FANDOM

Hendrik Jacobs
Seizoenen 23456 ProfielHendrikS3
Eerste verschijning Aflevering 287 - 25 mei 1993
Laatste verschijning Najaar 1996
Gespeeld door Walter Rits
Kinderen Onbekend
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Gastpersonages
Algemene InformatieBeroepslevenVerhaallijnenTriviaFoto's

Algemene Informatie

Hendrik Jacobs is een gastpersonage dat van 25 mei 1993 tot en met najaar 1996 vertolkt werd door Walter Rits.

Beroepsleven

Onderzoeksrechter Jacobs van de federale politie kwam voor het eerst in aanraking met de Van den Bossches bij de ontvoering van Guido Van den Bossche. Nadien stond hij Guido ook bij in de zoektocht van zijn vermiste zoon Peter Van den Bossche, na de collectieve zelfmoord binnen de sekte waar hij verzeild was geraakt. Jacobs en Guido werden hierdoor goede vrienden. Ook de jaren nadien dook hij op om de familie te helpen, bijvoorbeeld wanneer Rita Van den Bossche haar afgestane zoontje Pierrot Van den Bossche ontvoerde. De vaste werkpartner van Jacobs was inspecteur Frank Block. Vanaf de tijdsprong begin 1997 kwam Jacobs niet meer in beeld en stonden de Van den Bossches vooral in contact met politieman Jef Lits.

Verhaallijnen

Aflevering 287 om 15.50.00

De ontvoering van Guido

Onderzoeksrechter Hendrik Jacobs wordt samen met inspecteur Frank Block opgeroepen om de onrustwekkende verdwijning van Guido te onderzoeken. Jacobs probeert een link te leggen tussen het succes van VDB Electronics en de plotse verdwijning en ze denken zelfs aan fraude.

Aflevering 291 om 09.44.13
Aflevering 313 om 16.53.13

Bewijsmateriaal

Jacobs en Frank zitten volledig vast in hun onderzoek naar de ontvoerders van Guido, maar Jacobs is er nog altijd van overtuigd dat de waarheid zich ergens in de dichte omgeving van Guido moet bevinden. Peter en Marie-Rose worden echter door de ontvoerders nadrukkelijk gevraagd om het contact met de politie te verbreken. Pas enkele weken later - wanneer het losgeld geleverd is en de ontvoerders niet van plan zijn om Guido te laten gaan - wordt Jacobs terug ingeschakeld. Hij roept Peter en zijn nonkel Walter Dierckx op het matje omdat ze veel bewijsmateriaal achtergehouden hebben. Jacobs is er nu trouwens van overtuigd dat de ontvoering van Guido een sluwe manier is om geld wit te wassen.

Ritadraaitdoor13 Seizoen4

Rita Van den Bossche haar stoppen slaan volledig door en ze is tot alles in staat wanneer ze een half café bij elkaar gedronken heeft. Vooral tussen Rita en Marie-Rose De Putter heeft het nooit geklikt. Rita steekt het appartement van Marie-Rose in brand. Daarna schiet ze op Guido Van den Bossche wanneer die haar probeert te redden. Het schot is mis, maar kort daarna wordt Rita zelf neergeschoten door de politie. Ze overleeft het, maar Rita wordt naar de gevangenis overgebracht waar ze uiteindelijk bevalt van een zoontje: Pierrot Van den Bossche.

Rita wordt tijdelijk naar het ziekenhuis gebracht waar ze ondervraagd wordt door Hendrik. Ze bekent dat ze het appartement van Marie-Rose in brand heeft gestoken en op Guido geschoten heeft. Ze wordt overgebracht naar de gevangenis terwijl Pierrot op de afdeling van de prematuurtjes belandt.

Peter Van den Bossche en Willeke De Vries raken in Amerika verzeild in de sekte van Salomon. Ze worden alletwee verslaafd aan drugs en volledig gebrainwasht. Guido schakelt Hendrik Jacobs in om zijn zoon te zoeken. Hendrik steunt Guido door deze moeilijke periode.

Hendrik krijgt een tip dat Salomon in Cuba gesignaleerd is. Hij weigert er echter naartoe te gaan om op onderzoek te gaan.

Wanneer Rita Van den Bossche haar afgestane zoontje Pierrot Van den Bossche ontvoerd naar Spanje samen met Micheline Hoefkens, leidt Hendrik het onderzoek. Maar dit gebeurt zonder succes want de drie lijken van de aardbol verdwenen te zijn.

Binnenkort.

Trivia

  • Naast zijn rol als onderzoeksrechter Jacobs was Walter Rits ook jarenlang acteursregisseur bij Familie.
  • Hij stond bekend om zijn slagzin 'Snapt ge 't plaatje?' Toen de acteur zijn opwachting maakte in 'De Familie Backeljau', gebruikt het personage Franky Backeljau dezelfde quote.

Foto's