FANDOM

† Marleen Van den Bossche
Seizoenen 12 ProfielMarleenSeizoen2PORTRET
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Laatste verschijning Aflevering 290 - 22 mei 1993
Gespeeld door Hilde De Roeck
Kinderen Lovely Van der Venne
Ouders Pierre Van den Bossche en Anna Dierckx
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Marleen Van den Bossche is een hoofdpersonage dat van 30 december 1991 tot 22 mei 1993 vertolkt werd door Hilde De Roeck.

Familie en Liefdesleven

Marleen is de jongste dochter van Anna Dierckx en Pierre Van den Bossche. Anna werd zwanger net voordat Pierre stierf aan leukemie en Marleen heeft haar vader bijgevolg nooit gekend. Marleen heeft nog één zus: Rita Van den Bossche en twee broers: Guido en Jan Van den Bossche.

Bij de start van de reeks heeft Marleen een affaire met de getrouwde man Gust De Kimpe. Ze laat Gust vallen wanneer die duidelijk maakt dat hij zijn gezin in de steek wil laten voor haar. Ook haar neef Peter Van den Bossche heeft een oogje op haar. Dankzij Gust krijgt Marleen de naam van mannenverslindster in de buurt en wordt ze door verschillende, vaak oudere mannen, aangeklampt op café.

Later begint Marleen een relatie met leerkracht Economie Ben Van der Venne en ze stappen in het huwelijksbootje. Ze willen al snel aan kinderen beginnen. Bij de gynaecoloog wordt vastgesteld dat Marleen een tumor op haar baarmoeder heeft. Ze wordt geopereerd en is hierna onvruchtbaar. Samen met Ben adopteert ze daarom een Afrikaans kindje: Lovely Van der Venne.

Studies en Beroepsleven

Marleen studeerde aan de kunstacademie en wou altijd graag in de artistieke wereld terechtkomen. Ze probeert een centje bij te verdienen als monitrice in een speeltuin en probeerde het ook te maken als model. Ze geeft haar studies op wanneer ze zich verloofd met Ben. Samen met nonkel Walter Dierckx opent ze tijdens het tweede seizoen een winkeltje met tweedehandsspulletjes.

Verhaallijnen

Schermafbeelding 2019-01-29 om 12.25.32

Affaire met Gust

De verjaardag van Anna staat voor de deur en de familie wil een feestje organiseren. Terwijl iedereen ruzie maakt over de locatie en de cadeau, heeft Marleentje andere zorgen. Ze spreekt op hotel af met haar vriend Gust, maar die wil duidelijk meer dan gewoon praten. Marleen maakt Gust duidelijk dat het gedaan is, zeker wanneer hij zijn gezin voor haar wel verlaten.

Schermafbeelding 2019-01-29 om 16.26.20

Chantage

Peter komt te weten wat er speelt tussen Marleen en Gust en gebruikt dit sappig nieuwtje om zijn tante te chanteren. Hij wil namelijk dat ze mee uitgaat met hem zodat hij bij zijn vrienden kan opscheppen over zijn 'tante Marleentje'. Op het verjaardagsfeestje van de bomma wil Peter het nieuws aan de grote klok hangen, maar Marleen zicht voor zijn chantages en stemt toe om mee te gaan naar het verjaardagsfeestje van Peters vriend Willy.

Schermafbeelding 2019-01-29 om 21.50.58

De hartaanval van Anna

Op de dag van het feestje van Willy daagt Marleen niet op, maar staat ze volledig over haar toeren aan de deur bij haar broer Guido. Anna heeft een hartaanval gekregen en ligt in het ziekenhuis. De familie vraagt zich af of Marleen in staat is om alleen voor Anna te zorgen en ze spreken een beurtrol af.

Screenshot 2019-04-11 at 15.28.14

Stalking

Wanneer Pierrot in het ziekenhuis wordt opgenomen, gaat Marleen geregeld op bezoek bij haar zus Rita en haar neefje. Marleen maakt van de situatie gebruik om haar zus in vertrouwen te nemen over de affaire met Gust en de pesterijen van Peter. Marleen komt ook te weten dat Gust al wekenlang in een vol cafe zit op te scheppen over zijn verovering en dit komt ook nonkel Walter aan de oren.

Schermafbeelding 2019-02-17 om 20.48.37

Paula

Marleen krijgt bezoek van Paula - de vrouw van Gust. Paula weet alles over de affaire en eist van Marleen dat ze een schriftelijke bekentenis maakt, anders vertelt ze alles aan haar ouders. Paula gaat niet in op de dreigementen en probeert de vrouw dagenlang te ontwijken, maar Paula houdt niet af. Uiteindelijk belt Paula naar het huis van Marleen, maar ze krijgt nonkel Walter aan de lijn.

Seizoen1 MarleenMarieRoseRita

Beenmergtransplantatie

De hele familie - buiten Anna en Rita - wordt bij elkaar geroepen om de situatie van Pierrot te bespreken. Alle Van den Bossches moeten hun bloed laten testen zodat ze in het ziekenhuis kunnen zien wie er beenmerg kan afstaan. Ook Marleen gaat akkoord en twijfelt geen seconde om haar neefje te kunnen helpen. Peter verliest ondertussen volledig de pedalen en blijft zijn tante lastig vallen. Hij vertelt tegen Mark dat Gust een relatie heeft met Veronique bijvoorbeeld.

VeroniqueMarleenSeizoen1

Veronique zwanger

Anna spoort haar dochter aan om terug haar oude hobby paardrijden op te nemen en Marleen gaat langs bij Veronique Van den Bossche. Marleen krijgt van haar nichtje te horen dat ze zwanger is en even later valt Veronique van haar paard. Gelukkig komt ze er met de schrik van af, maar Marleen vraagt zich af of Veronique zich niet expres van het paard gesmeten heeft.

Screenshot 2019-03-27 at 15.21.47

De reputatie

Terwijl de studies van Marleen weer zeer stroef verlopen, wordt ze in Het Vissershuis tegenwoordig vaak lastig gevallen door onbekende mannen. Marleen moet ze telkens van zich afschepen wanneer ze haar een drankje aanbieden. Een zekere Jean zoekt ook contact met Peter in de hoop Marleen te kunnen binnen doen, maar ook hij vangt bot.

Schermafbeelding 2019-04-06 om 20.10.57

Rijlessen

Marleen krijgt van Guido te horen dat ze een autootje krijgt en begint aan haar rijlessen met nonkel Walter. De rijlessen verlopen zeer stroef en Marleen is geen natuurtalent. Haar eerste examen is dan ook een fiasco en ze buist. Ook na haar tweede examen krijgt ze geen positief resultaat en ze werkt haar frustraties uit op haar moeder en nonkel Walter. Pas bij de derde keer lukt het haar.

Screenshot 2019-04-11 at 15.07.55

Carrière als model

Marleen wil een bijverdienste zoeken om bijvoorbeeld meer kleren te kunnen kopen, maar Anna wil dat Marleen zich focust op haar studies. Marleen luistert niet naar haar moeder en solliciteert voor een job als mannequin. Tijdens haar eerste werkdag, wordt al meteen duidelijk dat ze uit de kleren moet gaan voor de camera, en ze geeft er de brui aan.

Schermafbeelding 2019-04-28 om 14.38.55

Discussies met Anna

Tijdens een nieuwe discussie met Marleen, krijgt Anna terug last van haar hart. Ze laat zich onderzoeken door een hartspecialist deze keer en krijgt te horen dat ze twee overbruggingen moet laten uitvoeren. Ze wil haar familie niet tot last zijn en stelt het zo lang mogelijk uit. Marleen voelt zich schuldig en trekt zich de operatie heel hard aan.

Screenshot 2019-05-31 at 15.36.17

Bijles Economie

De examens zijn volop aan de gang en Marleen vreest dat ze ondertussen al meerdere buizen heeft. Ze wil stoppen met studeren, maar krijgt van Guido de leerkracht Ben toegewezen om bijles van te krijgen. Marleen vreest dat het een saaie piet is, maar ontdekt dat ze eigenlijk veel gemeenschappelijk hebben. De twee kunnen het dan ook goed met elkaar vinden.

Aflevering 112 10.16.02

Marleen en Ben

De vriendschap tussen Marleen en Ben is uitgegroeid tot liefde en Marleen stelt hem voor aan Anna. Anna heeft op haar beurt een relatie met Albert en Marleen vindt dat de man een zeer goede invloed heeft op haar moeder. Ben is ook volledig goedgekeurd door de familie en Marleen loopt op wolkjes.

Aflevering 115 12.10.03

De dood van Pierrot

Pierrot is terug opgenomen in het ziekenhuis en Marleen haast er zich naartoe om haar zus Rita bij te staan. Pierrot belandt in een coma en enkele dagen overlijdt hij. Rita is kapot van verdriet en de begrafenis van Pierrot is een harde gebeurtenis voor de volledige familie.

Aflevering 140 om 20.26.38

De verloving

Marleen gaat langs bij de volledige familie om Ben officieel voor te stellen als haar verloofde. Ze gaat ook persoonlijk met Monique praten om te bemiddelen tussen haar en Jan nu ze op scheiden staan. Marleen spendeert veel tijd met Ben en is nog amper thuis. Anna probeert Marleen nog steeds te betuttelen en Marleen wil niet langer als een kind behandeld worden.

Aflevering 143 om 15.11.21

Anna gaat niet akkoord

Anna komt als laatste persoon te weten dat Marleen en Ben gaan trouwen, maar ze gaat niet akkoord. Ze vindt Marleen nog veel te jong en ze vindt het veel te snel. Is Ben wel de juiste persoon voor haar? Hij is namelijk 10 jaar ouder. Marleen is boos op haar moeder, maar de goede invloed van zowel Albert als Walter zorgt ervoor dat ze bijdraait.

Aflevering 149 om 10.35.25

Samenwonen of niet?

Marleen en Ben hebben een trouwdatum vastgelegd in december, en denken al naar over de toekomst. Anna hoopt dat ze bij haar komen wonen, maar Marleen wil op haar eigen voeten staan. Ben gaat wel akkoord met het voorstel van Anna zodat ze nog een beetje kunnen sparen om zelf een huis te kopen. Marleen gaat akkoord, maar stelt wel haar eisen.

Aflevering 157 09.42.37

Meubels

Marleen en Anna hebben afgesproken dat Marleen en Ben op de bovenverdieping enkele kamers ter beschikking krijgen zodat ze een beetje privacy hebben. Ze gaan op zoek naar toffe meubels en Marleen is verzot op een bankstel dat voor haar ogen gekocht wordt door Monique. Wanneer Monique er toch niets meer kan doen, verkoopt ze het door aan Marleen.

Aflevering 171 14.50.07

Verlovingsfeest

De trouw komt dichterbij en Marleen wil graag een verlovingsfeest voor familie en vrienden geven. Zij en Ben kiezen als locatie Het Vissershuis. De hele familie wordt uitgenodigd, maar Marleen hoopt vooral dat er geen ruzie komt tussen Monique en Jan. Op het feest zelf is het echter Peter die voor problemen zorgt door met Babette op te dagen.

Aflevering 185 21.16.40

Vrijgezellen

Marleen en Ben hebben ervoor gekozen om niet in de kerk van Walter te trouwen, maar een kleinere kapel. Walter heeft het er moeilijk mee, maar legt zich neer bij de beslissing. Marleen heeft het dan weer moeilijk met de keuze van Ben op een vrijgezellenfeest te doen en het komt tot een hevige discussie tussen de twee.

Marleen is op slag overleden en heel de familie is in diepe rouw. Ben Van der Venne heeft het moeilijk om de kleine Lovely alleen op te voeden, maar kan wel steeds op de hulp van Anna rekenen. Uiteindelijk besluit Ben om zijn job op te geven en samen met Lovely naar Afrika te verhuizen.

Trivia

  • Het was actrice Hilde De Roeck die zelf vroegtijdig uit de serie wou stappen. 
  • Marleen is het allereerste personage dat te zien is in de reeks.
  • De twee kinderen van Jan Van den Bossche en Nele Van Winckel zijn vernoemd naar Marleen: namelijk MAARten en LEEN.
  • Op 30 december 2011, wanneer de soap 20 jaar Familie viert, begint de aflevering met de allereerste scène van de reeks, waarin Marleen en Anna een discussie hebben over Pierre. Nadien blijkt het een droom van Anna te zijn. 

Generiek

Foto's

Lees Meer