FANDOM

Brigitte De Wulf
Seizoenen 272829 Familie portret2017 brigitte 02
Eerste verschijning Aflevering 6050 - 21 november 2017
Laatste verschijning -
Gespeeld door Janine Bischops
Huidig beroep Financieel Directeur VDB Holding
Huidige partner -
Kinderen Lars De Wulf, Amelie De Wulf en † Charlotte De Wulf
Ouders Onbekend
Huidige categorie Huidige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaGalerijFoto'sAchter de SchermenMedia

Algemene Informatie

Brigitte De Wulf is een nevenpersonage dat van 21 november tot en met 6 december 2017 en sinds 22 mei 2018 vertolkt wordt door Janine Bischops.

Familie en Liefdesleven

Brigitte is de moeder van Lars De Wulf, Amelie De Wulf en de overleden Charlotte De Wulf. De drie kinderen van Brigitte hebben allemaal een andere vader. Ze had eind in de jaren 80 een affaire met Guido Van den Bossche en uit hun affaire werd Amelie geboren, al heeft Guido het nooit geweten dat hij nog een dochter had. De vader van Charlotte was een zekere Hubert en de vader van Lars is onbekend.

Studies en Beroepsleven

Wanneer Lars De Wulf geboren wordt, is Brigitte een rijke industrieel. Ze was de eigenares van KitchTech, een bedrijf dat design keukenapparatuur ontwikkelde. Ze was een nymfomane workaholic die Lars als alleenstaande moeder opvoedde. Of beter, liet opvoeden door nanny's. Door een paar strategische vergissingen ging het bedrijf van Brigitte failliet toen Lars 17 jaar was. Ze raakten een groot deel van hun rijkdom kwijt en moesten plots verhuizen naar een pover huurhuis.

Het faillissement van Brigitte stimuleerde Lars op school. Wanneer hij afgestuurd was, startte hij KitchTech, het bedrijf van Brigitte, opnieuw op met groot succes. Lars verdient zo opnieuw meer geld en ondanks de spanningen tussen de twee, mag Brigitte toch mee delen in de rijkdom van Lars, waardoor ze opnieuw een luxeleven kan leiden. Anno 2018 vertelt Brigitte dat ze nog steeds aan het hoofd van KitchTech staat en nog niet van plan is om met pensioen te gaan.

Wanneer de aandelen van Dress & Play te koop staan, schakelt Lars de hulp van zijn moeder in om deze over te kopen. Sindsdien is Brigitte voor 30% aandeelhouder. Aanvankelijk was het de bedoeling dat ze een stille vennoot zou zijn, maar in 2019 maakt ze Veronique en Lars duidelijk dat ze het bedrijf mee wil besturen. Enkele maanden later gaat Brigitte aan de slag als Financieel Directeur bij VDB Fashion, maar door een clausule in haar contract verliest ze haar aandelen van Dress & Play.

Verhaallijnen

Familie 6050 005
Familie 6050 002

Het bommetje voor Amelie en Peter

Lars nodigt Amelie uit voor een etentje met hun moeder Brigitte. Brigitte kan het niet laten om haar dochter het gevoel van 'een mislukkeling' te geven. Amelie heeft het hiermee gehad. Brigitte vertelt Lars echter dat ze dit enkel doet om haar dochter te helpen. De volgende dag bezoekt Brigitte de Jan en Alleman om de werkplek van haar dochter te inspecteren. Wanneer Brigitte ontdekt dat Amelie een relatie heeft met Peter Van den Bossche maakt ze Amelie duidelijk dat hij crapuul is. Brigitte vertelt haar ook dat ze vroeger een affaire heeft gehad met Guido Van Den Bossche en Amelie de dochter is van Guido, waardoor ze ook de halfzus is van Peter. Amelie is kapot van dit nieuws en beslist uit Peter zijn leven te verdwijnen.

Familie 6051 001
Familie 6059 002

Liefdesaffaire met Guido

Wanneer Amelie terug boven water komt, vertelt ze Peter en Lars wat haar moeder haar verteld heeft. Die hebben het er echter moeilijk mee om haar te geloven. Lars spreekt meteen af met Brigitte en hij vraagt haar op de man af of het waar is wat ze tegen Amelie heeft gezegd. Ze bevestigt Amelies verhaal en ze vertelt Lars wat er vroeger allemaal gebeurd is. Marie-Rose zat altijd op andere mannen en op een kwetsbaar moment kwam Guido troost zoeken bij Brigitte. Ze hadden een kortstondige affaire, waarna Brigitte zwanger werd van hem. Zelf heeft hij echter nooit geweten dat Amelie zijn dochter was. Ze maakt Lars ook duidelijk dat hij niet de zoon is van Guido, maar dat hij een andere vader heeft.

2018-05-22 (4)
2018-05-26

De ontmoeting met Marie

Brigitte brengt een onverwacht bezoekje aan VDB Fashion om de accountmanager en eveneens het nieuwe lief van haar zoon te ontmoeten. Ze vindt het opmerkelijk dat Marie het al zolang uithoudt met Lars. Marie nodigt Brigitte de volgende dag uit op een etentje om haar nieuwe schoonmoeder beter te leren kennen. Verrassend genoeg lijken de twee zich goed te verstaan, tot jaloezie van Amelie. Ze voelt zich nog steeds aan de kant geschoven door haar moeder.

S28 afl6209 197
S28 afl6209 198

Amelie neergestoken

Amelie is neergestoken in het huis van Veronique. Ze wordt meteen overgebracht naar het ziekenhuis, waar ze geopereerd wordt. Brigitte is in alle staten. Ze heeft de Van den Bossches nooit vertrouwd. Het feit dat Lars nu ook een relatie met Veronique zou hebben draagt hier niet positief aan bij. Wanneer Amelie langzaam ontwaakt ondervragen Peter, Lars en Brigitte haar. Hoewel Amelie leidt aan geheugenverlies wordt Veronique verdacht voor poging tot moord. Veronique heeft het erg zwaar dat ze naar de gevangenis moet, aangezien zij zich ook niets meer herinnert van de steekpartij. Brigitte jaagt Peter weg bij het bed van Amelie. Ze wil dat de familie Van den Bossche hen met rust laat.

Familie 6224 002
Familie 6226 002

Brigitte breekt Lars en Veronique

Brigitte snapt niet dat Amelie de confrontatie met Veronique aangegaan is en laat dit duidelijk merken. Ook probeert ze Lars ervan te overtuigen om Veronique te laten vallen, maar die laat zich niet doen en zet haar op tijd en stond op haar plaats. Ze zegt tegen Marie dat ze liever haar als schoondochter had gehouden. Ze vraagt haar ook om haar te verwittigen wanneer het bedrijf onder de situatie van Lars en Veronique begint te leiden en dat doet ze dan ook. Brigitte bezoekt Veronique in de gevangenis en eist haar om Lars met rust te laten. Dit doet ze ook en Lars is er kapot van. Wanneer hij te weten komt dat zijn moeder hierachter zit, komt het tot een fikse ruzie en wilt hij haar niet meer zien. Ook Marie was op de hoogte van Brigittes plan en houdt haar op de hoogte.

Familie 6275 extra 001
Familie 6275 extra 002

Het proces komt dichterbij

Twee maanden later duikt Brigitte plots weer op. Ze heeft gehoord dat Veronique nu beschuldigd wordt van poging tot moord en ze dus berecht zal worden voor assisen. Ze begrijpt niet dat Lars haar nog altijd niet laten vallen heeft, net als Amelie, die Veronique nu ook niet meer gelooft. Ze brengt ook Marie een bezoekje en maakt haar duidelijk dat ze van Lars houdt en niet van Cédric. Brigitte probeert haar zoon tevergeefs de ogen te openen, maar krijgt geen gehoor. Het komt tot een harde confrontatie met Marie-Rose, die niet kan verkroppen dat zij en Guido vroeger iets gehad hebben met elkaar achter haar rug. Lars trekt partij voor Marie-Rose, waarna Brigitte opnieuw verdwijnt.

Familie 6278 Extra 015 Brigitte Amelie
Familie 6278 003

De toenadering

Uiteindelijk keert Brigitte terug naar Lars wanneer het proces van Veronique achter de rug is en Veronique bovendien vrijgesproken is. Lars wil zijn moeder nog steeds niet zien en Brigitte probeert haar dochter Amelie aan te sporen om met Lars te praten. Amelie wil niet tussenbeide komen, maar brengt de boodschap toch over. Brigitte zoekt ook toenadering tot Veronique, maar haar opmerkingen blijven niet zonder gevolgen. Lars maakt zijn moeder duidelijk dat ze het volledig verpest heeft en wil haar niet meer zien.

Familie 6338 004
Familie 6343 005

Dress & Play

Brigitte vindt nadien een nieuwe manier om bij haar zoon te komen, ze eist namelijk inspraak bij Dress & Play nu ze 30% van de aandelen in handen heeft. Veronique komt uit de lucht gevallen en Lars vertelt dat hij vorig jaar de hulp van zijn moeder vroeg om de aandelen van Mathias te kopen. Brigitte wou eerst een stille vennoot zijn, maar gebruikt nu haar aandelen om inspraak te krijgen. Brigitte slaagt er onmiddellijk in om ruzie te stoken tussen Veronique en Lars wanneer er gestemd moet worden over de nieuwe collectie. Brigitte kan Lars ervan overtuigen dat het geen goed idee is haute couture voor kinderen te maken. Brigitte stelt ook de kwaliteiten van Veronique in vraag en bereidt een heel dossier voor over haar vorige mislukkingen.

Familie 6381 004
Familie 6392 005

De strijd om de aandelen

Brigitte gaat toch akkoord met het plan van Veronique om samen met ontwerper Rudi Verbiest een haute couture lijn voor kinderen uit te brengen. Maar Brigitte maakt hiervoor wel een afspraak met Veronique. Als de collectie een flop is, krijgt ze al haar aandelen van Dress & Play. Al snel wordt duidelijk dat Brigitte geen gemakkelijke persoon is om mee samen te werken, want ze bemoeit zich voortdurend met de ontwerpen van Rudi en de manier waarop Veronique het bedrijf runt. Veronique wil dan ook een eigen kantoorruimte zoeken om van Brigitte verlost te zijn, maar blijft toch bij Fashion.

Familie 6400 003
Familie 6402 003

De sprong naar VDB Fashion

Peter Van den Bossche is ontslagen door Lars en Brigitte krijgt hier lucht van. Ze wil de aandelen van Peter overkopen en biedt hem een grote som geld aan. Peter gaat uiteindelijk niet akkoord, maar Brigitte houdt het er niet bij. Ze solliciteert bij Lars en Mieke Van den Bossche voor de job van Financieel Directeur van VDB Fashion. Lars geeft zijn moeder de job, maar maakt haar duidelijk dat ze zich moet gedragen en geen ruzie mag stoken tussen zijn personeelsleden. Als ze dit wel doet, verliest ze haar aandelen van Dress & Play. Brigitte gaat akkoord en gaat aan de slag. Haar komst wordt bij Fashion met weinig enthousiasme onthaald.

S28 afl6418 050
Familie 6422 001
Familie 6426 004

Aandelenkwesties en geflopte collectie

Brigitte laat zich meteen kennen bij Fashion en houdt de touwtjes stevig in de handen. Ze pakt bijvoorbeeld ontwerpster Hanne hard aan wanneer ze een fout gemaakt heeft. Lars maakt zijn moeder duidelijk dat haar visie op het leiden van een bedrijf zeer ouderwets is. Brigitte verliest vervolgens haar aandelen van Dress & Play door haar gedrag, maar mag van Lars wel bij VDB Fashion blijven werken. Wanneer de collectie van Dress & Play een flop blijkt te zijn, beslist Brigitte dat Veronique haar aandelen toch mag houden, maar in ruil wil ze wil haar aandelen van VDB Fashion. Het plannetje van Brigitte valt in het water want Lars geeft zijn aandelen aan Veronique, waardoor ze autonoom aan de leiding staat. Brigitte probeert nogmaals Peter te overtuigen om zijn aandelen aan haar te verkopen, maar krijgt terug het deksel op de neus. Wanneer Lars en Veronique een tijdje naar Frankrijk op vakantie gaan, mag Brigitte de leiding van het bedrijf op zich nemen. Ze heeft meteen grootse plannen en probeert Mieke voor haar kar te spannen.

Trivia

  • De moeder van Lars kwam voor het eerst ter sprake in het najaar van 2016, meer bepaald in het notitieboekje van Lars De Wulf, onder de naam Marianne De Wulf. Op 29 augustus 2017 wordt echter duidelijk dat de makers voor een andere naam (Brigitte De Wulf) hebben gekozen bij de aankondiging van actrice Janine Bischops haar debuut in Familie.
  • Anno 2017 is Brigitte 65 jaar oud.
  • De oorspronkelijke bedoeling van de makers was dat Brigitte enkel een tijdelijke gastrol kreeg om een bommetje in Familie te droppen en daarna terug te verdwijnen. Maar na aandringen van Kürt Rogiers beslisten de makers in 2018 om haar minstens een terugkerende rol aan te bieden.

Galerij

Foto's

Achter de Schermen

Media