeren. Babette blijft alleen achter en stort zich op haar werk bij VDB Systems. Tot ze verschillende verhalen uit de VS hoort. Peter heeft er twee nieuwe vrienden leren kennen: Henk Terjonck en zijn vriendin Willeke De Vries. Peter en Willeke kunnen het goed met elkaar vinden en gaan van het ene feestje naar het andere. Henk keert terug naar huis en gaat aan de slag bij VDB, waar hij de wilde verhalen aan Babette vertelt. Babette brengt Guido op de hoogte en breekt met Peter. Nadien begint ze een relatie met Henk.

Peter keert voor enkele dagen terug naar België en brengt Willeke mee. Het komt tot een aanvaring tussen Peter en Babette, maar Henk komt tussenbeide. Ook de familie breekt met Peter wanneer ze te weten komen dat hij experimenteert met drugs. Peter vertrekt terug naar Amerika en Babette gaat verder met haar leven in België.

GuidoClaire2 Seizoen5

In Amerika zijn Peter Van den Bossche en Willeke De Vries in een sekte belandt. De sekte pleegde massaal zelfmoord in La Torra Blanca, en Guido Van den Bossche vindt het levenloze lichaam van Willeke. Van Peter en sekteleider Salomon ontbreekt elk spoor. Babette en Henk Terjonck gaan samen naar Nederland voor de begrafenis van Willeke, al worden ze daar niet hartelijk ontvangen. Ook bij Guido is Babette even niet meer welkom, omdat hij haar de schuld geeft dat Peter vertrokken is.

Tussen Babette en Henk komt het ook tot een breuk dankzij de komst van secretaresse Lenka Wuytack. Babette neemt even afstand van de familie en geeft haar ontslag bij VDB Electronics.

ArtsenZonderGrenzen12 Seizoen6
SF06 25

De serie maakt een sprong in de tijd van zeven jaar

Babette werkt weer als secretaresse bij VDB Electronics, maar zorgt onrechtstreeks voor ruzie tussen Jan Van den Bossche en zijn echtgenote Nele Van Winckel. Nele zag namelijk hoe Jan haar een lift aanbood, en weet wat er tussen de twee gebeurd is.

Nadien richt Babette haar pijlen op iemand anders: Guido Van den Bossche. Hij woont in Knokke om te revalideren na zijn tragische val in Malta. Babette komt hem vaak bezoeken, tot groot ongenoegen van zijn nieuwe vriendin Els D'hollander. Zij heeft al snel in de gaten wat Babette van plan is, en wil er een stokje voor steken. Babette merkt dat ze teveel is, en vertrekt weer.

Ze vindt opnieuw het liefdesgeluk bij Rikkert Moortgat, die ze ontmoet in de Bananja. De twee zijn smoorverliefd op elkaar, maar Rikkert heeft slecht nieuws voor haar: hij wil namelijk priester worden. Tijdens de seizoensfinale gaat Babette naar het huwelijk van Guido en Els, waar ze net zoals de rest van de gasten gegijzeld wordt door extremisten uit het Oostblok.

Binnenkort

SF08 34
Familie1547
Familie1161

Nu Babette en Rikkert Moortgat uit elkaar zijn, heeft Babette het gezelschap van haar vrienden hard nodigt. Ze probeert steun te zoeken bij Noortje Moortgat, en probeert op hetzelfde moment te weten te komen wat Rikkert van plan is met zijn leven. Babette probeert ook toenadering tot Henk Terjonck te zoeken en ze organiseren samen een etentje.

Babette merkt op dat Jolien Stijnen en Jan Van den Bossche het wel héél goed met elkaar kunnen vinden op kantoor. Ze probeert Jolien te waarschuwen, maar ze luistert niet naar haar goede raad. Dit zorgt voor spanningen tussen de twee secretaresses, en dat is duidelijk merkbaar voor de andere werknemers van VDB. Wanneer Jolien nadien haar pijlen op René D'hollander richt, staat Babette opnieuw klaar met goede raad.

Rikkert heeft definitief gekozen voor het priesterschap, maar wil zijn vriendschap met Babette niet zomaar opzeggen. Toch kan Babette het niet aanvaarden dat Rikkert deze keuze gemaakt heeft, vooral omdat zijn motivatie niet goed is. Tijdens de feestdagen gaat Babette in haar eentje op vakantie naar Spanje en daar ontmoet ze de jonge priester Johan. De twee hebben een goed gesprek over het geloof van Rikkert, en hij raadt haar aan om met Rikkert te praten. Eenmaal thuis, blijven Rikkert en Babette goede vrienden, en steunt ze hem tijdens zijn eerste stappen in het priesterdom.

Wanneer Rikkert en Walter Dierckx samen naar Eilat gaan, krijgt Rikkert een ongeval tijdens een duikavontuur. Babette wordt op de hoogte gebracht en reist onmiddellijk naar Eilat om hem op te zoeken in het ziekenhuis. Rikkert overleeft zijn ongeval, maar Babette wijkt geen seconde van zijn zijde en kijkt hem liefdevol aan als hij de ogen opent. Rikkert vindt het geweldig dat zij naar Eilat is gekomen, maar de reden ontsnapt hem. Ook Peter Van den Bossche komt in Eilat aan, want hij is vastberaden om Babette terug voor hem te winnen. Walter bemoeit zich met de zaak en merkt dat Babette en Rikkert voor elkaar gemaakt zijn.

Sinds zijn ongeluk zijn de ogen van Rikkert geopend. Hij is nog steeds verliefd op Babette en zegt zijn droom om priester te worden op. De twee maken een romantische reis naar de Dode Zee en vieren dat ze terug een koppel zijn.

Seizoen9 11
Familie afl1725 PeterBabette

Babette wil haar collega, en goede vriendin, Jolien Stijnen raad geven in verband met haar relatie met Peter Van den Bossche. Hij wil het namelijk niet openbaar maken, en dat doet Jolien veel pijn. Babette waarschuwt Jolien dat Peter haar aan het lijntje houdt.

Niet veel later denkt Babette dat ze zwanger is en ze deelt het nieuws met Rikkert Moortgat. Die is zo in de wolken dat hij Babette meteen ten huwelijk vraagt. Babette droomt al luidop van haar huwelijk en samen met Rikkert vragen ze aan Noortje Moortgat om doopmeter en getuige te worden. Hun geluk is jammer genoeg van korte duur. De twee gaan samen naar de gynaecoloog voor een onderzoek en nadien gebeurt het ondenkbare.

Rikkert wil nog graag op bezoek gaan bij Walter Dierckx en rijdt daarom iets sneller. Wanneer een meisje op straat loopt om haar bal te halen, moet Rikkert uitwijken me de wagen. Ze botsen tegen een boom en het ongeval loopt fataal af voor beiden. Rikkert is op slag dood en ook voor Babette kan geen hulp meer baten. Ze sterft in de handen van haar ex Peter, die ter plekke kwam om zijn goede vriendin Babette te helpen.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relaties van Babette, zie hier.