FANDOM

Liliane Faes
Seizoenen 234 ProfielLilianeS2
Eerste verschijning Aflevering 235 - 12 maart 1993
Laatste verschijning Najaar 1994/voorjaar 1995
Gespeeld door Liliane Raeymaekers
Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Liliane Faes is een hoofdpersonage dat van 12 maart 1993 tot en met najaar 1994/voorjaar 1995 vertolkt werd door Liliane Raeymaekers.

Familie en Liefdesleven

Liliane is een jeugdvriendin van François Van den Bossche, maar doorheen de jaren hebben de twee het contact met elkaar verloren. Wanneer Liliane als thuisverpleegster bij François over de vloer komt, pikken de twee hun vriendschap terug op. Hun vriendschap evolueert naar liefde en ze gaan samenwonen nadat Simonne naar een rusthuis overgebracht wordt.

Studies en Beroepsleven

Liliane is al jaar en dag thuisverpleegster en wordt door François ingeschakeld om voor Simonne te zorgen.

Verhaallijnen

Aflevering 235 18.19.48
Aflevering 241 08.51.54

Het weerzien

Liliane wordt door pastoor Walter Dierckx ingeschakeld als de nieuwe thuisverpleegster voor Simonne, nadat François afscheid moest nemen van zijn vriendin en buurvrouw Annemie. Liliane en François kennen elkaar van hun schooltijd, maar hebben elkaar sindsdien uit het oog verloren. Ze kunnen snel de band terug oppikken en Liliane staat dag en nacht klaar om te helpen met Simonne, die nu zeer snel achteruit gaat met haar mentale toestand. Het duurt een tijdje tot Simonne het gewoon is dat er een nieuwe vrouw voor haar zorgt, maar het lijkt deze keer best mee te vallen. Tot ze op een dag plotseling verdwenen is en Peter haar terugvindt aan het station. Liliane maakt François duidelijk dat Simonne altijd in de gaten moet gehouden worden.

Aflevering 244 14.24.48
Aflevering 248 14.04.25

Logeerpartijtjes

Simonne gaat elke dag achteruit en gedraagt zich zelfs agressief tegenover François. Wanneer François een auto-ongelukje heeft gehad door zijn verstrooide houding en bovendien nadien een ferme duw van Simonne krijgt, maakt Liliane zich ongerust en wil ze dat hij zich laat onderzoeken in het ziekenhuis. François wil Simonne niet meer alleen laten en Liliane steekt al haar tijd en energie in de verzorging van Simonne. Ze denkt er zelfs aan om haar andere patiënten op te zeggen. Het gaat zover dat Simonne dagenlang niets meer zegt en weigert te eten. Liliane stelt voor dat ze ook blijft overnachten om het François wat gemakkelijker te maken, maar ze slaapt gewoon in de logeerkamer om verdere problemen met de familie te vermijden.

Aflevering 273 16.40.15
Aflevering 284 10.45.15

Het rusthuis

Liliane vindt dat de situatie voor François niet langer leefbaar is. Ze geeft hem de contactgegevens van enkele rusthuizen zodat hij daar zijn licht eens kan opsteken. François denkt nog een stap verder en wil zelfs de laatste wens van Simonne laten uitkomen: haar vredig laten sterven. Het is dankzij de familie dat François deze beslissing niet neemt en toch de rusthuizen van Liliane contacteert. Een tijdje later is de grote dag voor Simonne aangebroken en verhuist ze definitief. Liliane blijft François telkens steunen en gaat Simonne nog geregeld bezoeken. François geeft aan Liliane toe dat hij niet langer alleen in het huis wil blijven wonen en dat hij op zoek zal gaan naar een geschikt appartement.

Aflevering 299 om 18.59.22
Aflevering 298 om 09.30.35

Samenwonen

François heeft het nog altijd moeilijk met de toestand van Simonne en apprecieert de steun van zijn goede vriendin Liliane. Hij vertelt haar dat hij ondertussen een volledige verdieping van een appartementsgebouw gekocht heeft en dat hij hoopt dat ze bij hem wil intrekken. Liliane en François geven toe aan hun liefde voor elkaar, maar François kan Simonne niet vergeten. Zeker wanneer ze plotseling tekens van beterschap lijkt te vertonen bij de ontmoeting met de kleine Lovely. Zowel de dokters als Liliane maken François duidelijk dat het niet ongewoon is dat patiënten met Alzheimer nog vaak ups en downs hebben in hun mentale toestand. Liliane is resoluut en geeft François geen hoop dat Simonne ooit nog de oude zal worden.

Trivia

  • Liliane Raeymaekers vertolkte één van de hoofdrollen in de toenmalige VTM-sitcom Bompa en verliet deze om naar Familie te kunnen overstappen.

Generiek

Foto's