FANDOM

LeenVDB1
Ruth Bastiaensen
is een Vlaams actrice, vooral bekend van haar rol van Leen Van den Bossche in de Vlaamse soapserie Familie.

Televisie

De rol in Familie was haar eerste grote televisieopdracht. Ze gaf gestalte aan het personage Leen van september 2006 tot mei 2010, toen op eigen vraag uit tijdelijk uit de reeks werd geschreven. Bastiaensen was een opleiding theaterregie gestart in Amsterdam en kon dit onmogelijk met het opnameritme van de soap combineren.

Uiteindelijk werd in onderling overleg besloten de samenwerking definitief stop te zetten. Ze maakte wel nog een korte come-back vanaf eind november 2010 tot begin januari 2011. Anno 2013 is het personage terug van weggeweest, maar nu vertolkt door Cathérine Kools. Maar verdween enkele jaren later ook weer. Cathérine gaf aan dat als haar personage terugkeerde het niet door haar zal worden vertolkt, Ruth gaf aan dat personage wel terug te willen vertolken.

In 2013 werd bekend dat Bastiaensen opnieuw gaat acteren. Ze was te zien in de Eén-fictiereeks Albert II, waar ze de rol van prinses Mathilde vertolkte.

Jaar Titel Rol Opmerking Foto
2013 Albert II Mathilde d'Udekem d'Acoz Serie - hoofdrol
Mathijs-F-Scheepers-prins-Filip-en-Ruth-Bastiaensen-prinses-Mathilde
2013 Binnenstebuiten Sofie Soap - gastrol
2006 - 2011 Familie Leen Van den Bossche Soap - hoofdrol
Familie4165