FANDOM

Janssens/Toegaert
Seizoenen 252628 JanssensS28
Eerste verschijning Aflevering 5621 - 7 december 2015
Laatste verschijning Aflevering 6305 - 8 januari 2019
Gespeeld door Peter Bastiaensen
Kinderen Onbekend
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Gastpersonages
Algemene InformatieVerhaallijnenFoto's

Algemene Informatie

Inspecteur Janssens, later Toegaert, is een gastpersonage dat van 7 december 2015 tot en met 15 juni 2016, van 21 tot en met 24 februari 2017 en van 27 augustus 2018 tot en met 8 januari 2019 vertolkt werd door Peter Bastiaensen.

Verhaallijnen

Bij de 'friends' doen de huisgenoten van Niko een akelige ontdekking wanneer ze er Dean - een oude bekende van Niko - levenloos terugvinden. Inspecteur Janssens komt ter plaatse en heeft vooral interesse in Mieke. Dean is namelijk gestorven aan een overdosis dankzij haar pillen die ze niet weggestoken had. Mieke en de rest wordt ondervraagd en uiteindelijk wordt Mieke niet in beschuldiging gesteld.

Enkele maanden later onderzoekt inspecteur Janssens de verkrachtingszaak van Veronique. Ze krijgt het moeilijk wanneer Janssens haar vraagt om de schuldige aan te duiden. Ze slaagt er echter in om een gemaskerde Gert eruit te pikken. Nadien wordt Janssens ook opgeroepen om Stan op te pakken nadat hij June aanviel. Hij ondervraagt vooral Evy, die getuige was het gevecht en ervan overtuigd is dat June alles in scène gezet heeft.

Nadat Mieke omvergereden wordt, gaat Simon zichzelf aangeven bij de politie, al herinnert hij zich zelf niets meer van de avond. Simon wordt uiteindelijk opgepakt door Janssens.

Niko wordt beticht van voyeurisme en stalking. Erik vraagt een huiszoekingsbevel aan en inspecteur Janssens komt zich met de zaak moeien. Nadien praat Myriam alsnog met de politie en vallen de aanklachten tegen Niko weg.

S28 afl6209 225
S28 afl6210 070
Familie 6211 001
S28 afl6302 024

Vanaf dit punt heet het personage niet langer Janssens, maar Toegaert

Veronique wordt wakker naast het bebloede lichaam van Amelie. Ze is totaal van slag en kan zich niets meer herinneren van de avond die ze samen doorbrachten. Ze vlucht weg en verwittigt Peter om de hulpdiensten te verwittigen. Ze kan echter alsnog gevat worden door de politie. Toegaert besluit na de ondevragingen haar te arresteren op verdenking van poging tot moord op Amelie.

Twee maanden later

Lars blijft geloven in de onschuld van Veronique en heeft inspecteur Toegaert al verschillende keren opgeroepen om het onderzoek opnieuw te openen. Wanneer Lars vermoedt dat zijn ex, Marie Devlieger, achter de steekpartij zou kunnen zitten, roept hij Toegaert op en spoort hem aan om haar onder de loep te nemen. Toegaert checkt het alibi van Marie en ondervraagt haar. Hij ziet in dat ze een goed motief zou hebben, maar er zijn geen enkele bewijzen en Veronique ligt nog altijd meer voor de hand als dader.

Amelie wil een confrontatie aangaan met Veronique en zoekt haar op in de gevangenis. Veronique doet haar verhaal aan Amelie in aanwezigheid van Toegaert. Amelie gelooft in de onschuld van haar halfzus. Ook Lars blijft erin geloven en blijft Toegaert aansporen om het onderzoek te heropenen, maar die maakt hem duidelijk dat hij er zich bij neer moet leggen dat Veronique schuldig is.

Niet veel later legt Veronique zelfs een volledige bekentenis af bij inspecteur Toegaert. Lars licht Veronique echter in dat er een getuige is die een derde persson heeft gezien op de avond van de steekpartij en belooft haar hem te doen getuigen. Zij trekt haar bekentenis in. Wanneer die getuige plots verdwenen is, raakt Lars in paniek en vraagt hij hulp van Toegaert, die Lars zijn pogingen echter meer als beu is. Enkele weken later begint het proces van Veronique, waar ook inspecteur Toegaert aanwezig is als getuige.

Trivia

  • In het voorjaar van 2018 was reeds bekend dat Peter Bastiaensen terug zou keren naar Familie. Het was echter niet zeker of dit in de rol van Janssens zou zijn. In augustus 2018 maakt inspecteur Toegaert dan zijn debuut, vertolkt door Bastiaensen. De twee personages hadden echter beide dezelfde job.

Foto's