FANDOM

Chantal
Seizoenen 123 PortretChantal
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Laatste verschijning 1993/1994
Gespeeld door An Pauwels
Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenFoto's

Algemene Informatie

Chantal is een nevenpersonage dat van 30 december 1991 tot en met 1993/1994 vertolkt werd door An Pauwels.

Familie en Liefdesleven

Chantal en Jean-Pierre Langens zijn aanvankelijk gewoon vrienden, maar beginnen een relatie met elkaar.

Beroepsleven

Chantal is een klasgenoot van o.a. Marleen Van den Bossche, Birgit Van den Sompel en Picasso. Na haar middelbare studies gaat ze aan de slag in een kledingwinkel, maar ze droomt van een carrière als mannequin. Na verschillende audities krijgt ze haar eerste opdrachten binnen. Wanneer Maison Marie-Rose wordt opgericht, gaat Chantal er aan de slag als model.

Verhaallijnen

Schermafbeelding 2019-02-17 om 10.14.16

Vrouwenversierder

Chantal heeft een knipperlichtrelatie met Jean-Pierre en samen gaan ze gergeld op stap met Peter. Op het einde van de avond probeert Peter met Chantal te kussen en trapt hij hiermee op de tenen van Jean-Pierre. De weken nadien blijven Chantal en Peter met elkaar flirten en gaat het er geregeld gewaagd aan toe tijdens feestjes.

Schermafbeelding 2019-04-09 om 20.05.25

De dood van Mark

Mark heeft een ongeluk gehad tijdens een motorcrosswedstrijd en was op slag dood. In Het Vissershuis komt de dood van Mark hard aan en ook Chantal kan het moeilijk verwerken. Ze gaan allemaal samen naar de begrafenis en willen hun vriend op de juiste manier eren.

Screenshot 2019-05-31 at 16.14.21

Pesterijen

De komst van Mohammed zorgt voor ruzie in de vriendengroep. Chantal sluit zich aan bij Jean-Pierre, Peter en Willy en gaat mee in de pesterijen tegenover Picasso en Birgit. Wanneer Peter iedereen bij hem thuis uitnodigt voor een feestje, is ook Chantal van de partij. Het feestje loopt al snel uit de hand wanneer Peter Birgit mee naar boven sleurt.

Aflevering 120 09.47.15
Aflevering 133 om 20.26.00

Het proces van Peter

Peter is aangehouden voor de verkrachting van Birgit en er start een proces. Chantal is een van de getuigen en sluit zich aan bij het verhaal van Peter, namelijk dat er niets gebeurd is die bewuste avond en dat Birgit dus liegt. Chantal, Jean-Pierre en Willy hebben het ondertussen moeilijk en vinden dat Peter deze keer toch te ver is gegaan. Wanneer Peter vrijgesproken wordt, willen ze een verzoening forceren met Picasso en Birgit. Picasso kan zijn vrienden vergeven, maar Birgit wil met niemand nog iets te maken hebben. Ook Mohammed kan zijn ruzie met de jongeren bijleggen en ze geven zelfs een afscheidsfeestje voor hem wanneer hij met zijn ouders naar Wallonië vertrekt.

Aflevering 164 21.09.17
Aflevering 176 04.33.44

De start van een nieuwe carrière

Terwijl iedereen plannen voor de toekomst maakt, gaat Chantal aan de slag in een kledingwinkel als verkoopster. Haar grote droom is echter van model te worden en ze gaat bij veel bedrijven solliciteren. Na verloop van tijd krijgt ze de kans om ergens te beginnen, maar Jean-Pierre is jaloers wanneer hij ziet hij iedereen met elkaar familiair omgaat in de modellenwereld. Bovendien krijgt Chantal de aanbieding om enkel lingerie te dragen, want daar krijgt ze extra geld voor. Jean-Pierre wil niet dat Chantal erop in gaan, maar achter zijn rug doet ze het toch. Ze voelt er zich niet goed bij en het komt zo ver dat ze geen enkele keer nog gewone kleding mag dragen, alleen nog maar lingerie.

Aflevering 186 08.28.43
Aflevering 190 12.42.11

Nieuwe kansen

Marie-Rose De Putter start haar eigen modebedrijf Maison Marie-Rose op en ze krijgt van Babette de raad om eens te gaan praten met Chantal. Marie-Rose krijgt van Chantal te horen dat ze absoluut niet blij is met haar huidige job en ze krijgt van Marie-Rose een mooie aanbieding om bij haar aan de slag te gaan. Chantal is in haar nopjes en telt de dagen af tot de grote start van Maison Marie-Rose. Ondertussen zijn Chantal en Jean-Pierre uitgenodigd voor het huwelijksfeest van Marleen en zijn ze getuige in een dancing hoe Birgit helemaal van karakter veranderd is. Ze heeft nu een relatie met een veel oudere man en is door haar ouders aan de deur gezet.

Aflevering 195 19.38.50
Aflevering 194 21.12.52

Willy onhandelbaar

Enkele weken later zijn Peter en Jean-Pierre al een tijdje naar het leger vertrokken, waardoor Chantal en Babette zich eenzaam voelen. Ze hangen vaak rond in Het Vissershuis, maar ook Willy verveelt zich en mist zijn vrienden. Hij zoekt het gezelschap van de twee dames op en probeert Chantal te kussen. Herman zet Willy op zijn plaats en nadien probeert Willy zijn verontschuldigingen aan te bieden. Hij kan het echter niet laten om Chantal en Babette te blijven plagen en probeert ze telkens te versieren. Wanneer Peter en Jean-Pierre terugkeren van het leger, worden ze op de hoogte gebracht van het gedrag van Willy en ze maken hun vriend duidelijk dat hij van hun meisjes moet blijven.

Aflevering 215 20.25.03
Aflevering 223 11.10.08

Maison Marie-Rose

Maison Marie-Rose is van start gegaan en Chantal maakt kennis met zakenpartner Gerard Van de Caveye. Het valt Chantal onmiddellijk op dat hij zeer familiair omgaat met de jonge modellen en het stoort Chantal dat Babette hier meteen op in gaat. Babette krijgt veel aandacht van Gerard en denkt daarom dat ze zich meer kan permitteren. Ze spelt haar collega’s voortdurend de les en Chantal is het gedrag van haar vriendin kotsbeu. Ze vindt de sfeer bij Maison Marie-Rose niet optimaal en brengt Marie-Rose hiervan op de hoogte. Marie-Rose zet de puntjes op de i en maakt duidelijk dat alleen zij aan de leiding van het bedrijf staat. Wanneer Chantal merkt dat Babette ook buiten de uren afspreekt met Gerard, besluit ze Peter hiervan op de hoogte te brengen.

Aflevering 254 08.53.52
Aflevering 270 09.11.05

Vrouwenverslinders

Dankzij Chantal hebben Peter en Babette wekenlang ruzie over haar gedrag bij Maison Marie-Rose. Ondertussen hebben zowel Herman als Willy een oogje op model Vanessa. Chantal wil een goed woordje doen voor Herman en maakt Vanessa duidelijk dat ze zeker niet voor Willy moet kiezen omdat hij een vrouwenverslinder is. Ook Gerard valt door de mand en hij wordt door Marie-Rose aan de deur gezet. Chantal heeft al snel in de gaten dat hij en Babette nog altijd contact hebben met elkaar en bovendien maakt Babette geregeld mysterieuze telefoontjes op kantoor. Marie-Rose maakt van de gelegenheid gebruik om iedereen op kantoor te vertellen dat het er vanaf nu heel anders aan toe zal gaan en Chantal staat resoluut aan de kant van Marie-Rose.

Aflevering 286 om 15.17.39
Aflevering 287 om 15.40.42

De verdwijning van Guido

Wanneer Maxim liefdesproblemen heeft en daardoor alleen achterblijft in een volledig leeg appartement, willen Veronique, Chantal en de rest van de vrienden hem helpen. Chantal kan via haar vader regelen dat Maxim enkele oude spulletjes kan krijgen. De sfeer op kantoor wordt plotseling anders wanneer Guido Van den Bossche van de aardbodem verdwenen is. Chantal en de rest van het personeel denken dat Marie-Rose nu veel minder aanwezig zal zijn, maar het tegendeel is waar. Chantal gaat samen met haar vrienden op sporenonderzoek in de buurt waar de auto van Guido is teruggevonden. Ze vinden enkele spulletjes en brengen het naar de politie, maar ze krijgen hierdoor bijna problemen omdat ze het onderzoek in gevaar brachten hierdoor.

Aflevering 292 om 09.35.33
Aflevering 305 om 10.53.48

Wantrouwen tegenover Babette

Nu Guido nog altijd niet terecht is, valt er nog weinig te beleven bij Maison Marie-Rose want Marie-Rose kan zich niet meer concentreren op de zaak. Chantal en Maxim houden de boel in de gaten en ondertussen doet Babette haar eigen zin. Wanneer Maxim voor een tijdje naar Milaan vertrekt, neemt Babette haar kans om de baas te kunnen spelen over iedereen. Ze maakt Chantal en Gwen ook zwart bij Marie-Rose. Chantal vertrouwt Babette voor geen haar en verdenkt haar ervan nog altijd contact te hebben met Gerard Van de Caveye. Babette ontkent alles, maar Chantal bespioneert Babette en komt te weten dat ze effectief nog telefonisch contact heeft met hem.

Trivia

  • Tijdens het eerste seizoen was Chantal een personage met weinig tekst en bleef ze eerder op de achtergrond. Pas vanaf het tweede seizoen kreeg ze meer diepgang en persoonlijke verhaallijnen.

Foto's