FANDOM

† Monique Stevens
Seizoenen 1234567891011 Rietvangool
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Laatste verschijning Aflevering 2416 - 20 juni 2002
Gespeeld door Riet Van Gool
Kinderen Mieke Van den Bossche, Bart Van den Bossche en † Esther Van den Bossche
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaQuotesGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Monique Stevens is een hoofdpersonage dat van 30 december 1991 tot en met 20 juni 2002 vertolkt werd door Riet Van Gool.

Familie en Liefdesleven

Over de familie van Monique is weinig bekend. Haar vader was niet aanwezig tijdens haar jeugdjaren en met haar stiefvader had ze een slechte band omdat hij gewelddadig uit de hoek kon komen. Als tiener leert ze ook Jan Van den Bossche kennen en wordt ze opgevangen door zijn familie. De twee stappen uiteindelijk in het huwelijksbootje en krijgen twee kinderen: Bart en Mieke. Hun huwelijk stond geregeld onder druk door de vele ruzies over geld. Jan begint een affaire met zijn secretaresse Babette en Monique kan hem dit niet vergeven. Terwijl ze volop in een scheiding belanden, komt Monique te weten dat ze zwanger is. Ze bevalt uiteindelijk van een doodgeboren kindje.

Tijdens haar scheiding met Jan ontmoet Monique de rijke zakenman/rechter Didier De Kunst. De twee worden een koppel en Monique neemt samen met haar kinderen haar intrek in zijn villa. Hun relatie heeft veel doorstaan, want Didier was er ook niet vies van om Monique te bedriegen. Na een zoveelste slippertje, gaat Monique bij hem weg tot Didier haar ten huwelijk vraagt. Hun huwelijk loopt op de klippen wanneer Didier naar de gevangenis wordt gebracht voor de aanslag op Guido Van den Bossche en Claire De Ruyter

Na de breuk met Didier gaat Monique terug op date met onder andere Jef Lits, maar begint echter een relatie met Jean Makonga. Wanneer deze relatie tot een einde komt, vindt Monique uiteindelijk het liefdesgeluk bij hartchirurg Guy Maeterlinck. Er zijn even spanningen in hun relatie wanneer Monique gevoelens krijgt voor Guy's collega Antonio. De twee trouwen toch met elkaar, maar hun geluk is niet van lange duur. Wanneer Mieke terugkeert uit Brazilië met een tropische ziekte, krijgt Monique dezelfde ziekte. Mieke geneest terwijl Monique sterft in het bijzijn van haar gezin. 

Beroepsleven

Als jonge vrouw droomde Monique van een carrière in de Rechten, maar ze gaf haar studies op om een gezin te stichten. Ze was jarenlang actief als vrijwilligster in een vluchthuis voor vrouwen.

Na haar scheiding met Jan opent Monique haar eigen restaurant: De Lork. Dit restaurant was jarenlang de vaste stek binnen de familie. Daarnaast was Monique voorzitster van een praatgroep voor vrouwen en was ze tijdelijk vervangend burgemeester. 

Verhaallijnen

Schermafbeelding 2019-01-29 om 17.25.10

De verjaardag van Anna

Anna wordt 65 jaar en dat wil de familie niet zomaar laten voorbijgaan. Guido en Marie-Rose willen met iedereen naar een duur restaurant gaan. Monique kan dat niet betalen en geeft haar man de opdracht om Anna te overtuigen het feestje bij haar thuis te houden. Tussen Monique en Marie-Rose is het koude oorlog wanneer Anna toegeeft aan de grillen van Monique en Jan.

Seizoen1 SimonneFrancois

De suikernonkel

Op het feestje van de bomma zullen ook François en Simonne aanwezig zijn. Ze zitten er warmpjes in en hebben geen kinderen. Monique zorgt ervoor dat haar eigen kinderen Mieke en Bart hun tante en nonkel goed in de watten leggen. Ze hoopt dat er een groot deel van hun erfenis naar hun zal gaan, maar François heeft het plannetje van Monique snel door.

Schermafbeelding 2019-02-12 om 21.54.35

Pierrot in het ziekenhuis

Dankzij Bart en Mieke komt Pierrot een nachtje logeren bij Monique en Jan. De jongen is echter heel de nacht ziek en de volgende dag laat Monique de dokter komen. Die ontdekt dat Pierrot vol rode vlekken staat op zijn rug en geeft Monique het advies om zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te gaan. Rita apprecieert het niet dat Monique zich moeit met haar zoon.

Schermafbeelding 2019-02-01 om 19.50.18

Geldproblemen

De auto van Monique en Jan begeeft het en ze hebben geen geld om een nieuwe auto te kopen. Jan wil geld lenen van zijn broer, maar Monique wil haar trots niet opzij zetten. De geldproblemen stapelen zich op en bovendien krijgt Jan zijn ontslag bij het verzekeringskantoor. Monique is in alle staten en wil dat Jan naar de vakbond stapt om zijn ontslag aan te vechten.

Schermafbeelding 2019-01-31 om 20.02.14

Personeelsdirecteur

Jan kan aan de slag bij VDB Electronics als Personeelsdirecteur. Monique wil in eerste instantie geen aalmoezen van haar schoonfamilie aannemen, maar draait bij wanneer ze het loon van haar man ziet. Jan is zelf ook in de wolken met zijn nieuwe job, zeker wanneer hij zijn secretaresse Babette ontmoet. Monique gebruikt het extra geld al snel om enkele spulletjes voor zichzelf te kopen.

Schermafbeelding 2019-04-07 om 08.59.14

Veronique zwanger

Monique ziet Veronique buitenstappen bij een gynaecoloog en trekt onmiddellijk haar conclusies. Ze begint overal het nieuws rond te bazuinen en de familie vindt dat Monique zich met zaken bemoeit waar ze geen weet van heeft. Jan nodigt zijn broer en zijn gezin uit voor een etentje en opnieuw gaat Monique te ver in haar lastige vragen. Veronique is razend en samen met Peter loopt ze weg.

Screenshot 2019-03-19 at 11.13.51

Mieke verliefd?

Monique ontdekt op de kamer van Mieke een vreemde liefdesbrief. Monique is in alle staten en wil weten met welke jongen Mieke omgaat. Mieke is verlegen en durft amper iets zeggen. Ze heeft namelijk de brief geschreven naar een magazine, maar het gaat helemaal niet over een jongen, maar over haar knuffelbeer. Wat Monique echter niet weet is dat Mieke stiekem een boontje heeft voor Bram, een vriend van Bart.

Schermafbeelding 2019-04-06 om 20.07.58

Brandveiligheid

In het vluchthuis moeten Monique en Agnes alles in gereedheid brengen voor controle van de brandveiligheid. Monique laat Jan hiervoor opdraven en laat hem enkele spulletjes van het werk stelen zoals bijvoorbeeld een brandblusapparaat. Toch geeft de commandant Monique en Agnes een negatieve beoordeling. Monique spreekt een oude vriendin aan, die sinds kort voor de burgemeester werkt.

Schermafbeelding 2019-04-25 om 19.58.46

De waarheid

In het vluchthuis vervoegt Alfonsine de vrijwilligster en ze vertelt uitgebreid over haar dochter Babette. Wanneer ze vertelt dat haar dochter met haar baas op zakenreis geweest is, en Monique vervolgens haar dochter Babette 'ontmoet', begint Monique te begrijpen wat er aan de hand is. Ze confronteert haar echtgenoot met dit nieuws en ontdekt dat hij al een tijdje een affaire heeft met de jonge vrouw.

Schermafbeelding 2019-05-01 om 18.56.33

Monique zet Jan aan de deur

Monique weet nu eindelijk de waarheid over de affaire van Jan en Babette en pakt haar koffers. Wanneer ze nadien te weten komt dat Jan bovendien aan het spaargeld van de kinderen heeft gezeten, ontploft ze. Monique besluit Jan aan de deur te zetten en hij moet bij nonkel Walter gaan logeren om een dak boven zijn hoofd te hebben.

Screenshot 2019-05-28 at 14.18.14

Tweede kans

Jan drinkt zich volledig lazarus en valt dronken neer voor zijn deur. Monique besluit hem terug binnen te vragen. De twee geven hun huwelijk nog een tweede kans, maar dat betekent niet dat Monique alles zomaar vergeten is. Ze pakt Jan nog steeds hard aan en laat geen enkel moment onbenut om zijn affaire met Babette op tafel te gooien.

Aflevering 114 11.30.09

De mislukte huwelijksreis

Monique en Jan moeten hun reisplannen naar het zuiden uitstellen door het auto-ongeluk van Guido. Jan wil vervolgens gewoon met de mobilhome naar de Ardennen rijden. Het humeur van Monique is al niet optimaal en zakt naar een dieptepunt als ze Babette tegenkomt op de camping. Ze wil onmiddellijk terug naar huis.

Aflevering 111 09.35.20

De dood van Pierrot

Eenmaal terug in het land krijgen Monique en Jan te horen dat Pierrot terug in het ziekenhuis ligt. Bart en Mieke gaat hun neefje bezoeken, maar zijn getraumatiseerd door wat ze te zien krijgen. Monique en Jan haasten zich ook naar het ziekenhuis want Pierrot ligt in coma. Enkele dagen later overlijdt hij.

Aflevering 120 09.41.06

Het proces van Peter

Peter is opgepakt wegens aanranding en slagen en verwondingen. Monique gaat hem bezoeken in het ziekenhuis, maar de verwijten worden naar haar hoofd geslingerd. Toch gaat Monique nadien ook naar de rechtbank om het proces van dichtbij te volgen. Tijdens de uitspraak wordt ze echter door de rechter buitengezet omdat ze haar mond niet kan houden.

Aflevering 122 om 16.03.04

Betrapt!

Jan en Babette spannen samen tegen CEO ad interim Marie-Rose en hebben opnieuw flirtpartijtjes op het werk. Wanneer ze aan het vrijen zijn in het kantoor van Jan, betrapt Monique ze samen. Ze laat onmiddellijk thuis de sloten vervangen zodat Jan niet meer naar huis kan komen. De kinderen vragen zich al snel af waarom hun vader niet meer naar huis komt.

Aflevering 123 om 18.35.24

Scheidingspapieren

Monique weet niet hoe ze haar huwelijk met Jan nog kan redden. Wanneer ze van Jan vervolgens scheidingspapieren krijgt, is ze helemaal in de war. Wil ze haar huwelijk wel zo gemakkelijk opgeven? Agnes maakt Monique duidelijk dat ze nu moet doorzetten en contacteert de advocaat van het vrouwenhuis om Monique te helpen.

Aflevering 137 om 21.45.50

Geen toegevingen

De eerste afspraak tussen Jan en Monique voor de echtscheiding te regelen kent geen succes. Monique wil niets delen met Jan en stelt zich dus niet inschikkelijk op. De familie komt te weten dat er een scheiding zit aan te komen en Anna maakt zich zorgen. Ze probeert met Monique te praten, maar krijgt haar niet te pakken. Monique moet ook de kinderen geruststellen, al missen ze hun vader.

Aflevering 147 om 21.30.57

Grote plannen

Monique begint te wennen aan het idee dat ze voortaan als alleenstaande door het leven zal gaan. Ze wil eindelijk werk maken van haar jeugddroom om een eigen restaurant op te starten. Samen met Agnes gaat ze op zoek naar een geschikt pand, maar ze verschiet van de hoge prijzen. Walter wil Monique aantonen dat de familie haar niet laat vallen en gaat met François praten in de hoop dat hij haar een lening wil geven.

Nieuwjaar19947 seizoen3

De scheiding van Monique en Jan Van den Bossche blijft aanslepen. Monique wil er niet op wachten en zorgt ervoor dat ook Mieke Van den Bossche en Bart Van den Bossche bij Didier kunnen intrekken. Jan verhuist niet veel later naar een appartement, en Monique krijgt ook een deel van de verkoop van het huis.

Nieuwjaar8 seizoen3

Nu dat Monique over de juiste financiële middelen beschikt, wil ze ook niet bij de pakken blijven neerzitten. Ze start haar eigen zaak op: klassenrestaurant De Lork, samen met haar nieuwe rechterhand maître Frank. De Lork wordt al snel de vaste plek waar de familie komt dineren, en is een goede plek voor zakenlunches. Al is Monique haar ex-man nog niet vergeten. Ze voelt zich toch schuldig tegenover Jan wil een eerlijke regeling treffen in verband met bezoekrecht.

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan en zowel Monique als Didier stellen zich kandidaat voor een functie binnen de gemeente. Ook Jan is van de partij, en gaat meteen de strijd aan met Didier. Jan wordt even plaatsvervangend burgemeester, en ook Monique kan van een overwinning genieten. Ondertussen leert ze ook Sarah De Kunst kennen, de enige dochter van Didier met een eigen willetje.

VDB Systems5 Seizoen4

Monique moet tijdelijk afscheid nemen van haar dochter Mieke Van den Bossche. Haar schoolresultaten zijn ondermaats en Didier De Kunst vindt het een goed idee om Mieke even op bijscholing te sturen zodat ze later naar een goede universiteit kan gaan.

Wanneer VDB Electronics de strijd aangaat met het nieuwe bedrijf van Guido, steunt Monique haar echtgenoot. Al wil ze haar familie niet zomaar tegenwerken. Door de moeilijke positie, besluit Monique zich dan toch afzijdig te houden, en ze stort zich op haar restaurant De Lork.

DidierSarah2 Seizoen4

Monique krijgt dan toch de eer om even burgemeester van de stad te worden, terwijl Jan de schepen van Feestelijkheden wordt. Eén van de eerste opdrachten van Monique is het huwelijk van Jan en Nele. Al trouwen ze niet op de traditionele manier. Ze doen het in een luchtballon, en Monique voelt zich duidelijk niet op haar gemak. Ze heeft last van hoogtevrees, en wil het liefst zo snel mogelijk achter de rug hebben.

Didier breekt met zijn dochter Sarah omdat ze een lesbische relatie heeft met een zekere Wendy. Monique vindt de reactie van haar vriend overdreven en probeert ze allebei op andere gedachten te brengen. Nadien vindt Monique een vreemde oorbel in haar bed, en ze denkt meteen dat Didier haar bedriegt met een andere vrouw. Ze pakt haar koffers en gaat met Bart tijdelijk op hotel.

GezinDidier5 Seizoen5

Didier bekent dat hij een slippertje heeft begaan met Bernice. Monique kan het ontrouw niet aanvaarden en wil weggaan van Didier. Hij smeekt haar echter op een tweede kans, en Monique geeft hem die. Al is ze niet van plan het bedrog snel te vergeten. Haar slecht humeur verdwijnt wanneer Mieke Van den Bossche terugkeert uit Frankrijk. Monique is blij dat haar dochter terug in het land is, en is trots op de goede resultaten die ze behaald heeft.

MoniqueDidier12 Seizoen5

Het ontrouw van Didier blijft echter een doorn in het oog. Hij bedriegt Monique opnieuw met anderen vrouwen, en voor Monique is het genoeg geweest. Tijdens een fikse ruzie, zet Didier haar op straat. Samen met Mieke en Bart Van den Bossche vertrekt ze naar een hotel. Didier heeft de dag nadien al meteen spijt van zijn beslissing, en voelt zich eenzaam zonder Monique. Hij gaat naar De Lork en vraagt haar ten huwelijk. Monique geeft geen antwoord en laat Didier in de kou staan.

Monique trouwt

Monique wordt enkele dagen later uitgenodigd door Didier bij hem thuis. Na een goed gesprek, vraagt hij haar opnieuw ten huwelijk en deze keer zegt ze ja. Ze trouwen in het bijzijn van de hele familie, en ook Didiers dochter Sarah De Kunst maakt van de gelegenheid gebruik om terug naar huis te keren en band met haar vader weer te versterken. Tot Didier te weten komt dat Sarah een lesbische relatie heeft met Wendy. Hij zet Sarah terug op straat, terwijl Monique de brokken probeert te lijmen. Didier luistert niet naar zijn kersverse echtgenote en blijft bij zijn besluit.

Wanneer De Lork in financiële problemen komt, wil Didier geld lenen aan Monique. Ze is echter te trots om het geld aan te nemen, en wil haar eigen boontjes doppen. Tot de financiële put te groot wordt, en ze het geld toch moet aanvaarden. Ze eist daarvoor wel een tegenprestatie. Ze wil dat Didier zich niet meer bemoeit met VDB Electronics en zijn aandelen verkoopt.

DidierMonique3 Seizoen6

Monique en Didier De Kunst krijgen een kaartje van Sarah De Kunst. Ze woont nu in de Verenigde Staten met Wendy en heeft een bloemenwinkel geopend. Didier beschouwt haar niet langer als zijn dochter en verbreekt alle contact.

ClaireenGuido6 Seizoen6

Nu Didier zijn aandelen verkocht bij bij VDB Electronics, heeft hij nog maar weinig macht binnen het bedrijf. Guido Van Den Bossche ziet zijn kans om hem voor eens en altijd buitenspel te zetten. Didier wordt weggestemd als afgevaardigde van de Raad van Bestuur van het FAIC en hij staat op straat.

GuidoRevalideert5 Seizoen6

Didier wil zich wreken op Guido en contacteert huurmoordenaar De Cobra om Guido uit te schakelen. Al neemt De Cobra er zijn tijd voor. Didier wordt ongeduldig en pleegt voortdurend mysterieuze telefoontjes. Monique begint argwanend te worden.

De serie maakt een sprong in de tijd van zeven jaar

Zeven jaar later. De Cobra heeft toegeslagen tijdens een reisje van Guido en Claire De Ruyter naar Malta. Claire overleed na een zware val, maar Guido overleefde het ongeluk. Hij is echter verlamd en zit in een rolstoel. Didier is het al lang vergeten dat zijn aanslag mislukt is, want hij heeft tijdens de afwezigheid van Guido, opnieuw de macht kunnen krijgen bij het FAIC.

Monique kijkt al dagenlang uit naar de terugkomt van Bart Van den Bossche. Hij heeft zijn studies in Amerika eindelijk afgerond en kan aan de slag bij VDB Electronics. Bart is nog maar net terug, of Monique moet afscheid nemen van haar dochter Mieke Van den Bossche. Ze trekt als verpleegster naar Tanzania voor Artsen Zonder Grenzen.

Inspecteur Jef Lits komt via Didiers contactpersoon Freddy te weten dat Didier de huurmoordenaar ingeschakeld heeft om Guido te vermoorden. Didier wordt opgepakt door de politie en bekent. Hij wordt overgebracht naar de gevangenis. Voor Monique is dit een grote schok. Ze wist dat haar echtgenoot niet altijd zuiver op de graat was, maar had geen idee dat hij zó slecht kon zijn. Na haar mislukte huwelijk met Didier, heeft Monique eventjes een relatie met Patrick, een klant uit De Lork. Maar ook dit liep slecht af. Monique besluit daarom de mannen eventjes aan de kant te schuiven en zich volledig op haar zaak te storten.

ArtsenZonderGrenzen7 Seizoen6

Nadien volgt er nog meer slecht nieuws wanneer Mieke ernstig ziek wordt in Tanzania. Ze heeft malaria en moet dringend gerepatrieerd worden naar België. Haar toestand is kritiek en ze belandt in een diepe coma. Het is nog maar de vraag of ze dit avontuur zal overleden. Nonkel Walter Dierckx wordt er zelfs bijgeroepen en Monique vreest het ergste. Tot Mieke plotseling ontwaakt en volledig herstelt. Mieke besluit niet terug te keren naar Tanzania en neemt haar intrek bij Monique.

SF06 01

Tijdens de seizoensfinale is ook Monique te gast op het huwelijksfeest van Guido en Els D'hollander. Samen met de andere familieleden wordt ze gegijzeld door de extremisten uit de Oostbloklanden. Iedereen wordt samengebonden en de terroristen plaatsen een bom. Wie overleeft dit drama niet?

Mieke Van den Bossche woont nu al enkele maanden terug in België, maar ze kan het niet meer gewoon worden. Ze wil iets betekenen voor de mensheid en heeft heimwee naar haar tijd in Tanzania. Ze komt terug in contact met haar goede vriendin Reinhilde en samen maken ze plannen om naar Brazilië te verhuizen om er aan ontwikkelingshulp te doen. Monique moet opnieuw afscheid nemen van haar dochter, en dat valt haar zwaar.

DoopselHannah Seizoen7

Bart Van den Bossche heeft ondertussen een relatie met Brenda Vermeir en hij heeft haar ten huwelijk gevraagd. Monique en Brenda kunnen het echter helemaal niet met elkaar vinden. Tot Bart tijdens een etentje het goede nieuws meedeelt dat Brenda zwanger is. Monique is trots op haar zoon en deelt het goede nieuws met haar ex-man Jan Van den Bossche. De geboorte van Hannah Van den Bossche is een speciale gebeurtenis voor Monique, maar al snel ontstaat er een rivaliteit tussen haar en Brenda's moeder Marthe Vermeir.

HannahOntvoerd4 Seizoen7

Na het doopfeest van Hannah slaat het noodlot toe. Het kindje is spoorloos verdwenen en niemand weet waar ze is. De politie wordt erbij gehaald en Bart schakelt zelfs de media in om zijn dochter terug te vinden. Ook voor Monique zijn dit bange weken, zeker wanneer op hetzelfde moment Didier De Kunst uit de gevangenis ontsnapt. Monique is bang dat Didier ook haar zal opzoeken en voelt zich niet meer veilig. Monique reist naar Brazilië om tot rust te komen bij Mieke.

Seizoen8 21

Bart en Brenda zijn te weten gekomen dat hun dochtertje Hannah zich bij Daniëlle Vinck in de Elzas bevindt. Terwijl ze hun dochtertje gaan halen, besluiten Monique en Marthe Vermeir om hun appartement op te knappen voor hun terugkomst. Monique kijkt hard uit naar de thuiskomt van haar kleindochter, en haar geluk kan niet op wanneer ze Hannah terug in haar armen kan sluiten.

Terwijl niet iedereen begrip toont voor de situatie van Daniëlle, is Monique wel vergevingsgezind. Ze vindt het vooral een eer dat Daniëlles ouders - de graaf en gravin van Rullingen - de kleine Hannah in hun testament gezet hebben ter compensatie van het verdriet.

Wanneer Monique door Nele benaderd wordt in verband met haar huwelijksproblemen met Jan, beseft Monique maar al te goed dat ze zich eigenlijk heel eenzaam voelt. Ze is verbaasd wanneer inspecteur Jef Lits haar mee uit eten vraagt. Monique twijfelt, en zegt na lang aarzelen toch ja. Ze gaan verschillende keren samen op date, maar Monique ziet een relatie niet zitten en vraagt om gewoon vrienden te blijven.

Kerstmis komt eraan en Monique begint haar dochter Mieke nog meer te missen. Tot ze een vreemde brief krijgt van Mieke. Ze is namelijk in Brazilië getrouwd met een zekere Leonardo. Monique en Jan zijn er nu zeker van dat Mieke niet meer naar huis zal terugkeren.

Familie1618

Monique loopt opnieuw op wolkjes wanneer ze tijdens een diner-dansant in De Lork Jean leert kennen. Monique is verliefd en hij vraagt haar mee op reis. Maar haar geluk kan niet blijven duren, want Jean was maar tijdelijk in het land, en vertrekt opnieuw naar het buitenland. Monique heeft het opnieuw moeilijk, en het proces van Didier De Kunst maakt het haar niet makkelijker. Meester Balencourt wil haar oproepen als getuige, maar dat ziet Monique niet zitten. Bovendien wil ze eindelijk werk maken van haar scheiding.

Seizoen8 35
Seizoen8 39

Na de plotse dood van Didier, vertrekt Monique naar de Caraïben om er aan boort te gaan van een cruise voor singles. Ze heeft er afgesproken met Jean, maar ze ontmoet er op de eerste dag de charmante chirurg Guy Maeterlinck. Monique en Guy kunnen het goed met elkaar vinden, en dat zorgt voor jaloezie bij Jean. Er bloeit iets moois tussen de twee en Monique besluit voluit voor Guy te gaan.

Seizoen9 51

Anna en Albert zijn vijftien jaar getrouwd. Dat moet uiteraard gevierd worden en Guido heeft bij hem thuis een feestje georganiseerd. Alle Van den Bossches en de intiemste vrienden zijn uitgenodigd. Monique wil van de gelegenheid gebruik maken om de familie op de hoogte te brengen van haar nieuwe relatie met chirurg Guy Maeterlinck. Ze kondigen zelfs hun huwelijk aan. Ook Bart heeft groot nieuws. Hij gaat voor een jaar naar de Verenigde Staten om er te studeren.

Seizoen9 54

Nu Monique en Guy samen zijn, vindt ze het hoog tijd om zijn kinderen te ontmoeten. Femke en Thomas zijn echter helemaal niet opgezet met de nieuwe relatie van hun vader, en willen Monique zo snel mogelijk weer buitenpesten. Monique kan het gedrag van haar toekomstige stiefkinderen maar moeilijk aanvaarden, en ze is vooral teleurgesteld in Guy, die hier niets tegen doet. Het is vooral Femke die een toegeving doet, na een emotioneel gesprek over haar overleden moeder.

Monique neemt definitief haar intrek in de villa van Guy, maar het huis doet haar nog te veel aan zijn overleden echtgenote denken. Monique kan Guy overtuigen om een aannemer aan te nemen om het huis op te knappen. Niet veel later krijgt ze bezoek van Mieke en haar man Leonardo, die tijdelijk in België zijn voor de begrafenis van Guido. Monique is blij dat haar dochter eindelijk kan kennismaken met haar nieuwe vriend, maar het afscheid valt haar opnieuw zwaar. Niet veel later moet ze ook afscheid nemen van Bart, die dan toch naar de VS vertrekt.

Seizoen9 75

Guy wil Monique verrassen met een reisje naar Mexico, maar Monique had het reisje helemaal anders verwacht. Ze worden vergezeld door Antonio, een collega van Guy. Bovendien is Guy in Mexico telkens met zijn werk bezig, en vraagt hij aan Antonio om Monique gezelschap te houden. Monique wil haar man een lesje leren en gaat in op het flirterige gedrag van Antonio. Guy hoopte Monique te verrassen met een huwelijk in Mexico, maar Monique blaast alles af en wil terug naar huis gaan.

Seizoen9 77

Terwijl Guy en Monique hun problemen proberen op te lossen, krijgt Monique plotseling bezoek van Sarah De Kunst. Ze is terug uit de VS en zoekt onderdak. Monique biedt Sarah een verblijfplaats aan, en ondertussen beseft ze dat Guy en Els D'hollander wel heel close met elkaar omgaan. Ook Cathérine Misotten heeft haar zinnen op Guy gezet, en Monique kan haar jaloezie maar moeilijk verbergen.

Nu Bart definitief in de VS woont, staat Brenda er alleen voor in de opvoeding van de kleine Hannah. Wanneer het tot een ongeluk komt, waarbij Hannah verwond geraakt, willen zowel Monique als haar ex-man Jan het hoederecht over het meisje aanvechten, maar ze komen gelukkig tot inkeer.

Antonio maakt zijn opwachting in België en hij heeft Monique nog steeds niet uit zijn gedachten kunnen zetten. Hij probeert Monique te overhalen om samen met hem een nieuw leven te beginnen. De brokken tussen haar en Guy zijn nog steeds niet volledig gelijmd en ze lijkt dan ook van plan om hierop in te gaan. Guy brengt haar tot inkeer door haar opnieuw ten huwelijk te vragen. Hij wil met haar trouwen op 3 mei, de datum waarop ze elkaar twee jaar eerder ontmoetten. Monique gaat akkoord en Antonio keert terug naar Mexico.

De problemen met Guy zijn echter nog niet volledig van de baan, want hij heeft opnieuw veel contact met Els D'hollander, die steun zoekt nu haar vriend Vincent Misotten terminaal ziek is.

Monique krijgt een telefoontje vanuit Amerika met de mededeling dat Bart er is omgekomen bij een vliegtuigcrash die geen overlevenden kende. De wereld van zowel Monique als Jan stort volledig in nu ze hun zoon verloren hebben. Niet veel later krijgen Guy en Monique het bezoek van een zekere Christel Feremans, die beweert Barts verloofde te zijn geweest en samen met hem een zoontje Mike te hebben gekregen. Christel gaat al snel in de clinch met Brenda, wanneer ze voor Mike de helft eist van het aandelenpakket dat Hannah door Barts dood zal erven.

Christel neemt haar intrek met Mike in het huis van Guy en Monique en zo ontmoet ze Thomas Maeterlinck. De twee worden een koppel, maar Monique probeert de vrouw te waarschuwen voor Thomas. Hij wil waarschijnlijk alleen een relatie met Christel om zo aan aandelen van VDB Electronics te komen. Niet veel later gaan de twee alsnog samenwonen.

Er komt een verrassend telefoontje uit Amerika. Bart blijkt nog in leven te zijn en in coma te liggen in een Amerikaans ziekenhuis. Brenda, Koen en Peter reizen naar hem toe in de hoop hem terug naar België te kunnen overbrengen. Intussen komt dit nieuws ook Christel ter oren en krijgt ze het bijzonder benauwd.

In Amerika kunnen Brenda Vermeir, Peter Van den Bossche en Koen Lamoen op het nippertje vermijden dat de huurmoordenaar, ingehuurd door Christel Feremans, Bart om het leven brengt. Een zwaar verminkte Bart keert terug naar België en er volgt een emotioneel weerzien tussen moeder en zoon. Maar er volgt een zware revalidatie, en vooral mentaal heeft Bart het moeilijk met zijn verminkt gezicht. Monique is in ieder geval blij dat hij weer aan de slag gaat bij VDB Electronics, dat is voor haar het ultieme bewijs dat alles terug zoals vroeger zal worden.

Monique krijgt opnieuw bloemen van Antonio en Guy Maeterlinck vreest dat hij zijn toekomstige bruid weer zal kwijtspelen. Hij reist naar Mexico om hem onder handen te nemen, en daar is Monique allesbehalve mee opgezet. Ze vindt het bovendien niet kunnen ze hun huwelijk wééral uitgesteld is. Guy maakt de belofte om een nieuwe trouwdag te kiezen en uiteindelijk stappen ze in het huwelijksbootje op 14 februari.

Mieke Van den Bossche keert ernstig verzwakt uit Brazilië terug. Ze lijdt aan een tropische ziekte die haar organen aantast. Het gaat snel bergaf met haar. Wanneer ze in ademnood verkeerd en de medische apparatuur het laat afweten, geeft Monique haar mond-op-mondbeademing, waardoor ze zichzelf met de tropische ziekte besmet. Guy laat zijn echtgenote naar het ziekenhuis brengen, maar de toestand van Monique gaat zienderogen achteruit terwijl Mieke wonder boven wonder aan het genezen is. Guy brengt Monique naar huis zodat ze haar laatste dagen in een vertrouwde omgeving kan doorbrengen. Monique sterft uiteindelijk in bijzijn van haar kinderen en Guy.

Trivia

  • Riet Van Gool wou dat haar eigen zwangerschap in het verhaal van Monique werd geschreven. Tijdens de bevalling verloor ze haar kindje en er zat niets anders op dan deze tragedie ook te verfilmen.
  • Voor de actrice was dit haar laatste grote televisierol. Ze besloot haar leven een andere wending te geven en zich bezig te houden met spiritualiteit. Wel dook Van Gool in 2003 nog even op in een gastrol in de ziekenhuisserie Spoed.
  • Tijdens het eerste seizoen was Monique 40 jaar.

Quotes

Jan smeekt Monique om hem nog een kans te geven
Monique: Kruip maar, ventje!

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de relaties van Monique, zie hier.
  • Voor meer informatie over het overlijden van Monique, zie hier.