FANDOM

Seizoen 2 Seizoen 3 Seizoen 4

Seizoen 3 is de reeks die loopt van 30 augustus 1993 tot 28 mei 1994. Het seizoen telt 217 afleveringen.

Tijdens dit seizoen wordt Generiek 1 aangepast, waarin de volgende personages worden opgenomen: Babette Van Tichelen, Liliane Faes en Didier De Kunst. Simonne Vercauteren is niet langer te zien in de generiek.

Verder dit seizoen maken we kennis met Manou Van Steen, Marie-Thérèse De Bie, Sarah De Kunst, Myriam, Bob, Jack, Ingrid Van den Heuvel, Nele Van Winckel, Jean-Michel Le Croix, Alex Le Croix, Bianca Parducci en Giancarlo Parducci.

De personages die gedurende dit seizoen verdwijnen zijn Simonne Vercauteren, Angèle, Luc Augustyns, Chantal, Ben Van der Venne, Lovely Van der Venne en Patty Peeters.

Verhaallijnen

Aflevering 291 om 09.47.02

De dood van Marleen

Marleen is overleden nadat ze vlak voor de deur aangereden werd door een auto. De hele familie is in diepe rouw. Ben stort zich op zijn werk en dat zorgt voor veel frustratie bij Anna, die vindt dat hij zijn dochtertje Lovely in de steek laat.

Aflevering 291 om 09.50.54

Guido ontvoerd

Peter en Marie-Rose doen hun uiterste best om de ontvoerders van Guido hun zin te geven en ze proberen de politie erbuiten te laten. Ondertussen zit het onderzoek van onderzoeksrechter Hendrik Jacobs muurvast.

Aflevering 291 om 09.57.00

Nieuwe kansen

Ondanks de tegenslagen in de familie, gaat het de goede kant op met de alcoholverslaving van Rita. Verpleger Luc komt via een kennis te weten dat ze een zangeres zoeken op een cruiseschip tussen Zeebrugge en Nederland.

Aflevering 292 om 09.29.24

Een grote last

Sinds de dood van Marleen staat Walter er alleen voor in het tweedehandswinkeltje en hij krijgt de hulp van Staf. Walter heeft het moeilijk om de familie onder ogen te komen omdat hij de grote last niet meer alleen op zijn schouders kan dragen.

Aflevering 292 om 09.57.31

Verhuisplannen

François heeft niet slechts één appartement gekocht, maar meteen een hele verdieping van een appartementsblok. Hij hoopt stiekem dat Liliane bij hem wil intrekken. Didier komt dan weer Jan bezoeken om de verkoop van het huis te regelen voor Monique.

Aflevering 293 om 19.40.49

150 miljoen

Marie-Rose en Peter krijgen van Walter een videocassette met daarop beelden van een vastgeketende Guido. Ze willen dat de politie er volledig buiten gehouden wordt, of Guido zal vermoord worden. Diezelfde dag krijgt Peter telefoon van de ontvoerders: ze eisen 150 miljoen frank losgeld.

Aflevering 302 om 18.43.41

De versterking

Sinds het vertrek van Picasso staat Herman er alleen voor in Het Vissershuis. De hulp van Willy is geen oplossing omdat hij meer klanten wegjaagt dan aantrekt. Gwen solliciteert voor de job omdat ze best een extra centje kan gebruiken nu het er bij Maison Marie-Rose maar rustig aan toe gaat.

Aflevering 294 om 19.57.35

De concurrentie

Gerard heeft het pand naast het winkeltje van Walter gekocht en stuurt een van zijn mannetjes om Walter te overtuigen zijn eigen pand te verkopen zodat hij kan uitbreiden. Walter laat zich niet in de luren leggen en haalt er de expertise van Willy bij, die meteen duidelijk maakt dat de winkel in een zone ligt waar niet uitgebreid kan worden.

Aflevering 300 om 12.37.08

De aandelen

Met de hulp van VDB Electronics en de lening die de bank wil geven, komen Marie-Rose en Peter uit op 130 miljoen frank. Ze missen dus nog altijd 20 miljoen, maar Marie-Rose krijgt hiervoor een voorstel van Didier. Hij wil haar aandelen van VDB overkopen voor 20 miljoen en belooft ze terug te verkopen als ze opnieuw het kapitaal hiervoor heeft.

Aflevering 296 om 04.56.14

De toestand van Simonne

Simonne verblijft al enkele maanden in het rusthuis en haar toestand gaat achteruit. Zelfs de bezoekjes van Peter hebben geen effect meer. De komst van Lovely zorgt voor een kleine opflakkering bij Simonne, maar zowel Liliane als de dokters geven François geen enkele hoop op verbetering.

Aflevering 296 om 05.02.15

De verdwenen 10 miljoen

Nu Willem aan de leiding staat van VDB Electronics ontdekt hij in de boekhouding dat er enkele maanden geleden 10 miljoen frank verdwenen is en alleen Guido kan hier de oorzaak van zijn. Peter pikt het niet dat Willem zijn vader lijkt te beschuldigen van diefstal, maar Willem en Jan willen het volledig uitspitten.

Aflevering 297 om 05.12.34

Anna versus Ben

Tussen Anna en Ben is de situatie volledig verzuurd en dat zorgt ervoor dat Ben nog vaker thuis wegblijft om de confrontatie met zijn schoonmoeder te vermijden. Albert moet lijdzaam toekijken en merkt dat de stress slecht is voor het hart van Anna.

Aflevering 305 om 11.09.58

Het losgeld

Wanneer Marie-Rose het losgeld bij elkaar heeft gekregen, wordt ze door de ontvoerders verplicht om een televisieoproep te doen om dit openbaar bekend te maken. Peter wordt ingeschakeld om het losgeld naar de afgesproken plaats te brengen en hij schakelt de hulp van Babette in. De opdracht mislukt en de ontvoerders zetten het op een lopen.

Aflevering 303 om 09.36.52

Bedrijfsspionage

Didier krijgt van zijn netwerkbeheerder bij het FAIC te horen dat er iemand enkele maanden geleden ingelogd heeft op zijn computer. Didier gelooft niet in zijn vermoedens van bedrijfsspionage, maar secretaresse Myriam vertelt dat ze toen duidelijk in de gaten had dat er iemand anders aan zijn bureau gezeten heeft.

Aflevering 305 om 10.54.09

Babette en Gerard

Maxim houdt de boel in de gaten bij Maison Marie-Rose, maar vertrekt voor enkele dagen naar Milaan. Babette maakt er gebruik van om op de stoel van Marie-Rose te gaan zitten, tot groot ongenoegen van Chantal. Ze ontdekt trouwen dat Babette nog altijd telefonisch contact heeft met Gerard Van de Caveye.

Aflevering 307 om 18.45.00

Het mislukte afspraakje

Mia heeft opnieuw contact met haar oude vlam Christiaan Baertsoen en hij nodigt haar uit voor een gezellige avond. In Het Vissershuis loopt Mia echter Ben tegen het lijf en de twee raken aan de praat. Anna betrapt de twee en trekt de verkeerde conclusies, waardoor ze een scène maakt.

Aflevering 310 om 08.55.39

Cryptisch schaakspel

Zowel Peter als Walter krijgen de laatste tijd cryptische boodschappen die allemaal met schaken te maken hebben. Ze ontdekken dat de schaakstukken hen naar de plaats leiden waar ze het losgeld opnieuw moeten achterlaten. Peter besluit deze keer heel de familie erbuiten te laten en samen met Walter slaagt hij in zijn opzet.

Aflevering 309 om 09.28.40

De mysterieuze diskette

Jan, Willem en Mia ontdekken een mysterieuze diskette van Guido waarop vreemde tekens staan die verwijzen naar het FAIC. Willem ziet het genoodzaakt om Didier hiervan op de hoogte te brengen en die beschuldigt Guido onmiddellijk van bedrijfsspionage.

Aflevering 311 om 09.34.50

Eindelijk bevrijd?

Peter krijgt het verlossende nieuws dat het losgeld goed terechtgekomen is en licht de familie in. Iedereen komt bij elkaar en hoopt dat Guido nu snel terugkeert. Anna weigert nog langer haar huis te verlaten omdat ze bang is dat ze Guido anders zou kunnen missen. Enkele dagen later is er nog altijd geen spoor van Guido en ontdekken Peter en Walter dat ze er ingeluisd zijn...

Aflevering 312 om 11.44.06

De aannemer

Marie-Rose krijgt onverwacht bezoek van een aannemer om de volledige woonkamer te renoveren. Guido had het contract nog getekend vlak voor zijn ontvoering. Marie-Rose probeert het contact aan te vechten met de hulp van haar nieuwe advocaat Jean-Michel Le Croix, maar het contract is waterdicht en Marie-Rose kan niet anders dan het geld bij elkaar te zoeken.

Aflevering 314 om 09.15.52

Op het matje geroepen

Nu de aflevering van het losgeld mislukt is en Guido nog altijd ontvoerd wordt, kan onderzoeksrechter Hendrik Jacobs zich terug met de zaak bezighouden. Hij roept Peter en Walter op het matje en pakt de twee hard aan. Ze hebben namelijk kostbare tijd verloren en bovendien heel veel bewijsstukken achtergehouden voor de politie.

De ontvoering van Guido (deel 2)

Marie-Rose en Peter wachten nog steeds op een teken van leven van Guido. Marie-Rose wilt de moed niet opgeven en belt de kranten op om advertenties te plaatsen. Vele weken gaan voorbij zonder enig nieuws van de ontvoerders, waardoor ze beseft dat de politie de zaak al heeft opgegeven. Marie-Rose is bang dat Guido wel eens dood zou kunnen zijn.

De adoptie van Lovely (deel 2)

Marleen heeft de aanrijding niet overleefd. De familie is in rouw. Voor Ben betekent dit dat hij alleen komt te staan in de opvoeding van de kleine Lovely. Dit is geen evidente combinatie met zijn job in het onderwijs. Anna wijst hem er voortdurend op dat hij te weinig tijd voor zijn dochtertje vrijmaakt. Ze probeert zelfs de taak van Ben over te nemen, waardoor Anna veel tijd spendeert met Lovely. Dit zorgt voor spanningen tussen haar en Ben.

De dood van Simonne

Simonne voelt zich prima in het rusthuis, maar haar dementie wordt elke dag erger en erger. Wat later sterft ze in het bijzijn van François. Walter trekt zich de zorgen van de familie hard aan. Zowel het overlijden van Marleen, de ontvoering van Guido als de dood van Simonne worden hem te veel. Walter wilt daarom liever zo weinig mogelijk zijn tijd doorbrengen met de familie, omdat hij zich schuldig voelt. Hij kan de problemen namelijk niet oplossen.

De terugkeer van Veronique

Veronique keert terug naar België. Ze heeft ondertussen een relatie met Giancarlo opgebouwd en kan hem overtuigen om te investeren in modebedrijf Maison Marie-Rose. Hierdoor krijgt Veronique meer macht binnen het bedrijf. Wanneer Peter naar een documentaire over Venezuela kijkt, meent hij zijn vader gezien te hebben. Jan reist naar Venezuela om zijn broer te zoeken en komt hem zelfs tegen op straat. Jan verliest Guido uit het oog en keert terug naar België.

De overplaatsing naar Canada

Peter vindt opnieuw een aanwijzing dat zijn vader deze keer in Canada zou zijn. Samen met zijn vriendin Babette reist hij naar Canada in de hoop zijn vader levend terug te vinden. Wanneer Babette Guido in het hotel ziet, probeert ze samen met Peter Guido te bevrijden. De ontvoerders hebben dit al snel in de gaten en brengen Peters vader naar een geheime locatie in de bergen van Canada.

Monique en Didier

De scheiding tussen Jan en Monique is afgerond. Monique is vastbesloten om nog iets van haar leven te maken. Samen met Bart en Mieke trekt ze in bij haar nieuwe vriend Didier. Monique start ook een eigen zaak op: restaurant De Lork. Ondertussen is Didier geïnteresseerd in electronicabedrijf VDB Electronics en stelt zich kandidaat om de plaats van Guido in te nemen.

Strijd om VDB Electronics

Willem neemt de leiding van VDB Electronics over, maar zet wat later een stap terug. Peter besluit zijn verantwoordelijkheid en komt aan het roer van het bedrijf te staan. Al snel wordt duidelijk dat hij niet de beste CEO is. Didier ziet een kans om aan de macht te komen en trommelt François op om hem hierbij te helpen. François wordt tijdelijk CEO terwijl Didier zijn eigen bedrijf, het FAIC, laat fuseren met VDB Electronics.

Affaire

Marie-Rose denkt dat ze Guido nooit meer zal terugzien. Tijdens zijn afwezigheid heeft ze een affaire met hun advocaat: Jean-Michel. Wanneer Guido kan ontsnappen uit de handen van de elektronicamaffia, vlucht hij en belt hij naar huis. Het is echter Didier die opneemt. Didier regelt een vliegtuigticket naar België, maar belt ondertussen de politie om hen wijs te maken dat Guido zijn eigen ontvoering in scène heeft gezet.

Cruise

Rita is klaar voor een nieuwe professionele uitdaging en gaat aan de slag als zangeres op een overzetboot. Ze leert er Jack kennen, een man die haar begeleidt op de piano. De twee worden verliefd en worden een koppel. Wat later starten ze samen een café op. Ondertussen beseffen Anna en Ben dat het geen goed idee is om nog langer samen onder één dak te wonen. Zij en Albert beslissen te verhuizen naar een serviceflat.

Imagoschade

Bij zijn aankomst in België wordt Guido opgepakt door de politie op verdenking van belastingsfraude. Het nieuws van Guido's arrestatie geraakt tot bij de familie. Veronique is bang dat dit het imago van Maison Marie-Rose zal schaden en wilt alle banden met haar vader breken. Het modebedrijf zit namelijk in slechte papieren. Giancarlo wordt op de hoogte gebracht en weigert nog langer te investeren.

Ben en Lovely naar Afrika

Ben wilt niet langer in België blijven en krijgt een aanbieding om in Afrika te gaan werken. Samen met Lovely neemt hij afscheid van de familie. Ondertussen komen de gemeenteraadsverkiezingen eraan. Jan, Monique, Didier en Willy doen een gooi naar de burgemeestersjerp. Jan daagt Didier uit voor een debat over ruimtelijke ordening. Jan wordt tijdelijk plaatsvervangend burgemeester.

De scheiding van Guido en Marie-Rose

Guido wordt vrijgesproken en mag de gevangenis verlaten. Wanneer hij thuiskomt, is Guido getuige van een vrijpartij tussen Marie-Rose en haar minnaar Jean-Michel. Guido zet zijn vrouw op straat en vraagt de scheiding aan. Ondertussen leert Ingrid Herman kennen. Ingrid beslist ontslag te nemen als huishoudster van François en gaat aan de slag in het Vissershuis. De twee beslissen in het huwelijksbootje te stappen en vragen François als getuige.

Ongeval in de Ardennen (deel 1)

De ontvoerders van Guido zijn ontsnapt uit de gevangenis. Hij en Peter, die nog steeds moeten bekomen van de ontvoering, gaan uitrusten in de Ardennen. Wanneer de twee terug naar huis rijden, wordt hun wagen beschoten waardoor Guido en Peter in het kanaal belanden met hun wagen. Peter is nog bij bewustzijn en slaagt erin om zijn vader te bevrijden. Hijzelf daarentegen blijft vasthangen en dreigt te verdrinken.

Personages

Hoofdpersonages

Nevenpersonages

Terugkerende gastpersonages

Nieuwe gastpersonages

Meer informatie over gastpersonages uit het 3de seizoen die geen eigen pagina hebben, vind je hier.

Afleveringen

Voor een overzicht van de afleveringen, zie hier.

Huwelijken en scheidingen

Geboortes en sterftes

Trivia

  • Vanaf 1 januari 2020 wordt het volledige seizoen online aangeboden op VTMGO.

Lees Meer