FANDOM

Seizoensfinale 28: Strijd om Kasper

Algemene Informatie

De seizoensfinale van seizoen 28 is de 220ste aflevering van het seizoen en de 6428ste aflevering in totaal. De finale werd uitgezonden op vrijdag 28 juni 2018.

Korte inhoud

Iris heeft zichzelf in nesten gewerkt. Ze doet een beroep op Veronique. Mathias maakt duidelijk aan welke kant hij staat. Benny is gestresseerd voor zijn benefiet. Ook Patrick houdt zijn hart vast wanneer hij het plan van Benny hoort. De situatie tussen Guido, Emma en Lucas bereikt een hoogtepunt. Stefanie wordt benaderd door een journalist, die haar totaal van streek brengt. Het bezoekje blijft niet zonder gevolgen.

Lange inhoud

S28 afl6428 032
S28 afl6428 073

Kasper ontvoerd

Iris is het huis van Mathias en Marie binnengedrongen en neemt Kasper mee. Ze rijdt naar Lars en Veronique, maar wordt achtervolgd door Mathias en Marie. Wanneer ze denkt hen afgeschud te hebben, stopt ze in een tankstation om er eten te gaan halen en Kaspers pamper te verversen. Ze wordt echter neergeslagen door Marie, die Kasper terug meeneemt. Ze overweegt om met Mathias naar Argentinië te gaan, maar dat is buiten Veronique gerekend, die met haar wil afspreken.

Familie 6428 004
Familie 6428 025

Benefiet voor Rikske

In de Foodbar wordt alles klaargemaakt voor de benefiet ter ere van Rikske, die aan de ziekte van Duchenne lijdt. Willy Sommers heeft nog altijd niets van zich laten horen. Patrick maakt zich zorgen wanneer Benny hem vertelt dat zijn plan B zelf moppen tappen is. Aan de start van de benefiet kan Robyn met trots mededelen dat het streefdoel van € 50.000 behaald is, hoewel de crowdfunding nog volop loopt. Na wat tijd rekken, valt Willy Sommers plots toch binnen en geeft hij een concert voor de aanwezigen.

Familie 6428 006
S28 afl6428 212

De pyromaan

Elias en Stefanie zijn een koppel en hebben samen de nacht doorgebracht. Later op de dag krijgt Stefanie bezoek van een journalist, die haar enkele foto's toont van de omstaanders bij elke actie van de pyromaan. Het valt op dat Elias altijd aanwezig is. Stefanie ontkent echter dat ze hem kent. Ze volgt Elias naar zijn werf en daarna naar een afgelegen loods, maar Elias heeft door dat ze hem achtervolgt. Wanneer Stefanie een kijkje gaat nemen in de loods, die vol met auto's en benzine staat, wordt ze neergeslagen door Elias. Hij bindt haar vast en overgiet haar met benzine. Ten slotte neemt hij een aansteker om haar in brand te steken.

Familie 6428 030

Confrontatie in Namibië

Guido is afgereisd naar Namibië om er zijn kinderen terug te halen. Wanneer Jan hem eindelijk aan de telefoon te pakken krijgt, wordt duidelijk dat hij het hotel gevonden heeft waar Lucas en Emma met de kinderen verblijven. Hij zoekt het hotel tevergeefs af, maar komt hen uiteindelijk toch tegen. Lucas probeert hem tegen te houden, maar Emma stemt toe om even met Guido te praten. Wanneer ze Guido's kamer binnengaan, begint hij tegen Emma te roepen.

Familie 6428 016
Familie 6428 003

Cliffhanger

Marie spreekt af met Lars en Veronique bovenaan een klif bij Cape Blanc-Nez om te praten over Kasper. Mathias blijft bij hem in de auto. Veronique stelt co-ouderschap voor tussen Cédric en Marie, maar dat ziet Marie niet zitten. Er vallen enkele harde woorden, waarna Marie een pistool boven haalt en dat op Lars en Veronique richt. Mathias komt dichterbij en probeert te bemiddelen. Hij vraagt om het pistool aan hem te geven zodat hij het kan doen. Hij kan het echter niet en wanneer Marie hem probeert te pushen, komt het tot een schermutseling waarbij Mathias Marie van de klif duwt en zij tientallen meters naar beneden valt.

S28 afl6428 083

Andere verhaallijnen

Peter stelt Gloria voor aan Louise via Skype en neemt haar mee naar de benefiet om haar zo al aan een deel van de familie voor te stellen. Hanne vreest voor de toekomst van VDB Fashion en voelt Mieke aan de tand. Die is nog altijd kwaad dat alles achter haar rug gebeurd is en de twee twijfelen duidelijk aan wat ze nu moeten doen. Benny is blij dat zijn dochter opnieuw de liefde gevonden heeft.

Cliffhangers

  • Zal Guido zijn kinderen terugkrijgen? Komt ook Emma mee naar België?
  • Wat gebeurt er in de hotelkamer tussen Guido en Emma?
  • Zal Stefanie levend verbrand worden? Komt Elias hiermee weg?
  • Zal Mathias opdraaien voor de moord op Marie? Is ze dood?
  • Hoe moet het nu verder met Kasper? Hoe zal Cédric reageren?
  • Hoe ziet de toekomst van VDB Fashion eruit?

Aanwezige Personages

Fotogalerij

Familie 6428 019
Afbeeldingen kunnen hier bekeken worden.

Vervolg

Veronique bedenkt een plan om ervoor te zorgen dat de val van Marie een zelfmoord wordt. Ze sleurt Mathias en Lars mee in de leugen en met hun drietjes zorgen ze dat de gebeurtenis geloofwaardig wordt. Lars en Veronique keren terug naar België met Kasper en brengen Cédric het nieuws dat zijn zoon nog leeft.

In Namibië eist Guido dat Emma onmiddellijk terugkeert naar huis met de kinderen. Emma gaat akkoord, maar wil terug naar Lucas keren van zodra er een overeenkomst voor de kinderen is. Guido maakt zelf de moeilijke beslissing om Emma en de meisjes los te laten. Hij geeft Emma de toestemming om in het buitenland te blijven met Mila en Milou, maar wil wel een goede regeling voor het bezoekersrecht.

Stefanie geeft Elias een duw waardoor hij neervalt en zelf in brand schiet. Elias sterft en Stefanie kan de politie verwittigen. Benny haalt zijn dochter op, die volledig in shock is door de gebeurtenis. Ze wil er niet over praten, maar kan haar hart luchten bij Patrick en Robyn. Ze voelt zich schuldig omdat zij de dood van Elias op haar geweten heeft.

Wanneer Alfons tijdens Willy Sommers' optreden op de benefiet naar de wc gaat, ontdekt hij dat Johan een bedrieger is en dat Rikske wel kan stappen. Alfons vertelt alles aan Robyn, maar zij wil hem niet geloven. Johan dringt er ondertussen bij Robyn op aan om het geld zo snel mogelijk zijn rekening te storten omdat hij binnenkort al de eerste betalingen moet doen.

Trivia

  • Eenmalig gastoptreden van Willy Sommers.
  • De finaleweek was vanaf maandag 24 juni in preview te bestellen. Op 28 juni, middernacht, verscheen de seizoensfinale gratis op VTM GO.
  • Jasmijn Van Hoof beweerde in een interview dat maar liefst tien personages in levensgevaar zouden komen. Dit bleek later onjuist te zijn.
  • De opnames op de klif kwamen bijna in het gedrang door een foute vergunning. Je ziet Marie echt van de klif vallen, het is geen pop. Actrice Lien Van de Kelder moest in een harnas met vier steunpunten voor een greenkey doen alsof ze viel.
  • Deze aflevering werd heruitgezonden op zondag 25 augustus 2019 omstreeks 19.55 uur.

Seizoensfinales
Seizoen 1: Verkrachting en ongevalSeizoen 2: Adoptie eindigt in dramaSeizoen 3: Auto in het kanaalSeizoen 4: Collectieve zelfmoordSeizoen 5: Rita ontvoert PierrotSeizoen 6: De ontploffingSeizoen 7: Schietpartij op zeeSeizoen 8: VoedselvergiftigingSeizoen 9: Drama in het kasteelSeizoen 10: De terugkeer van BartSeizoen 11: De vliegtuigkapingSeizoen 12: De vliegtuigcrashSeizoen 13: Huwelijk op MaltaSeizoen 14: Cédric is vermistSeizoen 15: Huwelijk in KroatiëSeizoen 16: De ondergang van VDBSeizoen 17: Ontvoering en valpartijSeizoen 18: Confrontatie met LatourSeizoen 19: Het verboden huwelijkSeizoen 20: Vuur en wraakSeizoen 21: Drama op teambuildingSeizoen 22: Buurtfeest in mineurSeizoen 23: De strijd om PeterSeizoen 24: Het wraakplan van JuneSeizoen 25: De strijd met JuneSeizoen 26: Dubbelhuwelijk en ontvoeringSeizoen 27: Stans ondergang, verdrinking en zussenruzieSeizoen 28: Strijd om Kasper