FANDOM

Hildevanhaesendonck-245x327
Hilde Van Haesendonck
(28 augustus 1953) is een Vlaamse actrice. Ze is al 36 jaar verbonden aan het MMT/t,arsenaal mechelen. Ze speelde o.m. in Een vloog over het koekoeksnest, Vrouwenharten en mannendromen, Hedda Gabler, De rekening van het kind, De moeder van David S, Een bruid in de morgen, De drie musketiers, Rosalie Niemand, De leeuw van Vlaanderen, Moederskind en Top Dogs. In het seizoen 1999-2000 speelde ze samen met Jos Geens het ijzersterke Wie is er bang voor Virginia Woolf.

De rollen die Hilde voor t,arsenaal vertolkte, zullen bijblijven als haar meest verbazingwekkende acteerprestaties: de geslepen maar uiteindelijk gebroken Markiezin de Merteuil in Kwartet (2002), de getormenteerde Alice in Bij Jules en Alice (2003), de subtiele vertolking in Het Land (2003), Interieur (2004), Lulu (2004), De Koers (2004), haar rol van de moeder/echtgenote van Oedipus (Ben Segers) in Grieks (2005), HEDDA en Nachtzusters (2006), Hoffmann (2007) dat t,arsenaal samen met SKaGeN in het kader van de Zomer van Antwerpen in het nieuwe justitiepaleis bracht, Pyreneeën (2008) en Thuis (2010).

Verder maakte Hilde Van haesendonck deel uit van de (telkens ijzersterke) cast van De Pruimelaarstraat (2009 en 2010), De koning sterft (2010), Drie zusters (2011 en 2012) en Biechten (2012) en stond ze met een internationale cast op de planken in Scarlatti, een project van Franz Marijnen.

In 2015 speelde Hilde Van haesendonck (aan de zijde van directeur Michael De Cock) in haar (voorlopig) laatste productie Reizen Jihad (coproductie SINCOLLECTIEF, Monty en t,arsenaal mechelen). Opnieuw op tournee in 2015/2016.

Het grote publiek kent Hilde Van haesendonck van haar rol als Yvonne Meulemans in Oud België en onlangs nog als rechter in De Ridder. Ze maakt ook deel uit van de cast van Witse - De Film die vanaf maart 2014 in de bioscoop te zien was. Sinds oktober 2014 vertolkt Hilde de rol van Jenny Versteven in Familie. Pas vanaf november 2017 behoort Jenny tot de hoofdcast.