FANDOM

Jonas Versteven
Seizoenen 2829 JonasS29
Eerste verschijning Aflevering 6212 - 30 augustus 2018
Laatste verschijning -
Gespeeld door David Cantens
Huidig beroep Magazijnier VDB Fashion
Huidige partner -
Kinderen -
Ouders Jenny Versteven en Onbekend
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaQuotesGeneriekGalerijFoto's

Algemene Informatie

Jonas Versteven is een hoofdpersonage dat van 30 augustus 2018 tot en met 23 januari 2019, op 25 april 2019 en vanaf 11 september 2019 vertolkt wordt door David Cantens.

Familie en Liefdesleven

Jonas is de zoon van Jenny Versteven en de broer van Robyn Versteven. Jonas belandde in het criminele milieu nadat zijn vader hem en zijn familie in de steek liet. Hij moest naar de gevangenis nadat zijn zus hem had aangegeven en verbrak het contact. Wanneer Jonas jaren later vrijkomt, ontmoet hij zijn schoonbroer Benny Coppens en kan hij Robyn eindelijk vergeven. Jonas heeft een serieuze boon voor Amelie De Wulf en beleeft meerdere onenightstands met haar.

Beroepsleven

Nadat hij de gevangenis mocht verlaten, was het voor Jonas geen gemakkelijke opdracht om een job te vinden. Hij kan aan de slag in een slachthuis, maar wordt een tijdje later ontslagen omdat hij er in de problemen kwam met enkele collega's. Hij gaat nadien aan de slag in De Proeverij tot hij opnieuw in de gevangenis belandt. Bij zijn tweede vrijlating in september 2019 kan Jonas starten als magazijnier bij VDB Fashion.

Verhaallijnen

Familie 6212 005
Familie 6214 003

De verloren zoon

Jenny krijgt telefoon dat haar zoon, Jonas, na vier jaar vrijkomt uit de gevangenis en hij nog een tijdelijke verblijfplaats zoekt. Ze stelt voor dat Jonas terug bij haar kan intrekken. Hij kan eveneens beginnen werken in het slachthuis. Jenny heeft wel slecht nieuws voor Robyn, want Jonas wil zijn zus nooit mee zien omdat ze ervoor gezorgd heeft dat hij de gevangenis in moest. Ze hoopt echter op een verzoening tussen haar kinderen. Jonas leert op café Benny kennen en ze kunnen het goed met elkaar vinden. Ze weten echter niet van elkaar wie ze zijn.

Familie 6216 003
Familie 6218 001

De weddenschap

Jenny probeert Jonas en Robyn terug in contact te brengen door stiekem met hen allebei op hetzelfde moment af te spreken in de Foodbar, maar wanneer de twee elkaar zien, gaan ze allebei lopen. Jenny hoopt vurig op een verzoening, maar vreest het ergste. Ondertussen gaat Jonas met Benny een weddenschap aan. Hij wedt dat hij Amelie binnen de week kan kussen. Benny amuseert zich goed met Jonas, maar weet echter nog niet dat hij de broer is van Robyn en ook Jonas weet niet van Benny's relatie met Robyn.

Familie 6222 001
Familie 6229 001

De vete met Robyn

Benny neemt Jonas mee naar huis en zo ontdekt het drietal van elkaar wie ze zijn. Jonas wil Benny niet meer zien, die het Robyn op zijn beurt kwalijk neemt dat ze dingen voor hem verzwegen heeft. Ze leggen hun ruzie al snel weer bij en Benny gaat ook met Jonas praten, maar die blijft hem ontlopen. Uiteindelijk leggen ook zij hun conflict bij, waarna Benny hem en Robyn opnieuw dichter bij elkaar probeert te brengen. Een etentje bij hen thuis lijkt voor een verzoening te zorgen. Wanneer Jenny meer en meer met Jan omgaat, confronteert Jonas haar hiermee, maar zij beweert dat er niets meer is dan vriendschap.

Familie 6237 001
Familie 6243 001

Ontslagen

Enkele medewerkers van het slachthuis mishandelen de dieren en Jonas licht op aanraden van Benny de directeur in. Wanneer de andere medewerkers erachter komen dat Jonas gaan klikken is, pakken ze hem hard aan. Het komt tot een gevecht, waarna Jonas ontslagen wordt. Hij verzwijgt dit voor de justitieassistente, maar die komt er al snel achter. Wanneer hij ook nog eens tegen haar liegt, is de maat voor haar helemaal vol en geeft ze hem nog een laatste kans. Hij moet tegen het einde van de week werk zien te vinden, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht voor een ex-gevangene. Na een tijdje wordt hij aangenomen in een houtzagerij, maar die trekken zich toch terug. Op het laatste nippertje kan hij bij Niko in de brouwerij aan de slag.

Familie 6245 003
Familie 6248 002

Vooroordelen

Jonas mag aan de slag in de brouwerij van Niko. Niko is, in tegenstelling tot Mieke, helemaal gerust in Jonas' eerste werkdag. Niko ontvangt een envelop met 500 euro cash geld, maar wanneer die plots verdwijnt, verdenkt Mieke meteen Jonas. Niko gelooft dit niet, maar toch confronteren ze hem. Hij ontkent er iets mee te maken te hebben en Robyn overweegt om hen het bedrag terug te betalen. Niko en Mieke bellen de politie en beschuldigen Jonas, tot Zjef erachter komt dat de envelop gewoon mee bij het oud papier is beland. Niko, Mieke en Jonas lossen hun conflict op en Jonas mag er blijven werken.

Familie 6251 001
Familie 6252 003

Overval

Jonas wordt in de Jan & Alleman opgepakt door de politie. Hij wordt ervan verdacht een overval gepleegd te hebben op een krantenwinkel in de buurt. Hij geeft Robyn als vals alibi op, die na lang twijfelen besluit om mee te werken, om Jenny een plezier te doen. Jonas biecht aan Benny op dat een vriend van hem, Mick, de overval gepleegd heeft en hij vlak daarvoor bij hem was. Hij weigert echter om hem te verraden bij de politie. Benny, Robyn en Jenny zetten hem onder druk om het toch te doen en dreigen ermee anders zelf naar de politie te gaan. Jonas kan niet anders dan Mick aan te geven.

Familie 6253 004
Familie 6258 002

Huishoudregels

Jenny is het beu om de meid van Jonas te zijn en wil dat hij meehelpt in het huishouden. Jonas heeft hier echter geen oren naar en vindt het vanzelfsprekend dat Jenny voor hem zorgt, net zoals vroeger. Jonas gaat klagen bij Benny en Robyn en die laatste brengt hem op het idee om eens voor Jenny te koken. Jenny gaat op haar beurt klagen bij Jan en net op het moment dat Jonas voor haar gekookt heeft, blijft ze bij Jan eten. Jonas wil alleen gaan wonen, maar heeft niet genoeg geld en krijgt ook nog geen opslag van Niko. Hij heeft het idee om bij Patrick, Benny en Robyn te gaan wonen, maar Robyn houdt de boot af.

Familie 6266 001
S28 afl6268 056

Mick op vrije voeten

Mick, Jonas' kennis uit de gevangenis, wordt alweer vrijgelaten en brengt Jonas een bezoekje in de Jan & Alleman. Hij is kwaad dat hij hem verklikt heeft bij de politie en deelt hem rake klappen uit. Later chanteert Mick Zjef en brengt hij hem na sluitingstijd van de Foodbar elke avond een bezoekje om geld uit de kassa te innen. Mick valt hem ook thuis lastig, maar wordt betrapt door Jonas. Hij krijgt argwaan, maar Zjef houdt de lippen stijf op elkaar. Samen met Robyn bedenkt hij een plan om Mick in de val te lokken. Ze gebruiken de camerabeelden en installeren geluidsapparatuur, waarna ze hem op heterdaad betrappen en hij wordt opgepakt. Zjef is hen eeuwig dankbaar en voelt zich een zwakkeling.

Familie 6274 004
Familie 6283 001

Geldproblemen

Jonas is het beu om alles met de bus te moeten doen en wil een auto kopen. Hij vraagt aan Niko om extra uren te kloppen, maar die weigert. Jonas start met online gokken en ook Benny is geïnteresseerd. Patrick waarschuwt hen voor de gevaren. Niet veel later gaat Jonas in het echt pokeren. Hij wint wat geld en ook Benny gaat mee pokeren. Die wint veel geld en doet Robyn een weekendje Parijs cadeau, zonder te vertellen vanwaar hij het geld haalt. Niet veel later verliest hij echter al zijn geld en maakt Jim hem met geweld duidelijk dat hij zo snel mogelijk moet betalen.

Familie 6285 002

Reclamefilmpje

Zjef gaat na een lange brainstormsessie op zoek naar acteurs voor zijn promofilmpje voor Gust. Hij vraagt aan Jonas en Amelie om mee te doen en die zien dat wel zitten. Jonas wil echter wel dat Zjef dan meedoet aan zijn pokeravond. Na een gesprek met Rudi weigert Zjef gelukkig toch, aangezien hij vroeger verslaafd was aan pokeren. Ondertussen heeft Benny nog altijd niet genoeg geld bijeen gekregen.

Familie 6288 005
Familie 6288 k 002

Gewapende overval

Jonas werkt aan een plan om Benny op tijd aan genoeg geld te doen geraken. Ze organiseren een pokeravond in de Jan & Alleman, maar Jim brengt hen een bezoekje en laat hen weten dat hij hier niet mee gediend is. Ten einde raad biecht Benny alles op aan Robyn, die hem zoveel geld als mogelijk leent. Ze raadt hem aan de rest van Patrick te lenen, maar dat wil hij niet. Jonas heeft nog een laatste plan om aan geld te geraken en pleegt een gewapende overval met een nepwapen op een tankstation met Benny als chauffeur.

Familie 6288 k 004
S28 afl6291 051

Terug naar de gevangenis

Benny en Jonas gaan hun schuld afbetalen bij Jim. Niet veel later wordt Jonas opgepakt voor de overval op het tankstation. Jenny is er kapot van en weigert Jonas te bezoeken. Robyn bezoekt hem wel en Jonas liegt hem voor dat hij degene was met schulden. Hij raadt Benny aan niets te vertellen. Die heeft echter last van een schuldgevoel en vertelt uiteindelijk alles aan Patrick en Robyn. Die laatste is verbijsterd en vertrekt. Wanneer ook Jenny alles te weten komt, twijfelt ze om Benny te gaan aangeven en gaat ze Jonas bezoeken.

Familie 6441 001
Familie 6442 004
[[File:|thumb|left|200px]]

Penitentiair verlof

Robyn heeft goed nieuws: Jonas krijgt penitentiair verlof. Als hij snel een job vindt, mag hij definitief vrijkomen. Benny probeert hem aan een job te helpen bij VDB Fashion. Jonas doet zijn toekomstplannen uit de doeken en vertelt dat hij en Benny plannen hebben om een klusbedrijfje op te starten als hij definitief vrijkomt. Robyn denkt echter dat Benny dat alleen maar gezegd heeft uit schuldgevoel. Het komt ook tot een blij weerzien met Amelie, waarmee Jonas meteen een onenightstand beleeft. Lars is hier echter niet blij mee, maar besluit Jonas toch een kans te geven bij VDB Fashion. Hij kan aan de slag als magazijnier, maar krijgt wel een voorwaarde: hij mag geen contact meer hebben met Amelie.

Trivia

  • Jonas werd al vanaf het 27ste seizoen vermeld. Hij kwam voor voor het eerst ter sprake op 3 januari 2018, wanneer Robyn aan Benny vertelt dat ze nog een broer heeft. Het personage maakt echter pas zijn opwachting tijdens het 28ste seizoen.
  • David Cantens had al 2 keer een grote rol in Familie. Tijdens seizoen 16 was hij Dirk Seymens en tijdens seizoen 19 was hij Filip Van Waaienberg.

Foto's