FANDOM

Bruno 'Picasso' Van Assche
Seizoenen 12345610 Profiel picassoportret
Eerste verschijning Aflevering 2 - 31 december 1991
Laatste verschijning 2000
Gespeeld door Sven De Ridder
Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Bruno 'Picasso' Van Assche is een nevenpersonage dat van 31 december 1991 tot en met 6 november 1992, van 25 januari 1993 tot en met 1997 en in 2000 vertolkt werd door Sven De Ridder.

Familie en Liefdesleven

Picasso heeft een relatie met Birgit. Wanneer Peter haar begint lastig te vallen, komt het tot een grote ruzie tussen hem en Picasso. Birgit beschuldigt Peter van verkrachting waardoor hij naar de gevangenis wordt overgebracht. Peter wordt vrijgesproken en de verzoening tussen de twee vrienden zorgt voor barsten in de relatie van Birgit en Picasso. Hun relatie is officieel afgelopen wanneer Birgit opbiecht dat ze gelogen heeft over de aanranding.

Picasso heeft enige tijd een relatie met Veronique Van den Bossche, maar kiest uiteindelijk voor zijn grote liefde: Marie-Thérèse De Bie, de adoptiedochter van café-uitbater Herman De Bie. Hun relatie loopt stuk wanneer zij naar het buitenland trekt. Picasso kan niet zonder haar leven en beslist Marie-Thérèse achterna te reizen.

Beroepsleven

Picasso zit in zijn laatste jaar humanoria en zit in dezelfde klas als Jean-Pierre en Willy. In zijn vrije tijd is hij gepassioneerd door schilderen en tekenen, vandaar zijn bijnaam Picasso. Na zijn middelbaar vertrekt Picasso naar Parijs om er les te volgen aan de Kunstacademie. Hij keert enkele maanden later alweer terug en gaat als kunstenaar aan de slag in zijn eigen atelier. Ondertussen gaat hij ook halftijds aan de slag in Het Vissershuis als barman. In de zomer van 1993 trekt hij voor enkele maanden naar Guadeloupe om er als vrijwilliger aan de slag te gaan.

Verhaallijnen

Aflevering 113 11.03.57

Peter aangehouden

Peter wordt aangehouden voor de verkrachting van Birgit. Picasso en Mohammed worden verwacht bij de onderzoeksrechter om hun versie van de feiten te geven. Picasso is razend op zijn vrienden Jean-Pierre en Willy omdat ze nog steeds achter Peter staan en hem zelfs verdedigen. Picasso kiest resoluut voor de kant van Birgit.

Aflevering 120 09.47.35

Het proces van Peter

Twee maanden later gaat het proces van Peter van start en Picasso is een van de getuigen die opgeroepen wordt door de rechter. Birgit gedraagt zich ondertussen zeer afstandelijk en kan duidelijk het voorval geen plaats geven. Picasso heeft het moeilijk omdat hij Birgit niet kan troosten en zich buitengesloten voelt. Hij mist bovendien zijn vrienden en begint zich af te vragen of Peter nu echt schuldig is of niet?

Aflevering 137 om 21.56.23

Verzoening

De rechter spreekt Peter volledig vrij omdat er geen bewijzen zijn. Birgit kan hier niet mee leven en ontspoort volledig. Ze kan niet meer met Picasso praten. Jean-Pierre, Willy en Chantal zoeken toenadering tot Picasso en hopen dat ze de plooien kunnen gladstrijken. Picasso gaat akkoord, maar Birgit wil met de hele bende niets meer te maken hebben.

Aflevering 151 om 14.34.20

Birgit ontspoord

Nadat Peter de familie van Mohammed geholpen heeft na hun woningbrand, kan ook Picasso hem vergeven voor alles. Het gaat ondertussen van kwaad naar erger met Birgit. Ze kan Peter niet meer uitstaan en ze vermijdt telkens zijn gezelschap, en dus ook die van Picasso. Picasso heeft het moeilijk met het verlies van zijn vriendin en dankt na over zijn toekomst. Hij wil naar Parijs trekken om les te volgen aan de academie.

Aflevering 160 16.59.14

Naar Parijs

In Het Vissershuis bezwijkt Birgit onder de druk en ze vertelt aan iedereen dat ze gelogen heeft over de aanranding. Picasso en Veronique zijn razend op Birgit en willen niets meer met haar te maken hebben. Picasso neemt zijn koffers en vertrekt de volgende dag nog naar Parijs om er aan de Kunstacademie les te volgen.

Aflevering 212 18.58.02

Terug in het land

Enkele maanden later staat Picasso terug in België omdat zijn studies in Parijs een flop geworden zijn. In de supermarkt botst hij op Birgit, die daar nu werkt en door haar ouders aan de deur is gezet. Picasso hoort dat ze nu een relatie heeft met Gust De Kimpe, maar merkt dat ze het niet gemakkelijk heeft. Hij stelt haar voor om naaktmodel te zijn tegen betaling om extra geld te verdienen zodat ze ooit Gust kan verlaten.

Aflevering 224 10.08.04

Birgit neergeschoten

Gust komt te weten wat Birgit doet en komt zeer agressief uit de hoek. Birgit pakt haar koffers en vraagt aan Picasso of ze bij hem kan blijven logeren. Op een avond dringt er iemand het atelier van Picasso binnen en Birgit wordt neergeschoten. Ze belandt in het ziekenhuis en Picasso heeft het ontzettend moeilijk om dit een plaats te geven. Hij gaat steun zoeken bij pastoor Walter Dierckx.

Aflevering 230 15.57.10

Het overlijden

Birgit ligt dagenlang in coma, maar overlijdt aan haar verwondingen. De begrafenis is voor Picasso een emotionele gebeurtenis en hij kan de hulp van Walter nu goed gebruiken. De terugkeer van Veronique is ook welkom en Picasso vindt enorm veel steun bij haar. Wanneer haar schoolvriendin An-Sofie ook begraven wordt, besluit Picasso met haar mee te gaan naar de crematie.

Een aantal jaren later duikt Picasso nog in één aflevering op. Hij is toevallig eventjes in het land en maakt van de gelegenheid gebruik om bij te praten met Peter.

Trivia

  • Picasso wordt zeer zelden aangesproken met zijn echte naam Bruno.
  • Het personage is indertijd uit de reeks geschreven om na de tijdsprong van januari 1997 ruimte te maken voor nieuwe gezichten. Om diezelfde reden liepen in die periode ook de verhaallijnen van andere jongeren, zoals Willy De Clippeleire en Jean-Pierre Langens, ten einde.
  • Sven De Ridder had in 1997 een gastrol in 'De Familie Backeljau' als Svenneke Rubens. Franky Backeljau maakt vervolgens de opmerking "Rubens? Hij ziet er voor mij meer uit als een Picasso".

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Picasso, zie hier.