FANDOM

† Simonne Vercauteren
Seizoenen 123 ProfielSimonne
Eerste verschijning Aflevering 3 - 1 januari 1992
Laatste verschijning Aflevering 291 - 30 augustus 1993
Gespeeld door Nini Van der Auwera
Kinderen † 'Peterke' Van den Bossche (doodgeboren)
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Simonne Vercauteren is een hoofdpersonage dat van 1 januari 1992 tot en met 30 augustus 1993 vertolkt wordt door Nini Van der Auwera.

Familie en Liefdesleven

Op jonge leeftijd verloor Simonne haar moeder en ze werd nadien ook door haar vader in de steek gelaten omdat die alleen nog maar oog had voor zijn nieuwe vriendinnetjes. Als tienermeisje was ze verliefd op buurjongen Staf Mertens, maar hij was niet goed genoeg volgens haar familie.

Simonne was goed bevriend met Anna Dierckx en ontmoette François Van den Bossche via zijn broer Pierre Van den Bossche. Simonne werd zwanger, maar moest bevallen van een doodgeboren kindje. Ze gingen hem Peter genoemd hebben. Nadien stappen Simonne en François in het huwelijksbootje, maar hun huwelijk bleef verder kinderloos omdat Simonne de dood van 'Peterke' niet kon verwerken. Wanneer Simonne een vorm van dementie krijgt, wordt ze naar een zorgcentrum gebracht waar ze komt te overlijden.

Beroepsleven

Na de oorlog starten Simonne en François samen een schoenenatelier. Ze werken dag en nacht en laten hun ateliertje uitgroeien tot een volwaardige schoenenfabriek met veel succes. Samen stonden ze jarenlang aan de leiding tot hun pensioen. Ze laten hun fabriek achter in de handen van CEO Jef Van Rooy, maar blijven aandeelhouders.

Via hun bedrijfje hebben Simonne en François een mooi spaarcentje bij elkaar gekregen. Ze hebben onder meer een buitenverblijf in Italië en Tenerife. In het verleden had Simonne ook connecties in de showbizzwereld. Wanneer François als manager van Rita Van den Bossche aan de slag gaat, schakelt hij Simonne in als kleedster en schminkster.

Verhaallijnen

Seizoen1 SimonneFrancois

De verjaardag van Anna

Simonne en François worden uitgenodigd door Anna om naar haar verjaardagsfeestje te komen. Monique wil de twee komen ophalen met de auto, maar volgens Simonne heeft dit slechts één reden: ze heeft geld geroken. Ze gaan met hun eigen wagen naar Anna en worden op het feestje goed in de watten gelegd door Monique en haar twee kinderen Bart en Mieke.

Schermafbeelding 2019-01-30 om 21.42.13

De erfenis

Door de gebeurtenissen met Monique, beseffen Simonne en François dat het tijd wordt om hun geldzaken in orde te brengen en ze gaan naar een notaris om een testament te laten opmaken. Ze laten schrijven dat alle kleinkinderen van Anna een deel van de erfenis krijgen. François wil echter nog meer doen om te helpen, zeker wanneer Pierrot in het ziekenhuis belandt. Hij stelt aan Rita voor om de rekeningen te betalen, maar ze weigert. François en Simonne laten toch een som geld achter onder het kussen van de kleine Pierrot. Simonne is vervolgens op haar tenen getrapt wanneer ze hiervoor geen bedankje krijgen van Rita.

Schermafbeelding 2019-03-03 om 11.54.33

Beenmerg

De toestand van Pierrot gaat zienderogen achteruit en François trekt zich dit heel hard aan. Guido roept de familie bij elkaar en nodigt ook Simonne en François bij hem thuis uit. Iedere Van den Bossche moet zich laten testen voor beenmerg, omdat een transplantatie misschien de enige oplossing is om Pierrot te helpen. François gaat maar al te graag in op het verzoek.

Screenshot 2019-03-26 at 15.35.08

Problemen in de schoenenfabriek

Simonne krijgt op een dag van haar echtgenoot te horen dat hun schoenenfabriek het slecht doet. Meneer Janssens, die de dagelijkse leiding op zich neemt, stelt aan François voor om een overnemer te zoeken, maar daar is Simonne resoluut tegen. François gaat de raad vragen aan zakenman Guido. Meneer Janssens heeft ondertussen een overnemer gevonden, maar Guido duikt samen met CEO Jef Van Rooy in de papieren van het bedrijf. Ze ontdekken dat Janssens al jarenlang offertes weigert en documenten achterhoudt. Hij wordt op staande voet ontslagen.

Schermafbeelding 2019-05-01 om 18.37.32

Op reis

Na de hele affaire met hun fabriek, besluiten Simonne en François er een tijdje tussenuit te gaan. Ze vertrekken naar hun buitenverblijf in Italië. Ze blijven uiteindelijk een paar weekjes weg, maar bij hun terugkomst vindt Simonne meteen een bos bloemen van Monique voor haar deur. Simonne beseft dat de familie zit te wachten op de cadeautjes die ze van Italië hebben meegebracht.

Screenshot 2019-05-28 at 14.33.58

Muziekmanager

De schoenenfabriek draait weer zoals tevoren en François wil zich terugtrekken uit de zaak om zich op nieuwe hobby's te focussen. Hij wil de muziekmanager van Rita worden en stelt Simonne aan als haar persoonlijke kleedster en schminkster. Rita gaat maar al te graag in op het aanbod en zowel François als Simonne spreken hun connecties aan in de showbizzwereld. Ze kunnen een optreden regelen in een bekend televisieprogramma en zorgen ervoor dat Rita een volledige CD met Edith Piaff liedjes kan uitbrengen.

Aflevering 111 09.35.26

De begrafenis van Pierrot

Pierrot wordt terug overgebracht naar het ziekenhuis en hij belandt er in een coma. Enkele dagen later sterft hij in het bijzijn van zijn familie. François is telkens in het ziekenhuis om Rita bij te staan, maar laat bewust Simonne thuis omdat ze zich al een tijdje vreemd gedraagt. Op de begrafenis is Simonne wel aanwezig.

Aflevering 125 om 09.50.10

Simonne verward

Simonne is de laatste weken niet in haar normale doen en François maakt zich zorgen om zijn vrouw. Ze wordt telkens bij de kleinste discussie kwaad, snauwt mensen af en vergeet elk klein detail. De ene dag is ze vergeten dat ze niet meer moet gaan werken en de andere dag wil ze het volledige huis plotseling opnieuw behangen. François besluit met Simonne naar een specialist te gaan.

Aflevering 131 om 20.44.08

Alzheimer

De diagnose van de specialist is duidelijk: Simonne heeft een beginnende vorm van de ziekte van Alzheimer. François beseft dat hij Simonne niet langer alleen kan laten en moet zijn rol als manager van Rita opgeven. Simonne komt ondertussen ook tot het besef dat er iets aan de hand is in haar hoofd. Ze leeft elke dag meer en meer in het verleden.

Aflevering 132 om 21.13.31
Aflevering 132 om 20.55.07

Het lijstje

Huishoudster Angèle wordt geregeld ingeschakeld als oppasser voor Simonne en komt met een hulpmiddeltje af. Samen met François maakt ze een lijstje dat Simonne die dag moet afwerken, zoals bijvoorbeeld naar de slager gaan en een belangrijke brief posten. Door bezoek van Anna en Albert lukt het Simonne niet om de brief stipt om 15u te posten. Ze gaat vervolgens in het midden van de nacht naar buiten zodat ze nog steeds om 3u de brief kan posten. Ze loopt nadien alleen op straat rond en wordt gevonden door Jan. Nadien beseffen François en Angèle dat dit niet de beste methode is om Simonne te helpen.

Binnenkort

Trivia

  • In één aflevering van seizoen 1 wordt Simonne door een notaris aangesproken als 'mevrouw De Kock'. Nadien wordt de achternaam Vercauteren gebruikt, maar Simonne wordt het merendeel van de tijd aangesproken als mevrouw Van den Bossche.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer