FANDOM

† Pierrot Cockelaere (voorheen Pierrot Demesmaeker/Van den Bossche)
Seizoenen 12 ProfielPierrotS1
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Laatste verschijning Aflevering 115 - 4 september 1992
Gespeeld door Steve Mees
Kinderen -
Ouders Rita Van den Bossche en † Dirk Cockelaere
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilieVerhaallijnenTriviaGeneriekFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Pierrot Cockelaere is een hoofdpersonage dat van 30 december 1991 tot en met 4 september 1992 vertolkt werd door Steve Mees.

Familie

Pierrot is de zoon van Rita Van den Bossche en Dirk Cockelaere. Hij is vernoemd naar zijn grootvader Pierre Van den Bossche. Zijn halfbroertje Paul stierf op jonge leeftijd en heeft hij nooit gekend. Ook heeft hij een broer Pierrot Van den Bossche die hij nooit gekend heeft, de jongen werd geboren na zijn overlijden.

Verhaallijnen

De geboorte van Pierrot

Rita Van den Bossche wou na haar mislukte huwelijk geen mannen meer toelaten in haar leven. Na de dood van haar zoontje Paul wou ze dolgraag een tweede kind. Ze werd zwanger van Pierrot na een onenightstand met drummer Dirk Cockelaere en koos ervoor om Pierrot als alleenstaande moeder op te voeden.

Schermafbeelding 2019-01-29 om 16.44.16
Schermafbeelding 2019-01-29 om 20.59.38

Rode plekken & vermoeidheid

Pierrot voelt zich al enkele dagen niet zo goed en is altijd moe en slapjes. Ook tijdens het verjaardagsfeestje van zijn grootmoeder Anna Dierckx kan hij zijn vermoeidheid niet wegstoppen. Rita moet bovendien geregeld werken 's avonds laat als zangeres waardoor Pierrot soms alleen thuisblijft. Bart en Mieke Van den Bossche stellen voor dat Pierrot een nachtje bij hen blijft logeren. Diezelfde nacht moet Pierrot geregeld overgeven en besluit Monique Stevens de dokter te bellen. De dokter ontdekt rode plekken op de rug van Pierrot en stelt voor dat hij op onderzoek moet in het ziekenhuis. Rita is hier niet over te spreken en wil niet dat iemand zich met haar opvoeding moeit.

Schermafbeelding 2019-01-31 om 16.52.12
Schermafbeelding 2019-02-17 om 10.43.16

Pancytomie

Na aandringen van haar familie gaat Rita toch met Pierrot naar het ziekenhuis. Er gebeuren verschillende onderzoeken, maar de dokters vinden niet meteen een oorzaak van zijn symptomen. Ze besluiten Pierrot wat langer in het ziekenhuis te houden en daar heeft Rita het knap lastig mee. Uiteindelijk valt de term leukemie en Pierrot heeft opnieuw heel wat lastige tests voor de boeg. Nadien kunnen de dokters leukemie uitsluiten, maar hij heeft pancytomie, dezelfde ziekte waar jaren geleden Pierre Van den Bossche aan overleden is. Pierrot wordt naar een steriele kamer overgebracht.

Schermafbeelding 2019-04-13 om 13.52.29

De behandeling

Nu de dokters eindelijk weten wat er scheelt met Pierrot, begint de behandeling. Ondertussen ontmoet Pierrot voor het eerst zijn vader Dirk Cockelaere, maar Rita wil niet dat Dirk een vaderfiguur wordt voor de jongen. Dirk laat het daar niet bij en zorgt er stiekem voor dat alle ziekenhuisrekeningen van Pierrot betaald zijn. Ook de familie wil een handje helpen en nonkel François Van den Bossche wil ook een som geld aan Rita geven.

Screenshot 2019-04-11 at 15.01.05
Screenshot 2019-04-11 at 14.52.41

Beenmergtransplantatie

Het gaat snel aan de beterhand, tot Pierrot een longontsteking oploopt. Met zijn verzwakte toestand is dit ernstig en de dokters moeten op zoek naar een permanente oplossing om hem te helpen. Pierrot heeft namelijk een beenmergtransplantatie nodig. De volledige familie laat zich testen, maar nonkel Walter Dierckx besluit niets tegen Rita en Dirk te vertellen. Dirk komt het toch te weten en laat zich ook testen. Na de onderzoeken wordt de juiste donor gevonden: Peter Van den Bossche. Terwijl Rita, Pierrot en Dirk zich schrap zetten voor de transplantatie, hebben Rita en Dirk goed nieuws voor hun zoontje. Ze zijn een koppel en Dirk vraagt zelfs Rita ten huwelijk. Wanneer Peter plots weigert om de transplantatie uit te voeren om zijn vader Guido te raken, zijn Rita en Dirk in alle staten. Peter is spoorloos en Dirk gaat naar hem op zoek. Het is uiteindelijk dankzij de tussenkomst van Walter dat Peter tot inkeer komt en hij daagt toch op voor de operatie.

Schermafbeelding 2019-04-16 om 19.46.06
Schermafbeelding 2019-04-16 om 19.34.11

Terugkeer naar huis

Na de zware operatie gaat het snel beter met Pierrot. Zijn waarden verbeteren elke dag en hij fleurt weer helemaal op. Enkele weken later krijgen Rita en Dirk het goede nieuws dat de transplantatie een succes was en dat Pierrot dus naar huis kan komen. Pierrot wordt in de watten gelegd en Rita en Dirk zorgen voor een feestje als hij thuis komt. Dirk en Pierrot spenderen veel tijd samen en dankzij Dirk is Pierrot helemaal in de ban van computerspelletjes. Rita en Dirk moeten echter terug afscheid nemen van Pierrot. Volgens de dokters is het namelijk een goed idee om Pierrot een tijdje naar zee te sturen om daar volledig te herstellen. Hij kan er terecht in een gespecialiseerde instelling.

Screenshot 2019-05-31 at 14.17.44

Afscheid van Dirk

Ondertussen krijgt Dirk een zeer interessant aanbod uit Silicon Valley. Hij vertrekt binnenkort dus voor lange tijd naar het buitenland en wil graag dat Rita en Pierrot meekomen. Pierrot is nog te zwak om zo een verre reis te maken, maar Rita vindt wel dat Pierrot het recht heeft op de waarheid van zijn vader. Wanneer Rita en Dirk op bezoek gaan bij Pierrot aan zee, heeft Dirk het moeilijk. Het nieuws komt hard aan bij Pierrot en enkele dagen later stapt Dirk op het vliegtuig.

Aflevering 115 12.05.33

Plotse overlijden

De toestand van Pierrot gaat plotseling zeer snel achteruit. Zijn lichaam stoot het beenmerg terug af waardoor hij een tekort heeft aan rode bloedcellen. Pierrot belandt in een coma en de dokters geven hem geen hoop meer. Hij sterft aan zijn ziekte. De begrafenis is een zware klap voor de volledige familie, maar voor Rita en Dirk bijzonder zwaar.

Trivia

  • Pierrot werd vernoemd naar Pierre Van den Bossche, de overleden vader van Rita Van den Bossche. Ironisch gezien sterft Pierrot aan dezelfde dodelijk ziekte als Pierre. 
  • Pierrot is het eerste hoofdpersonage van de reeks dat om het leven kwam.
  • De achternaam van Pierrot is geen evidentie. Hij werd eigenlijk Pierrot Van den Bossche genoemd omdat Rita nooit Dirk als vader erkend heeft. Maar omdat Dirk wel degelijk zijn vader is, noemt hij Cockelaere. Maar ook dit is niet zo gemakkelijk omdat Dirk tijdens de eerste seizoenen de achternaam Demesmaeker meekreeg.

Generiek

Foto's

Lees Meer