FANDOM

De Proeverij

Geschiedenis

De Jan en Alleman komt voor het eerst in beeld vanaf Aflevering 3650 (22 september 2007) als het cafe van Dimitri Roels. Het is gelegen in Mechelen aan de Dijle. Dit is het huidige vaste stamcafé van de familie Van den Bossche en hun vrienden en kennissen. Boven het café bevindt zich het appartement van Jan Van den Bossche. Er was vroeger ook een tweede, ietwat kleiner appartement boven het café. Daar heeft Rita Van den Bossche een tijdje gewoond.

In 2009 kopen Jan, Rita en Maarten Van den Bossche het café over. Het oorspronkelijke idee was om van het café een brasserie te maken, maar dit idee werd niet uitgevoerd. Maarten trekt zich terug uit de zaak om een restaurant te beginnen en na verloop van tijd verkoopt Rita haar aandelen aan barman Niko Schuurmans. Die laatste verkoopt zijn aandelen aan Jan om De Proeverij te starten. In 2017 moet het café openbaar verkocht worden door de scheiding tussen Jan en Linda. Het is uiteindelijk Anna Dierckx die de Jan en Alleman overkoopt.

In 2018 verkoopt Anna het café aan Niko en maakt het deel uit van De Proeverij. Het is sindsdien ook een uithangbord voor 'Gust'. In oktober 2019 neemt Niko de beslissing om zijn brouwerij - en bijgevolg ook het café - te verkopen aan Mathias Moelaert en Peter Van den Bossche.

Huidige Personeelsleden (S29)

Vorige Personeelsleden

Hier vindt u een overzicht van de personeelsleden per seizoen. Enkel personages die effectief in dat seizoen voorkwamen, worden hier weergegeven.

Trivia

  • De buitenopnames van het café vinden plaats aan het Brughuis, gelegen in de Muizenhoekstraat 1 in Mechelen.
  • Anno 2019 is het decor van het café het decor dat het langst in de serie te zien is. 

Foto's

Lees Meer