Familie_VTM Wiki
Jonas Versteven
Seizoenen 28293031 ProfielJonasS29.jpg
Eerste verschijning Aflevering 6212 - 30 augustus 2018
Laatste verschijning -
Gespeeld door David Cantens
Huidig beroep Barman Jan en Alleman
Huidige partner Stefanie Coppens
Kinderen -
Ouders Paul Vandormael en Jenny Versteven
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenMisdrijvenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Jonas Versteven is een hoofdpersonage dat van 30 augustus 2018 tot en met 23 januari 2019, op 25 april 2019 en sinds 11 september 2019 vertolkt wordt door David Cantens.

Familie en Liefdesleven

  • Lees hier meer over het liefdesleven van Jonas

Jonas is de zoon van Jenny Versteven en Paul Vandormael en de jongere broer van Robyn Versteven. Jonas belandt in het criminele milieu wanneer zijn vader hem en zijn familie in de steek laat. Hij moet naar de gevangenis omdat Robyn hem gaat aangeven bij de politie waardoor hij het contact met haar verbreekt. Wanneer Jonas jaren later vrijkomt, ontmoet hij zijn schoonbroer Benny Coppens en kan die broer en zus weer herenigen.

Jonas heeft een serieuze boon voor Amelie De Wulf en beleeft meerdere onenightstands met haar. Zijn gevoelens voor haar evolueren naar liefde, maar Amelie wil geen vaste relatie en houdt het casual. Wanneer Jonas ontdekt dat ze zijn logingegevens van VDB Fashion gebruikt om te frauderen, breekt hij volledig met haar. Amelie verdwijnt vervolgens volledig uit zijn leven waardoor Jonas beseft dat hij zijn gevoelens voor haar niet kan negeren. Hij doet zijn uiterste best om Amelie terug te vinden met de hulp van haar broer Lars en gaat zelfs in haar loft wonen in de hoop dat ze terugkeert. Ondertussen krijgt Jonas wel een goede band met Stefanie Coppens en gaan ze samen naar bed. De twee willen geen relatie en blijven vrienden, zeker wanneer nadien Amelie terug opduikt.

Amelie wil met een schone lei beginnen, maar Jonas heeft het nog moeilijk om haar opnieuw te vertrouwen. De twee blijven gewoon vrienden, maar wonen wel nog onder hetzelfde dak. Jonas en Stefanie zoeken opnieuw contact met elkaar en beginnen deze keer wel (stiekem) een relatie.

Studies en Beroepsleven

Als jonge kerel zit Jonas in het verkeerde milieu waardoor hij in de gevangenis belandt. Na zijn vrijlating heeft hij het niet gemakkelijk om een job te vinden wegens zijn strafblad. Hij kan aan de slag in een slachthuis, maar wordt een tijdje later ontslagen omdat hij er in de problemen kwam met enkele collega's. Hij gaat nadien aan de slag in De Proeverij tot hij opnieuw voor een korte periode in de gevangenis belandt na een overval.

Bij zijn tweede vrijlating in september 2019 kan Jonas starten als magazijnier bij VDB Fashion. Hij heeft in de gevangenis een cursus Boekhouden gevolgd en mag daarom stage lopen bij Brigitte De Wulf omdat zij potentieel ziet in hem. Ondertussen wordt Jonas door Amelie ingeschakeld als aannemer voor haar bouwproject. Om beide dingen te combineren, kan Jonas halftijds als boekhouder blijven werken bij VDB Fashion en wordt zijn functie als magazijnier opgeheven. Jonas komt te weten dat Amelie gefraudeerd heeft en geld gestolen heeft van Fashion. In een poging haar te beschermen, wordt hij op staande voet ontslagen door Brigitte.

Jonas moet snel op zoek naar een nieuwe job omdat hij anders in problemen komt bij justitie. Hij mag enkele uren per week aan de slag als boekhouder bij Fietsen Pauwels. Hij kan ook als barman aan de slag in de Jan en Alleman.

Verhaallijnen

Familie 6212 005.jpg
Familie 6214 003.jpg

De verloren zoon

Jenny krijgt telefoon dat Jonas na vier jaar vrijkomt uit de gevangenis en hij nog een tijdelijke verblijfplaats zoekt. Ze stelt voor dat Jonas terug bij haar kan intrekken. Hij kan eveneens beginnen werken in een slachthuis. Jenny heeft wel slecht nieuws voor Robyn, want Jonas wil zijn zus nooit meer zien omdat ze ervoor gezorgd heeft dat hij de gevangenis in moest. Ze hoopt wel op een verzoening tussen haar kinderen. Jonas leert op café Benny kennen en ze kunnen het goed met elkaar vinden. Ze weten echter niet van elkaar wie ze zijn.

Familie 6216 003.jpg
Familie 6218 001.jpg

De weddenschap

Jenny probeert Jonas en Robyn terug in contact te brengen door stiekem met hen allebei op hetzelfde moment af te spreken in de Foodbar, maar wanneer de twee elkaar zien, gaan ze lopen. Jenny hoopt vurig op een verzoening, maar vreest het ergste. Ondertussen gaat Jonas met Benny een weddenschap aan. Hij wedt dat hij Amelie binnen de week kan kussen. Benny amuseert zich goed met Jonas, maar weet nog niet dat hij de broer is van Robyn en ook Jonas weet niet van Benny's relatie met Robyn.

Familie 6222 001.jpg
Familie 6229 001.jpg

De vete met Robyn

Benny neemt Jonas mee naar huis en zo ontdekt het duo van elkaar wie ze zijn. Jonas wil Benny niet meer zien, die het Robyn op zijn beurt kwalijk neemt dat ze dingen voor hem verzwegen heeft. Ze leggen hun ruzie al snel weer bij en Benny gaat ook met Jonas praten, maar die blijft hem ontlopen. Uiteindelijk leggen ze hun conflict bij, waarna Benny hem en Robyn opnieuw dichter bij elkaar probeert te brengen. Een etentje lijkt voor een verzoening te zorgen. Wanneer Jenny meer en meer met Jan omgaat, confronteert Jonas haar hiermee, maar zij beweert dat er niets meer is dan vriendschap.

Familie 6237 001.jpg
Familie 6243 001.jpg

Ontslagen

Enkele medewerkers van het slachthuis mishandelen de dieren en Jonas licht op aanraden van Benny de directeur in. Wanneer de andere medewerkers erachter komen dat Jonas gaan klikken is, komt het tot een gevecht, waarna Jonas ontslagen wordt. Hij verzwijgt dit voor de justitieassistente, maar die komt er toch achter. Wanneer hij ook nog eens tegen haar liegt, geeft ze hem nog een laatste kans. Hij moet tegen het einde van de week werk zien te vinden, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht voor een ex-gevangene. Op het laatste nippertje kan hij bij Niko in de brouwerij aan de slag.

Familie 6245 003.jpg
Familie 6248 002.jpg

Vooroordelen

Jonas gaat aan de slag in de brouwerij van Niko. Niko is - in tegenstelling tot Mieke - helemaal gerust in Jonas' eerste werkdag. Niko ontvangt een envelop met 500 euro cash geld, maar wanneer die plots verdwijnt, verdenkt Mieke meteen Jonas. Niko gelooft dit niet, maar toch confronteren ze hem. Hij ontkent er iets mee te maken te hebben en Robyn overweegt om hen het bedrag terug te betalen. Niko en Mieke bellen de politie en beschuldigen Jonas, tot Zjef erachter komt dat de envelop gewoon mee bij het oud papier is beland. Niko, Mieke en Jonas lossen hun conflict op en Jonas mag er blijven werken.

Familie 6251 001.jpg
Familie 6252 003.jpg

Overval

Jonas wordt in de Jan & Alleman opgepakt door de politie. Hij wordt ervan verdacht een overval gepleegd te hebben op een krantenwinkel in de buurt. Hij geeft Robyn als vals alibi op, die na lang twijfelen besluit om mee te werken, om Jenny een plezier te doen. Jonas biecht aan Benny op dat een vriend van uit de gevangenis - Mick - de overval gepleegd heeft en hij vlak daarvoor bij hem was. Hij weigert echter om hem te verraden bij de politie. Benny, Robyn en Jenny zetten hem onder druk om het toch te doen en dreigen ermee anders zelf naar de politie te gaan. Jonas kan niet anders dan Mick aan te geven.

Familie 6253 004.jpg
Familie 6258 002.jpg

Huishoudregels

Jenny is het beu om de meid van Jonas te zijn en wil dat hij meehelpt in het huishouden. Jonas heeft hier echter geen oren naar en vindt het vanzelfsprekend dat Jenny voor hem zorgt zoals vroeger. Jonas gaat klagen bij Benny en Robyn en die laatste brengt hem op het idee om eens voor Jenny te koken. Jenny gaat op haar beurt klagen bij Jan en net op het moment dat Jonas voor haar gekookt heeft, blijft ze bij Jan eten. Jonas wil alleen gaan wonen, maar heeft niet genoeg geld en krijgt ook nog geen opslag van Niko. Hij heeft het idee om bij Patrick, Benny en Robyn te gaan wonen, maar Robyn houdt de boot af.

Familie 6266 001.jpg
S28 afl6268 056.png

Mick op vrije voeten

Mick wordt vrijgelaten en brengt Jonas een bezoekje in de Jan en Alleman. Hij is kwaad dat hij hem verklikt heeft bij de politie en deelt hem rake klappen uit. Later chanteert Mick Zjef en brengt hij hem na sluitingstijd van de Foodbar elke avond een bezoekje om geld uit de kassa te stelen. Mick valt hem ook in de brouwerij lastig, maar wordt betrapt door Jonas. Samen met Robyn bedenkt hij een plan om Mick in de val te lokken. Ze gebruiken de camerabeelden van de foodbar waarna ze hem op heterdaad betrappen en hij wordt opgepakt. Zjef is hen eeuwig dankbaar en voelt zich een zwakkeling.

Familie 6274 004.jpg
Familie 6283 001.jpg

Geldproblemen

Jonas is het beu om alles met de bus te moeten doen en wil een auto kopen. Hij vraagt aan Niko om extra uren te kloppen, maar die weigert. Jonas start met online gokken en ook Benny is geïnteresseerd. Patrick waarschuwt hen voor de gevaren. Niet veel later gaat Jonas echt pokeren. Hij wint wat geld en ook Benny gaat mee. Die wint veel geld en doet Robyn een weekendje Parijs cadeau, zonder te vertellen vanwaar hij het geld haalt. Niet veel later verliest Benny al zijn geld aan Jim, die hem met geweld duidelijk maakt dat hij zo snel mogelijk zijn geld wil.

Familie 6288 005.jpg
Familie 6288 k 002.jpg

Gewapende overval

Jonas werkt aan een plan om Benny op tijd aan genoeg geld te doen geraken. Ze organiseren een pokeravond in de Jan en Alleman, maar Jim brengt hen een bezoekje en laat hen weten dat hij hier niet mee gediend is. Ten einde raad biecht Benny alles op aan Robyn, die hem zoveel geld als mogelijk leent. Ze raadt hem aan de rest van Patrick te lenen, maar dat wil hij niet. Jonas heeft nog een laatste plan om aan geld te geraken en pleegt een gewapende overval met een nepwapen op een tankstation met Benny als chauffeur.

S28 afl6294 009.png
S28 afl6291 051.png

Terug naar de gevangenis

Benny en Jonas gaan hun schuld afbetalen bij Jim. Niet veel later wordt Jonas opgepakt voor de overval op het tankstation. Jenny is er kapot van en weigert Jonas te bezoeken. Robyn bezoekt hem wel en Jonas liegt hem voor dat hij degene was met schulden. Hij raadt Benny aan niets te vertellen. Die heeft echter last van een schuldgevoel en vertelt uiteindelijk alles aan Patrick en Robyn. Die laatste is verbijsterd en vertrekt. Wanneer ook Jenny alles te weten komt, twijfelt ze om Benny te gaan aangeven en gaat ze Jonas bezoeken.

Familie 6441 001.jpg
Familie 6442 004.jpg

Penitentiair verlof

Robyn heeft goed nieuws: Jonas krijgt penitentiair verlof. Als hij snel een job vindt, mag hij definitief vrijkomen. Benny probeert hem aan een job te helpen bij VDB Fashion. Jonas doet zijn eigen toekomstplannen uit de doeken en vertelt dat hij en Benny een klusbedrijfje willen starten. Robyn denkt dat Benny dat alleen maar gezegd heeft uit schuldgevoel. Het komt ook tot een blij weerzien met Amelie, waarmee Jonas meteen in bed duikt. Lars is hier echter niet blij mee, maar besluit Jonas toch een kans te geven bij VDB Fashion als magazijnier.

Familie 6456 003.jpg
Familie 6464 003.jpg

De bouwwerf

Amelie wil op haar eigen benen staan en huurt een loft. Ze heeft geen meubels, maar Jonas komt haar helpen door enkele dingetjes in elkaar te steken. Amelie wil Jonas inschakelen voor haar nieuwe project, waarbij ze een appartementsgebouw wil kopen om het op te knappen en nadien de appartementen te verhuren. Samen gaan ze naar de openbare verkoop, maar Jonas vraagt zich af waar Amelie het geld vandaan zal halen. Lars komt te weten wat de twee van plan zijn en schakelt Jonas in als spion. Jonas vertelt haar dat Lars een stroman naar de openbare verkoop gestuurd heeft, maar ze kan het pand toch kopen.

Familie 6474 001.jpg
Familie 6490 003.jpg

Stage bij Brigitte

Jonas ontmoet voor het eerste de moeder van Amelie - Brigitte - en de twee kunnen het verbazingwekkend goed met elkaar vinden. Brigitte gebruikt hem aanvankelijk om meer te weten te komen over wat haar dochter allemaal uitspookt, maar merkt dat Jonas wel degelijk veel in zijn mars heeft. Ze biedt hem een stageplaats aan als boekhouder omdat hij in de gevangenis een cursus gevolgd heeft. Amelie vindt het gevaarlijk, omdat haar moeder altijd bijbedoelingen heeft. Jonas begrijpt niet dat ze altijd zo negatief over haar moeder spreekt, omdat zij altijd heel vriendelijk is met hem in de buurt.

Familie 6499 003.jpg
Familie 6487 003.jpg

Het boekhoudsysteem

Na verloop van tijd krijgt Jonas meer verantwoordelijkheid van Brigitte en krijgt hij via haar persoonlijke account toegang tot het boekhoudsysteem van VDB Fashion. Amelie ontdekt dit en maakt er handig gebruik van. Ze fraudeert namelijk al een tijdje via de post van VDB door telkens het rekeningnummer te veranderen naar haar eigen nummer. Nu kan ze in het systeem als 'Jonas' om de openstaande facturen naar betaald te verslepen. Jonas heeft niets in de gaten en is ervan overtuigd dat er een toekomst is weggelegd voor hem en Amelie.

Aflevering 6514 om 20.49.10.png
Familie 6516 001.jpg

Fraude bij Fashion

Jonas hoopt dat er eindelijk meer kan zijn dan losse flirts met Amelie en wil een relatie. Zij wil het gewoon casual houden en maakt hem duidelijk dat er geen sprake kan zijn van een relatie. Bij Fashion ontdekt Brigitte dat er een tekort is van 30.000 euro en Jonas wordt als eerste beschuldigd. Zeker omdat Quinten ontdekt dat er op een avond ingelogd is vanuit Brigittes account. Jonas ontdekt dat alleen Amelie de schuldige kan zijn en confronteert haar hiermee. Zij geeft alles toe, maar smeekt aan Jonas om te zwijgen tegen haar moeder.

Familie 6518 001.jpg
Familie 6527 002.jpg

Het ontslag

Jonas wil niets meer met Amelie te maken hebben, maar besluit toch zijn mond te houden tegen Brigitte. Brigitte houdt echter vol in haar zoektocht en komt te weten op welke rekeningnummer de 30.000 euro gestort is, namelijk die van Amelie. Brigitte gaat haar dochter hiermee confronteren, maar Amelie maakt haar moeder duidelijk dat Jonas de schuldige is. De volgende dag vertelt Brigitte alles aan Jonas, al is zij ervan overtuigd dat Amelie liegt. Jonas besluit het voor Amelie op te nemen en de schuld op zich te nemen. Hij wordt ontslagen.

Aflevering 6532 om 09.17.19.png
Aflevering 6541 om 11.45.44.png

Op zoek naar een job

Jonas zit plots zonder job en krijgt hierdoor al meteen problemen met de justitieassistente. Tegen zijn familie en vrienden vertelt hij dat hij een nieuwe job heeft bij een klusjesbedrijf en daarom ontslag genomen heeft bij Fashion. Brigitte staat ook aan zijn mouw te trekken om de 30.000 euro terug te krijgen. Jonas gaat langs bij Guido, maar die kan hem geen job aanbieden. Gelukkig mag Jonas wel de boekhouding doen van Fietsen Pauwels, maar dat is niet genoeg. Wanneer Amelie haar ontslag geeft in de Jan en Alleman, solliciteert bij Peter.

Aflevering 6546 om 11.04.42.png
Aflevering 6547 om 11.31.44.png

Amelie vertrokken

Jonas begint aan zijn job in de Jan en Alleman en zijn familie ontdekt dat hij dagenlang gelogen heeft over zijn vertrek bij Fashion. Amelie komt ook te weten dat Jonas haar oude job heeft en komt hem provoceren in het café. Jonas besluit zijn kalmte te bewaren terwijl Amelie hem uitscheldt. Amelie besluit haar daarom over een andere boeg te gooien en probeert hem jaloers te maken door te flirten met andere mannen. Ze probeert ook Jonas terug te verleiden, maar Jonas maakt haar definitief duidelijk om hem met rust te laten. Amelie besluit alles te verkopen en vertrekt.

Aflevering 6560 om 16.44.05.png
Aflevering 6562 om 21.54.07.png

Confrontatie met Guido

Nu Jonas al een tijdje niets meer van Amelie gehoord heeft, begint hij zich zorgen te maken. Hij kan Brigitte ervan overtuigen om een slotenmaker naar de loft van Amelie sturen en hij vindt haar afscheidsbriefje. Jonas stort zijn hart uit bij Stefanie over zijn liefdesverdriet. Guido ontdekt dat Jonas de laatste tijd nogal vaak bij zijn vriendin is en hij is ervan overtuigd dat Jonas gewoon Stefanie in zijn bed wil krijgen. Jonas wordt door Guido verplicht om Stefanie met rust te laten vanaf nu, maar Jonas kan dit niet makkelijk verzwijgen voor haar.

Aflevering 6569 om 16.56.21.png
Aflevering 6569 om 16.52.10.png

De zoektocht

Op een dag krijgt Jonas een eerste terugbetaling van de 30.000 euro van Amelie. Hij geeft het geld aan Brigitte, maar vraagt zich af waar zij dit geld plots vandaan haalt. Brigitte wil hem niet helpen, maar Lars wil wel zijn zus terugvinden. Jonas komt in contant met haar ex-vriendje Gino Maes, die duidelijk wel nog contact heeft met Amelie. Jonas slaagt er - met een blauw oog als gevolg - een adres van Gino in handen te krijgen. Samen met Lars gaat hij naar het huis, maar ze komen er alleen in contact met een alleenstaande vrouw en haar dochter.

Aflevering 6569 om 16.47.54.png
Aflevering 6576 om 13.18.38.png

Het vertrek van Robyn

Dankzij de terugkeer van Liesbeth, besluit Robyn een einde te maken aan haar relatie met Benny en rust te gaan zoeken in een klooster. Jenny is volledig over haar toeren door het vertrek van haar dochter en geeft Benny en Patrick de schuld. Zeker wanneer ze Benny en Liesbeth al kussend betrapt. Jenny maakt een einde aan haar relatie met Patrick, maar geeft aan Jonas toe dat ze er enorm van afziet. Jonas schakelt Jan en Brigitte in om de twee terug samen te krijgen, maar hun pogingen hebben weinig resultaat. Jonas wil ondertussen Benny ook niet meer zien.

Aflevering 6580 om 11.03.58.png
Aflevering 6580 om 11.07.44.png

Een nieuwe stek

Jonas krijgt de tweede afbetaling van Amelie en vraagt zich nog altijd af waar ze uithangt. Brigitte heeft ondertussen de sleutel van haar huisbaas gekregen zodat het appartement leeggemaakt kan worden. Ze wil de spullen naar de kringloopwinkel brengen, maar Jonas wil ze stockeren voor het geval Amelie terugkeert. Eens in het appartement wordt Jonas emotioneel en kan hij nog geen afscheid nemen van Amelie. Hij besluit zelf het appartement te huren en licht Brigitte hier over in. Zij vindt het bewonderenswaardig dat hij na alles nog altijd Amelie op de eerste plaats blijft zetten.

Aflevering 6601 om 10.36.17.png
6603 01.jpeg

De onverwachte bedpartner

Terwijl Jonas nog moet wennen aan het alleen wonen, komt het tot een breuk tussen Stefanie en Guido na een mislukt huwelijksaanzoek. Jonas staat klaar om te luisteren naar Stefanie, maar Guido komt zeer grof uit de hoek. Hij maakt Stefanie duidelijk dat hij nog altijd een probleem heeft met haar vriendschap met Jonas. In de Jan en Alleman probeert Guido ondertussen Jonas uit te dagen. Hij maakt hem duidelijk dat Stefanie nu volledig voor hem is. Hoewel Jonas vanbinnen kookt, blijft hij kalm. Na een fijne avond met Stefanie, belanden de twee samen in bed...

Aflevering 6606 07.43.35.png
Familie 6608 001.jpg

Jonas en Stefanie

Jonas en Stefanie zijn naar bed geweest en het duurt niet lang tot iedereen in hun omgeving hiervan op de hoogte is. Jonas moet aan zijn moeder uitleggen dat hij en Stefanie gewoon vrienden zijn. Jonas wil een goed gesprek met Stefanie over hun gevoelens en ze besluiten inderdaad om gewoon vrienden te blijven. Desondanks belanden ze nog meermaals in bed met elkaar en voelen ze zich goed in elkaars gezelschap. Guido licht ook Benny in, die zeer kwaad uit de hoek komt en Jonas een tijdje niet meer wil zien. Jonas is razend op Guido.

Aflevering 6612 10.08.39.png
Aflevering 6608 10.53.19.png

Jaloerse Guido

Jonas doet zijn uiterste best om het terug goed te maken met Benny, maar het duurt een tijdje tot Benny kan aanvaarden dat zijn beste maat in bed duikt met zijn dochter. Stefanie kiest ervoor om vaak bij Jonas rond te hangen door het jaloerse gedrag van Guido. De sfeer in huis is ondermaats. Bahar wil bij de vrienden intrekken en vraagt advies aan Jonas. Zij merkt ook de spanningen op. Wanneer Quinten te veel gedronken heeft in de Jan en Alleman, moeten Jonas en Guido hun meningsverschil opzij zetten om hem te helpen.

Aflevering 6616 15.31.51.png
Familie 6618 002.jpg

De terugkeer van Amelie

Op een avond krijgt Jonas onverwacht bezoek van Amelie, die helemaal over haar toeren is, maar niet wil zeggen wat er gebeurd is. Wanneer Stefanie langskomt, moet Jonas een smoesje verzinnen om haar terug buiten te krijgen want Amelie wil niemand zien. Jonas wil een uitleg over Amelie's afwezigheid, maar zij heeft nog wat tijd nodig om alles te verwerken. Jonas wil vooral weten waar Amelie al die weken uitgehangen heeft. Hij besluit bij Stefanie langs te gaan om zich te excuseren en vertelt dat Amelie plots opgedoken is.

Familie 6619 002.png
Aflevering 6621 11.01.35.png

Het verhaal van Amelie

Amelie wil haar familie niet zien en smeekt Jonas om samen met haar opnieuw te beginnen in het buitenland. Jonas wil niet voor de zoveelste keer in een avontuur springen en eist deze keer een deftige uitleg. Amelie geeft toe dat ze de afgelopen tijd haar kost verdiend heeft als escorte. Jonas brengt Lars op de hoogte dat zijn zus terug is, maar Amelie zet het op een lopen wanneer Jonas een reünie voorstelt. Nadien stelt Amelie zich elke dag meer open voor Jonas en vertelt ze dat inspecteur De Pelsmaeker haar verkracht heeft en haar nu ook achtervolgt.

Aflevering 6626 16.06.20.png
Aflevering 6629 08.21.40.png

De twee lijken

Amelie wil zich herpakken en vertelt aan Cédric de waarheid over de moord op Alex waardoor De Pelsmaeker het onderzoek terug opent. In de villa waar Amelie al die tijd gewoond heeft, worden twee lijken ontdekt. Eén van de lichamen is van Florianne Cremer, die de moord op Alex op haar geweten heeft. Plots wordt Jonas opgepakt voor de moord op Florianne, maar de politie moet hem vrijlaten wegens te weinig bewijzen. Amelie geeft toe dat het De Pelsmaeker is die haar verkracht heeft en Florianne vermoord heeft.

Aflevering 6633 16.09.22.png
Aflevering 6635 07.51.28.png

Wraak op De Pelsmaeker

De Pelsmaeker maakt Jonas duidelijk dat het nog lang niet afgelopen is. Wanneer Benny met Jonas wil afspreken om iets te drinken, gedraagt Jonas zich heel nerveus en de volgende dag krijgt Amelie te horen dat De Pelsmaeker aangereden werd in een parkeergarage en nu in het ziekenhuis ligt. Amelie wil van Jonas weten of hij hier iets mee te maken heeft. Hoewel Jonas alles ontkent, staat hij toch plots in de ziekenhuiskamer van De Pelsmaeker. Hij twijfelt om hem te vermoorden, maar bedenkt zich op het nippertje.

Aflevering 6639 07.58.16.png
Aflevering 6641 08.53.29.png

Huwelijksvoorbereidingen

Jonas vindt dat Amelie klacht moet neerleggen tegen De Pelsmaeker en samen met haar ex-collega Zoë gaat ze naar de politie. Amelie vertelt openhartig over haar gevoelens voor Jonas en ze wil graag met hun tweetjes opnieuw beginnen. Jonas twijfelt nog altijd en is er nog niet klaar voor om Amelie terug te vertrouwen. Wanneer Jenny en Patrick aankondigen dat ze gaan trouwen, wordt Jonas ingeschakeld als getuige. Hij mag meteen samen met Stefanie een volledig trouwfeest op een week tijd in elkaar steken.

Familie 6644 002.png
Aflevering 6647 13.57.27.png

Het schot

Jonas krijgt een alarmerend telefoontje van Amelie: De Pelsmaeker is terug op vrije voeten. Terwijl Stefanie stresst over het huwelijk dat dichterbij komt, wil Jonas Amelie geen seconde alleen laten uit schrik voor de wraak van De Pelsmaeker. Wanneer Jonas en Amelie op een avond terug thuis komen, wacht De Pelsmaeker hen op. Hij schiet Amelie neer en zet het op een lopen. Amelie wordt opgenomen in het ziekenhuis en is er een tijdje erg aan toe. Jonas heeft het er moeilijk mee om haar alleen te laten en wijkt geen moment van haar zijde.

Familie 6648 extra 006.png
Aflevering 6649 08.44.22.png

Het tweede schot

In het ziekenhuis komt Jonas oog in oog met De Pelsmaeker te staan. Hij wil zijn werk afmaken en er volgt een wilde achtervolging waarbij Jonas neergeschoten wordt. Jenny wordt gecontacteerd en haast zich naar het ziekenhuis. Jonas heeft slechts een wonde in zijn schouder en is er dus niet al te erg aan toe. De volgende dag krijgt Jonas het nieuws dat De Pelsmaeker overleden is tijdens een auto-ongeluk. Jonas wil zo snel mogelijk naar Amelie, die ook terug aan de beterhand is. Jenny is streng voor haar zoon en wil dat hij eerst zelf sterker wordt.

Aflevering 6656 07.49.51.png
Aflevering 6658 16.48.01.png

De moord op Paul

Jonas moet nog een paar dagen in het ziekenhuis blijven en krijgt van zijn moeder te horen dat zijn vader al meer dan twintig jaar dood is en zijn lichaam door de politie gevonden is. Robyn reageert heel koel op het overlijden van hun vader en wil zelfs geen begrafenis. Jonas vraagt zich luidop af waarom Robyn altijd zo reageert op hun vader en ze geeft toe dat hij haar als tienermeisje misbruikt heeft. Een tijdje later krijgen zowel Jonas als Amelie groen licht van hun dokter om het ziekenhuis te verlaten. Ze besluiten te blijven samenwonen.

Aflevering 6660 13.10.03.png
Aflevering 6663 13.16.24.png

Verwenweekendje

Net zoals Robyn en Jenny wordt Jonas door inspecteur Toegaert ondervraagd over de moord op zijn vader. Plots wordt Robyn de hoofdverdachte wanneer ze onder druk moet toegeven dat haar vader haar misbruikt heeft. Patrick denkt verkeerd dat Jonas geklikt heeft. Brigitte vindt dat Jonas en Amelie even rust verdienen en geeft ze ene verwenweekendje cadeau. Eerst wil Amelie niet gaan, maar Jonas kan haar overtuigen. Amelie blijft slecht reageren op de aanwezigheid van haar moeder en Jonas weigert haar de toegang tot hun appartement.

Aflevering 6662 16.23.09.png
Aflevering 6666 18.58.58.png

De begrafenis

In de Jan en Alleman organiseren Cédric en Stefanie en online quiz en Cédric moet Jonas inschakelen omdat er een probleem is met de elektriciteit. Na afloop van de quiz wil Stefanie met de jongens nog een stapje in de wereld zetten en Jonas gaat ook mee. Ondertussen wordt de echte moordenaar van Paul gevonden en wordt zijn lichaam door de politie vrijgegeven. Om Jonas een plezier te doen, willen Jenny en Robyn helpen met de regeling van de begrafenis. Robyn schakelt Benny in om Jonas een beetje op te vrolijken.

Wordt binnenkort aangevuld

Misdrijven

  • Gewapende bankoveral
  • Deelnemen aan illegale pokerwedstrijden
  • Overval van een tankstation
  • Ontvoering en marteling van Simon Feyaerts

Trivia

  • David Cantens had lange tijd een relatie met Githa Hermans, die in Seizoen 24 de gastrol van model Margot vertolkte.
  • Jonas werd al vanaf het 27ste seizoen vermeld. Hij kwam voor voor het eerst ter sprake op 3 januari 2018, wanneer Robyn aan Benny vertelt dat ze nog een broer heeft. Het personage maakt echter pas zijn opwachting tijdens het 28ste seizoen.
  • David Cantens had al 2 keer een grote rol in Familie. Tijdens seizoen 16 was hij Dirk Seymens en tijdens seizoen 19 was hij Filip Van Waaienberg.
  • Nadat Jonas en Stefanie in de reeks met elkaar in bed belandden, werden acteurs David Cantens en Jasmijn Van Hoof in het echte leven een koppel. Enkele maanden later ging het koppel alweer uit elkaar.

Generiek

Galerij

Foto's

Wordt binnenkort aangevuld

Lees Meer