FANDOM

Fons Verbiest
Seizoenen 25262728 FonsS28
Eerste verschijning Aflevering 5704 - 31 maart 2016
Laatste verschijning Aflevering 6259 - 5 november 2018
Gespeeld door François Beukelaers
Kinderen Rudi Verbiest en Carla Verbiest
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Gastpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenVerhaallijnenFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Fons Verbiest is een gastpersonage dat van 31 maart 2016 tot en met 2 november 2016, van 5 juni 2017 tot en met 28 augustus 2017 en van 30 oktober 2018 tot en met 5 november 2018 vertolkt werd door François Beukelaers.

Familie en Liefdesleven

Fons is de man van Francine Verbiest. Samen met haar heeft hij 2 kinderen: Rudi Verbiest en Carla Verbiest. De relatie met zijn zoon Rudi was jarenlang verwaterd omdat Rudi ervoor koos om te studeren aan de modeacademie. 

Verhaallijnen

Familie 5705 005
Familie 5712 002

Nu Rudi Verbiest al een tijdje naar de psycholoog gaat, moet hij als opdracht terug contact zoeken met zijn ouders. Fons en Francine Verbiest hebben hun zoon indertijd nooit gesteund in zijn studiekeuze en nadien verwaterde het contact. Rudi nodigt de twee stiekem bij hem thuis op zijn appartement uit, omdat hij niet wil dat ze Zjef De Mulder ontmoeten. Vooral omdat Rudi nooit uit de kast gekomen is. Omdat Zjef snel jaloers is, en vreest dat Rudi hem opnieuw bedriegt, maakt hij plots zijn opwachting in het appartement van Rudi. Tot Zjefs grote verbazing stelt Rudi hem gewoon voor als een collega van het werk.

Nadien zoeken Fons en Francine opnieuw veel contact met hun zoon en maken ze ook hun opwachting bij VDB Fashion om te ontdekken wat voor talenten hun zoon allemaal heeft. Fons moet toegeven dat hij de job van Rudi anders ingeschat heeft en dat hij bovendien trots is op alles dat hij al verwezenlijkt heeft in zijn leven.

Fons en Francine zijn vooral nieuwsgierig of Rudi ondertussen geen vriendinnetje heeft. Hij durft nog steeds niet te vertellen dat hij homo is, en wanneer de twee op bezoek komen, stelt hij Hannah Van den Bossche voor als zijn vriendin. Op aanraden van Zjef blijft Hannah het spelletje meespelen en Fons en Francine nodigen het 'koppel' uit om iets te gaan eten. Tijdens het etentje krijgt Hannah het moeilijk wanneer Francine over trouwen en kindjes begint en ze loopt weg. Bovendien krijgt Rudi terug last van zijn ogen door de stress en hij beseft dat het zo niet langer kan. Hij nodigt zijn ouders opnieuw uit voor een etentje, maar stelt deze keer Zjef voor als zijn vriend. Zowel Fons als Francine reageren zeer goed, want ze willen alleen maar dat hun zoon gelukkig is.

Familie 5809 005
S26 afl5809 038
5969-13
S26 afl5988 222
Familie 5988 seizoensfinale na 004

Rudi wordt door de politie aangehouden voor de moord op June Van Damme en belandt in de gevangenis. Fons en Francine brengen Rudi een bezoekje in de gevangenis en willen zo te weten komen of hij inderdaad June vermoord heeft. Rudi blijft beweren dat hij onschuldig is en François gelooft zijn zoon en belooft hem niet in de steek te laten. Fons en Francine gaan ook Zjef steun bieden, die het niet gemakkelijk heeft omdat Rudi het contact verbroken heeft om hem niet te kwetsen.

Een tijdje later gaan Fons en Francine naar inspecteur Stef Mortier omdat het niet meer lukt om Rudi te bezoeken in de gevangenis. Daar krijgen ze te horen dat Rudi bekent heeft en Fons kan het niet geloven. Stef zorgt ervoor dat Rudi eventjes zijn ouders kan zien en Fons vraagt opnieuw of Rudi effectief de dader is. Deze keer ontwijkt Rudi de vraag en vrezen zowel Fons als Francine dat Rudi inderdaad de schuldige is. Uiteindelijk blijkt dat Cédric Van de Caveye de moordenaar was en dat Rudi hem enkel in bescherming wou nemen.

Zjef en Rudi gaan trouwen op 30 juni 2017. Ze nodigen Fons en Francine uit om hen uit te nodigen voor hun trouw. Francine raakt bij Zjef een gevoelige snaar wanneer ze begint over zijn ouders. Zjef liegt tegen Rudi zijn ouders en zegt hen dat beide zijn ouders gestorven zijn, terwijl zijn vader nog leeft. Rudi is boos omdat Zjef gelogen heeft over zijn vader en hij wil dat Zjef de waarheid vertelt aan Fons en Francine. Zjef heeft het moeilijk om hen te vertellen dat zijn vader nog leeft. Uiteindelijk doet hij het toch en vertelt hen dat zijn vader, Pierre, hem slaag gaf na de dood van zijn moeder.

Zjef en Rudi moeten door een fout in het systeem op 29 juni voor de wet trouwen, maar willen hun onofficiële trouw nog steeds laten doorgaan op de pier. Ze vragen Mieke en Niko om hun ceremoniemeesters te zijn. Vlak voor de plechtigheid neemt Zjef een belangrijke beslissing: na een verhaal dat Fons hem vertelde kiest hij ervoor om zijn vader Pierre toch uit te nodigen voor hun trouw. Fons en Francine zijn ook aanwezig op de trouw net als Pierre.

Na het succesvolle huwelijk van Rudi en Zjef volgt er nog een verrassingsfeest voor de twee in de brouwerij, ook Francine en Fons zijn hier aanwezig. Het geluk wordt echter al snel verstoord wanneer Pierre zich plots terugtrekt achter een muur met de handtas van Francine. Zjef betrapt hem echter en hij wilt dan ook dat hij onmiddellijk vertrekt. Pierre vertrekt. Na het feestje gaan ook Fons en Francine naar huis.

Fons en Francine komen op bezoek bij Rudi en Zjef rond Allerheiligen en zien een geboortekaartje van Finn Vennens liggen. Rudi zwijgt in alle talen over zijn 'dochtertje' en Zjef vindt het verkeerd dat hij niets vertelt aan zijn ouders. Zjef vindt dan ook dat Rudi eerlijk moet zijn voor zijn ouders opnieuw naar de zee vertrekken. Fons reageert kwaad op het nieuws en loopt weg. Francine probeert op hem in te praten, en Zjef spreekt nadien nog een keer met hen af om te praten. Fons vertelt Zjef en nadien ook Rudi dat hij in eerste instantie geschrokken is, maar dat hij de keuze van Rudi respecteert.

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de familie Verbiest, zie hier.