FANDOM

Media xll 8506498
Jelle Florizoone (Oostende, 22 september 1995) is een Vlaams acteur.

Carrière

Als kind was Jelle een enorme filmliefhebber en daardoor kreeg hij al snel de droom om te gaan acteren. Hij studeert musicaltheater aan de hogeschool in Brussel en in 2010 ging zijn droom in vervulling toen hij de hoofdrol in de Vlaamse film Noordzee, Texas mocht vertolken. De film ging op 14 maart 2011 in première. De prent speelt zich af in de jaren zeventig en brengt een liefdesgeschiedenis tussen twee jongens.

In januari 2011 nam hij deel aan de audities van Studio 100 om een vervolg aan het begin te bouwen. Hierdoor kreeg hij de kans om mee te spelen in een nieuwe fictiereeks, Rox, uitgezonden op Ketnet. Deze jeugdserie verscheen voor het eerst op televisie op 5 december 2011. Hierin speelt hij de rol van de grappige en puberale computerfreak Rick.

2011 werd voor Jelle de doorbraak en daarom kreeg hij de titel 2e Beste Vlaamse Acteur 2011 en 5e Beste Filmrevelatie 2011 volgens de jaarlijkse peiling van de Vlaamse Film.

In 2012 kwam Allez, Eddy!, de debuutfilm van Gert Embrechts, in de zalen. Hierin speelde Florizoone een kleine bijrol en niet veel later speelde hij de hoofdrol in de korte film Corps Perdu van Lukas Dhont. Zijn volgende langspeler was er een van de befaamde regisseur Stijn Coninx genaamd Marina, een film over het leven van Rocco Granata. Hierin speelt hij de rol van Ward, een kerel met een eigenzinnige wil.

In juni 2015 raakte bekend dat Jelle vanaf september 2015 de rol van Guido Van den Bossche gaat spelen in de VTM-soap Familie. Na amper een jaartje verdwijnt Jelle weer uit de reeks en wordt zijn rol overgenomen door Vincent Banic. 

Periode Film/reeks Rol Soort Foto
2015 - 2016 Familie Guido Van den Bossche Hoofdrol
Aflevering 5735-1
2013 Marina Ward Bijrol
2013  Aspe Michiel Gastrol
2012 Allez Eddy! Albrecht Bijrol
2011 - heden Rox Rick Hoofdrol
120922ROX
2011  Noordzee Texas Pim Hoofdrol
Eva-van-der-gucht 10863 320 179 90