FANDOM

† Gerard Van de Caveye
Seizoenen 2 ProfielGerardS2-2
Eerste verschijning Aflevering 172 - 24 november 1992
Laatste verschijning Aflevering 271 - 3 mei 1993
Gespeeld door Eddy Asselbergs
Kinderen An-Sofie Van de Caveye en Mario Van de Caveye
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Gerard Van de Caveye is een nevenpersonage dat van 24 november 1992 tot 3 mei 1993 vertolkt werd door Eddy Asselbergs.

Familie en Liefdesleven

Gerard is de vader van An-Sofie en Mario en grootvader van Cédric. Hij is bij zijn intrede al 10 jaar gescheiden van zijn vrouw Claire, een bekende Vlaamse theateractrice. Hij had een tijdlang een affaire met Marie-Rose en probeerde ook Veronique te veroveren. Gerard en Babette beginnen een affaire en hij gebruikt de jonge vrouw als spionne bij Maison Marie-Rose.

Beroepsleven

Gerard is een Belgische modegigant die zich gespecialiseerd heeft in confectie en haute couture. Hij ontmoet Marie-Rose en Veronique op reis in Zwitserland. Hij wordt de zakenpartner van Marie-Rose en richt samen met haar Maison Marie-Rose op. Wanneer duidelijk wordt dat Gerard niet van de jonge meisjes kan blijven - en hij bovendien Veronique probeert aan te randen - zet Marie-Rose de samenwerking stop. Ze slaagt erin om Gerard volledig uit te kopen. Gerard verkropt dit niet en schakelt Babette in als bedrijfsspionne.

Verhaallijnen

Aflevering 172 15.44.09
Aflevering 181 19.11.56

Ontmoeting met Marie-Rose

Gerard is samen met zijn dochter An-Sofie op reis in Zwitserland en logeert in hetzelfde hotel als Marie-Rose en Veronique. Gerard en Marie-Rose botsen letterlijk tegen elkaar en raken aan de praat als ze beseffen dat ze allebei van België zijn. Wanneer Marie-Rose plots haar reis vroegtijdig moet stopzetten, hoopt Gerard dat ze elkaar nog kunnen terugzien. Terug in België contacteert Gerard Marie-Rose om samen af te spreken. Gerard heeft een groot modebedrijf en wil graag met Marie-Rose in zee gaan. Hij ziet veel potentieel in haar zakelijk talent en doet haar een voorstel om partners te worden. Marie-Rose moet nadenken over dit idee, maar geeft toe dat ze al lang droomt van een eigen zaak.

Aflevering 186 08.30.53
Aflevering 188 09.40.55

Maison Marie-Rose

Marie-Rose regelt een ontmoeting tussen Gerard en Guido en uiteindelijk wil Guido het geld dat nodig is, investeren in de zaak. Gerard investeert het meeste geld en wordt daarom de belangrijkste aandeelhouder. De weken nadien gaan de twee geregeld op pad om alles te regelen voor de opstart. Gerard en Marie-Rose kunnen het goed met elkaar vinden en blijven vaak tot laat in de avond samen weg. Wanneer het tijd is voor de laatste fase van het project, wordt Maison Marie-Rose geboren. Ze hebben besloten om twee collecties op de markt te brengen. Collection Marie-Rose is de haute couture lijn, terwijl Family Fashion meer confectie is voor iedereen. Chantal en Babette worden aangenomen en ook de hoofdontwerper is gekozen: Maxim Vermeulen.

Aflevering 218 19.36.38
Aflevering 240 08.21.14

Gevaarlijke spelletjes

Gerard kan het bij Maison Marie-Rose goed vinden met alle vrouwelijke werkkrachten en dat is Babette niet ontgaan. Ze probeert met Gerard te flirten in de hoop hoger op te komen. Bovendien behandelt ze hierdoor haar collega's alsof ze minderwaardig zijn. Marie-Rose heeft het spelletje van Babette al snel door en wijst de jonge vrouw geregeld op haar fouten en kan haar jaloezie niet onderdrukken. Babette doet haar uiterste best om Gerard voor zich te winnen, maar haar gedrag stoort Chantal en de rest van het personeel. Ze spreken Marie-Rose erover aan. Gerard vraagt vervolgens Babette mee naar een receptie en Chantal brengt Peter op de hoogte van hun flirtpartijen op kantoor. Tussen Peter en Babette ontstaat er een hevige ruzie en Peter maakt Gerard duidelijk dat hij zijn vriendin met rust moet laten.

Aflevering 226 19.08.34
Aflevering 227 09.27.18

De dood van An-Sofie

Gerard gaat op bezoek bij zijn dochter An-Sofie en Veronique in Zwitserland, maar hij krijgt An-Sofie niet te zien omdat ze altijd aan het feesten is. Een tijdje later staat Veronique terug in België na de plotse dood van An-Sofie door een overdosis pillen. Gerard wordt op de hoogte gebracht en het verlies van zijn dochter is een zware klap. De eerste modeshow van Maison Marie-Rose staat voor de deur, maar Gerard weigert het voorstel van Marie-Rose om de show af te lasten. Gerard zoekt vooral veel troost bij Veronique en vraagt ook aan haar om samen de begrafenis te regelen. Gerard kan de dood van zijn dochter niet verwerken en begint Veronique steeds meer als zijn surrogaatdochter te beschouwen.

Aflevering 252 13.20.18
Aflevering 255 09.22.25

Aanranding

De weken nadien is Gerard duidelijk zichzelf niet meer. Op kantoor is hij veel meer afwezig en als hij er toch is, probeert hij te flirten met alle vrouwelijke modellen. Poetsvrouw Julienne betrapt Gerard meerdere keren met iemand en brengt Marie-Rose hiervan op de hoogte. Ondertussen is ook ontwerper Maxim wantrouwig tegenover Gerard omdat hij van zijn modeconnecties in Milaan gehoord heeft dat de naam Gerard Van de Caveye niets betekent in de modewereld. Gerard probeert meermaals af te spreken met Veronique en op een dag probeert hij haar te kussen en gaat hij een stap te ver. Picasso is getuige van het tafereel en samen met Veronique vertellen ze alles aan Marie-Rose. Voor Marie-Rose is de maat nu vol en ze wil dat Gerard opstapt uit de zaak.

Aflevering 255 09.26.26
Aflevering 271 11.36.18

Bedrijfsspionnage

Gerard wil niets meer met Marie-Rose en haar bedrijf te maken hebben en geeft haar de mogelijkheid om hem uit te kopen. Marie-Rose slaagt er uiteindelijk in om het geld bij elkaar te krijgen en kan nu definitief een streep trekken onder haar samenwerking met Gerard. Bij Maison Marie-Rose is Gerard nu 'persona non grata' en zelfs zijn naam mag niet meer vernoemd worden. Alleen Babette blijft het voor Gerard opnemen en ze blijft stiekem afspraakjes maken met hem. Zelfs op haar verjaardag kiest Babette ervoor om bij Gerard te zijn. In opdracht van Gerard doet Babette aan bedrijfsspionnage en ze brengt Gerard geregeld telefonisch op de hoogte. Wanneer Guido op een dag verdwenen is, vergeet Babette haar dagelijkse telefoontjes en Gerard pikt dat niet. Babette maakt hem duidelijk dat het afgelopen is tussen hen.

Jaren later wordt duidelijk dat Gerard ondertussen overleden is en dat hij ook een zoon had: Mario Van de Caveye. Bianca stelt Veronique aan Mario voor en de twee worden verliefd op elkaar. Mario en Veronique stappen in het huwelijksbootje en krijgen samen één zoon: Cédric Van de Caveye.

Trivia

  • Bij de intrede van Gerard spreekt hij enkel over zijn dochter An-Sofie en wordt er geen enkel woord gesproken over een eventuele zoon (Mario).
  • Na zijn rol in Familie kreeg Eddy Asselbergs de kans om over te stappen naar de nieuwe VTM-soap Wittekerke. Hij vertolkte daar tot 2000 de rol van Marcel Deleu.
  • In 1992 was Eddy Asselbergs te zien in de reeks 'Benidorm' waar hij onder meer op de scène stond met zijn Familie-collega Maria Bossers. Ook Jacky Lafon had een gastrol in het tweede seizoen.

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Gerard, zie hier.
  • Voor meer informatie over de familie Van de Caveye, zie hier.