FANDOM

† Ben Van der Venne
Seizoenen 123 ProfielBenS2
Eerste verschijning Aflevering 108 - 27 mei 1992
Laatste verschijning Mei 1994
Gespeeld door Ben Rottiers
Kinderen Lovely Van der Venne
Ouders † Onbekend & Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekSlideshow

Algemene Informatie

Ben Van der Venne is een hoofdpersonage dat van 27 mei 1992 tot en met mei 1994 vertolkt werd door Ben Rottiers.

Liefdesleven en Familie

Ben verloor zijn vader toen hij amper 2 jaar oud was. Met zijn moeder heeft hij een goede band en wanneer haar gezondheid achteruit gaat, staat hij ook elke dag paraat voor haar. Hij heeft namelijk niets anders meer, omdat hij enig kind is en verder geen familie heeft.

Als leerkracht kwam Ben in contact met Marleen Van den Bossche. Hij helpt Marleen met haar examen Economie en ze krijgen gevoelens voor elkaar. Ze stappen in het huwelijksbootje en Ben trekt in bij Marleen en haar moeder Anna. Marleen wordt onvruchtbaar door een tumor op haar baarmoeder waardoor Ben en Marleen een adoptieprocedure opstarten. Ze adopteren samen het Indische meisje Lovely. Aan het einde van het tweede seizoen sterft Marleen na een aanrijding met een auto, waardoor Ben alleen instaat voor de opvoeding van Lovely. Ze verhuizen samen naar Afrika om er aan ontwikkelingshulp te doen.

Beroepsleven

Na zijn legerdienst ging Ben als economist aan de slag bij VDB Electronics. Hij gaf deze job op om als leerkracht Economie in een middelbare school aan de slag te gaan. In zijn vrije tijd speelt Ben bij een lokaal voetbalploegje en is hij ook gefascineerd door kaartlegging. Na de dood van Marleen trekt Ben met de kleine Lovely naar Afrika om er aan ontwikkelingshulp te doen.

Verhaallijnen

Screenshot 2019-05-31 at 15.36.17

Bijles

Ben is leerkracht Economie en wordt door Guido opgetrommeld om bijles te geven aan Marleen. Volgens Veronique is Ben eerder een triestige plant en Marleen ziet er tegen op. Vanaf de eerste les wordt duidelijk dat Marleen en Ben toch veel gemeenschappelijk hebben en de opmerkelijke studiemethoden van Ben missen hun effect niet.

Aflevering 121 om 15.22.46
Aflevering 149 om 10.34.52

Samenwonen

Twee maanden later. Marleen en Ben hebben al een tijdje een relatie. Het duurt nadien niet lang voor de twee de beslissing nemen om met elkaar te trouwen. Volgens Anna gaat het allemaal een beetje snel en ze vertrouwt Ben nog niet helemaal. Vooral omdat hij tien jaar ouder is. Marleen maakt haar moeder duidelijk dat ze een volwassen vrouw is en gaat langs bij de hele familie om Ben officieel voor te stellen als haar verloofde. Ben begrijpt de twijfels bij Anna en probeert haar voor zich te winnen. Hij probeert Anna altijd aan te spraken met ‘ma’, maar dat neemt ze niet in dank af. Marleen is het echter beu dat ze nog altijd als een kind behandeld wordt door haar moeder. Anna gaat ermee akkoord dat Ben en Marleen de volledige bovenste verdieping van het huis voor hun alleen krijgen en kunnen inrichten zoals ze zelf willen.

Aflevering 170 14.28.56
Aflevering 185 21.16.40

Verloving

De verloving van Ben en Marleen wordt gevierd met een feestje in Het Vissershuis. Ben hoopt ook een paar van zijn vrienden en collega's te vragen, maar het klikt niet echt met Marleen. Het feestje kent ook geen goede afloop dankzij de onverwachte komst van Peter en Babette en de ruzie tussen Jan en Monique. Wanneer Ben naar zijn vrijgezellenfeest gaat, is dat voor Marleen een reden om boos te zijn. Ze gaat zelf heel de nacht op pad en weigert aan Ben uit te leggen waar ze al die tijd gebleven is. Marleen gedraagt zich als een misnoegde puber en dreigt er zelfs mee de verloving volledig af te blazen. Ben pikt het gedrag van Marleen niet en blijft een nacht bij Picasso slapen. Marleen is doodongerust en probeert de volgende dag de brokken te lijmen.

Aflevering 190 12.33.26
Aflevering 190 12.47.00

Het huwelijk

Het huwelijk staat voor de deur, maar de beslissing van Marleen en Ben om niet in de kerk van Walter te trouwen zorgt voor wrevel. Walter is teleurgesteld, maar kan begrip opbrengen wanneer Marleen de reden vertelt. Ze wil liever trouwen in een kleiner kerkje, gewijd aan de patrones van alle moeders. Wanneer de grote dag aangebroken is, kan Ben alleen maar blij zijn met zijn stralende bruid. Het trouwfeest van Marleen en Ben gaat eindelijk van start, maar het wordt een zeer bewogen dag voor iedereen. Rita maakt haar opwachting, maar heeft te diep in het glas gekeken en begint nonkel François uit te schelden. Guido, Jan en Mia moeten vergaderen over de toekomst van VDB Electronics en bovendien komt Guido te weten dat Mia ooit een relatie had met Ben...

Aflevering 195 19.43.49
Aflevering 205 10.16.17

Kinderdroom

Enkele weken later zitten de wittebroodsweken erop voor Ben en Marleen. Als kers op de taart is Marleen al een tijdje overtijd en is ze er zeker van dat ze zwanger is. Ben is dolgelukkig en dankzij de glimlachen op hun gezicht zijn Anna en Albert al snel ook op de hoogte. Marleen maakt een afspraak bij de dokter voor een bloedonderzoek. Het resultaat zorgt echter meteen voor veel onrust. Marleen is helemaal niet zwanger en bovendien heeft de dokter een onrustwekkende tumor gevonden op haar baarmoeder. Het advies is om onmiddellijk onder het mes te gaan om de volledige baarmoeder te laten weghalen. Zowel Marleen als Ben zijn er het hart van in omdat ze nu hun kinderdroom voorgoed kunnen opbergen.

Aflevering 213 10.59.59
Aflevering 222 17.54.29

Marleen in de put

Na de operatie moet Marleen nog enkele weken rustig revalideren thuis. Tot groot ongenoegen van Ben, Anna en Albert zakt het humeur van Marleen tot een dieptepunt. Ze kan het verlies van haar kinderwens niet verwerken en duwt iedereen van zich af. Het wordt duidelijk dat Marleen in een depressie belandt is en ze laat Ben niet meer toe in haar leven. Het gaat zelfs zover dat ze de scheiding wil aanvragen omdat ze het niet eerlijk vindt dat Ben nu ook gestraft wordt omdat zij geen ‘echte vrouw’ meer is. Ben maakt Marleen duidelijk dat hij absoluut niet van plan is om haar in de steek te laten, maar hij weet ook niet hoe hij Marleen er terug bovenop kan helpen. Ben gaat voor de harde aanpak en maakt Marleen duidelijk dat ze zich moet herpakken.

Aflevering 250 10.38.43
Aflevering 278 om 13.07.40

Draagmoeder of adoptie?

In de hoop dat Marleen terug wat moed vindt, gaat Ben op zoek naar alternatieve manieren om een kindje te krijgen. Hij maakt een heel dossier over draagmoederschap, maar Marleen kaatst dat idee bijna onmiddellijk af omdat ze alleen nog maar slechte ervaringen heeft gezien. Ben geeft niet op en zoekt meer informatie over adoptie. Deze keer heeft hij de aandacht van Marleen wel getrokken. Bij het adoptiebureau krijgen Ben en Marleen te horen dat ze een sterk dossier hebben en dus in aanmerking komen voor een adoptiekindje. Ze krijgen het advies om een buitenlands kindje te aanvaarden, dat zou de procedure alleen maar sneller doen verlopen. Na lange weken wachten krijgen ze eindelijk te horen dat hun aanvraag is goedgekeurd.

Aflevering 286 om 15.26.51
Aflevering 290 om 20.01.33

Adoptie eindigt in drama

Anna en Albert merken dat het niet gemakkelijk is om met twee gezinnen onder hetzelfde dak te wonen. Ze denken erover na om te verhuizen naar een appartementje, zeker nu Anna haar huis aan Marleen en Ben wil schenken. Terwijl Anna op zoek gaat naar een geschikt appartement, kijken Ben en Marleen uit naar de komst van Lovely, hun adoptiekindje. Wanneer plots Guido van de aardboden verdwenen is, heeft Marleen het moeilijk om haar geluk te tonen. Wanneer Lovely aankomt in de luchthaven, vergeten Marleen en Ben al hun zorgen meteen en kunnen ze alleen maar blij zijn. De dag eindigt in mineur dankzij het onverwachte bezoek van Walter en Francois. De fles cognac is op en Marleen wil snel naar de winkel gaan om een nieuwe fles en wat gebak. Een beetje later hoort iedereen een schril geluid...

Aflevering 292 om 09.49.03
Aflevering 297 om 05.12.34

Het verdriet van Anna en Ben

Marleen is aangereden door een auto en heeft haar ongeluk niet overleefd. Ben heeft het moeilijk met zijn verdriet en stort zich volledig op zijn werk. Ook tijdens de schoolvakantie spendeert hij elke dag op school, waardoor Anna en Albert gebombardeerd zijn tot de vaste babysitters van Lovely. Anna stoort zich mateloos aan het gedrag van haar schoonzoon omdat hij amper omkijkt naar zijn dochtertje en te pas en te onpas binnenloopt zonder rekening met haar en Albert te houden. De sfeer thuis is ver zoek, waardoor Ben nog meer wegvlucht in zijn schoolwerk en vrienden. Walter probeert te bemiddelen, maar krijgt Anna niet zover om Ben minder streng aan te pakken. Anna weigert ook steeds vaker op Lovely te passen waardoor Ben beroep doet op Walter en nonkel François.

Jaren later, wanneer de reeds volwassen Lovely Van der Venne terug naar België keert, vertelt ze de familie dat Ben ondertussen overleden is.

Trivia

  • Volgens Veronique had Ben een bijnaam toen hij nog bij VDB Electronics werkte: de triestige plant.
  • Ben is in de serie 10 jaar ouder dan Marleen en dus 28 jaar bij zijn intrede.
  • Wanneer acteur Ben Rottiers uit de soap verdwijnt in 1994 vertrekt zijn personage Ben naar Afrika om er aan ontwikkelingshulp te gaan doen. Later dat jaar maakt Rottiers zijn intrede in de populaire sitcom F.C. De Kampioenen, waarin zijn personage Pol dan weer terugkeert na een periode Afrikaanse ontwikkelingshulp. Hij heeft daar bovenop in beide series een job in het onderwijs. Bij zijn debuut in mei 1992 vertelt Ben eveneens dat hij voetbalt in een klein ploegje voor het plezier, net zoals het personage Pol.

Generiek

Foto's