FANDOM

† Ben Van der Venne
Seizoenen 123 BenProfielSeizoen2PORTRET
Eerste verschijning Aflevering 108 - 27 mei 1992
Laatste verschijning Mei 1994
Gespeeld door Ben Rottiers
Kinderen Lovely Van der Venne
Ouders † Onbekend & Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekSlideshow

Algemene Informatie

Ben Van der Venne is een hoofdpersonage dat van 27 mei 1992 tot en met mei 1994 vertolkt werd door Ben Rottiers.

Liefdesleven en Familie

Ben verloor zijn vader toen hij amper 2 jaar oud was. Met zijn moeder heeft hij een goede band en wanneer haar gezondheid achteruit gaat, staat hij ook elke dag paraat voor haar. Hij heeft namelijk niets anders meer, omdat hij enig kind is en verder geen familie heeft.

Als leerkracht kwam Ben in contact met Marleen Van den Bossche. Hij helpt Marleen met haar examen Economie en ze krijgen gevoelens voor elkaar. Ze stappen in het huwelijksbootje en Ben trekt in bij Marleen en haar moeder Anna Dierckx. Later adopteren ze samen een dochter: Lovely Van der Venne omdat Marleen zelf geen kinderen kan krijgen. Aan het einde van het tweede seizoen sterft Marleen na een aanrijding met een auto, waardoor Ben alleen instaat voor de opvoeding van de kleine Lovely. Ze verhuizen samen naar Afrika om er aan ontwikkelingshulp te doen.

Beroepsleven

Na zijn legerdienst ging Ben als economist aan de slag bij VDB Electronics. Hij gaf deze job op om als leerkracht Economie in een middelbare school aan de slag te gaan. In zijn vrije tijd speelt Ben bij een lokaal voetbalploegje en is hij ook gefascineerd door kaartlegging. Na de dood van Marleen trekt Ben met de kleine Lovely naar Afrika om er aan ontwikkelingshulp te doen.

Verhaallijnen

Marleen Van den Bossche legt enkele slechte examens af en wil haar studies opzeggen. Zeker omdat haar zwaarste vak Economie nog moet komen. Guido Van Den Bossche schakelt Ben Van der Venne in om Marleen bijles te geven. Veronique waarschuwt Marleen dat Ben vroeger de 'triestige plant' genoemd werd, en Marleen bereidt zich voor op het ergste. Al snel wordt duidelijk dat Ben en Marleen het wel goed met elkaar kunnen vinden en de studiemethodes van Ben hebben zijn effect. Marleen en Ben komen ook te weten dat ze veel gemeenschappelijk hebben en besluiten samen iets te gaan drinken.

Ben en marleen
Marleen3

Ben en Marleen Van den Bossche beginnen een relatie met elkaar. Later stappen ze ook in het huwelijksbootje en trekt Ben in bij haar en Anna Dierckx. Ben en Anna kunnen het goed met elkaar vinden, tot grote vreugde van Marleen.

Al snel krijgt het koppel een kinderwens, maar het lukt Marleen niet om zwanger te worden. Na een bezoek bij de dokter komen ze te weten dat Marleen onvruchtbaar is en dus zelf geen kinderen kan krijgen. Ze besluiten om een Indisch kindje te adopteren en enkele maanden later leren ze de kleine Lovely Van der Venne kennen.

Wanneer Ben en Marleen tijdens de seizoensfinale bezoek krijgen van nonkel Walter Dierckx en nonkel François Van den Bossche om de komst van Lovely te vieren, slaat het noodlot toe. Marleen rent naar buiten om snel nog naar de winkel te gaan voor een fles jenever en ze wordt aangereden door een auto.

BenLovelyAnna2 seizoen3
Nieuwjaar3 seizoen3

Marleen Van den Bossche is op slag overleden en Ben komt alleen voor de opvoeding van Lovely Van der Venne te staan. Dit is geen evidente combinatie met zijn job in het onderwijs, en Anna Dierckx wijst hem er voortdurend op dat hij te weinig tijd voor zijn dochtertje vrijmaakt.

Anna neemt de opvoeding van Lovely op zich, waardoor Ben zijn eigen dochtertje niet meer ziet. Albert Thielens en Walter Dierckx merken dat Anna fout bezig is, en haar band met Ben helemaal kapot maakt. Anna geeft haar ongelijk toe en beidt haar excuses aan. Anna en Albert verhuizen naar een serviceflat, zodat Ben en Lovely meer privacy krijgen.

Naar verloop van tijd begint Ben zich af te vragen wat hij nog in België doet. Hij voelt zich geen lid van de familie meer na de dood van Marleen. Hij besluit zijn job op te zeggen en met Lovely naar Afrika te verhuizen. Anna wil niet dat haar schoonzoon en kleindochter zomaar vertrekken en ze probeert Ben tegen te houden. Uiteindelijk kan ze inzien dat dit de beste oplossing is voor zowel Ben als Lovely en ze neemt afscheid van hen.

Jaren later, wanneer de reeds volwassen Lovely Van der Venne terug naar België keert, vertelt ze de familie dat Ben ondertussen overleden is.

Trivia

  • Volgens Veronique had Ben een bijnaam toen hij nog bij VDB Electronics werkte: de triestige plant.
  • Ben is in de serie 10 jaar ouder dan Marleen en dus 28 jaar bij zijn intrede.
  • Wanneer acteur Ben Rottiers uit de soap verdwijnt in 1994 vertrekt zijn personage Ben naar Afrika om er aan ontwikkelingshulp te gaan doen. Later dat jaar maakt Rottiers zijn intrede in de populaire sitcom F.C. De Kampioenen, waarin zijn personage Pol dan weer terugkeert na een periode Afrikaanse ontwikkelingshulp. Hij heeft daar bovenop in beide series een job in het onderwijs. Bij zijn debuut in mei 1992 vertelt Ben eveneens dat hij voetbalt in een klein ploegje voor het plezier, net zoals het personage Pol.

Generiek

Foto's