FANDOM

† François Van den Bossche
Seizoenen 123456 ProfielFrancoisSeizoen2portret
Eerste verschijning Aflevering 3 - 1 januari 1992
Laatste verschijning Najaar 1996
Gespeeld door Bob Stijnen
Kinderen -
Ouders Charles Van den Bossche en † Nathalie Van Assche
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

François Van den Bossche is een hoofdpersonage dat van 1 januari 1992 tot en met 1996 vertolkt wordt door Bob Stijnen.

Familie en Liefdesleven

François is de zoon van Charles Van den Bossche en Nathalie Van Assche en de broer van Pierre Van den Bossche, die getrouwd was met Anna Dierckx. Hij is tevens de nonkel van Guido, Jan, Rita en Marleen.

François was jarenlang getrouwd met Simonne Vercauteren. Hun huwelijk bleef kinderloos, maar François beschouwde de jonge Pierrot Cockelaere een beetje als zijn eigen zoontje. Wanneer Simonne dement wordt, brengt hij haar naar een zorgcentrum. François begint nadien een relatie met goede vriendin Liliane Faes.

Na de breuk met Liliane vindt François opnieuw het liefdesgeluk bij Mia Dondeyne. Ze stappen in het huwelijksbootje, maar overlijden allebei tijdens hun huwelijksreis.

Beroepsleven

Als echte 'self-made' man heeft François een simpel schoenenkraam uitgebouwd tot een grote schoenenfabriek met zijn vrouw Simonne. Hij stond jarenlang aan de leiding van het bedrijf, maar na zijn pensioen ging de leiding naar Jef Van Rooy. François blijft wel de belangrijkste aandeelhouder en hoofd van de Raad van Bestuur.

Tijdens de ontvoering van Guido koopt François aandelen van VDB Electronics. Hij verkoopt deze aandelen echter aan Didier De Kunst, iets wat vooral Peter Van den Bossche hem niet in dank afneemt. Na de terugkeer van Guido, investeert François in zijn nieuw bedrijfje VDB Systems. Daarnaast investeert François ook in Maison Marie-Rose als stille vennoot.

Verhaallijnen

François en Simonne worden uitgenodigd door Anna Dierckx om naar haar verjaardagsfeestje te komen. Monique Stevens wil de twee komen ophalen met de auto, maar volgens Simonne heeft dit slechts één reden: ze heeft geld geroken. Ze gaan met hun eigen wagen naar Anna en worden op het feestje goed in de watten gelegd door Monique en haar twee kinderen Bart en Mieke.

Door de gebeurtenissen met Monique, beseffen François en Simonne dat het tijd wordt om hun geldzaken in orde te brengen en ze gaan naar een notaris om een testament te laten opmaken. Ze laten schrijven dat alle kleinkinderen van Anna een deel van de erfenis krijgen. François wil echter nog meer doen om te helpen, zeker wanneer Pierrot Cockelaere in het ziekenhuis belandt. Hij stelt aan Rita Van den Bossche voor om de rekeningen te betalen, maar ze weigert. François en Simonne laten toch een som geld achter onder het kussen van de kleine Pierrot. Simonne is vervolgens op haar tenen getrapt wanneer ze hiervoor geen bedankje krijgen van Rita.

De toestand van Pierrot gaat zienderogen achteruit en François trekt zich dit heel hard aan. Guido roept de familie bij elkaar en nodigt ook Simonne en François bij hem thuis uit. Iedere Van den Bossche moet zich laten testen voor beenmerg, omdat een transplantatie misschien de enige oplossing is om Pierrot te helpen. François gaat maar al te graag in op het verzoek.

François krijgt op een dag telefoon van Meneer Janssens, die de dagelijkse leiding van de schoenenfabriek op zich neemt. Het gaat niet goed met de fabriek en François nodigt de man bij hem thuis uit om hierover te praten. Meneer Janssens ziet maar één oplossing: een overnemer zoeken. François roept de hulp van Guido Van Den Bossche in om samen met CEO Jef Van Rooy naar de boekhouding te kijken. Ze ontdekken dat Janssens al jaren lang offertes achterhoudt en met vuile zaakjes bezig is. François roept een aandeelhoudersvergadering samen en ontslaat Janssens op staande voet.

Na de hele affaire met hun fabriek, besluiten François en Simonne er een tijdje tussenuit te gaan. Ze vertrekken naar hun buitenverblijf in Italië. Ze blijven uiteindelijk een paar weekjes weg, maar bij hun terugkomst vindt Simonne meteen een bos bloemen van Monique voor haar deur. Simonne beseft dat de familie zit te wachten op de cadeautjes die ze van Italië hebben meegebracht. François krijgt vervolgens bezoek van Jan Van den Bossche met de vraag of hij 42.000 frank kan lenen.

LilianeFrancois seizoen3

In 1993 wordt Simonne dement. Het gaat van kwaad naar erger en François kan niet langer voor haar zorgen. Hij moet de moeilijke beslissing nemen om haar naar een rusthuis te brengen. Hij is er kapot van, maar begint al redelijk snel een nieuwe relatie, met Liliane Faes. Niet iedereen in de familie aanvaardt zijn nieuwe relatie, zeker niet omdat Simonne nog steeds leeft. François verkoopt zijn huis en koopt een volledige verdieping in een appartementsgebouw. Hij trekt samen met Liliane in een appartement, en verhuurt het appartement naast hem aan Jan Van den Bossche

FrançoisCEO2 seizoen3
1000px-Francois mia

Wanneer Guido Van den Bossche ontvoerd wordt door de maffia, gaat François zich bemoeien met VDB Electronics. Dit op vraag van Didier De Kunst, die er zeker van is dat het bedrijf zal leiden met Peter Van den Bossche aan het hoofd. François merkt al snel dat Didier andere plannen heeft, en zet een stap opzij. Wanneer Guido terug in België is, wil hij een nieuw bedrijf opstarten: VDB Systems. François helpt zijn neef door het nodige startkapitaal te voorzien en zo aandeelhouder te worden. 

Uiteindelijk sterft Simonne toch in het rusthuis en gaan François en Liliane toch nog uit elkaar. Nadien begint hij iets met Mia Dondeyne, de secretaresse van Guido Van den Bossche. Dit zorgt opnieuw voor veel oproering binnen de familie maar het koppel besluit toch om met elkaar te trouwen en later vertrekken ze op wereldreis.

Op een dag krijgt Jan Van den Bossche bezoek van een medewerker van het Ministerie van Buitenland. François en Mia zijn omgekomen tijdens hun huwelijksreis. Ze zijn omgekomen tijdens een vliegtuigcrash. Vlak voor hun vertrek hebben François en Mia een videoboodschap opgenomen, voor het geval er iets met hun moest gebeuren. François vertelt daarin dat hij zijn geld verdeeld onder de kleinkinderen van Anna en zijn appartement schenkt aan Bart Van den Bossche en Mieke Van den Bossche.

Trivia

  • Bob Stijnen verdween uit de reeks naar aanloop van de verjongende tijdsprong in het zesde seizoen en kreeg in de plaats een vaste rol in de toenmalige sitcom Nonkel Jef, die door hetzelfde productiehuis werd gemaakt.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer