FANDOM

Iris Massant (voorheen Elise Hermans)
Seizoenen 2829 Familie portret2019 mariannedevriese iris 004
Eerste verschijning Aflevering 6328 - 8 februari 2019
Laatste verschijning -
Gespeeld door Marianne Devriese
Huidig beroep Medewerker Foodbar
Huidige partner Peter Van den Bossche
Kinderen -
Ouders André Verhelst en Francesca Hermans (biologisch)
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Iris Massant is een hoofdpersonage dat sinds 8 februari 2019 vertolkt wordt door Marianne Devriese.

Familie en Liefdesleven

Iris (geboren als Elise) is de dochter van Francesca Hermans en André Verhelst en de tweelingzus van Evy Hermans. Na haar geboorte werd Iris geadopteerd omdat Francesca de zorg voor haar twee kindjes niet aankon. Pas in 2019 ontmoet ze haar biologische moeder. Haar vader en zus zijn ondertussen reeds overleden.

Iris voelde zich een tijdje aangetrokken tot Marie Devlieger, maar buiten een onschuldige kus van Marie bleven deze gevoelens onbeantwoord. In september 2019 neemt ze haar intrek bij Cédric Van de Caveye en geeft ze toe dat ze biseksueel is. Hoewel ze zich liever niet in een hokje laat plaatsen en eerder valt op iemands karakter. In januari 2020 gaat ze meermaals op date met Lenny Verstuyvt, maar ze geeft ondertussen haar gevoelens toe voor Peter Van den Bossche.

Beroepsleven

Iris was een tijdje reisbegeleidster van beroep. In september 2019 gaat ze op zoek naar een nieuwe job en ze mag uiteindelijk beginnen als medewerker in de Foodbar.

Verhaallijnen

Iris Massant wordt geboren als Elise Hermans, de dochter van Francesca Hermans en André Verhelst en tweelingzus van Evy Hermans. Francesca staat er volledig alleen voor als jonge vrouw omdat haar affaire met André een geheim is. Ze besluit Elise en Evy te vondeling te leggen bij de brandweer. Wanneer ze bijna betrapt wordt, vlucht Francesca met de kleine Evy nog in haar armen zodat alleen Elise meegenomen wordt. Elise wordt uiteindelijk geadopteerd en krijgt de naam Iris Massant.

Familie 6328 004
Familie 6339 001

Een vreemde ontmoeting

Twee maanden na de dood van Evy botst Hanne in de supermarkt op Iris. Door de sprekende gelijkenis met Evy is Hanne compleet van haar melk en probeert ze haar vrienden te overtuigen van het feit dat Evy nog in leven moet zijn. Hanne kan met de hulp van Quinten een berichtje naar Iris sturen via Facebook. Nadien stuurt ze ook een foto van Evy ter bewijs en dat maakt Iris nieuwsgierig. Iris besluit in te gaan op de uitnodiging van Hanne.

Familie 6341 001
Familie 6341 003

De gelijkenis met Evy

Iris maakt haar opwachting bij Hanne thuis en ontmoet de rest van Evy's vrienden. Iedereen is het erover eens dat de gelijkenis treffend is. Hanne wil antwoorden en probeert Francesca - de mama van Evy - te bereiken. Wanneer ze via telefoon niet antwoordt, gaan Hanne en Iris naar het huis van Francesca, maar daar doet ze ook de deur niet open. Met de hulp van Mieke lukt het wel om Francesca en Iris samen te brengen, maar Francesca is duidelijk: Iris is niet de tweelingszus van Evy.

Familie 6355 004
Familie 6357 002

Het geheim van Francesca

Na de ontmoeting met Francesca, besluit Iris het hierbij te laten. Tot Hanne een telefoontje krijgt van Francesca met de vraag een ontmoeting te regelen met Iris. Francesca vertelt eindelijk de waarheid, namelijk dat Iris wel degelijk haar dochter is. Francesca barst in tranen uit bij het vertellen van haar verhaal en Iris loopt weg. De dag nadien vertelt Iris dat ze het heel moeilijk heeft met het verhaal en Hanne stelt haar voor om tijdelijk bij de 'friends' te blijven logeren.

Familie 6349 001
Familie 6352 004

Marie en Iris

Van alle personen die Evy gekend heeft, is Iris vooral nieuwsgierig naar Marie. Haar reactie toen ze Iris voor het eerst zag sprak boekdelen en bovendien vindt ze geregeld de naam van Marie terug in schriftjes van Evy. Ze besluit Marie een vriendschapsverzoek op Facebook te sturen en vraagt om af te spreken. Wanneer de twee elkaar voor het eerst ontmoeten wil Iris weten waarom haar naam zo vaak opduikt. Marie kan Iris echter snel geruststellen en wil zelfs een luisterend oor zijn.

Familie 6358 003
Familie 6359 002

Het onderzoek van Evy

Iris bijt zich volledig vast in de documenten van Evy. Ze krijgt zowel van Mieke als Veronique te horen dat ze moet oppassen voor Marie. Marie maakt op haar beurt Iris duidelijk dat ze moet stoppen met het zoeken naar een schuldige. Ook Hanne waarschuwt Iris voor Marie, maar het wordt al snel duidelijk dat Iris meer voelt dan gewoon vriendschap. Er komt een kus tussen Marie en Iris, maar Marie heeft hier al snel spijt van en zegt dat de gevoelens niet wederzijds zijn.

Familie 6363 009
Familie 6360 001
Familie 6365 002

Het graf van Evy

Iris wil het graf van Evy bezoeken en vraagt aan Marie om haar te vergezellen. Ze wil echter niet meegaan tot het graf zelf en wordt een tijdje later onwel. Iris vindt nog altijd dat Marie zich vreemd gedraagt als het over Evy gaat. Cédric waarschuwt Iris dat ze uit de buurt van Marie moet blijven, omdat ze een gevaar is voor de gezondheid van hun kindjes. Iris geeft echter niet af, zeker wanneer ze nog meer notities van Evy vindt. Ze haast zich naar Marie en vraagt haar op de man af of ze Evy vermoord heeft. Marie krijgt op dat moment hevige krampen in haar buik, maar Iris weigert een ziekenwagen te bellen. Mathias komt op dat moment binnen en kan Marie helpen. Iris voelt zich schuldig wanneer Marie in het ziekenhuis één van de kindjes verloren heeft. Cédric pakt Iris hard aan en verbiedt haar nog langer contact te zoeken.

Familie 6372 003
Familie 6369 004

Iris' verleden

Iris is er nu zeker van overtuigd dat Marie de moord op Evy op haar geweten heeft, maar ze slaagt er niet meer in om met Marie te praten, omdat ze goed afgeschermd wordt door Cédric en Mathias. Iris probeert haar omgeving te overtuigen van haar gelijk, maar krijgt weinig begrip. Quinten begint in Iris' verleden te graven en komt zo te weten dat ze als kind in een psychiatrische instelling heeft gezeten. Zij wilt hier echter niets over vertellen en gaat logeren bij Mieke en Niko. Niet veel later breekt Iris in in het appartement van Marie op zoek naar bewijzen.

Familie 6375 003
Familie 6379 005

Insuline

Iris maakt Mieke duidelijk dat ze haar leven terug wilt opnemen en dat ze zelfs een nieuwe jobopdracht heeft gekregen. Stiekem zoekt ze online naar insulinespuiten, wat volgens het internet een goede manier is om iemand onverdacht te vermoorden. Wanneer Mieke dit te weten komt, waarschuwt die onmiddellijk Mathias en reppen ze zich naar Marie. Die weet echter van niets. Mieke vindt dat Iris dringend hulp nodig heeft, waarna die zich vrijwillig gaat aanmelden in een psychiatrische instelling om tot rust te komen.

6382 - 07
Familie 6383 001

In de psychiatrie

In de instelling gaat het al snel beter met Iris, zeker nu ze ook geregeld bezoek krijgt van haar mama Francesca. Het bezoek van Marie, die er vervolgens plezier inschept om Iris uit te dagen, is de druppel die de emmer doet overlopen bij Iris. Ze gaat volledig door het lint en probeert Marie te wurgen. De volgende dag is Iris verdwenen uit de instelling en weet er niemand waar ze naartoe is. Mieke en Hanne komen uiteindelijk te weten dat ze bij haar mama is ondergedoken.

Familie 6386 005
Familie 6386 Iris

De verdwijning van Marie

Iris zoekt terug toenadering tot Marie en spreekt met haar af aan de dokken in Antwerpen. De dag nadien wordt Iris bebloed teruggevonden en is er van Marie geen enkel spoor meer. Iris wordt naar het ziekenhuis gebracht en wordt ondervraagd door hoofdinspecteur Tess Houben, die de onrustwekkende verdwijning van Marie onderzoekt. Ze gaan op zoek naar de tablet van Iris, maar Mieke heeft die aan Francesca gegeven. Zij geeft het op haar beurt alsnog aan de politie en Iris wordt opgepakt en belandt in de gevangenis.

Familie 6404 001
S28 afl6418 058

In de gevangenis

Iris slaagt erin om Veronique te overtuigen van haar gelijk en samen starten ze een onderzoek. Ondertussen doet Iris haar best om haar onschuld te bewijzen. Ze was online op zoek naar insuline omdat ze zelf diabetespatiënt is en bovendien was de insulinespuit die ze gevonden hebben op de plaats waar Marie verdwenen is, niet van haar. De bewijzen tegen Iris zijn dus te zwak om haar nog langer in de gevangenis te houden en ze wordt vrijgelaten.

Familie 6425 004
Familie 6373 005

Marie leeft!

Iris start haar onderzoek naar de zoektocht naar Marie en besluit Mathias te schaduwen, omdat ze er zeker van is dat hij er iets mee te maken heeft. Iris achtervolgt Mathias en komt zo terecht in een privéziekenhuis in Zwitserland. Daar ontdekt ze dat er een patiënt is met de naam Marie Moelaert. Iris brengt onmiddellijk Veronique hiervan op de hoogte, maar Mathias en Marie vluchten alweer en zijn terug spoorloos verdwenen. Lars, Veronique en Iris schakelen een privé-detective in, die erachter komt dat ze nu in een huis in Noord-Frankrijk verblijven.

S28 afl6428 019
S28 afl6428 038

Kasper ontvoerd

Mathias ontdekt de privédetective en vertelt hem dat iedereen kan stoppen met hun zoekactie omdat het kindje van Marie overleden is. Nu Veronique denkt dat haar kleinzoon dood is, moet Iris op niet veel steun van haar meer rekenen, dus ze gaat alleen naar Frankrijk om de confrontatie aan te gaan. Iris ontdekt dat het zoontje van Marie wel nog leeft en zet het met Kasper op een lopen. Tijdens een tussenstop in een tankstation wordt ze echter neergeslagen door Marie, waarna die Kasper terug meeneemt.

Familie 6438 003
Familie 6440 001

De terugkeer

Na meer dan twee maanden niets van zich te laten horen, keert Iris plots terug naar Mechelen. Ze condoleert Veronique en heeft het ook moeilijk met Kaspers dood. Ze voelt zich wel niet genoeg op haar gemak om naar de begrafenis te komen. Iris maakt Mathias duidelijk dat hij zichzelf niet schuldig moet blijven voelen. Iris beslist om in de buurt te blijven, aangezien ze zich er meer verbonden voelt met Evy. Veronique ontwikkelt een hechte band met Iris en laat haar logeren bij Cédric zodat ze ondertussen een oogje in het zeil kan houden.

Familie 6458 003
Familie 6457 001

Aan de slag

Iris wil niet bij de pakken blijven neerzitten en gaat op zoek naar een nieuwe job. Ze krijgt meermaals een negatief antwoord op sollicitaties, maar laat de moed niet zakken. Wanneer ze in de Foodbar getuige is van het ontslag van de interim-kracht, besluit ze Zjef een handje te helpen met de drukke middagshift. Hij is enthousiast en mede door tussenkomst van Veronique besluit Lars Iris aan te nemen als vaste werkkracht in de Foodbar.

Familie 6495 004
Familie 6502 002

Sporten met Peter

Nu Iris bij Cédric woont, leert ze ook Peter beter kennen. De twee kunnen het goed met elkaar vinden en Iris kan hem overtuigen om samen met haar te gaan sporten. Ze gaan samen lopen en gaan verschillende keren naar de basis-fit. Iris heeft al snel in de gaten dat Peter met een probleem zit, maar hij wil er niet over praten. Wanneer Peters vriendin Gloria haar pols verstuikt, komen zij en Peter allebei op de proppen met een ander verhaal. Iris maakt zich zorgen en gaat ten rade bij Mathias, maar hij heeft er geen idee van of de twee problemen hebben.

Familie 6507 002
Aflevering 6511 om 09.45.26

Confrontatie met Gloria

Gloria komt toevallig te weten dat Iris en Peter geregeld samen gaan sporten en ze reageert hier zeer jaloers op. Ze gaat naar de foodbar om Iris te waarschuwen om uit de buurt van Peter te blijven. Bovendien komt Iris in de fitness te weten dat er op de parking een incident was met Peter en Gloria. Iris gaat opnieuw praten met Mathias en vermoedt dat Gloria soms agressief uit de hoek komt tegenover Peter. Peter verbreekt op zijn beurt het contact met Iris en wil niet langer met haar gaan sporten.

Familie 6510 002
Aflevering 6514 om 20.51.31

Bedreigingen

Iris probeert meermaals in contact te komen met Peter omdat ze ongerust is, maar hij negeert haar telefoontjes. Gloria is er niet van overtuigd dat Peter en Iris elkaar niet meer zien, en gaat Iris opnieuw bedreigen in de foodbar. Gloria wordt gewelddadig, maar gelukkig komt haar dochter Inez net op tijd binnen om haar moeder te kalmeren. Een tijdje later krijgt Iris terug het gezelschap van Peter in de fitness en vertelt hij dat hij een einde gemaakt heeft aan zijn relatie met Gloria, maar dat hij er niet over wil praten.

Familie 6515 001
Aflevering 6524 om 09.06.06

Feestdagen in Frankrijk

De feestdagen komen eraan en Iris nodigt Peter bij haar en Cédric uit om kerstmis te vieren. Op 31 december vertrekken de drie ook samen naar Frankrijk, waar Veronique al een tijdje op vakantie is. Met hun viertjes spenderen ze oudejaarsavond en ze blijven ook nog een paar dagen bij Veronique logeren. Veronique neemt Iris vervolgens in vertrouwen over haar zwangerschap, maar vooral dat ze niet zeker is wie de vader van haar ongeboren kindje is.

Aflevering 6534 om 11.37.44
Aflevering 6538 om 11.12.56

Op date met Lenny

Terug in België neemt Iris afscheid van Veronique, die terug haar intrek neemt in de loft van Lars. In de Foodbar wordt Iris aangesproken door Lenny Verstuyvt, die duidelijk een oogje op haar heeft en haar meteen mee uit vraagt om met haar iets te gaan drinken. Iris zegt nee, maar verandert van gedachte onder invloed van Zjef en Peter. Na hun eerste date blijft Lenny slapen op de zetel, maar volgens Iris is er geen klik. Ze spreekt toch nog met hem af omdat Cedric en Zjef vinden dat ze te kieskeurig is. Lenny hoopt ondertussen wel op een relatie.

Trivia

Generiek

Galerij

Foto's