FANDOM

† Birgit Van den Sompel
Seizoenen 12 ProfielBirgitS2
Eerste verschijning Aflevering 5 - 3 januari 1992
Laatste verschijning 1993
Gespeeld door Veerle De Jonghe
Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Birgit Van den Sompel is een nevenpersonage dat van 3 januari 1992 tot en met 1993 vertolkt werd door Veerle De Jonghe

Familie en Liefdesleven

Als goede vriendin van Veronique, komt Birgit in het vriendengroepje van Peter terecht. Ze is een schuchter meisje, maar krijgt veel aandacht van Picasso. De twee worden een koppel, maar Birgit wordt verschillende malen lastig gevallen door Peter. Tijdens een feestje thuis wordt Birgit door Peter naar boven gesleurd en nadien beweert ze dat hij haar verkracht heeft. Birgit en Picasso gaan na verloop van tijd uit elkaar en het komt tot een definitieve breuk wanneer Birgit toegeeft dat ze gelogen heeft over de verkrachting.

Door de breuk met Picasso gaat Birgit flirten met andere jongens en ze wordt door haar ouders aan de deur gezet. Ze begint een relatie met de oudere man Gust De Kimpe en trekt bij hem in.

Beroepsleven

Birgit gaat naar dezelfde middelbare school als Veronique Van den Bossche en Marleen Van den Bossche. Na het afronden van haar humaniora gaat ze Germaanse Talen studeren aan de universiteit. Door de breuk met haar ouders, stopt ze met haar studies en gaat ze aan de slag als kassierster in een supermarkt.

Verhaallijnen

Schermafbeelding 2019-01-31 om 20.14.11

Verlegen Birgit

De verlegen Birgit is een goede vriendin van Veronique en Marleen en spendeert veel vrije tijd in Het Vissershuis. Ze krijgt wat mannelijke aandacht van Peter en Picasso, maar gaat niet in op hun avances. Wanneer Peter een feestje bij hem thuis geeft, gaat Birgit toch in op zijn uitnodiging. Ze voelt zich helemaal niet op haar gemak wanneer het feestje een uitdagend kantje krijgt.

Schermafbeelding 2019-03-10 om 08.53.33

Veronique zwanger

Veronique neemt haar vriendin Birgit in vertrouwen over haar zwangerschap van Mark. Birgit maakt Veronique duidelijk dat ze beter een abortus laat uitvoeren en dat er plaatsen zijn waar ze dit in alle anonimiteit kan laten uitvoeren. Wanneer Mark een paar weken later sterft, is dit ook voor Birgit een grote shock. Ze heeft het moeilijk met het afscheid en gaat ook naar zijn begrafenis.

Schermafbeelding 2019-04-26 om 15.30.36

Racisme

Mohammed is nieuw in de buurt en raakt bevriend met Veronique. Ook Birgit en Picasso leren de jongeman kennen. Peter en zijn bende kunnen Mohammed niet uitstaan en beginnen zeer racistisch te doen tegenover hem. Picasso verdedigt zijn nieuwe vriend en dat wordt hem niet in dank afgenomen. Birgit en Picasso groeien zo naar elkaar toe en worden een koppel, maar ze worden nu ook voortdurend gepest door Peter en zijn vrienden.

Screenshot 2019-05-31 at 16.12.31

Feestje loopt uit de hand

Na wekenlang het mikpunt van pesterijen te zijn, worden Mohammed, Picasso en Birgit uitgenodigd bij Peter thuis om een verzoening te forceren. Peter geeft een feestje en heeft ook Chantal, Jean-Pierre en Willy uitgenodigd. Het feestje krijgt plots een duister kantje wanneer Birgit door Peter naar boven gesleurd wordt. Een tijdje later komt ze zonder haar kledij terug naar beneden en loopt ze huilend weg...

Aflevering 111 09.53.37

Peter aangehouden

Peter is aangehouden voor de aanranding van Birgit en Birgit wordt op haar beurt ondervraagd door de onderzoeksrechter. Peter beweert dat er absoluut niets gebeurd is tussen hen twee. Veronique vraagt zich af of Birgit liegt over de gebeurtenissen van die avond en trapt daarmee op de tenen van haar goede vriendin. Picasso gelooft Birgit wel en zal samen met Mohammed getuigen tegen Peter.

Aflevering 118 07.54.58

Het proces

Op het proces van Peter gaat het hard tegen hard. Birgit, Picasso en Mohammed vertellen hun versie van de feiten, maar Peter, Chantal, Jean-Pierre en Willy vertellen dan weer dat er niets gebeurd is. De rechter heeft het niet gemakkelijk om de leugens van de waarheid te onderscheiden. De advocaat van Birgit doet haar uiterste best, maar de rechter spreekt een vonnis uit in het voordeel van Peter. Hij wordt vrijgelaten.

Aflevering 151 om 14.34.20

Birgit staat alleen

Na de vrijspraak van Peter komt het tot een verzoening tussen Picasso en de andere stamgasten van Het Vissershuis. Birgit wil niets meer met Peter te maken hebben en stelt zich nog steeds zeer vijandig op tegenover hem. Picasso vindt dat Birgit verandert is en kan geen vat meer op haar krijgen. Ze kan alleen nog maar over Peter spreken en vliegt voor het minste uit. Terwijl iedereen terug toenadering zoekt tot Birgit, wil zij het liefst gewoon alleen zijn.

Trivia

Foto's

Lees Meer