FANDOM

Iris Massant (voorheen Elise Hermans)
Seizoenen 2829 Familie portret2019 mariannedevriese iris 004
Eerste verschijning Aflevering 6328 - 8 februari 2019
Laatste verschijning -
Gespeeld door Marianne Devriese
Huidig beroep Medewerker Foodbar
Huidige partner -
Kinderen -
Ouders André Verhelst en Francesca Hermans (biologisch))
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Iris Massant is een hoofdpersonage dat sinds 8 februari 2019 vertolkt wordt door Marianne Devriese.

Familie en Liefdesleven

Iris (geboren als Elise) is de dochter van Francesca Hermans en André Verhelst en de tweelingzus van Evy Hermans. Na haar geboorte werd Iris geadopteerd omdat Francesca de zorg voor haar twee kindjes niet aankon. Pas in 2019 ontmoet ze haar biologische moeder. Haar vader en zus zijn ondertussen reeds overleden.

Iris voelde zich een tijdje aangetrokken tot Marie Devlieger, maar buiten een onschuldige kus van Marie bleven deze gevoelens onbeantwoord. In september 2019 neemt ze haar intrek bij Cédric Van de Caveye en geeft ze toe dat ze biseksueel is.

Beroepsleven

Iris is reisbegeleidster van beroep. In september 2019 gaat ze op zoek naar een nieuwe job en ze mag uiteindelijk beginnen als medewerker in de Foodbar.

Verhaallijnen

Iris Massant wordt geboren als Elise Hermans, de dochter van Francesca Hermans en André Verhelst en tweelingzus van Evy Hermans. Francesca staat er volledig alleen voor als jonge vrouw omdat haar affaire met André een geheim is. Ze besluit Elise en Evy te vondeling te leggen bij de brandweer. Wanneer ze bijna betrapt wordt, vlucht Francesca met de kleine Evy nog in haar armen zodat alleen Elise meegenomen wordt. Elise wordt uiteindelijk geadopteerd en krijgt de naam Iris Massant.

Familie 6328 004

De ontmoeting met Hanne

Twee maanden na de dood van Evy botst Hanne op Iris in de supermarkt. Door de sprekende gelijkenis met Evy is Hanne compleet van haar melk en probeert ze haar vrienden te overtuigen van het feit dat Evy nog in leven moet zijn. Hanne kan met de hulp van Quinten een berichtje naar Iris sturen via Facebook. Nadien stuurt ze ook een foto van Evy ter bewijs en dat maakt Iris nieuwsgierig.

Familie 6339 001

De gelijkenis met Evy

Iris maakt haar opwachting bij Hanne thuis en ontmoet de rest van Evy's vrienden. Iedereen is het erover eens dat de gelijkenis treffend is. Hanne wil antwoorden en probeert Francesca, de mama van Evy, te bereiken. Wanneer ze via telefoon niet antwoordt, gaan Hanne en Iris naar het huis van Francesca, maar daar doet ze ook de deur niet open. Met de hulp van Mieke lukt het wel om Francesca en Iris samen te brengen, maar Francesca is duidelijk: Iris is niet de tweelingszus van Evy.

Familie 6341 001

Het geheim van Francesca

Na de ontmoeting met Francesca, besluit Iris het hierbij te laten. Tot Hanne een telefoontje krijgt van Francesca met de vraag een ontmoeting te regelen met Iris. Francesca vertelt eindelijk de waarheid, namelijk dat Iris wel degelijk haar dochter is. Francesca barst in tranen uit bij het vertellen van haar verhaal en Iris loopt weg. De dag nadien vertelt Iris dat ze het heel moeilijk heeft met het verhaal en Hanne stelt haar voor om tijdelijk bij de 'friends' te blijven logeren. Voorlopig wil Iris echter geen contact met haar moeder.

Familie 6349 001
Familie 6350 002
Familie 6353 na 001

Marie en Iris

Van alle personen die Evy gekend heeft, is Iris vooral nieuwsgierig naar Marie. Haar reactie toen ze Iris voor het eerst zag sprak boekdelen en bovendien vindt ze geregeld de naam van Marie terug in schriftjes van Evy. Ze besluit Marie een vriendschapsverzoek op Facebook te sturen en vraagt om af te spreken. Wanneer de twee elkaar voor het eerst ontmoeten wil Iris weten waarom de naam van Marie zo vaak opduikt. Marie kan Iris echter snel geruststellen en wil zelfs een luisterend oor zijn. Iris heeft het namelijk zeer moeilijk met de gebeurtenissen van de afgelopen weken en kan de plotse dood van Evy niet verwerken. Iris bijt zich volledig vast in de documenten van Evy en gaat in de omgeving van Evy op zoek naar antwoorden. Ze krijgt echter zowel van Mieke als Veronique te horen dat ze moet oppassen voor Marie. Marie maakt op haar beurt Iris duidelijk dat ze moet stoppen met het zoeken naar een schuldige en haar verdriet moet verwerken. Ook Hanne waarschuwt Iris voor Marie, maar het wordt al snel duidelijk dat Iris meer voelt dan gewoon vriendschap. Er komt een kus tussen Marie en Iris, maar Marie heeft hier al snel spijt van en zegt dat de gevoelens niet wederzijds zijn.

Familie 6360 001
Familie 6363 007

Het graf van Evy

Iris wil het graf van Evy bezoeken en vraagt aan Marie om haar te vergezellen. Ze wil echter niet meegaan tot het graf zelf en wordt een tijdje later onwel. Iris vindt het steeds duidelijker dat Marie zich raar gedraagt. Cédric waarschuwt Iris dat ze uit de buurt van Marie moet blijven, omdat ze een gevaar is voor de gezondheid van hun kindjes. Iris geeft echter niet af, zeker wanneer ze nog meer notities van Evy vindt. Ze haast zich naar Marie en vraagt haar op de man af of ze Evy vermoord heeft. Marie krijgt op dat moment hevige krampen in haar buik, maar Iris weigert een ziekenwagen te bellen. Mathias komt op dat moment binnen en kan Marie helpen.

Familie 6369 004
Familie 6372 003

Maries bekentenis

Marie verliest in het ziekenhuis één van haar kindjes. Cédric is razend en steekt de schuld op Iris, die hij een bezoekje brengt en hardhandig aanpakt. Iris voelt zich schuldig, maar twijfelt nog steeds aan Maries onschuld. Wanneer ze op een avond met Marie gaat praten, biecht die haar op dat zij Evy vermoord heeft. Iris heeft echter geen bewijzen. Hanne is de enige die haar gelooft, waarna die met Marie gaat praten. Die ontkent dat echter in alle talen.

Familie 6373 005

Iris' verleden

Iris is razend op Marie en begint haar te stalken. Ze wordt echter goed beschermd door Mathias en Cédric. Quinten begint in Iris' verleden te graven en komt zo te weten dat ze als kind in een psychiatrische instelling heeft gezeten. Zij wilt hier echter niets over vertellen en gaat logeren bij Mieke en Niko. Niet veel later breekt Iris in in het appartement van Marie op zoek naar bewijzen.

Familie 6375 003
Familie 6379 005

Insuline

Iris maakt Mieke duidelijk dat ze haar leven terug wilt opnemen en dat ze zelfs een nieuwe jobopdracht heeft gekregen. Stiekem zoekt ze online naar insulinespuiten, wat volgens het internet een goede manier is om iemand onverdacht te vermoorden. Wanneer Mieke dit te weten komt, waarschuwt die onmiddellijk Mathias en reppen ze zich naar Marie. Die weet echter van niets. Mieke vindt dat Iris dringend hulp nodig heeft, waarna die zich vrijwillig gaat aanmelden in een psychiatrische instelling om tot rust te komen.

Familie 6383 001

In de psychiatrie

In de instelling gaat het al snel beter met Iris, zeker nu ze ook geregeld bezoek krijgt van haar mama Francesca. Het bezoek van Marie, die er vervolgens plezier inschept om Iris uit te dagen, is de druppel die de emmer doet overlopen bij Iris. Ze gaat volledig door het lint en probeert Marie te wurgen. De volgende dag is Iris verdwenen uit de instelling en weet er niemand waar ze naartoe is. Mieke en Hanne komen uiteindelijk te weten dat ze bij haar mama is ondergedoken.

Familie 6386 005
Familie 6404 001

De verdwijning van Marie

Iris zoekt terug toenadering tot Marie en spreekt met haar af aan de dokken in Antwerpen. De dag nadien wordt Iris bebloed teruggevonden en is er van Marie geen enkel spoor meer. Iris wordt naar het ziekenhuis gebracht en wordt ondervraagd door hoofdinspecteur Tess Houben, die de onrustwekkende verdwijning van Marie onderzoekt. Iris blijft niet bij de pakken zitten en besluit op zoek te gaan naar Marie zodra ze is vrijgelaten uit de gevangenis. Ze slaat de handen in elkaar met Veronique en komt via Mathias te weten dat Marie in een Zwitsers ziekenhuis verblijft. Ze reist af naar het ziekenhuis en komt te weten dat Marie er verblijft onder de naam "Marie Moelaert". Ze komt niet veel later oog in oog te staan met Marie. Die slaat in paniek en vlucht.

Familie 6427 003
S28 afl6428 032

Kasper ontvoerd

Mathias vervoegt Marie en laat zijn omgeving in de steek. Lars, Veronique en Iris schakelen een privé-detective in, die erachter komt dat ze nu in een huis in Noord-Frankrijk verblijven. Wanneer duidelijk wordt dat Marie niet meer zwanger is en Mathias de detective opmerkt, maakt die hem duidelijk dat het kindje gestorven is met de overlijdensakte. Iris gaat in Frankrijk op zoek naar Mathias en Marie. Nu Veronique denkt dat haar kleinzoon dood is, moet Iris op niet veel steun van haar meer rekenen. Ze vindt hen en dringt hun huis binnen, waar ze ontdekt dat Kasper nog leeft. Ze neemt hem mee en wil hem naar Lars en Veronique brengen. Tijdens een tussenstop in een tankstation wordt ze echter neergeslagen door Marie, waarna die Kasper terug meeneemt. Niet veel later sterft Marie na een val van de kliffen van Cap Blanc-Nez.

Familie 6438 003
Familie 6440 001

De terugkeer

Na meer dan twee maanden niets van zich te laten horen, keert Iris plots terug naar Mechelen. Ze condoleert Veronique en heeft het ook moeilijk met Kaspers dood. Iris maakt Mathias duidelijk dat hij zichzelf niet schuldig moet blijven voelen. Iris beslist om in de buurt te blijven, aangezien ze zich er meer verbonden voelt met Evy. Veronique ontwikkelt een hechte band met Iris en laat haar logeren bij Cédric zodat ze ondertussen een oogje in het zeil kan houden.

[[File:|thumb|left|200px]][[File:|thumb|left|200px]]

Aan de slag

Iris wil niet bij de pakken blijven neerzitten en gaat op zoek naar een nieuwe job. Ze krijgt meermaals een negatief antwoord op sollicitaties, maar laat de moed niet zakken. Wanneer ze in de Foodbar getuige is van het ontslag van de interim-kracht, besluit ze Zjef een handje te helpen met de drukke middagshift.

Trivia

Generiek

Galerij

Foto's