FANDOM

Seizoen 26

Seizoensfinale: Dubbelhuwelijk en ontvoering

Algemene Informatie

De seizoensfinale van seizoen 26 is de 220ste aflevering van het seizoen en de 5988ste aflevering in totaal. De finale werd uitgezonden op vrijdag 30 juni 2017.

Inhoud

19467996 10155539575957491 3884535722235503548 o
5988-5
Familie 5988 seizoensfinale na 007
5988-1
Jason-dood-2
Familie 5988 seizoensfinale 002
Familie 5988 seizoensfinale na 001
Familie 5988 seizoensfinale 007
19510550 10155539572647491 2057563578667268483 n
Sf-2017 extra 05
Familie 5988 seizoensfinale 012

Het huwelijk van Zjef en Rudi

Voor Rudi en Zjef is het grote moment daar om elkaar eeuwige trouw te beloven. Hoewel ze een dag eerder al voor de wet zijn getrouwd, hebben ze elkaar beloofd om de 30ste te trouwen op de pier. Fons heeft Zjef verteld over hoe hij Francine indertijd in de steek heeft gelaten voor het altaar. Wanneer Rudi dit verneemt, vreest hij dat Zjef weggelopen is en niet meer zal terugkomen. Vlak voor de plechtigheid staat hij terug in de living van de friends en wordt duidelijk dat hij een belangrijke beslissing heeft genomen in de tijd dat hij weg was: na veel tegenkanting besliste Zjef toch om zijn vader Pierre uit te nodigen voor hun trouw.

Affaire

Lars en Marie treffen regelingen om naar Londen te verhuizen. Marie is reeds naar Londen vertrokken om een gesprek te hebben met haar vorige werkgever Steve. Veronique gaat op haar laatste avond als vrijgezel Lars opzoeken in zijn hotelsuite en vertelt hem dat ze niet wilt trouwen. De twee geven toe aan hun gevoelens voor elkaar en beleven voor het eerst samen een passionele nacht. Intussen viert Peter Mathias' vrijgezellenavond samen met Bart en Trudy, die voor het huwelijk even zijn teruggekeerd uit Los Angeles. Jelle is niet mee omdat hij er op kamp is. Ook Linda beslist om niet te komen naar het huwelijk.

De dood van Jason

Het wordt duidelijk dat enkele weken geleden Simon Stefanie vergiftigde voor haar vertrek naar Nieuw-Zeeland. Jason, die hardhandig door Benny werd aangepakt, vermoedt dat Simon de ontvoerder van Stefanie is en achtervolgt hem. Wanneer Simon wegrijdt, vindt Jason haar terug en proberen de twee te ontsnappen. Plots staat Simon, die Stefanie pen en papier komt brengen zodat ze haar gedachten kan opschrijven, voor hun neus. Stefanie valt van de trappen en Jason wordt gewurgd door Simon voor haar ogen. Simon slaat in paniek wanneer hij ontdekt dat Jason niet meer leeft na zijn overmeestering en beslist de man te begraven. Daarna zoekt hij Hanne op en breekt in haar bijzijn.

Het huwelijk van Veronique en Mathias

Voor Veronique en Mathias breekt de grote dag aan. Zijn ze klaar om in het huwelijksbootje te stappen? Mathias heeft er alvast veel zin in. Hij is ook degene die bijna alle voorbereidingen voor het huwelijk heeft uitgevoerd. Mathias heeft zelfs Peter als dubbelgetuige gevraagd nadat Lars afhaakte. Op de huwelijksceremonie bij het kasteel komen de familie, vrienden en collega's van Veronique en Mathias alvast samen en gaan ze klaarzitten voor de plechtigheid. Maar Veronique laat hen en Mathias op zich wachten aan het altaar. Lars beslist Veronique een lift te geven naar het kasteel. Daar doet hij haar het voorstel om niet te trouwen met Mathias maar voorgoed met hem te verdwijnen.

De ontvoering van Stefanie

Stefanie slaagt erin om met pen en papier de sleutel van de kelder, waar ze in vastgehouden wordt door Simon, in handen te krijgen. Ze probeert onmiddellijk haar vader te alarmeren, maar net dan valt haar gsm uit. Stefanie beslist het op een lopen te zetten, maar wordt onderweg overmeesterd en teruggebracht naar de kelder door Simon. Intussen heeft de politie Stefanies gsm-signaal ontvangen en gaan troepen naar haar op zoek, inclusief haar familie. Simon krijgt het benauwd en gaat tijdens de zoektocht zijn eigen weg, namelijk naar het verlaten huisje waar hij Stefanie gevangen houdt, en twijfelt even om Stefanie neer te steken of te 'redden'. Hij beslist haar te verlossen.

Andere verhaallijnen

Emma wilt op vakantie naar de Ardennen. Ondertussen heeft Guido het gevoel dat hij achtervolgd wordt. Dit heeft te maken met Ronald, die voorwaardelijk vrijgelaten wordt uit de gevangenis. Jans hemd is vuil door te sleuren met de soepketels en gaat bij Linda thuis van hemd wisselen. Daar vertelt Linda dat ze een hersentumor heeft. De behandelingen beginnen binnenkort. Faroud en Leen hebben beslist om samen voor een kindje te gaan. Hoewel Faroud haar wilt helpen met het afbouwen van de pillenverslaving, beslist Leen samen met hem alle pillen weg te gooien. Wanneer Mieke haar eigen trouwkus herinnert, is iedereen in de war...

Cliffhangers

  • Zal Veronique samen met Lars voorgoed verdwijnen? Of beslist ze alsnog om met Mathias te trouwen?
  • Zal het lijk van Jason teruggevonden worden? Hoe moet het nu verder met Simon en zijn omgeving?
  • Zullen de afgelopen gebeurtenissen gevolgen hebben voor Stefanies mentale gezondheid?
  • Zullen Bart en Trudy nog een tijdje in België blijven? Of keren ze terug naar Los Angeles?
  • Zal Stefanie Simon herkennen als haar ontvoerder? Wie wordt zijn volgende slachtoffer?
  • Hoe zal de vakantie van Guido en Emma verlopen? Zijn ze veilig nu Ronald voorwaardelijk vrij is?
  • Hoe moet het nu verder met Linda? Hoe zal de rest van de familie reageren op haar hersentumor?
  • Zullen Leen en Faroud werkelijk samen een kindje krijgen? Hoe moet het verder met haar verslaving?
  • Wat is er aan de hand met Mieke? Zal ze haar verloren geheugen van 8 jaar terugkrijgen?

Aanwezige Personages

Galerij

Familie 5988 seizoensfinale 004
Afbeeldingen kunnen hier bekeken worden.

Vervolg

Veronique twijfelt over haar keuze tussen Lars en Mathias, maar besluit haar huwelijk met Mathias toch te laten doorgaan. Lars krijgt ondertussen een verontrustend telefoontje van het ziekenhuis: Marie heeft haar kindje verloren. Stefanie keert terug naar huis, maar de politie slaagt er niet in om haar ontvoerder te vinden. Simon wordt als held onthaald en slaagt er zo in om het hart van Stefanie terug voor zich te winnen. Maar wanneer Stefanie last krijgt van flashbacks en hallucinaties, wordt Marie erbij gehaald als psychologe.

Guido en Emma keren terug uit de Ardennen en hebben daar moeten afrekenen met Jasper, een handlanger van Ronald. Ook in België worden ze voortdurend geterroriseerd door Ronald. Linda deelt aan haar familie ondertussen het nieuws mee van haar hersentumor. Jan besluit zijn relatie met Viv stop te zetten en bij Linda te blijven om voor haar te zorgen. Maar wat niemand weet, is dat Linda al wekenlang liegt over haar gezondheid om zo Jan terug te winnen.

Trivia

  • Deze aflevering is een dubbelaflevering en duurt 51 minuten. De seizoensfinale was te zien van 20u35 tot 21u35 op VTM.
  • Na het succes van Het mysterie Thomas Feyaerts in 2014, De Zaak Bart in 2015 en Niko Op De Vlucht in 2016 hebben de makers van 'Familie' ook dit jaar gezorgd voor een VTM-app tijdens de zomerstop: Jacht op Guido & Emma. De naam van deze app werd pas na de seizoensfinale onthuld. In juni, juli en augustus 2017 kan men via de app de avontuurlijke avonturen van Guido Van den Bossche en Emma Verdonck op vakantie in de Ardennen volgen. Er komen in totaal 35 afleveringen van telkens ongeveer 2 à 3 minuten. Alle afleveringen zullen samen één groot verhaal vormen van ongeveer een uur lang.
  • In de seizoensfinale zal er opnieuw een personage sterven. Dat heeft huidig 'Familie'-producer Wim Feyaerts zelf al bekendgemaakt in een artikel. Op 30 juni 2017 wordt duidelijk dat het overleden personage Jason Drake is.
  • Het huwelijk van Mathias Moelaert en Veronique Van den Bossche is opgenomen in en rond 'Het Kasteel van Brasschaat'.
  • Aangezien de seizoensfinale al een paar maanden eerder werd opgenomen, was het voor de cast een hele opgave om in korte jurkjes en in korte broeken te acteren. Op het moment van de opnames was het maar -5 °C buiten en je kan op beeld dan soms ook wel zien dat de acteurs en de actrices het heel koud hebben. Dat vertelde Jan Van den Bosch (Zjef De Mulder) in een interview.
  • Naar aanleiding van de seizoensfinale werden alle vorige seizoensfinales op vtm.be geplaatst. Van de seizoensfinale van seizoen 1 tot en met seizoen 22 werden telkens de laatste 5 minuten online geplaatst en van seizoensfinales van seizoen 23 tot en met seizoen 25 werden zelfs de hele seizoensfinale online gezet. Nadat de seizoensfinale van seizoen 26 zelf op tv uitgezonden was, verscheen die zelf natuurlijk ook online.
  • Terugkeer van Dimitri Duquennoy (Ronald Perenboom).
  • Laatste aflevering met Jordan Thwaites (Jason Drake).
  • Deze aflevering werd heruitgezonden op zondag 27 augustus 2017 omstreeks 13.45 uur.

Voorganger

Volgende

Seizoen 25: De strijd met June Seizoen 27: Stans ondergang, verdrinking en zussenruzie

Seizoensfinales
Seizoen 1: Verkrachting en ongevalSeizoen 2: Adoptie eindigt in dramaSeizoen 3: Auto in het kanaalSeizoen 4: Collectieve zelfmoordSeizoen 5: Rita ontvoert PierrotSeizoen 6: De ontploffingSeizoen 7: Schietpartij op zeeSeizoen 8: VoedselvergiftigingSeizoen 9: Drama in het kasteelSeizoen 10: De terugkeer van BartSeizoen 11: De vliegtuigkapingSeizoen 12: De vliegtuigcrashSeizoen 13: Huwelijk op MaltaSeizoen 14: Cédric is vermistSeizoen 15: Huwelijk in KroatiëSeizoen 16: De ondergang van VDBSeizoen 17: Ontvoering en valpartijSeizoen 18: Confrontatie met LatourSeizoen 19: Het verboden huwelijkSeizoen 20: Vuur en wraakSeizoen 21: Drama op teambuildingSeizoen 22: Buurtfeest in mineurSeizoen 23: De strijd om PeterSeizoen 24: Het wraakplan van JuneSeizoen 25: De strijd met JuneSeizoen 26: Dubbelhuwelijk en ontvoeringSeizoen 27: Stans ondergang, verdrinking en zussenruzieSeizoen 28: Strijd om Kasper