FANDOM

† Jean-Pierre Langens
Seizoenen 123456 ProfielJeanPierreS2
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Laatste verschijning Aflevering 1000 - 30 september 1996
Gespeeld door Joeri Hancké
Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Jean-Pierre Langens is een nevenpersonage dat van 30 december 1991 tot en met 30 september 1996 vertolkt werd door Joeri Hancké.

Familie en Liefdesleven

Jean-Pierre maakt deel uit van de 'Bende Van Cartouche' en heeft dus meerdere veroveringen op zijn naam staan. Hij heeft lange tijd een relatie met Chantal. Na hun breuk begint Jean-Pierre een relatie met Gwen Claus.

Studies en Beroepsleven

Jean-Pierre zit in zijn laatste jaar humanoria, zoals zijn vrienden Picasso en Willy. na zijn studies wil hij samen met Peter naar het leger om paracommando te worden. Ze worden allebei afgekeurd als para, en worden ingeschakeld als gewone soldaten.

Tijdens zijn legerdienst gaat Jean-Pierre solliciteren bij VDB Electronics, maar hij krijgt een job als gerant aangeboden in de nieuwe loungebar van Herman De Bie.

Verhaallijnen

Schermafbeelding 2019-01-29 om 22.02.17

Vrouwenversierders

Jean-Pierre is een lid van ‘de bende van Cartouche’ en dus een goede vriend van Peter. Hij heeft een knipperlichtrelatie met Chantal en kan het niet verkroppen wanneer Peter haar probeert binnen te doen voor zijn ogen. Peter wil vervolgens tegen zijn vrienden opscheppen over zijn date met zijn knappe tante Marleen en nodigt haar uit voor het verjaardagsfeestje van Willy.

Schermafbeelding 2019-01-30 om 20.45.03

Het alleenstaande huis

Peter doet al een hele tijd geheimzinnig en gaat er op momenten plots vandoor of laat dagenlang niets van zich horen. Jean-Pierre, Willy en Picasso komen te weten dat Peter telkens vreemde afspraakjes heeft in een huis in de Zandstraat. Peter wil niet zeggen wat hij daar gaat doen en als zijn vrienden hem proberen te achtervolgen, zorgt hij ervoor dat hij niet betrapt wordt.

Schermafbeelding 2019-04-05 om 15.48.41

De zelfstandigen

Jean-Pierre, Willy en Picasso smeden plannetjes om meer geld te verdienen. Willy maakt een afspraak met een zekere meneer Meyer die mysterieuze pakjes aflevert aan de jongens. Picasso vertrouwt het zaakje niet en vraagt zich af of ze met niets illegaals bezig zijn.

Schermafbeelding 2019-04-09 om 20.05.25

De dood van Mark

De bende van Cartouche krijgt te horen dat Mark overleden is door een moto-ongeluk. De dood van Mark heeft een grote impact binnen de groep en iedereen komt bij elkaar om Mark een passend afscheid te geven. Veronique ontmoet vervolgens nieuwkomer Mohammed en de vrienden van Mark pikken het niet dat ze zo snel een nieuwe vriend heeft gevonden.

Screenshot 2019-05-31 at 16.14.35

Racisme

Peter kan het absoluut niet vinden met Mohammed en ook Jean-Pierre en Willy volgen zijn voorbeeld. De jongen wordt het mikpunt van racisme en pesterijen en ook Picasso moet er aan geloven omdat hij Mohammed wel een kans wil geven. Peter nodigt iedereen bij hem thuis uit voor een verzoeningsfeestje, maar het loopt uit de hand wanneer hij Birgit naar boven sleurt…

Aflevering 115 12.03.46
Aflevering 119 08.36.58

Het proces

Peter wordt door de onderzoeksrechter aangehouden voor de verkrachting van Birgit. Jean-Pierre, Willy en Chantal worden ook ondervraagd, maar verklaren dat er niets gebeurd is. Tijdens het proces van Peter wordt Jean-Pierre ook opgeroepen als getuige. Peter maakt zijn vrienden duidelijk dat hij verwacht dat ze hem zullen steunen. Zowel Jean-Pierre als Willy en Chantal blijven bij hun verhaal dat er die avond helemaal niets gebeurd is. Jean-Pierre en Willy geven nadien aan Picasso toe dat Peter deze keer te ver is gegaan en ze hopen dat Picasso het hen kan vergeven. Wanneer Peter volledig vrijgesproken wordt, vieren de vrienden dit in Het Vissershuis. Picasso besluit de verzoeningspoging van Willy en Jean-Pierre te aanvaarden.

Aflevering 149 om 10.20.40
Aflevering 166 20.47.46

Toekomstplannen

Nu alle jongeren afgestudeerd zijn, denken ze na over hun toekomstplannen. Picasso trekt richting Parijs, terwijl Willy ook naar het buitenland trekt om er als dokarbeider aan de slag te gaan. Jean-Pierre en Peter willen hun legerdienst doen en hopen dat ze toegelaten worden tot de para’s. De selectieproeven zijn zwaar en zowel Jean-Pierre als Peter worden ongeschikt verklaard en moeten dus hun gewone legerdienst doen. Ondertussen krijgen de vrienden een onrustwekkende brief van Willy uit Hamburg. Jean-Pierre en Peter reizen eigenhandig naar Hamburg met de mobilhome van VDB Electronics om Willy te helpen ontsnappen van de politie. Eenmaal terug thuis, worden de drie jongens onthaald als helden.

Aflevering 172 15.50.05
Aflevering 179 18.29.37

Willy onhandelbaar

Willy gaat aan de slag als arbeider bij een afbraakfirma en verdient plotseling bakken geld. Jean-Pierre heeft al snel in de gaten dat het geld naar zijn hoofd stijgt. Willy denkt nu dat hij zich meer kan veroorloven en bovendien gaat hij geregeld om met zijn collega’s. Wanneer een van de collega’s een verkeerde opmerking maakt over Chantal, kan Jean-Pierre maar moeilijk zijn zelfbeheersing onder controle houden en hij vindt het niet kunnen dat Willy hier geen opmerking over maakt. Jean-Pierre en Chantal hebben ondertussen hun relatie een echte kans gegeven en denken zelfs al na over hun toekomstplannen voor wanneer Jean-Pierre terugkomt van zijn legerdienst.

Aflevering 192 19.15.39
Aflevering 200 11.08.17

Sergeant Verbotten

Enkele weken later zitten Jean-Pierre en Peter volop in hun legerdienst, onderleiding van Sergeant Liboton, of zoals ze zelf zeggen Sergeant Verbotten. Het is vooral Peter die telkens tegen de orders van de sergeant in gaat waardoor de twee vrienden het elke dag met hem aan de stok hebben. Peter wil en weddenschap aangaan met de sergeant zodat hij de jongens wat minder hard zou aanpakken. Peter moet enkel met een parachute uit een vliegtuig springen. Jean-Pierre vindt het een belachelijk idee omdat het gevaarlijk is zoiets te doen zonder ervaring. Peter gaat toch door met het plan en slaagt in zijn opzet. Liboton is onder de indruk en krijgt meer respect voor Peter. Hierdoor krijgt Peter nadien de betere jobjes in de kazerne, terwijl Jean-Pierre met de overschot achterblijft.

Aflevering 164 21.08.26
Aflevering 186 08.29.28

Modeplannen

De dood van Birgit heeft een grote invloed op het humeur van Picasso en hij zondert zich af van zijn vrienden. Jean-Pierre wil er zijn voor zijn goede vriend en brengt hem voortdurend een bezoekje. Chantal is ondertussen aan de slag als model, maar krijgt het hard te verduren. Chantal wordt namelijk verplicht om lingerie te showen en daar is Jean-Pierre het niet mee eens. Hij wil niet dat zijn vriendin zomaar halfnaakt paradeert voor vreemde mannen. Chantal maakt hem duidelijk dat ze geen andere keuze heeft. Chantal besluit het daarom stiekem verder te blijven doen, maar Jean-Pierre is blij wanneer ze een jobaanbieding krijgt om in het nieuwe modehuis van Marie-Rose aan de slag te gaan als model.

Aflevering 259 12.18.33
Aflevering 270 09.06.04

Op zoek naar werk

Wanneer de legerdienst van Jean-Pierre erop zit, gaat hij op zoek naar vast werk. Hij hoopt namelijk samen met Chantal een appartementje te kunnen huren. Peter regelt een sollicitatiegesprek met zijn vader, maar volgens de vrienden van Jean-Pierre is hij niet geschikt voor een kantoorjob. Herman heeft een beter idee en legt aan Jean-Pierre zijn idee uit om een tweede zaak te beginnen, een loungebar met karaoke-avonden. Jean-Pierre krijgt de job van gerant aangeboden en pakt deze kans met beide handen aan. Wanneer een tijdje later Guido van de aardboden verdwenen is, start Jean-Pierre met zijn vrienden een eigen sporenonderzoek in de buurt waar zijn auto gevonden is. De politie komt dit te weten, maar ze komen er vanaf met een waarschuwing.

Aflevering 292 om 09.44.07
Aflevering 297 om 05.32.50

Aftellen naar de toekomst

Jean-Pierre is onder de indruk door de plotse dood van Marleen en ook de ontvoering van Guido spookt door zijn hoofd. Hij en Willy maken zich vooral zorgen om Peter, die dag en nacht met de ontvoering bezig is en er zo mentaal zal onderdoor gaan. Bovendien komen er bij Het Vissershuis verschillende keren vreemde telefoontjes voor Peter en hangt er geregeld een inspecteur van de opsporingsdienst rond om met de vrienden van Peter te praten. Jean-Pierre probeert zich te focussen op zijn toekomst en telt af naar het einde van zijn legerdienst in oktober. Hij krijgt van Herman te horen dat hij vanaf oktober meteen aan de slag kan als gerant in hun nieuwe karaokebar. Ondertussen probeert Jean-Pierre af en toe bij te springen in het café na het vertrek van Picasso.

Trivia

  • Het personage is indertijd uit de reeks geschreven om na de tijdsprong van januari 1997 ruimte te maken voor nieuwe gezichten. Om diezelfde reden liepen in die periode ook de verhaallijnen van andere jongeren, zoals Willy De Clippeleire en Picasso, ten einde.

Foto's

Lees Meer