FANDOM

† Thomas Van den Bossche
Seizoenen 232425 S24-thomas portret1
Eerste verschijning Aflevering 5325 - 27 juni 2014
Laatste verschijning Aflevering 5688 - 9 maart 2016
Gespeeld door Pieter Verelst
Kinderen -
Ouders Willem Feyaerts en † Hilde De Mayer
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenGezondheidVerhaallijnenTriviaGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Thomas Van den Bossche is een hoofdpersonage dat van 27 juni 2014 tot en met 25 mei 2015 vertolkt wordt door Pieter Verelst. In maart 2016 komt het personage niet in beeld, maar kan de kijker de stem van acteur Pieter Verelst wel degelijk horen via de gsm van Stefanie Coppens.

Familie en Liefdesleven

De ouders van Thomas zijn Willem Feyaerts en Hilde De Mayer. Beiden zijn overleden aan de gevolgen van een auto-ongeluk. Thomas heeft een oudere broer: Simon Feyaerts, met wie het contact jarenlang vertroebeld was. Thomas zet na de dood van zijn ouders in zijn eentje de plannen van zijn vader verder en hij gaat op zoek naar zijn echte familie. Zo komt hij te weten dat zijn vader de zoon is van Jan Van den Bossche. Willem werd geboren in een weeshuis en werd nadien geadopteerd door de familie Feyaerts. Thomas komt in contact met de familie Van den Bossche en besluit zijn grootvader Jan beter te leren kennen. Nadien schakelt hij de hulp van overgrootmoeder Anna Dierckx bij de zoektocht naar grootmoeder Isabelle De Groot

Vanaf zijn eerste ontmoeting met Stefanie Coppens, lijkt Thomas een oogje op haar te hebben, en dat is wederzijds. Maar nadien wordt duidelijk dat hij eigenlijk interesse heeft in zijn kersverse nicht Hanne Van den Bossche. Thomas en Hanne zijn verliefd op elkaar, maar zij heeft twijfels omdat ze neef en nicht zijn. Ze besluiten daarom hun relatie tijdelijk geheim te houden voor de buitenwereld. Tot meer en meer mensen het in de gaten krijgen, besluiten ze hun relatie openbaar te maken. De meningen zijn verdeeld. Toch groeien Thomas en Hanne echter na enkele weken alweer uit elkaar.

Meteen na zijn breuk met Hanne worden Thomas en Stefanie Coppens alsnog een koppel. De twee waren al dichter naar elkaar toegegroeid, omdat ze samen enkele dagen vastzaten door de gekantelde tankwagen. In mei 2015 stappen Thomas en Stefanie in het huwelijksbootje. Eind mei, meer bepaald op 25 mei 2015, sterft Thomas aan de gevolgen van zijn erfelijke nierziekte.

Studies en Beroepsleven

Thomas heeft zijn master-diploma gehaald aan de universiteit en is op zoek naar zijn eerste werkervaring. Dankzij zijn nieuwe familieband met de Van den Bossches, komt hij al snel bij de VDB Holding terecht. Peter Van den Bossche is onder de indruk van zijn aanpak en maakt Thomas financieel directeur van de holding.

Wanneer Peter genoodzaakt is een stap opzij te zetten als CEO, omdat hij met een drugszaak verbonden is, neemt Thomas tijdelijk zijn functie over. Na de drugszaak doet Peter Thomas het voorstel om 20 procent van de aandelen van VDB te kopen. Na de dood van Thomas gaan zijn aandelen naar Stefanie Coppens en neemt zijn broer Simon Feyaerts zijn functie in het bedrijf over. 

Gezondheid

Tijdens seizoen 24 komt Thomas te weten dat hij van zijn vader een erfelijke nierziekte gekregen heeft. Het gaat om de aandoening 'polycysteuze nieren', een dodelijke afwijking waarbij een niertransplantatie zicht opdringt. Willem Feyaerts heeft op zijn beurt deze ziekte overgeërfd van zijn biologische moeder Isabelle De Groot. Ondanks de ernstige diagnose, wil Thomas zich niet laten behandelen. Uiteindelijk overlijdt hij op 25 mei 2015 aan de gevolgen van deze ziekte.

Verhaallijnen

S24E002 02
S24E001 02

Thomas Feyaerts is de zoon van Willem Feyaerts en Hilde De Mayer. Hij heeft een oudere broer: Simon Feyaerts. Na het auto-ongeluk van hun ouders, komen er strubbelingen opzetten tussen de twee broers over de erfenis. Ze verbreken het contact met elkaar. Thomas snuffelt in papieren van zijn vader en komt te weten dat hij geadopteerd is en op zoek ging naar zijn echte familie. Zo kwam Thomas bij Anna Dierckx terecht, maar zij zet Thomas aan de deur en wil dit familiegeheim liefst zo snel mogelijk terug in de doofpot krijgen.

Thomas gaat op café om zijn zorgen weg te drinken en komt in contact met de nieuwsgierige Bas Van Opwyck. In een dronken bui vertelt Thomas alles aan hem en Bas vindt het een interessant verhaal. Hij doet alsof hij Thomas Feyaerts is en gaat langs bij de Van den Bossches om dit verhaal uit te diepen. Hij neemt zijn intrek in het huis van Mieke Van den Bossche en haar vrienden terwijl Thomas zijn studies afmaakt en zijn zoektocht even stopzet.

640px-Familie 5325 1

Thomas bezoekt het graf van zijn ouders. Hij zegt hen toe dat hij vandaag zal beginnen af te maken waar zijn vader ooit mee begonnen is nu dat hij zijn diploma behaald heeft.

Diezelfde avond verschijnt Thomas op de modeshow van Vero Bello. Op deze modeshow is ook Bas Van Opwyck aanwezig, die zichzelf al weken voor 'Thomas Feyaerts' uitgeeft. Wanneer Thomas zich wil aanmelden, blijkt dat er al een Thomas Feyaerts aanwezig is.

640px-Familie 5326 005
S24E001 04
640px-S24E003 06
S24E010 20
S24E018 19
Familie 5348 008
Familie 5364 002
Familie 5398 002
Familie 5406 01
Familie 5414 03
S24 E091 038
640 (31)
S24 E096 018
Familie 5431 002
Familie 5457 001
Familie 5455 01
Familie 5460 001
Familie 5478 001
Familie 5508 001
Familie 5510 004
S24 E186 022
S24 E188 024
S24 E189 006
S24 E195 004
S24 E196 018

Thomas krijgt geen toegang tot de modeshow omdat Thomas Feyaerts reeds binnen is. Hij komt in contact met Hanne Van den Bossche en kan via zijn identiteitskaart bewijzen dat hij wel degelijk Thomas Feyaerts is. Hanne wil meteen weten wat er precies aan de hand is, en gaat op zoek naar Bas die plotseling verdwenen is. Samen gaan ze naar het huis van Mieke, Niko, Evy en Zjef waar ze ontdekken dat Bas zijn spullen reeds ingepakt heeft en van plan is om te vertrekken.

De andere huisgenoten komen ook aan en eisen een verklaring van Bas. Hij vertelt dat hij Thomas leerde kennen in een café. Hij had een paar pintjes te veel op en vertelde over zijn zoektocht naar zijn familie. Bas besluit die zoektocht ook te doen omdat hij geïnteresseerd was in het hele verhaal van Thomas Feyaerts. Bas biedt zijn excuses aan en vertrekt.

Ondertussen vertelt ook Thomas zijn verhaal. Zijn ouders waren enkele maanden voordien verongelukt. Zijn vader was net te weten gekomen dat hij geadopteerd was en hij was op zoek naar zijn echte ouders. Thomas wil deze zoektocht verderzetten en kwam zo bij Anna Dierckx terecht, die zijn overgrootmoeder blijkt te zijn. Dankzij Hanne en Mieke komt er opnieuw een ontmoeting tussen Anna en Thomas en Anna geeft toe dat hij de kleinzoon van Jan Van den Bossche is. Thomas wil onmiddellijk zijn grootvader leren kennen, en Jan besluit hem welkom te heten binnen de familie.

Twee maanden later

Thomas begint zijn plaatsje binnen de familie te vinden. Hij heeft een goede band met zijn grootvader en neemt zijn intrek in het huis van Mieke, Niko, Evy en Zjef. Het wordt ook snel duidelijk dat Thomas het zeer goed kan vinden met zijn nicht Hannah. In de Jan en Alleman leert Thomas Stefanie Coppens kennen, maar eigenlijk is Thomas meer geïnteresseerd in Hannah. Wanneer ze 's avond laat overwerkt bij VDB Fashion, komt Thomas haar een handje helpen. De volgende dag wil Hannah hem bedanken en probeert Thomas haar te kussen.

Hannah maakt Thomas snel duidelijk dat ze geen relatie met elkaar kunnen hebben omdat ze familie zijn. Nochtans krijgt Hannah ook gevoelens voor hem. Thomas spreekt nadien geregeld af met Stefanie, en dat zorgt voor jaloerse blikken van Hannah. Stefanie merkt dat Thomas uit zichzelf geen move maakt, daarom besluit ze open over haar gevoelens te praten. Thomas wijst Stefanie echter af, en hij vertelt dat hij verliefd is op iemand anders. Stefanie voelt zich bedrogen, omdat Thomas al wekenlang haar het gevoel geeft dat er meer is. Ze wil Thomas een tijdje niet meer zien.

Ondertussen krijgt Thomas twee jobaanbiedingen, zowel bij Vero Bello als bij VDB Fashion. Wanneer Thomas aan Hannah vertelt dat ze mogelijk collega's worden, is haar reactie allerminst positief. Thomas beseft dat hij het verprutst heeft en besluit even uit de buurt van de familie te blijven. Hij gaat een tijdje bij een vriend logeren, en besluit zowel de job bij Fashion als bij Vero Bello niet aan te nemen.

Wanneer Hannah te weten komt dat Thomas vertrokken is, gaat ze hem achterna en vertelt ze voor het eerst openlijk over haar gevoelens. De twee beginnen stiekem een relatie en Thomas neemt de job bij de VDB Holding aan. Ze besluiten hun relatie geheim te houden, omdat ze bang zijn dat de familie slacht zal reageren, vanwege dat ze neef en nicht zijn.

De volgende dagen kunnen de twee niet van elkaar afblijven en dat valt ook op voor hun omgeving. Wanneer Mieke aan Hannah vraagt of zij en Thomas een relatie hebben, komt Thomas net binnen. Ze geven toe dat ze een relatie hebben en ze besluiten het nu ook aan de rest van de familie te vertellen. Iedereen reageert heel goed en normaal, behalve Bart en de bomma.

Hannah vraagt aan Jan om het aan de bomma te vertellen en dat doet hij dan ook. Wanneer hij het aan haar vertelt zegt ze dat dit het begin is van nog veel meer miserie voor de familie. Jan liegt tegen Hannah en vertelt haar dat de bomma heel goed gereageerd heeft. Ze kan haar oren bijna niet geloven. Ze vertelt het ook aan Bart en Trudy. Trudy reageert heel blij en positief, maar Bart is kwaad. Hij begint meteen over het feit dat ze neef en nicht zijn en over kinderen met 12 vingers en 12 tenen. Hierna loopt Hannah boos weg, maar Bart keurt de relatie echter al snel wel goed en gaat het terug bijleggen met zijn dochter, dankzij de hulp van Trudy.

Wanneer Peter, dankzij June, bij een drugszaak betrokken raakt en er ook een dode valt door een overdosis drugs, wordt Peter hiervan verdacht. Na een misgelopen persconferentie, wordt besloten dat Thomas tijdelijk CEO wordt en deze taak tijdelijk van Peter overneemt. Hij heeft het door deze belangrijke en extra taak heel druk en daardoor heeft hij nog nauwelijks tijd voor Hannah. Zij spreekt hierover met Stefanie en wanneer Stefanie hem hiermee confronteert is hij razend op Hannah, omdat ze dat, volgens hem, eerst tegen hem had moeten zeggen en er niet meteen met anderen had moeten over praten.

Hannah wilt dat ze meer dingen samen doen en Thomas belooft haar om dat te zullen doen. Hij vraagt raad aan Stefanie. Zij is nog steeds smoorverliefd om Thomas, in het geheim. Ze wil voor hem en Hannah wel een romantisch etentje in een restaurant regelen. Ze komt echter op een beter idee en ze regelt een romantisch weekendje naar Cadzand voor het koppel. Ze vertrekken dan ook meteen na de trouw van Mieke en Niko. Wanneer ze terug thuis zijn, wilt Stefanie alles weten over het romantisch weekend naar Cadzand. Hun meningen zijn echter verschillend. Hannah vond het wel leuk, maar niet echt romantisch. Thomas daarentegen vond het een superweekend.

Wanneer er een tankwagen kantelt en er een giftige stof vrijkomt, mag er niemand zich nog naar buiten begeven. Iedereen moet binnen blijven en de ramen en deuren gesloten houden. Thomas en Stefanie zitten samen opgesloten in de woning van Leen omdat ze er alletwee op consultatie kwamen na het eten van bedorven tonijn. Ze bevinden zich helemaal alleen in het huis en proberen er het beste van te maken. Ondertussen groeien ze alsmaar dichter naar elkaar toe. Op een avond slapen ze zelfs samen in de zetel, maar Stefanie voelt zich schuldig tegenover Hannah.

Thomas en Stefanie spenderen drie dagen en nachten met elkaar in het huis, tot het gevaar geweken is. Terwijl Stefanie het voorval wil vergeten, kan Thomas haar niet uit haar hoofd zetten. Wanneer Hannah wil afspreken, verzint Thomas dan ook een excuus om haar niet te moeten zien. Maar bij VDB kunnen ze elkaar niet ontlopen en Hannah wil dringend met hem praten. Samen besluiten ze als vrienden uit elkaar te gaan omdat de passie toch volledig verdwenen is tussen hen. Thomas wil nadien de liefde opnieuw een kans geven door Stefanie uit te nodigen voor het eindejaarsfeestje bij hem thuis. Stefanie twijfelt, omdat het nog iets te snel is na zijn breuk met Hannah. Toch gaat ze op zijn uitnodiging in en de twee worden een koppel.

Bij VDB is de crisis nog steeds niet verdwenen en Thomas wil daar snel verandering in brengen. Samen met Peter Van den Bossche en Mathias Moelaert wil hij Floor Hintjens op de rooster leggen. Ze willen ervoor zorgen dat ze onthuld dat ze samenwerkt met June Van Damme. Floor geeft het toe, maar wil niet naar de politie stappen omdat ze bang is dat ze zelf in de gevangenis zal belanden. Thomas probeert haar te overhalen toch naar de politie te gaan, maar zonder weinig resultaat. Wanneer Thomas probeert te bellen naar Floor, is ze dan toch onderweg naar het politiekantoor. Tot ze plots omver gereden wordt door een auto. De volgende dag krijgt Thomas bezoek van de politie met het nieuws dat Floor dood is.

Peter vreest dat door deze tegenslag June wel eens als winnaar uit de bus kan komen. Hij wil het zekere voor het onzekere nemen en laat zich testen op drugs bij Leen Van den Bossche. De test is echter negatief en uiteindelijk laat de politie het onderzoek naar Peter vallen. Thomas wil het goede nieuws meteen meedelen aan de pers en hij zet opnieuw een stap opzij als CEO van VDB.

Op een dag krijgt Thomas telefoon van het Algemeen Ziekenhuis in verband met openstaande facturen van zijn vader. Thomas heeft geen idee waarover het ziekenhuis spreekt en roept de hulp van Leen in. Leen heeft echter geen goed nieuws, want Willem liet zich in het ziekenhuis onderzoeken omdat hij leed aan polycysteuze nieren, een ernstige nierziekte dat bovendien erfelijk kan zijn. Leen raadt Thomas aan om zich ook te laten onderzoeken, zodat ze eventueel met een behandeling kunnen beginnen. Thomas weigert zich te laten behandelen, maar Stefanie vindt dat allesbehalve een goed idee. De gevolgen van de ziekte kunnen ernstig zijn en Thomas zou misschien een niertransplantatie moeten hebben.

Thomas heeft echter een goede reden om zich niet te laten behandelen. Peter Van den Bossche en Mathias Moelaert willen namelijk dat Thomas aandelen van de VDB Holding koopt zodat hij in de Raad van Bestuur kan zetelen. Thomas wil deze kans niet laten schieten en geeft zijn carrière voorrang aan zijn gezondheid. Zijn omgeving is het daar niet mee eens, en Stefanie brengt Peter op de hoogte van zijn situatie. Zelfs Isabelle De Groot komt terug naar België om haar kleinzoon een hart onder de riem te steken. Desondanks alles blijft Thomas bij zijn beslissing en stelt hij zijn behandeling uit. Hij koopt vervolgens 20 procent van de aandelen op en wordt bestuurslid van VDB.

Wanneer Thomas in een krantenartikel voorgesteld wordt als de nieuwe aandeelhouder van VDB, wordt hij gecontacteerd door een oude kennis: Andy Coseyns. Nu Thomas een hoge functie heeft binnen een bloeiend bedrijf, wil Andy daar gretig gebruik van maken. Hij heeft dringend geld nodig om zijn schulden af te betalen en begint Thomas te chanteren. De twee delen namelijk een verleden, want Thomas is tijdens zijn studententijd nog escorte geweest. Andy wil dat aan de grote klok hangen als Thomas niet toegeeft. Voor Thomas zit er niets anders op dan het geld tijdelijk van VDB te lenen, maar Mathias komt dit perongeluk te weten wanneer hij laat op de avond het kantoor bezoekt. Thomas voelt zich genoodzaakt om uit te leggen dat hij gechanteerd wordt, en Mathias wil de jongeman helpen. Hij zorgt ervoor dat al het geld terug op de rekening van VDB komt te staan, en leent vervolgens zelf het geld aan Thomas.

De problemen zijn echter nog niet van de baan wanneer Andy meer geld vraagt. Het komt tot een pijnlijke confrontatie tussen de twee en enkele dagen later wordt het levenloze lichaam van Andy gevonden in het kanaal. Stefanie begint zich vragen te stellen naar het vreemde gedrag van haar vriendje en eist antwoorden. Thomas wil er niet over uitweiden en duwt Stefanie daarom van zich af. Zij is er zeker van dat er meer aan de hand is, maar vreest dat Thomas nooit een meisje volledig zal toelaten in zijn leven. Thomas wil aantonen dat hij haar echt graag ziet en vertelt over zijn verleden als escorte. Voor Stefanie is dit een grote schok en ze wil even afstand nemen van hem om alles op een rijtje te zetten.

Omdat er op de woonboot van Andy nog steeds bezwarend materiaal van hem ligt, wil Thomas deze gaan halen. Hij komt er in contact met Angelo De Bruyne, de pooier van Andy bij wie hij in schulden zat. Thomas komt te weten dat Angelo achter de moord van Andy zit en hij wilt de man ontmaskeren. Hij gaat zogezegd opnieuw aan de slag als escorte en stuurt nadien de politie op hem af. Angelo wordt opgepakt en Thomas kan weer gerust ademhalen nu alles achter de rug is. Hij komt opnieuw in contact met Stefanie en probeert het terug goed te maken. Ze wil hem nog een tweede kans geven en de twee zijn verliefder dan ooit.

Nu Thomas zich terug volledig op VDB kan focussen, wil hij het bedrijf op de internationale markt brengen. Hij hoopt met de medewerking van Peter Van den Bossche VDB een internationale speler te maken op het gebied van mode. Hij wil Hannah Van den Bossche naar Milaan sturen zodat ze er in haar eentje een Fashionwinkel kan openen. Hannah ziet dat idee helemaal niet zitten en weigert haar koffers te pakken. Ook Peter vindt het geen geschikt moment waardoor er harde woorden vallen tussen Thomas en Peter. Thomas beschuldigt hem ervan en slechte CEO te zijn met een kortetermijnvisie, maar heeft nadien al snel spijt van zijn daden. Ook Peter komt tot inkeer en hij beseft dat Thomas gelijk heeft. Uiteindelijk vertrekt Hannah alsnog naar Milaan.

Ondertussen maakt Thomas grote plannen om Stefanie Coppens te verrassen. Hij wil haar ten huwelijk vragen en plant stiekem een droomhuwelijk voor hun tweetjes in Schotland. Wanneer de twee 's avonds laat bij Fashion alleen achter blijven, vraagt hij haar ten huwelijk en Stefanie zegt ja. De volgende dag vliegen ze in alle geheimzinnigheid naar Schotland waar ze in het huwelijksbootje stappen. Ze besluiten het nieuws nog eventjes geheim te houden, omdat Stefanie het graag persoonlijk aan haar mama wil zeggen, die momenteel in Reading woont.

Niet lang na hun huwelijk slaat het noodlot toe. Om een dag heeft Thomas enorme last en wordt hij in het ziekenhuis opgenomen. Zijn nieren zijn serieus verzwakt, waardoor hij een nierdialyse moet ondergaan. Dat is echter maar een tijdelijke oplossing, want Thomas zou dringend een transplantatie nodig hebben. Daarom geeft Thomas aan zijn omgeving toe dat hij nog een broer heeft: Simon. Maar het contact met zijn broer is al jarenlang vertroebeld, en hij vreest dat Simon niet zal willen helpen. Wanneer Thomas opnieuw opgenomen wordt in het ziekenhuis, en zijn toestand elke dag slechter wordt, neemt Stefanie zelf contact met Simon en met de hulp van Jan Van den Bossche kunnen ze hem overtuigen om zich te laten testen. Simon is een match en alles wordt in gereedheid gebracht voor de operatie. Tot Thomas het slechte nieuws krijgt dat hij niet geopereerd kan worden. Zijn toestand is zodanig verslechterd, dat een operatie zinloos is. Thomas sterft in het bijzijn van zijn vrouw, Stefanie.

Thomas wordt nog vaak vernoemd door Stefanie Coppens, Simon en Jan Van den Bossche. Iedereen heeft het moeilijk met zijn dood. Stefanie en Simon worden uiteindelijk een koppel, maar hun liefdesgeluk is van korte duur. Wanneer Stefanie perongeluk een voicemailbericht van Thomas terugvindt, komen alle oude gevoelens terug naar boven. Ze maakt een einde aan hun relatie en vertrekt richting Frankrijk om er even afstand te nemen zodat ze Thomas kan vergeten en een plaats geven.

Trivia

  • Acteur Pieter Verelst vertolkte in het 20ste seizoen al eens een rol in Familie, namelijk de gastrol van fotografiestudent Jonas.
  • Thomas heette aanvankelijk Thomas Feyaerts, maar na de dood van zijn ouders en zijn ontmoeting met zijn echte familie, veranderde hij op 5 januari 2015 zijn naam naar Van den Bossche. 
  • Acteur Juan Gerlo, bekend van Ghost Rockers, nam deel aan de auditie voor het personage van Thomas en belandde bij de laatste drie. Hij koos uiteindelijk voor zijn rol in Ghost Rockers en de rol van Thomas ging naar Pieter Verelst
  • Vlak na de seizoensfinale waarin Thomas voor het eerst zijn opwachting maakte, werd een mobiele applicatie rond 'Het mysterie Thomas Feyaerts' gelanceerd, via dewelke tijdens de zomermaanden meer wordt onthuld over zijn motieven. Onder meer het volgende blijkt:
    • Bas Van Opwyck, die zich tot dusver voor Thomas Feyaerts uitgaf, stal diens identiteit door na een ontmoeting zijn jas (met daarin onder meer identiteitsdocumenten) mee te nemen.
    • De ouders van Thomas heten Willem Feyaerts (°14 december 1967, Bonheiden) en Hilde De Maeyer (°25 februari 1969, Mechelen). Ze kwamen samen om het leven bij een verkeersongeval in Rijmenam op 12 april 2014.
    • Thomas komt in beeld omdat hij op zoek is naar familie en in het bijzonder naar Anna Dierckx.
    • Thomas is de achterkleinzoon van Anna Dierckx en de kleinzoon van Jan Van den Bossche.
    • Volgens zijn identiteitskaart is Thomas geboren op 29 mei 1992 in Wilrijk.
  • In januari 2015 maakte Pieter Verelst zelf bekend dat hij na 1 jaartje al uit de reeks stapt. Door de populariteit van zijn personage kreeg de acteur de kans om zijn contract te verlengen met 3 jaar, maar weigerde deze. Verelst wil zich terug meer concentreren op toneel.

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Thomas, zie hier.
  • Voor meer informatie over het huwelijk van Thomas en Stefanie, zie hier.
  • Voor meer informatie over het 'mysterie Thomas Feyaerts', zie hier.
  • Voor meer informatie over het overlijden van Thomas, zie hier.

Start a Discussion Discussions about Thomas Van den Bossche