FANDOM

† Walter Dierckx
Seizoenen 123456789101112131415 Portret-walter
Eerste verschijning Aflevering 1 - 30 december 1991
Laatste verschijning Aflevering 3374 - 29 juni 2006
Gespeeld door Guido Horckmans
Kinderen Kobe Dierckx
Ouders Joseph Dierckx en † Marie-Claire Van Damme
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenBeroepslevenVerhaallijnenTriviaQuotesGeneriekGalerijFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Walter Dierckx is een hoofdpersonage dat van 30 december 1991 tot en met 29 juni 2006 vertolkt werd door Guido Horckmans.

Familie en Liefdesleven

Walter is de zoon van Joseph Dierckx en Marie-Claire Van Damme. Hij is de oudere broer van Anna Dierckx en heeft nog verschillende andere broers en zussen. Hij is de nonkel van Jan, Rita, Guido en Marleen Van den Bossche.

Als jongeman kiest Walter ervoor om priester te worden en dus zijn hele leven als vrijgezel door te brengen. Hij wordt verliefd op zijn jongere huishoudster Carine Wattez en begint aan zijn geloof te twijfelen. Carine wil niet dat Walter zijn leven voor haar opgeeft en maakt er zelf een einde aan. Jaren later staat ze echter terug voor zijn deur. Deze keer kiest Walter wel voor Carine en stappen ze in het huwelijksbootje. Op haar sterfbed vertelt ze hem dat de twee samen een zoon hebben: Kobe Dierckx.

Beroepsleven

Als jongeman voelde Walter zich aangetrokken tot de kerk en hij werd priester. Hij verzorgde onder meer de begrafenis van Pierrot Cockelaere, Mark Oorschot en Peter Van den Bossche en het doopsel van Hannah Van den Bossche. Walter ging meermaals in de clinch met de kerk en werd geregeld op de vingers getikt voor zijn 'moderne' visie op de kerk. Tijdens het tweede seizoen opent Walter een buurthuis en een winkeltje voor tweedehandsspulletjes met de hulp van Marleen.

Walter wordt uiteindelijk gepromoveerd tot bisschop en hij krijgt zuster Ernestine onder zijn hoede als huishoudster. In 2002 breekt Walter volledig met de kerk wanneer hij trouwt met Carine

Verhaallijnen

Aflevering 113 10.46.19

Peter aangehouden

Walter gaat op bezoek in het ziekenhuis waar Marie-Rose, Guido en Veronique naartoe zijn gebracht na hun auto-ongeval. Ze proberen al een tijdje Peter te bereiken, maar krijgen geen antwoord. Het duurt niet lang voor Walter te horen krijgt dat Peter aangehouden wordt voor de verkrachting van Birgit.

Aflevering 111 09.34.40

De dood van Pierrot

Walter wordt op een dag laat in de avond op de hoogte gebracht van de slechte toestand van Pierrot. Walter neemt het op zich om de familie in te lichten en hij is paraat in het ziekenhuis om Rita bij te staan. Pierrot belandt in een coma en overlijdt enkele dagen later. De begrafenis is een triestige gebeurtenis voor de familie Van den Bossche.

Aflevering 120 09.40.53

Het proces van Peter

Peter wordt vrijgelaten in de aanloop van zijn proces en kan bij nonkel Walter blijven logeren. Walter is namelijk een van de weinigen die blijft geloven in de onschuld van Peter. Er volgende verschillende dagen in de rechtbank, waarbij er telkens getuigen hun verhaal komen doen. Walter is altijd aanwezig om Peter een hard onder de riem te steken. Uiteindelijk wordt Peter vrijgesproken.

Aflevering 153 om 19.47.00

Misverstanden

Walter en Mia gaan naar dezelfde kunstgeschiedenislessen en spreken ook buiten de klas af. Ze zijn allebei blij om met iemand te kunnen praten. Wanneer Mia op een ochtend zeer vroeg bij Walter aan de deur staat, neemt Adrienne de verkeerde conclusies. Anna spelt haar broer de les en dat wordt haar niet in dank afgenomen.

Aflevering 165 21.26.17

De verloving van Marleen

Walter heeft kennisgemaakt met Ben, de vriend van Marleen. Hun trouwplannen zijn erg welkom voor Walter, die zich de miserie van de familie de laatste tijd te hard aantrekt. Marleen wil echter niet trouwen in de kerk van Walter en trapt hierdoor op zijn tenen.

Aflevering 155 09.16.58

Birgit bekent

Birgit weet met zichzelf geen blijf en gaat naar de kerk om na te denken. Ze komt er Walter tegen en besluit de waarheid op te biechten over de bewuste avond van de aanranding. Peter wou zijn vrienden beetnemen en vroeg de hulp van Birgit om te doen alsof ze naar bed zijn geweest. Birgit wou Peter echter zelf straffen en verzon het verhaaltje van de aanranding.

Aflevering 165 21.31.48

De zorgen van Walter

De problemen van de afgelopen maanden wegen zwaar op pastoor Walter en hij wil er telkens voor elk familielid zijn. Vicaris Paul maakt zich zorgen om zijn goede vriend en stelt een retraite voor om een paar maanden weg te zijn van alle zorgen. Walter wil zijn parochie en zijn familie niet in de steek laten en gaat niet in op het voorstel.

Aflevering 171 15.03.16

Ontmoeting met Staf

Pastoor Walter maakt kennis met Staf, een nieuwe inwoner van zijn parochie. Staf heeft veel problemen omdat hij zonder werk zit en volledig verstoten is door zijn familie en kinderen. Staf heeft een cynische kijk op het leven en probeert bij Walter thuis zelfmoord te plegen. Walter is net op de tijd om de man te redden.

Aflevering 191 19.13.53

Zorgen om Rita

Rita is teruggekeerd uit Amerika omdat Dirk haar voortdurend bedrogen heeft met andere vrouwen. Rita is volledig van karakter veranderd en wil met de familie niets meer te maken hebben. Ze zet Jan aan de deur en zoekt troost in alcohol. Walter probeert zijn best om op Rita in te praten, maar krijgt geen grip op haar.

Aflevering 196 11.27.20

De affaire Birgit

Aflevering 224 10.08.04

Picasso ontroostbaar

Aflevering 294 om 19.35.34
Aflevering 297 om 05.25.14

Concurrentie

Na de plotse dood van Marleen sluit Walter zich op in zijn winkel en hij krijgt geregeld de hulp van zijn goede vriend Staf. Walter geeft toe dat hij de problemen binnen de familie niet meer alleen kan oplossen. Een vreemde klant wekt de nieuwsgierigheid van Walter en hij denkt dat het om één van de ontvoerders van Guido gaat. Het is echter iemand die ook een tweedehandszaak wil beginnen en Walter uitnodigt voor een etentje om hem te overtuigen zijn eigen pand te verkopen. Walter gaat niet in op het aanbod en komt te weten dat de man in opdracht van Gerard Van de Caveye werkt. Die heeft namelijk het pand naast dat van Walter gekocht en wil meteen uitbreiden. Met de hulp van Willy - en zijn kennis van de stad - lukt het Walter om de man af te schepen.

Aflevering 306 om 10.03.17
Aflevering 299 om 18.46.09

De vreemde boodschappen

De ontvoering van Guido spookt door het hoofd van Walter en op een dag vindt hij een videocassette van de ontvoerders terug in zijn brievenbus. François neemt Walter een tijdje later in vertrouwen dat de ontvoerders 150 miljoen frank losgeld eisen. Walter wil zijn steentje bijdragen en toont zijn steun aan Marie-Rose en Peter. Marie-Rose hoopt vooral dat Walter zijn mond kan houden. Ook Anna kan de steun van haar broer nu goed gebruiken en ze verwijt hem dat hij de laatste tijd nog amper over de vloer komt. Walter komt te horen dat er een conflict is tussen Anna en Ben over de opvoeding van Lovelu en komt tussenbeide. Het lukt hem echter niet om Anna tot inkeer te brengen over haar mening over Ben.

GuidoClair3 Seizoen4
Walter gaat onmiddellijk naar het ziekenhuis met François Van den Bossche wanneer hij te weten komt wat er met Guido Van Den Bossche en Peter Van den Bossche gebeurd is. Hij is blij dat ze alletwee ongedeerd zijn.
HenkBabbetePeter9 Seizoen4

Guido en Marie-Rose De Putter zetten hun scheiding in gang en Guido vindt opnieuw liefde bij psychologe Claire De Ruyter. Guido wil de goedkeuring van zijn nonkel Walter vragen, en Walter vindt het fantastisch dat zijn neef en Claire een koppel zijn. Hij kent haar namelijk omdat ze al enkele jaren samenwerken. Walter stuurt af en toe parochianen in nood naar Claire.

Peter is naar Amerika vertrokken om te gaan studeren, maar hij raakt daar al snel in de problemen. Samen met zijn nieuwe vriendin Willeke De Vries belandt hij in een sekte. Hij experimenteert bovendien met drugs en zet zich van zijn familie af. Wanneer Peter weer enkele dagen in België is, maakt hij ruzie met zowat iedereen. Walter besluit de jongen onder zijn hoede te nemen, maar hij wil niet luisteren en vertrekt terug naar de sekte van Salomon.

Walter reist Peter achterna, maar kan niet zomaar binnendringen in de sekte. Leider Salomon wordt zwaar beveiligd en Walter moet uiteindelijk undercover gaan om tot bij Peter te geraken. Hij treft Peter aan, volledig gedrogeerd aan pillen. De andere sekteleden ondervinden al snel dat Walter binnengedrongen is, en slaan alarm. Walter moet noodgedwongen zonder Peter naar huis terugkeren. Enkele weken later krijgen Walter en de familie het verschrikkelijke nieuws te horen dat de sekteleden allemaal massaal zelfmoord gepleegd hebben.

HetProces5 Seizoen5

Het overlijden van Peter Van den Bossche valt Walter zwaar. Hij heeft er spijt van dat hij Peter niet mee kon nemen naar huis, toen hij in Amerika was. De begrafenis wordt dan ook een emotionele plechtigheid voor Walter, en hij staat erop de dienst zelf uit te voeren.

WalterVerliefd11 Seizoen5

Ook het proces van Rita Van den Bossche laat Walter niet koud. Hij wil er vooral zijn voor zijn zus Anna Dierckx. Samen gaan ze Rita geregeld bezoeken in de gevangenis, maar dat is niet gemakkelijk voor Anna. Walter speelt altijd voor bemiddelaar tussen de twee, wanneer er weer discussies ontstaan.

WalterVerliefd14 Seizoen5

Walter heeft dringend een hulp in het huishouden nodig, en neemt een inwonende huishoudster aan: Carine Wattez. Carine is echter een mooie, jonge verschijning, die maar al te graag met Walter flirt. De twee kunnen het goed met elkaar vinden, en hebben vaak lange gesprekken met elkaar tot diep in de nacht. Carine interpreteert dit fout en probeert Walter te kussen. Walter is volledig van zijn melk en ontslaat haar.

De weken nadien blijft Carine hem benaderen. Ze heeft gevoelens voor Walter, en is ervan overtuigd dat hij hetzelfde voor haar voelt. Walter kiest voor zijn geloof en vraagt aan Carine om uit zijn leven te verdwijnen. Wanneer Carine in het ziekenhuis belandt, komt Walter haar meteen bezoeken. Hij beseft dat hij gevoelens heeft, maar wil er niet aan toegeven. Toch laat hij Carine opnieuw toe in zijn leven.

De familie begint door te hebben dat er meer aan de hand is, en vooral Anna Dierckx stelt zich vragen bij de plotse aanwezigheid van Carine. De parochie van Walter heeft het ook in de gaten, en ze kunnen niet langer zwijgen. De vicaris zorgt ervoor dat Walter naar een nieuwe parochie moet verhuizen. Walter is razend en begint aan zijn geloof te twijfelen. Toch doet hij wat er van hem gevraagd wordt en samen met Carine gaat hij op zoek naar een nieuwe woning. Die vinden ze, en opnieuw trekt Carine bij hem in.

WalterCarine3 Seizoen6

Walter en Carine Wattez wonen nu al enkele weken in hun nieuwe woning aan de andere kant van de stad. Voor de buitenwereld is zij gewoon een huishoudsters, maar eigenlijk zijn ze stiekem verliefd. Anna Dierckx en Albert Thielens komen geregeld langs, en merken al snel dat er meer aan de hand is tussen de twee. Carine hoopt dat Walter eindelijk eerlijk zal zijn, en voor haar zal kiezen. Wanneer ze beseft dat dat nooit zal gebeuren, maakt ze de keuze voor hem. Ze vertrekt en zoekt een ex-vriend op om daar te gaan wonen.

ArtsenZonderGrenzen14 Seizoen6
SF06 09

Door de plotse dood van François Van den Bossche krijgt Walter het opnieuw moeilijk. François was niet alleen een goede vriend van de familie, maar ook een goede persoonlijke vriend van Walter. Wanneer het testament van François wordt voorgelezen, krijgt Walter het moeilijk.

De serie maakt een sprong in de tijd van 7 jaar

Zeven jaar later. Walter heeft ondertussen weer het vertrouwen van de kerk gekregen, en wordt gepromoveerd. Hij is nu de directeur van enkele Katholieke rusthuizen in het land. Bovendien is hij opnieuw verhuisd, en woont hij nu in het appartement van François Van den Bossche, dat hij van Mieke Van den Bossche en Bart Van den Bossche gekocht heeft.

Mieke woont nu al een tijdje in Tanzania, waar ze voor Artsen Zonder Grenzen werkt. Ze loopt er echter malaria op, en moet dringend naar België gerepatrieerd worden. Haar toestand gaat zienderogen achteruit en Walter wordt er bij gehaald als priester. Als bij wonder overleeft Mieke haar ziekte, en geneest ze volledig.

Na de dood van Claire De Ruyter, heeft Guido Van Den Bossche opnieuw het liefdesgeluk gevonden. Hij vraagt zijn vriendin Els D'hollander ten huwelijk. Ze trouwen en heel de familie komt bij elkaar in het Hilton hotel om dit te vieren. Maar het feest krijgt een onaangenaam einde wanneer een meedogenloze huurmoordenaar de Van den Bossches gijzelt in het Antwerpse Hilton Hotel. Een diplomaat wordt zonder meer afgemaakt. Uiteindelijk verliezen de gijzelaars hun geduld en blazen ze het hele hotel op.

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Binnenkort

Bij de start van seizoen 16 heeft een tijdsprong van 3 jaar plaatsgevonden. In de eerste scène bezoeken Anna Dierckx en Albert Thielens het graf van Walter, die een aantal maanden voordien blijkt te zijn overleden. Een eenvoudig griepje werd hem fataal, omdat hij door zijn besmetting met het hiv-virus (via Carine Wattez) een verzwakt immuunsysteem had.

Anna stoort zich er mateloos aan dat haar familieleden niet echt lijken te rouwen, en dat niemand staat te springen om een mooie grafzerk te sponsoren. Later zal blijken dat de dood van Walter vooral voor Kobe Dierckx een enorme klap is geweest. Hij ontwikkelde er schizofrenie door en belandde tijdlang in een psychiatrische instelling.

Trivia

  • Acteur Guido Horckmans moest de serie verlaten omdat de makers een verjongingsactie wilden doorvoeren. Walter was één van de vele personages die sneuvelden. Later werd bekend gemaakt dat de acteur symptomen van dementie begon te vertonen.
  • Bij de start van seizoen 16, dat zich 3 jaar later afspeelt, wordt duidelijk dat Walter overleden is.

Quotes

Terugkerende uitspraak
Walter: Jezus, Christus!

Generiek

Galerij

Foto's

Lees Meer

  • Voor meer informatie over de familie Dierckx, zie hier.
  • Voor meer informatie over de relaties van Walter, zie hier.