FANDOM

Pieter Brinck
Seizoenen 2526 ProfielPieter s26
Eerste verschijning Aflevering 5551 - 31 augustus 2015
Laatste verschijning Aflevering 5876 - 25 januari 2017
Gespeeld door Andy Van Kerschaver
Kinderen Minstens 1 kind
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Gastpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenFoto's

Algemene Informatie

Pieter Brinck is een gastpersonage dat van 31 augustus 2015 tot en met 30 november 2015 en van 25 november 2016 tot en met 25 januari 2017 wordt vertolkt wordt door Andy Van Kerschaver.

Familie en Liefdesleven

Pieter vertelt Leen Van den Bossche dat hij ook een zoontje heeft van ongeveer Arthurs leeftijd.

Studies en Beroepsleven

Pieter is een geheim agent bij de Anti-terreurdienst van de Federale Politie. Hij is een goede vriend en collega van Faroud Kir. In het najaar 2016 wordt duidelijk dat Pieter nu aan het hoofd staat van Staatsveiligheid.

Verhaallijnen

Op een avond vallen Pieter, Sam Renders en hun collega Van Belzen het huis van Leen Van den Bossche binnen. Ze arresteren Faroud Kir op verdenking van fraude en het achterhouden van bewijsmateriaal. Pieter blijft achter bij Leen en doet een grondige huiszoeking. Leen doet er alles aan om Pieter ervan te overtuigen dat Faroud onschuldig is. Uiteindelijk geeft Pieter ook toe dat hij zijn twijfels heeft, want Faroud is al jarenlang een goede collega én vriend van hem.

Leen gaat zelf op onderzoek om de onschuld van Faroud te bewijzen en krijgt hiervoor de hulp van Evy Hermans. Pieter komt al snel te weten dat Leen en Evy zelf detective spelen en hij probeert Leen te overtuigen om met haar eigen onderzoek te stoppen. Toch wil Pieter zijn steentje bijdragen, maar hij wil absoluut niet dat Sam Renders dit te weten komt. Evy vindt het vreemd en denkt dat Pieter wel eens de mol binnen de Geheime Dienst kan zijn die Faroud wil laten opdraaien voor alles. Op aanraden van Evy gaat Leen dan toch naar Sam met haar vermoedens en Sam is allesbehalve blij met deze informatie. Hij haalt Pieter onmiddellijk van de zaak en daar is Pieter op zijn beurt dan weer niet mee blij. Hij komt klagen bij Leen omdat hij nu enkel nog papierwerk mag doen.

Enkele dagen later neemt Pieter contact op met Evy. Hij heeft namelijk zijn onderzoek stiekem verdergezet en uiteindelijk komt hij te weten dat niemand minder dan Renders zelf de mol is binnen de Geheime Dienst. Ze willen Leen op de hoogte brengen van dit nieuws, maar zij krijgt net op dat moment bezoek van Renders. Pieter en Evy willen Leen redden en snellen haar ten hulp. Eenmaal daar probeert Pieter de situatie onder controle te krijgen, maar wanneer Renders gewelddadig wordt, schiet Evy hem neer. Hij wordt naar het ziekenhuis overgebracht en bekent alles. Faroud wordt vrijgelaten en samen met Leen nodigt hij Pieter en Evy uit om de twee te bedanken.

Nadien komt Pieter opnieuw bij Leen terecht wanneer Faroud zich bezighoudt met de zaak Vic Van Paemel. Faroud heeft bewijzen dat zijn vader zich bezighoudt met internationale vrouwenhandel, en hij wil Vic onder druk zetten om bewijzen te geven, zonder veel succes. Vic weet namelijk niet waar zijn vader allemaal mee bezig is. Ondertussen blijft Pieter bij Leen en Vics vriendin Nena De Vriendt om ze in veiligheid te houden. Vics vader is namelijk een zeer gevaarlijke persoon. Vic en Faroud komen tot een compromis en samen willen ze Maurice achter tralies zien. Vic infiltreert in het milieu van zijn vader, en wanneer hij zijn eerste opdracht krijgt, staan Faroud en Pieter paraat om de hele bende van Maurice Van Paemel op te rollen.

In het najaar 2016 schakelt Faroud zijn ex-collega Pieter in om Leens gsm te laten traceren. Hij komt erachter dat Leen bij een abortuscentrum is geweest. Tijdens het telefoongesprek wordt ook duidelijk dat Pieter nu aan het hoofd staat van Staatsveiligheid.

Jelle Van den Bossche denkt dat hij gek aan het worden is wanneer hij zijn doodgewaande vader Bart Van den Bossche op straat ziet vanuit zijn raam. Wanneer Faroud dit te horen krijgt, contacteert hij Pieter. Pieter vertelt hem op zijn beurt dat het mogelijk is dat Bart niet meer in de Verenigde Staten verblijft, aangezien hij vliegtuigtickets naar Brussel heeft geboekt. Na enkele maanden werd zijn controle sterk verminderd omdat Bart zich had aangepast aan zijn nieuwe leven, waardoor hij zomaar kon doen en laten wat hij wou.

De Italiaanse maffia, meer bepaalde de bende van Gallo, komt erachter dat Bart anderhalf jaar geleden zijn dood in scène heeft gezet en dus nog in leven is. Wanneer Jelle denkt opnieuw zijn vader te hebben gezien, snelt Faroud het huis uit. Hij ziet een persoon razendsnel in zijn wagen stappen en wegrijden. Pieter komt erachter dat de auto van een verhuurbedrijf komt, waar een man onder een valse naam de wagen huurde. De persoonsbeschrijving klopte volledig met die van Bart. Het verhuurbedrijf vertelt Pieter ook dat er nog 2 politiemensen naar de auto zijn komen kijken en naar de uren zijn komen vragen. Pieter heeft dit echter gecheckt en kwam tot de conclusie dat er geen dienst hiermee bezig is. Hij en Faroud denken meteen aan de Gallo's. Ze vermoeden dat Trudy Tack de Rixart de Waremme, Hanne Van den Bossche en Jelle in gevaar zijn.

Faroud en Pieter gaan op zoek naar Bart en komen zo terecht bij Greet Baele, de enige die weet dat Bart nog in leven is. Eenmaal bij haar thuis vinden ze haar volledig verwond terug. Via een spoor op haar computer komen ze in een afgelegen huisje terecht waar Bart vermoedelijk onderdook. Pieter en Faroud gaan op onderzoek en ze vinden er bloedsporen, maar geen Bart. Pieter komt tot de conclusie dat Bart vermoord is, maar Faroud wil het niet zo snel opgeven. Zeker omdat de Van den Bossches nog steeds in gevaar zijn. Faroud wordt door Pieter tijdelijk terug aangenomen als geheim agent. Dit tot de zaak opgelost is. Terwijl Pieter bewakingsagenten heeft ingezet voor Hanne, krijgt Faroud de opdracht om Trudy en Beschermen te beschermen. Terwijl Pieter hen naar een safehouse wilt sturen, stelt Faroud hem voor om voor een paar dagen naar de Lommelse Sahara te gaan. Hij wilt echter meteen terugkeren naar huis wanneer Jelle op Facebook plaatste waar ze zich bevinden. Wanneer Faroud zijn auto aan het inladen is om te verhuizen naar Trudy, wordt hij ontvoerd.

Op een dag staat Bart voor de neus van Faroud en eist hij een hereniging met zijn familie. Bart komt in contact met iedereen en vertelt het volledige verhaal. Pieter is in alle staten omdat de Gallo's nu zeker zullen weten dat Bart nog leeft en er alles aan zullen doen om hem te vermoorden. De volledige familie wordt onder politiebescherming geplaatst en Bart vertelt Pieter en Faroud zijn plannetje om het hoofd van de familie - Alfredo Gallo - in de val te lokken. Bart is zijn schuilplaats in België namelijk te weten gekomen. Onder begeleiding van Pieter, Faroud en de staatsveiligheid, gaat Bart op zijn eentje naar het huis van de Gallo's, waar Bart kennismaakt met Isabella Gallo. De twee besluiten de ruzie op te lossen en Bart is er nu zeker van dat alle problemen opgelost zijn.

Het duurt niet lang voor de familie Gallo opnieuw van zich laat horen. Ze proberen eerst Bart zelf te ontvoeren en wanneer dat niet lukt zijn Trudy, Jelle en Louise de slachtoffers van dienst. Pieter en zijn team doen er alles aan om de drie zo snel mogelijk terug te vinden, maar Isabella neemt zelf contact. Ze eist 5 miljoen euro. De familie legt de koppen bij elkaar om het geld bij elkaar te krijgen, maar dat is geen gemakkelijke opdracht. Ondertussen is Bart razend op Pieter en Faroud omdat ze in zijn ogen incompetente agenten zijn.

Wanneer de dag van de overhandiging aangebroken is, wil Bart geen enkel risico nemen en gaat hij er alleen vandoor met het geld. Pieter en Faroud zetten de achtervolging in, maar het is een afleidingsmanoeuvre, want ondertussen is het Peter die het geld naar de Gallo's brengt. Door de tussenkomst van Pieter en Faroud willen de Gallo's Trudy, Louise en Jelle niet vrijlaten. Bart vreest voor het leven van zijn gezin, tot hij coördinaten krijgt van een plek waar hij naartoe moet. Samen met Pieter en Faroud vindt hij in een leeg autowrak een vastgebonden Trudy, die Bart moet neerschieten om de kinderen veilig te krijgen. Ze spelen het spelletje mee omdat Isabella luistert via apparatuur bevestigd aan Trudy. Op deze manieren komen ze op de geheime schuilplaats van Isabella en kunnen ze haar overmeesteren. Trudy, Louise en Jelle keren veilig terug naar huis en Isabella wordt samen met haar handlangers opgesloten.

In januari 2018 neemt Faroud Kir afscheid van zijn baas, Pieter, en zijn collega's. Brinck is er zeker van dat Faroud sneller zal terugkeren naar zijn werk dan hij zegt, ondanks zijn verhuis naar Congo.

Foto's