FANDOM

Maison Marie-Rose

Geschiedenis

Maison Marie-Rose is een haute couture modehuis, dat werd opgericht door Marie-Rose De Putter en Gerard Van de Caveye. De officiële start van het bedrijf is in januari 1993. Vaste modeontwerper is Maxim Vermeulen. Het modehuis richt zich zowel op Haute Couture (met de modelijn Collection Marie-Rose) en op confectie (met de modelijn Family Fashion). Gerard heeft oorspronkelijk het merendeel van de aandelen in zijn bezit omdat hij het grootste kapitaal ingebracht heeft. Het komt tot een vertrouwensbreuk tussen Marie-Rose en Gerard omdat Gerard niet van de jonge modellen én Veronique kan blijven. Marie-Rose koopt Gerard volledig uit en staat nu alleen aan de leiding.

Na verloop van tijd wil Marie-Rose het over een andere boeg gooien. Maison Marie-Rose zit in slechte papieren en ontwerper Maxim zorgt voor een ontmoeting tussen Marie-Rose en de de Italiaanse modegigant Giancarlo Parducci om hem te overtuigen te investeren in het bedrijf. Om een fusie met zijn Italiaanse modehuis te vergemakkelijken, wil ze Veronique in de armen van Giancarlo drijven. Dit lukt, maar het hele verhaal draait voor Marie-Rose anders uit dan verwacht. Na een zoveelste ruzie tussen moeder en dochter wordt Marie-Rose buitenspel gezet door Veronique, die samen met Giancarlo en zijn moeder Bianca het modehuis Linea Veronica opricht. Dit betekent de doodsteek voor Maison Marie-Rose en er volgt een faillissement.

In 2007 wordt het bedrijf door Marie-Rose terug nieuw leven ingeblazen, met de hulp van haar schoondochter Trudy Tack de Rixart de Waremme. Deze keer kiezen ze resoluut voor Haute Couture. Ontwerper is eerst Jens Vermeer, nadien slagen ze erin om Mario Van de Caveye bij Linea Veronica weg te halen. Wanneer Marie-Rose verneemt dat Linea Veronica op de rand van een faillissement staat, speelt haar moederhart haar parten en stelt ze Veronique voor om te fuseren. Maison Marie-Rose en Linea Veronica gaan op in MVM.

Personeelsleden

Vorige Personeelsleden

Collecties

  • La Collection Marie-Rose (1993 - 1994)
  • Family Fashion (1993 - 1994)

Trivia

  • Dit modehuis vormde het begin van de verhaallijnen rond mode. Anno 2019 speelt dit nog steeds een belangrijke rol in de reeks.
  • De naam van het modehuis is een verwijzing naar de naam van Marie-Rose De Putter.
  • De eerste modeshow van het bedrijf vond plaats op 8 maart 1993 (Aflevering 231)

Galerij