FANDOM

† François Van den Bossche
Seizoenen 123456 ProfielFrancoisSeizoen2portret
Eerste verschijning Aflevering 3 - 1 januari 1992
Laatste verschijning Najaar 1996
Gespeeld door Bob Stijnen
Kinderen † 'Peterke' Van den Bossche (doodgeboren)
Ouders Charles Van den Bossche en † Nathalie Van Assche
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

François Van den Bossche is een hoofdpersonage dat van 1 januari 1992 tot en met 1996 vertolkt werd door Bob Stijnen.

Familie en Liefdesleven

François is de zoon van Charles Van den Bossche en Nathalie Van Assche en de broer van Pierre Van den Bossche, die getrouwd was met Anna Dierckx. Hij is tevens de nonkel van Guido, Jan, Rita en Marleen Van den Bossche.

François was jarenlang getrouwd met Simonne Vercauteren. Ze leerden elkaar kennen als tieners en Simonne werd zwanger voor ze getrouwd waren. Hun kindje werd echter doodgeboren en Simonne kon dit niet goed verwerken waardoor hun huwelijk verder kinderloos bleef. Wanneer Simonne dement wordt, wil François voor haar zorgen, maar hij wordt verliefd op buurvrouw Annemie Van Lierde, die geregeld bijspringt in het huishouden. Wanneer Annemie voor haar zieke moeder moet zorgen, maakt ze een einde aan hun affaire.

François kan niet langer alleen voor Simonne zorgen en krijgt hulp van thuisverpleegster Liliane Faes - tevens een oude schoolvriendin. François en Liliane worden een koppel en Simonne wordt naar een rusthuis overgebracht waar ze overlijdt. Na de breuk met Liliane vindt François opnieuw het liefdesgeluk bij Mia Dondeyne. Ze stappen in het huwelijksbootje, maar overlijden allebei tijdens hun huwelijksreis.

Beroepsleven

Als echte 'self-made' man heeft François een simpel schoenenkraam uitgebouwd tot een grote schoenenfabriek met zijn vrouw Simonne. Hij stond jarenlang aan de leiding van het bedrijf, maar na zijn pensioen ging de leiding naar Jef Van Rooy. François blijft wel de belangrijkste aandeelhouder en hoofd van de Raad van Bestuur. Hij gaat ook aan de slag als muziekmanager van Rita en is een belangrijke schakel in het opkomend succes van 'Rita Sacré'. Na de dood van Pierrot, en de dementie van Simonne, geeft François er de brui aan. Hij investeert vervolgens in het restaurant van Monique.

Tijdens de ontvoering van Guido wordt duidelijk dat François aandelen heeft van VDB Electronics. Hij verkoopt deze aandelen echter aan Didier De Kunst, iets wat vooral Peter hem niet in dank afneemt. Na de terugkeer van Guido, investeert François in zijn nieuw bedrijf VDB Systems. Daarnaast investeert François ook in Maison Marie-Rose als stille vennoot.

Verhaallijnen

François en Simonne worden uitgenodigd door Anna Dierckx om naar haar verjaardagsfeestje te komen. Monique Stevens wil de twee komen ophalen met de auto, maar volgens Simonne heeft dit slechts één reden: ze heeft geld geroken. Ze gaan met hun eigen wagen naar Anna en worden op het feestje goed in de watten gelegd door Monique en haar twee kinderen Bart en Mieke.

Door de gebeurtenissen met Monique, beseffen François en Simonne dat het tijd wordt om hun geldzaken in orde te brengen en ze gaan naar een notaris om een testament te laten opmaken. Ze laten schrijven dat alle kleinkinderen van Anna een deel van de erfenis krijgen. François wil echter nog meer doen om te helpen, zeker wanneer Pierrot Cockelaere in het ziekenhuis belandt. Hij stelt aan Rita Van den Bossche voor om de rekeningen te betalen, maar ze weigert. François en Simonne laten toch een som geld achter onder het kussen van de kleine Pierrot. Simonne is vervolgens op haar tenen getrapt wanneer ze hiervoor geen bedankje krijgen van Rita.

De toestand van Pierrot gaat zienderogen achteruit en François trekt zich dit heel hard aan. Guido roept de familie bij elkaar en nodigt ook Simonne en François bij hem thuis uit. Iedere Van den Bossche moet zich laten testen voor beenmerg, omdat een transplantatie misschien de enige oplossing is om Pierrot te helpen. François gaat maar al te graag in op het verzoek.

François krijgt op een dag telefoon van Meneer Janssens, die de dagelijkse leiding van de schoenenfabriek op zich neemt. Het gaat niet goed met de fabriek en François nodigt de man bij hem thuis uit om hierover te praten. Meneer Janssens ziet maar één oplossing: een overnemer zoeken. François roept de hulp van Guido Van Den Bossche in om samen met CEO Jef Van Rooy naar de boekhouding te kijken. Ze ontdekken dat Janssens al jaren lang offertes achterhoudt en met vuile zaakjes bezig is. François roept een aandeelhoudersvergadering samen en ontslaat Janssens op staande voet.

Na de hele affaire met hun fabriek, besluiten François en Simonne er een tijdje tussenuit te gaan. Ze vertrekken naar hun buitenverblijf in Italië. Ze blijven uiteindelijk een paar weekjes weg, maar bij hun terugkomst vindt Simonne meteen een bos bloemen van Monique voor haar deur. Simonne beseft dat de familie zit te wachten op de cadeautjes die ze van Italië hebben meegebracht. François krijgt vervolgens bezoek van Jan Van den Bossche met de vraag of hij 42.000 frank kan lenen.

Aflevering 114 11.38.12

Simonne in de war

François merkt dat Simonne de laatste tijd een zeer verwarde indruk nalaat. Ze gaan op bezoek bij een revaliderende Guido en Simonne wenst Jan en Monique geluk met het kindje. Bovendien rijdt Simonne verloren met de auto en vergeet ze bijna alles wat ze juist gezegd of gedaan heeft. François maakt zich zorgen en gaat praten met een specialist.

Aflevering 125 om 10.04.54

Dementie

François gaat met Simonne naar een specialist en krijgt de te horen dat ze een beginnende vorm van dementie heeft. François kan haar niet meer alleen achterlaten, want ze haalt de ene stommiteit na de andere uit. De notaris van François geeft hem de goede raad om haar wilsonbekwaam te laten verklaren, zodat ze niet perongeluk met geldzaken knoeit. François besluit samen met huishoudster Angèle voor zijn vrouw te blijven zorgen en weigert haar naar een instelling te brengen.

Aflevering 120 09.40.53

Het proces van Peter

Terwijl François het moeilijk heeft met zijn thuissituatie, wil hij zijn neef Peter niet in de steek laten. Hij wordt beschuldigd van verkrachting en François gaat telkens naar de rechtbank om de familie te steunen. Ook de dood van Pierrot treft François en hij probeert Rita te troosten. Dankzij de toestand van Simonne heeft François echter geen tijd meer om de manager van Rita te zijn en hij verwaarloost haar.

Aflevering 139 om 20.02.38

Burenruzie

De toestand van Simonne gaat elke dag achteruit. Bij een ritje met de auto rijdt ze de hond van de buren aan, maar ze denkt dat ze gewoon de stoep geraakt heeft en rijdt door. De buren halen er de politie bij want ze hebben Simonne zelf gezien. Simonne ontkent alles en is razend op haar echtgenoot wanneer hij met de buren wil praten. Er wordt een klacht neergelegd en Simonne belandt zelfs 1 nachtje in de gevangenis.

Aflevering 153 om 19.37.27

De investering

Na het zoveelste slippertje van Jan, volgt er een scheiding tussen hem en Monique. Monique wil nog iets van haar leven maken en wil een eigen restaurant opstarten. Ze nodigt François uit om een lening te vragen. Samen gaan ze op bezoek bij een pad waar Monique haar oog op laten vallen heeft. François wil Monique de 2 miljoen lenen, maar stelt wel enkele voorwaarden. Hij vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat ze de lening samen met Jan ondertekent, zodat het later zeker bij de erfenis van de kinderen hoort.

Aflevering 157 09.36.50

Peterke

Simonne leeft hoe langer hoe meer in het verleden en is volledig in de war wanneer ze hoort dat Peter naar het leger zal trekken. Ze verliest haar kalmte telkens het over Peter en het leger gaat en François moet de waarheid aan Peter vertellen. Voor hun trouw hebben ze namelijk een kindje verloren dat doodgeboren is en Simonne wou de jongen Peter noemen. Het is een goedbewaard geheim binnen de familie en alleen Pierre was toen op de hoogte.

Aflevering 176 04.48.42

Het vertrek van Angèle

Tussen huishoudster Angèle en Simonne botert het niet meer sinds de dementie van Simonne. Angèle krijgt elke dag verwijten naar haar hoofd geslingerd en kan de situatie niet langer aan. Ze geeft haar ontslag en François staat er plots helemaal alleen voor. Op een dag staat plots de nieuwe buurvrouw Annemie Van Lierde bij François thuis en ze merkt meteen hoe moeilijk de situatie is. Ze stelt zelf voor om mee een oogje in het zeil te houden en François te helpen met het huishouden.

Aflevering 178 14.05.55

Rita op de dool

Na het bedrog van Dirk, keert Rita helemaal verbitterd terug uit Amerika. Hierdoor is Rita volledig op de dool sinds haar terugkeer en ze zoekt troost in de alcohol. Ze kan geen goed woord meer zeggen over haar familie en komt agressief uit de hoek tegenover François. Ze geeft hem de schuld van alles omdat hij haar in de steek gelaten heeft als manager. Zelfs op het trouwfeest van Marleen kan Rita het niet laten om François de huid vol te schelden.

Aflevering 182 08.34.56

Annemie

François is in zijn nopjes sinds hij de hulp van Annemie krijgt. Hij wil haar betalen en Annemie komt dan ook officieel in dienst. Simonne begint zich ook open te stellen tot Annemie en de twee worden zelfs vriendinnen. Binnen de familie is niet iedereen even blij, vooral Anna vraagt zich af wat haar schoonbroer te zoeken heeft bij een andere vrouw.

Aflevering 189 10.22.38

Vriendschap

De heldere momenten van Simonne zijn zeer zeldzaam en François kan de steun van Annemie nu heel goed gebruiken. Simonne fleurt alleen op wanneer ze Peter ziet, maar nu hij in het leger is, zijn die momenten ook zeldzaam. François en Annemie beseffen dat ze veel tijd met elkaar spenderen en dat de buurt begint te roddelen. François maakt haar duidelijk dat er alleen pure vriendschap is tussen hen.

Aflevering 210 11.49.03

Toch verliefd

De gevoelens tussen François en Annemie worden elke dag sterker terwijl de situatie van Simonne achteruit gaat. De twee geven toe aan hun gevoelens en kussen. Annemie voelt zich slecht bij de situatie terwijl Simonne plots zeer wantrouwig wordt tegenover haar. Simonne komt zwaar ten val en heeft een hoofdwonde waardoor ze naar het ziekenhuis moet. Francois voelt zich enorm schuldig en zoekt troost bij Annemie. Hij wil niet alleen zijn en vraagt aan haar om te overnachten. Anna komt het te weten en spreekt er schande van.

Aflevering 231 17.30.01

Het plotse afscheid

Er vallen harde woorden tussen François en Anna dankzij de situatie met Annemie. Annemie krijgt ondertussen slecht nieuws over haar moeder want ze heeft een beroerte gekregen. Ze beslist om bij haar moeder in te trekken en neemt afscheid van François. Ze denkt dat het beter is dat ze ook het contact volledig verbreken. Nu hij er terug alleen voor staat, regelt Walter een thuisverpleegster: Liliane, een oude schoolvriend van François.

Aflevering 234 om 16.33.45

Getuige of niet?

Anna vindt het hoog tijd om de plooien met François glad te strijken en vraagt hem als haar getuige. François gaat niet in op het aanbod, maar heeft nadien spijt van zijn beslissing. Anna heeft het ondertussen aan Guido gevraagd, die het op zijn beurt doorgespeeld heeft naar Jan. De dag van het huwelijk beslist François om gewoon thuis te blijven omdat Simonne niet meer in staat is om mee te gaan.

Aflevering 248 13.49.55

Vermist

Op een dag is Simonne nergens te vinden. François trommelt de familie op om naar haar op zoek te gaan. Walter gaat de straat op en Liliane wacht thuis op meer nieuws. Het is echter Peter die Simonne terugvindt aan het station en haar veilig naar huis kan brengen. Bovendien is Simonne zeer agressief tegenwoordig en tijdens een argument geeft ze François een duw in zijn ribben waar hij nog wekenlang last van heeft.

Aflevering 296 om 04.56.14
Aflevering 298 om 09.29.29

Hoop op beterschap?

Hoewel Simonne nu al enkele maanden in het rusthuis verblijft, gaat François haar nog bijna elke dag opzoeken, vaak in het gezelschap van Liliane. François heeft de verkoopsakte van zijn appartementsblok getekend en vraagt aan Liliane of ze bij hem wil intrekken. François is dol op zijn kersverse nichtje Lovely en vraagt aan Ben of ze geregeld mag blijven logeren. Bovendien heeft Lovely een positieve invloed op het gedrag van Simonne en het lijkt zelfs alsof ze een beetje opfleurt. François heeft terug hoop en gaat met haar dokter praten. Volgens Liliane is het echter logisch dat patiënten met Alzheimer ups en downs hebben in hun mentale toestand. François legt zich neer bij het advies van de dokters en laat Simonne los.

Aflevering 294 om 19.42.58
Aflevering 305 om 10.59.08

Het losgeld

François is een van de weinige familieleden die door Peter en Marie-Rose op de hoogte wordt gebracht over de 150 miljoen frank losgeld die de ontvoerders van Guido vragen. Vooral omdat François mede-aandeelhouder is van VDB Electronics. François kan echter zijn mond niet houden en brengt ook Walter op de hoogte. Wanneer er nog 20 miljoen frank bij elkaar gezocht moet worden, maakt François een afspraak met Didier in de hoop dat hij kan helpen. Didier koopt de aandelen over van Marie-Rose en het geld is bij elkaar verzameld. François stelt aan Peter voor dat hij het losgeld naar de afgesproken plek brengt, maar Peter wil het kost wat kost zelf doen. De overdracht mislukt omdat de politie op de hoogte werd gebracht en Peter voelt zich schuldig.

Uiteindelijk sterft Simonne toch in het rusthuis en gaan François en Liliane toch nog uit elkaar. Nadien begint hij iets met Mia Dondeyne, de secretaresse van Guido Van den Bossche. Dit zorgt opnieuw voor veel oproering binnen de familie maar het koppel besluit toch om met elkaar te trouwen en later vertrekken ze op wereldreis.

Op een dag krijgt Jan Van den Bossche bezoek van een medewerker van het Ministerie van Buitenland. François en Mia zijn omgekomen tijdens hun huwelijksreis. Ze zijn omgekomen tijdens een vliegtuigcrash. Vlak voor hun vertrek hebben François en Mia een videoboodschap opgenomen, voor het geval er iets met hun moest gebeuren. François vertelt daarin dat hij zijn geld verdeeld onder de kleinkinderen van Anna en zijn appartement schenkt aan Bart Van den Bossche en Mieke Van den Bossche.

Trivia

  • Bob Stijnen verdween uit de reeks naar aanloop van de verjongende tijdsprong in het zesde seizoen en kreeg in de plaats een vaste rol in de toenmalige sitcom Nonkel Jef, die door hetzelfde productiehuis werd gemaakt.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer