FANDOM

Seizoen 22 Seizoen 23 Seizoen 24

Seizoen 23 is de reeks die loopt van 26 augustus 2013 tot 27 juni 2014. Het seizoen telt 220 afleveringen.

We maken dit seizoen kennis met Zjef De Mulder, Arthur Van den Bossche, Gunther Poucke, Greet Baele, Delphine Van Winckel, Agnes Moelaert, Faroud Kir, Sam Renders en Thomas Van den Bossche.

De personages die na jarenlange afwezigheid terugkeren zijn Maarten Van den BosscheHannah Van den BosscheBert Van den Bossche, Cédric Van de Caveye en Roos Sterckx. Ook Lovely Van der Venne, Pierrot Van den Bossche, Renaat Bosman en Axel De Meester komen even terug in beeld.

De personages die gedurende dit seizoen verdwijnen zijn Dirk Cockelaere, Nathalie Debie, Gail Cockelaere en Justin Cockelaere.

Verhaallijnen

Familie afl5106 03

Huilbaby

Leen is mama geworden van een jongetje genaamd Arthur. Het moederschap gaat echter niet zo makkelijk als verwacht. Arthur is een huilbaby en dat vraagt extra veel energie. Ze heeft het gevoel dat iedereen beter met haar zoontje overweg kan dan zijzelf.

Familie afl5110 02

Flirterige Greet

Bart was geselecteerd voor de job bij de overheid en werkt nu al twee maanden in Brussel. Zijn nieuwe baas Greet is enorm tevreden maar wanneer Greet openlijk met hem flirt, weet Bart niet goed wat te doen. Bart kan niet aan haar weerstaan en duikt met Greet de koffer in.

Familie afl5108 02

Zelfstandige verpleegsters

Linda en Mieke zeggen hun job bij het Algemeen Ziekenhuis op en beginnen als zelfstandige verpleegsters. Mieke ontmoet de knappe Gunther op haar laatste werkdag. Mieke nodigt hem bij haar thuis uit, maar hij vindt het vreemd dat ze nog steeds samenwoont met haar ex-vriendje Niko.

Familie afl5107 01

AA-meetings

Rita heeft haar periode bij de AA succesvol afgerond maar de band met de familie is nog steeds troebel. Ze krijgt enorm veel steun van haar sponsor Danny.

23-3-9

Carla

Iedereen maakt kennis met Carla, de zus van ontwerper Rudi Verbiest. Ze hoopt op een job bij VDB Fashion, maar kan dankzij Liesbeth aan de slag bij de schoenenwinkel waar ze onlangs haar ontslag gegeven heeft.

Familie afl5110 03

De nieuwe werkkracht

Pieter-Jan geeft zijn ontslag en Liesbeth staat er helemaal alleen voor in de foodbar. De vreemde en verlegen jongenman Zjef De Mulder wordt aangenomen om hem te vervangen.

23-2-20

Rudi vs Veronique

Rudi ergert zich steeds meer aan Veronique en de manier waarop ze VDB leidt. Wanneer Peter voorstelt aan Rudi om met Veronique samen te werken aan een wedstrijd voor de gemeente, staat Rudi daar dan ook niet voor te springen.

23-1-6

Lastige puber

Louise is een lastige puber geworden nu ze naar het middelbaar gaat. Wanneer ze danslessen wil gaan volgen moeten Peter en Trudy dit tegen haar zin weigeren. Ze broedt op een plannetje om toch naar de dansschool te kunnen gaan en ze speelt haar ouders en stiefmoeder tegen elkaar uit.

23-3-17

TupperDare

Linda wil dat er terug passie in haar huwelijk komt en gaat met Evy naar een TupperDare-avond. Ze heeft er alles voor over om de interesse van Jan weer aan te wakkeren en laat zich onder handen nemen door Stefanie. Jan slaagt er echter weer niet in om Linda een goed gevoel te geven. Ze besluit het over een andere boeg te gooien en Jan jaloers te maken.

23-9-3

Eerste werkdag

Zjef begint aan zijn eerste werkdag in de Foodbar. Het is voor de jongeman nog eventjes wennen aan de nieuwe omgeving en ook het hogewerktempo lijkt een probleem te zijn voor de perfectionistische Zjef. Zjef lijkt een boon te hebben voor Evy en dat is Liesbeth niet ontgaan. Zjef komt uit de kast als homo.

1000975 10151879399732491 107136544 n

Clip-dance

Louise heeft zich stiekem ingeschreven voor de clip-dance en daar is Trudy het helemaal niet mee eens. Ook June heeft dezelfde mening maar Peter besluit zijn dochter te steunen. June voelt zich buitengesloten en vraagt Peter om aan hetzelfde zeel te trekken wat de opvoeding van Louise betreft.

Familie afl5115 01

Kaas- en wijnavond

Rita probeert haar vrienden en familie opnieuw te contacteren maar zowel Patrick als Dirk zien het niet meteen zitten om te antwoorden. Rita nodigt enkele familieleden uit voor een kaas- en wijnavond. Marie-Rose twijfelt aan de oprechtheid van Rita en overlegt met Jan en Patrick wat ze best kunnen doen.

Familie afl5113 01

Ontsnapping

In de gevangenis maakt Bert kennis met de sluwe Alex die hem kan helpen ontsnappen. Bert kan ook een bewaker chanteren om hem te helpen. Hij slaagt erin alcohol te stelen uit de ziekenboeg van de gevangenis.

23-9-20

Leen uitgeput

Leen heeft het alsmaar moeilijker om liefdevol om te gaan met haar zoontje Arthur. Ze vindt zichzelf een slechte moeder en ze denkt dat ze geen kindje verdient. Leen krijgt in haar dokterspraktijk bezoek van een patiënte die een miskraam heeft gehad. Ze geeft Leen de schuld en wil naar de Orde der Geneesheren stappen.

22-18

De website

De website van Fashion is klaar en Dirk en Arno gaan op zoek naar testpersonen. De klikcijfers van de nieuwe website van Fashion zijn bekend gemaakt en dat zorgt meteen voor paniek. Dirk en Arno moeten een manier zoeken om meer promo te maken voor de website. Dirk en Nathalie hebben een aanvaring over de website van Fashion.

Familie afl5116 01

De affaire

Bart heeft last van wroeging en maakt een einde aan zijn verhouding met Greet. Zij wil Bart niet zomaar opgeven. Trudy voelt dat Bart met iets zit en ontdekt dat hij gelogen heeft. Bart en Trudy slagen er in om het vuur in hun relatie terug aan te wakkeren tijdens een weekendje weg. Bart wil van Greet weten wat ze juist hebben samen.

Familie afl5120 01

Verliefd?

De samenwerking tussen Veronique en Rudi loopt allesbehalve vlot. Wanneer Veronique de ontwerper heeft ingeschreven voor een wedstrijd, wil hij eerst niet meewerken. Rudi klopt overuren om de ontwerpen voor de stad klaar te krijgen en zoekt toenadering tot Veronique.

Familie afl5115 02

Aangevallen op straat

Zjef wordt op straat aangevallen door een groepje jongeren en ook Niko deelt in de klappen. Zjef keert alsmaar meer in zichzelf sinds de aanval. Niko vreest dat zijn vroegere vrienden meer weten en voelt zich schuldig. Hij besluit op zoek te gaan naar de daders. Ondertussen durft Zjef niet op te biechten dat de aanvallers eigenlijk hem viseerden.

21-16

Jaloers

Trudy en Peter hebben een goed gesprek over de opvoeding van Louise. June is jaloers en stelt zich vragen bij de steeds innigere band die de twee lijken te hebben. June en Trudy hebben op het werk een aanvaring over Peter. Een intiem moment wordt verstoord door June die wil dat Peter eventjes afstand neemt van zijn ex-vrouw.

21-13

Huisgenoten

Evy is op zoek naar een eigen stekje. Die zoektocht verloopt echter allesbehalve vlot. Wanneer ze haar droomhuis toch gevonden heeft, blijkt het veel te duur te zijn. Mieke heeft een voorstel voor Evy zodat ze haar droomhuis toch zou kunnen kopen. Samen met Niko gaan ze nog op zoek naar een vierde huisgenoot.

Week4ZjefNiko

Vechttechnieken

Evy en Niko kunnen Zjef overtuigen om aangifte te doen bij de politie en terug aan het werk te gaan. Zjef is echter nog altijd bang om alleen over straat te lopen en Niko wil hem helpen door enkele technieken aan te leren. Zjef krijgt goed nieuws van de politie, maar voelt zich nog steeds niet veilig.

Familie afl5131 01

Rudi en Veronique

Rudi stelt zich vragen bij Veronique's wispelturigheid en probeert naar het gedrag van Veronique te polsen bij haar broer. Veronique hoort Carla uit over Rudi. Anna en Albert brengen Rudi een bezoekje bij de VDB Holding. Veronique is de roddels over haar en Rudi beu en spreekt klare taal.

22-1

Ad-Web

Dirk stelt Arno voor om samen nog een website te maken en die reageert enthousiast. Liesbeth is bang dat haar zoon zijn studies zal opgeven maar Arno stelt haar gerust.

1374344 10151930178527491 23001130 n

Hulp voor Leen

Na het bezoek van Rita neemt Leen een belangrijke beslissing. Ze neemt haar intrek in het appartement boven Rita. Arthur heeft de windpokken en kan niet naar de crèche. Rita stelt voor om op hem te passen. Door het slaaptekort heeft Leen bijna een ongeluk met de auto. Ze beseft dat ze nu echt hulp nodig heeft.

Familie afl5125 03

SOA's

Bart en Greet spreken tijdens de werkuren af in een rendez-voushotel maar Bart kan Trudy niet uit zijn hoofd zetten. Greet raadt Bart aan om zich te laten testen op eventuele soa’s. Hij wil zich informeren, maar dat loopt bijna mis wanneer hij Trudy tegen het lijf loopt in de Foodbar.

Familie afl5125 07

Louise in opstand

Trudy praat openlijk over Louise's relatie met de 16-jarige Davy. Louise kan Bart en Trudy overtuigen om haar alleen thuis te laten, terwijl het koppel naar de bioscoop gaat maar bouwt ondertussen een feestje met haar vrienden. Trudy stelt samen met Peter en June een aantal regels op waaraan haar dochter zich moet houden.

22-7

De vierde huisgenoot

Mieke stelt Arno voor om mee te investeren in hun huis. Liesbeth is bang dat haar zoon zich in financiële nesten zal werken en moedigt Zjef aan om zich ook kandidaat te stellen. Zjef trekt zijn stoute schoenen aan en stelt zich ook kandidaat. Er zal een keuze moeten gemaakt worden en zowel Zjef als Arno moeten op stage komen.

[[File:|thumb|left|200px]]

Stage

Zjef heeft last van een ochtendhumeur en dat zullen Mieke en Evy geweten hebben. Maakt hij wel nog kans? Niko, Mieke en Evy bezoeken samen met Arno en Zjef het huis dat openbaar te koop staat. Arno maakt vervolgens een slechte beurt in het appartement van Mieke en de keuze valt op Zjef.

[[File:|thumb|left|200px]]

Vermoedens

Bart is van de kaart door het voorstel van Greet om naar een parenclub te gaan. Trudy weet niet wat ze moet denken wanneer ze ontdekt dat Bart een bloedonderzoek heeft ondergaan voor SOA's. Trudy twijfelt steeds meer aan de eerlijkheid van Bart. Ze zet Leen voor blok en wil van haar weten wat Bart geheimhoudt.

[[File:|thumb|left|200px]]

Het etentje

June en Evy sporen Rudi aan om initiatief te nemen naar Veronique toe. Hij rekent echter op Veronique om de eerste stap te zetten maar dat is ze niet meteen van plan. Rudi besluit de eerste stap te zetten en hij vraagt Veronique mee uit eten. Bij VDB reageert Veronique alweer koeltjes tegenover Rudi en die denkt dat hij zijn kans nu helemaal verkeken heeft.

[[File:|thumb|left|200px]]

Moeilijke beslissing

Leen is erg onder de voet van de beslissing die ze heeft moeten nemen om Arthur af te staan. Ze heeft de moeilijke opdracht om haar vader in te lichten dat ze Arthur heeft proberen te verstikken. Jan en Linda willen dat Arthur zo snel mogelijk terug naar huis komt.

[[File:|thumb|left|200px]]

Ontsnapping

In de gevangenis treft Bert de laatste voorbereidingen voor zijn ontsnapping. Hij slaagt erin om Alex te vermoorden en hij verbrandt het lichaam zodat hij zijn identiteit kan overnemen. Zijn ontsnappingspoging is succesvol. In de gevangenis denken ze dat Bert vermoord is door Alex.

[[File:|thumb|left|200px]]

Zorgen om Dirk

Nathalie denkt dat Dirk te veel hooi op zijn vork neemt en maakt zich zorgen. Ze is bang dat Dirk nog meer stress zal hebben wanneer hij samen met Arno een bedrijfje opstart. Arno betwijfelt of het wel een goed idee is om samen met Dirk een bvba op te richten. Dirk gedraagt zich zeer vreemd de laatste tijd.

[[File:|thumb|left|200px]]

Trudy versus June

June en Louise zijn gaan shoppen en komen thuis met een indrukwekkende buit. Trudy is echter niet te spreken over bepaalde outfits van haar dochter. Het komt tot een pittige discussie tussen de twee. Trudy vraagt Peter om raad over haar relatie met Bart. Hiermee stuit ze June opnieuw voor de borst. June besluit het spel mee te spelen en ze verontschuldigt haar bij Trudy.

[[File:|thumb|left|200px]]

Eindelijk samen

Veronique en Rudi zoeken terug toenadering tot elkaar. Ze worden een koppel, maar Veronique wil werk en privé gescheiden houden. Rudi heeft hier echter een andere mening over. Rudi vindt dat Veronique hun relatie niet au sérieux neemt en wil Marie-Rose leren kennen.

[[File:|thumb|left|200px]]

Hulp van Rita

Jan en Linda zijn verbaasd over de veranderingen die Arthur heeft ondergaan. Hij laat merken dat hij Rita niet vertrouwt met Arthur. Leen is uitgeput nadat Arthur haar opnieuw enkele slapeloze nachten bezorgt. Rita stelt voor om opnieuw op Arthur te passen zodat Leen nog eens kan uitslapen.

[[File:|thumb|left|200px]]

Huis gekocht

Mieke en Evy maken zich samen met hun huisgenoten op voor de veiling van het huis. Evy besluit de leiding te nemen maar begint veel te vroeg met bieden. Ze slagen erin om het huis te bemachtigen, maar de eigenaar wil niet meteen de sleutel geven. Veronique doet het viertal een verrassend voorstel. De inrichting van het huis zorgt nog voor strubbelingen.

[[File:|thumb|left|200px]]

Trudy ontdekt de waarheid

Trudy besluit Barts doen en laten te controleren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bart moet zich steeds meer in bochten wringen om zijn overspel te verbergen. Trudy is zijn geheimzinnige houding beu en dreigt ermee hem te verlaten. June raadt Trudy raadt aan om Bart te volgen na zijn werk. Wat Trudy daar te zien krijgt, is echter niet fraai.

[[File:|thumb|left|200px]]

Bert opgepakt

In de gevangenis wordt vastgesteld dat het verkoolde lichaam niet dat van Bert Van den Bossche is. Inspecteur Renaat Bosmans heeft zo een vermoeden waar Bert naartoe kan zijn gegaan. Wanneer ze bij de loft van Peter aankomen, kunnen ze Bert terug oppakken.

[[File:|thumb|left|200px]]

Kapsalon at home

Stefanie heeft zich een tweedehands wasbak en haardroger aangeschaft en installeert de toestellen in de living. Ze bewijst ondertussen dat ze haar droogkap en wastafel niet voor niets heeft gekocht maar dat zorgt voor problemen met haar ouders. De sfeer zakt onder het vriespunt wanneer Stefanie’s wasbak en droogkap verbannen worden naar het atelier van Patrick.

[[File:|thumb|left|200px]]

Ontrouw

Trudy besluit Bart nog niet met zijn ontrouw te confronteren. Ze stort wel haar hart uit bij Peter, tot ergernis van June. Trudy werkt haar frustraties uit op de kinderen. June maakt er gebruik van om haar in een slecht daglicht te stellen bij Peter. Op VDB vraagt iedereen zich af wanneer Trudy Bart zal confronteren met zijn overspel.

[[File:|thumb|left|200px]]

Bromfietsen herstellen

Guido en Charlotte maken plannen om volgende zomer terug samen op reis te gaan. Guido, Elias en Charlotte besluiten om zoals Patrick bromfietsen te herstellen en door te verkopen, maar zal Patrick zijn atelier willen uitlenen?

[[File:|thumb|left|200px]]

Germaine en Gerard

Mieke is ontroerd door de liefdevolle manier waarop Gérard zijn vrouw verzorgt na 65 jaar huwelijk. Al is hij ervan overtuigd dat hij nog perfect in staat is om alleen voor zijn vrouw te zorgen. Gérard vertrouwt Mieke maar weinig taken toe.

[[File:|thumb|left|200px]]

Cédric

Marie-Rose brengt Veronique in een lastig parket tijdens het etentje met Rudi wanneer ze een foto van Cédric bovenhaalt. Rudi begrijpt niet dat Veronique haar zoon al zo lang niet meer heeft gezien. Rudi stelt Veronique voor om Cédric vanuit Milaan te laten overkomen maar Veronique is ervan overtuigd dat Cédric hier niet op zit te wachten.

[[File:|thumb|left|200px]]

Harde woorden

Trudy gaat er helemaal onderdoor en besluit Bart te confronteren met zijn verhouding. Er vallen harde woorden tussen het koppel. Jelle lijdt onder de spanningen maar Trudy spreekt met Peter en Bart af of nog niets tegen de kinderen te zeggen. Bart maakt definitief een einde aan zijn affaire met Greet maar is dat genoeg voor Trudy om hem te vergeven?

[[File:|thumb|left|200px]]

Arthur verdwenen

Wanneer Rita eventjes naar Leens appartement gaat voor pampers, merkt ze dat Arthur verdwenen is. Arthur is spoorloos verdwenen. Rita is in alle staten en schakelt de politie in. Leen geeft Rita de schuld van de hele verdwijning. Er wordt een grootscheepse zoekactie op poten gezet om de kleine Arthur terug te vinden.

[[File:|thumb|left|200px]]

Hersentrauma

Rita heeft het emotioneel erg moeilijk. Ze heeft het gevoel dat heel de familie haar de schuld geeft dat Arthur verdwenen is. De situatie wordt Rita te veel en ze grijpt terug naar de fles. Wandelend op straat, komt ze zwaar ten val. Haar toestand is zorgwekkend en ze wordt in een kunstmatige coma gehouden wegens een hersentrauma.

[[File:|thumb|left|200px]]

Toenadering

June doet een onthutsende ontdekking wanneer ze Peter en Trudy samen aantreft in de zetel. Bart is ondertussen ongerust omdat Trudy niet naar huis is gekomen. Ze weigert nog met Bart te praten. Bart zoekt toenadering en vraagt vergiffenis. Trudy wil dat hij van job verandert en bovendien op de zetel blijft slapen.

[[File:|thumb|left|200px]]

De verloren zoon

Veronique maakt werk van haar plan om Cédric naar België te laten overkomen. Marie-Rose kan niet wachten om haar kleinzoon terug te zien maar de aankomst van Cédric verloopt minder vlot dan verwacht. Hij heeft zijn moeder duidelijk nog niet vergeven voor hem in de steek te laten. Cédric gedraagt zich met de minuut onhebbelijker.

[[File:|thumb|left|200px]]

Rusthuis

Mieke vindt dat de band tussen haar en Gérard alsmaar beter wordt. Niets is echter minder waar wanneer Mieke over een rusthuis begint. Mieke krijgt een onrustwekkend telefoontje van Gérard want Germaine is op de grond gevallen. Mieke hoopt dat ze Gérard en Germaine eindelijk kan overtuigen van de voordelen van een rusthuis.

[[File:|thumb|left|200px]]

Ontvoering

Familie en vrienden van Leen organiseren een grote flyeractie voor Arthur. Dirk verliest de groep en verdwaalt in de stad. Leen zelf wordt ondertussen hard aangepakt door de onderzoeksrechter. Leen ontdekt dat er spullen van Arthur gestolen zijn uit haar appartement. Ze denkt te weten wie Arthur heeft ontvoerd.

[[File:|thumb|left|200px]]

Burgerwacht

Mathias moet zijn verantwoordelijkheid als wijkburgemeester opnemen nu de buurt wordt geteisterd door een inbraakplaag. Hij heeft van de politie informatie gekregen over een burgerinformatienetwerk. Didier grijpt de gelegenheid aan om een burgerwacht op te richten. Mathias twijfelt echter aan de goede bedoelingen van Didier.

[[File:|thumb|left|200px]]

Alzheimer

Het gaan van kwaad naar erger met het geheugen van Dirk en Nathalie maakt zich zorgen.

[[File:|thumb|left|200px]]

Verslaafd aan sigaretten

Benny kan maar niet weerstaan aan de lokroep van zijn pakje sigaretten. Hij krijgt het echter steeds moeilijker om zijn verslaving verborgen te houden. Liesbeth en Stefanie beginnen zich steeds meer vragen te stellen bij het vreemde gedrag van Benny.

[[File:|thumb|left|200px]]

Gezelschapsspelletjes

Evy, Mieke en Niko plannen een stevig feestje. Zjef heeft zo zijn redenen om het avondje stappen aan zich voorbij te laten gaan. Zijn huisgenoten vinden het echter vreemd dat Zjef liever thuis blijft dan met hen uit te gaan. Zjef geeft toe dat hij liever thuis gezelschapsspelletjes speelt met zijn vrienden.

[[File:|thumb|left|200px]]

Jelle belt zijn zus

June verneemt van Louise dat Bart en Trudy niet meer samen slapen. Tegenover Peter stelt ze zich inschikkelijk op, maar diep in haar hart is June allesbehalve gerust in de situatie. Ze vreest dat Trudy en Peter hierdoor nog dichter naar elkaar zullen toegroeien. Ook Jelle heeft het erg moeilijk en hij belt naar de enige persoon die hem kan helpen.

[[File:|thumb|left|200px]]

Het schot

Mathias heeft de burgerwacht niet langer onder controle. Onder impuls van Didier bewapent de groep zich en gaan ze de straten van Mechelen verkennen.

[[File:|thumb|left|200px]]

Cédric op de dool

Veronique en Rudi reizen samen naar Milaan om Cédric te bezoeken. Veronique heeft in Milaan moeten vaststellen dat Cédric op de dool is. Rudi vindt dat ze haar verantwoordelijkheid als moeder moet opnemen. Kan Veronique samen met Mario een goede regeling treffen?

Personages

Hoofdpersonages

Nevenpersonages

Terugkerende Gastpersonages

Nieuwe Gastpersonages

Meer informatie over gastpersonages uit het 23ste seizoen die geen eigen pagina hebben, vind je hier.

Recasts

Afleveringen

Voor een overzicht van de afleveringen, zie hier.

Huwelijken en Scheidingen

Geboortes en Sterftes

Trivia

Lees Meer