FANDOM

Lucas Van Bellingen
Seizoenen 272829 Screenshot 2019-01-17 at 11.50.39
Eerste verschijning Aflevering 6179 - 21 mei 2018
Laatste verschijning Aflevering 6429 - 26 augustus 2019
Gespeeld door Tom Viaene
Kinderen Mila Van den Bossche (biologisch), Milou Van Bellingen (voogd)
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaFoto's

Algemene Informatie

Lucas Van Bellingen is een nevenpersonage dat van 21 mei 2018 tot en met 26 augustus 2019 vertolkt werd door Tom Viaene.

Familie en Liefdesleven

Lucas verloor zijn vrouw tijdens de geboorte van hun kindje, Marie-Louise 'Milou' Van Bellingen. Drie jaar later ontdekt Lucas dat Mila Van den Bossche zijn biologische dochter is en in het ziekenhuis verwisseld werd met Milou. In eerste instantie wil hij het hoederecht over zowel Mila als Milou opeisen, maar uiteindelijk maakt hij een regeling met ouders Emma Verdonck en Guido Van den Bossche waardoor de twee meisjes om de week bij hem zijn.

In januari 2019 wordt duidelijk dat Lucas en Emma al een paar maanden stiekem een affaire hebben. Emma wil ermee stoppen, maar Lucas vertelt haar dat hij nog nooit zoiets gevoeld heeft sinds de dood van zijn vrouw. Emma maakt er een einde aan en kiest voor Guido. Wanneer Lucas dit niet kan verkroppen, wil hij naar Namibië trekken met de kinderen. Emma kiest voor Lucas en gaat met hem mee.

Verhaallijnen

Milou geboren

In het ziekenhuis bevalt de vrouw van Lucas van een dochtertje: Marie-Louise 'Milou' Van Bellingen. Er treden complicaties op en zijn vrouw komt om het leven. Lucas staat alleen in voor de opvoeding van zijn dochtertje.

Familie 6183 extra 006
2018-06-08 (20)

Lucas, de biologische vader van Mila

Lucas staat op een dag voor de deur van Emma en Guido. Het jonge koppel is al een tijdje op zoek naar de biologische ouders van hun kindje Mila. Lucas is er zeker van dat zijn dochter Milou verwisseld is met Mila. Het duurt niet lang voor Emma haar echte dochter wil ontmoeten en ook Lucas wil Mila zo snel mogelijk zien. Voor Guido gaat het allemaal iets te snel en hij wil de DNA-testen afwachten. Wanneer die positief blijken te zijn, gaan de drie op zoek naar een oplossing. Lucas stelt voor dat hij wat tijd met Mila doorbrengt en dat Milou ondertussen wat tijd met Guido en Emma doorbrengt. Emma voelt zich meteen een echte moeder voor Milou, maar Guido voelt geen band met het meisje en heeft het er moeilijk mee. Lucas wil steeds meer en brengt een volledig weekend met Mila door.

Familie 6208 seizoensfinale embargo 008

Juridische dreiging

Guido vindt dat deze regeling niet ideaal is voor de kinderen en wil een permanente oplossing. Ze besluiten om ondertussen wat afstand van elkaar te nemen, maar dat kan Emma niet. Zij wil zowel Mila als Milou opvoeden en hoopt dat Lucas dit zal inzien. Samen prikken ze een datum waarop er een beslissing gemaakt moet worden. Lucas maakt echter duidelijk dat hij zowel Milou als Mila niet zomaar zal afstaan. Hij wil zelfs naar de rechtbank stappen. Emma slaat in paniek en verdwijnt met zowel Mila als Milou. Lucas gaat langs bij Guido en is razend. Hij dreigt ermee de politie te bellen als ze Emma niet onmiddellijk kunnen terugvinden.

S28 afl6209 072

Meisjes ontvoerd

Emma duikt terug op in het café met Mila en Milou. Ze ziet in dat het fout was om de meisjes te ontvoeren. Guido is blij haar terug te zien en brengt Lucas op de hoogte. Die is daarentegen alles behalve blij en belt de politie. Hij dient klacht in voor kidnapping, waarop Emma wordt meegenomen naar het politiekantoor. Guido laat Lucas naar hem komen en probeert hem te overtuigen van de goede bedoelingen van Emma. Uiteindelijk gaat Lucas gedeeltelijk akkoord en hij trekt zijn klacht in. Lucas wil vervolgens co-ouderschap; een week de meisjes bij hem en een week de meisjes bij Emma en Guido.

Twee maanden later

S28 afl6210 047

Co-ouderschap

Lucas, Guido en Emma lijken zich ondertussen goed te verstaan en plannen het co-ouderschap voor de komende weken al in. Ze gaan nadien zelfs samen op uitstap met de meisjes.

S28 afl6260 003

Koortsaanvallen van Milou

Mila en Milou zijn jarig en dat wordt samen met Lucas gevierd bij Guido en Emma thuis. De meisjes mogen cupcakes eten voor hun verjaardag. 's Nachts krijgt Milou last van koortsaanvallen en rode plekken. Guido en Emma brengen haar meteen naar spoed en ook Lucas haast zich naar daar. Na onderzoek blijkt het een allergie te zijn. In de cupcakes zaten kiwi's en dus hebben ze al een vermoeden, maar om zeker te zijn, wordt het nog eens getest. Deze testen zijn gevaarlijk en Emma zoekt troost bij Lucas. Dat kan Guido maar moeilijk verkroppen. Uiteindelijk blijkt dat Milou inderdaad een allergie voor kiwi's heeft.

Familie 6306 na 001

De affaire van Lucas en Emma

Sinds Milou in het ziekenhuis gelegen heeft, zijn Lucas en Emma een affaire begonnen. Wanneer Lucas de kinderen komt afzetten, betrapt Hanne hen al kussend. Ze eist dat Emma ermee stopt en alles aan Guido vertelt. Dat laatste krijgt ze niet over haar hart, maar het eerste wil ze wel proberen. De 'friends' merken de spanning op tussen Emma en Hanne. Lucas wil er echter niet mee stoppen en blijft Emma lastigvallen. Op een dag kust hij haar in het bijzijn van de kinderen.

Familie 6314 005

Lucas biecht alles op aan Guido

Hanne blijft Emma pushen om Guido de waarheid te vertellen en neemt Quinten in vertrouwen. Na lang twijfelen biecht Emma Guido op dat ze een affaire heeft gehad met een oude schoolvriend en liegt dus. Hij is kwaad en sluit haar buiten, maar is bereid haar te vergeven. Wanneer Quinten erachter komt dat Emma niet de waarheid heeft vertelt, praten ze opnieuw met Emma. Ook Lucas wil dat Emma alles opbiecht en voor hem kiest. Hij maakt Emma duidelijk dat hij sinds de dood van zijn vrouw deze gevoelens niet meer gevoeld heeft. Lucas neemt het heft in eigen handen en vertelt Guido zelf de waarheid.

S28 afl6319 004

Guido versus Lucas

Guido is geschokt en geeft Emma een uitbrander. Hij slaat Lucas bij hem thuis in elkaar, terwijl de meisjes staan te kijken. Guido vraagt Emma om meteen te kiezen tussen hem en Lucas. Zij antwoordt niet, waarna Guido tijdelijk in de brouwerij gaat wonen. Mieke overtuigt hem dat hij Emma nog altijd graag ziet, maar wanneer hij ontdekt dat ze bij Lucas geslapen heeft, loopt het opnieuw mis. Guido doet uiteindelijk zelf een toenadering en denkt er over na om Emma te vergeven. Hij stelt wel duidelijk te eis dat Emma geen enkel contact meer mag hebben met Lucas en dat hij in het vervolg wel alles met hem zal regelen. Het wordt al snel duidelijk dat het vertrouwen bij Guido volledig weg is en hij gedraagt zich extra argwanend en jaloers tegenover Emma.

Familie 6382 005

Huwelijk van Emma en Guido

Tijdens een tripje naar de Ardennen vraagt Guido Emma ten huwelijk. Wanneer Lucas dit te horen krijgt, breekt zijn hart. Een tijdje later krijgt Lucas een job aangeboden in Marbella en besluit hij België achter zich te laten. Lucas wil echter met Emma en Guido een regeling treffen waardoor de meisjes om de 2 weken naar Spanje moeten vliegen. Emma en Guido zien dit niet zitten willen zelfs naar de rechtbank stappen om hun gelijk te halen. Lucas maakt Guido duidelijk dat hij nog steeds naar de politie kan stappen om de ontvoeringspoging van Emma aan te geven.

6403-01
Familie 6409 002

De gevoelens voor Emma

Lucas maakt aan Emma duidelijk dat zijn gevoelens voor haar nog steeds niet verdwenen zijn en dat ze gewoon met hun viertjes naar het buitenland kunnen trekken om er een nieuw leven te beginnnen. Emma begint serieus te twijfelen en laat zich opnieuw verleiden door Lucas. De twee starten hun affaire weer, maar worden in de Foodbar betrapt door Zjef. Lucas maakt Emma duidelijk dat ze voor hem moet kiezen en maakt het plan om naar Namibië te verhuizen. Emma vindt het een brug te ver en wil Guido niet alleen achterlaten. Ze kiest toch voor Guido en haar huwelijk en besluit het nummer van Lucas te blokkeren.

Screenshot 2019-06-14 at 12.49.16

Het vertrek naar Afrika

Twee dagen voor het huwelijk van Emma en Guido maakt Lucas aan Emma duidelijk dat hij haar verwacht op het vliegtuig, anders vertrekt hij alleen met de meisjes. Emma zit in een tweestrijd, maar pakt toch haar koffers. Na haar vrijgezellenfeest vertrekt ze richting de vluchthaven waar ze samen met Lucas, Mila en Milou op het vliegtuig stapt.

Foto's