FANDOM

† Willy De Clippeleire
Seizoenen 123456 ProfielWillyS2
Eerste verschijning Aflevering 5 - 3 januari 1992
Laatste verschijning Aflevering 1000 - 30 september 1996
Gespeeld door Hans Van Cauwenberghe
Kinderen -
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Nevenpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Willy De Clippeleire is een nevenpersonage dat van 3 januari 1992 tot en met 30 september 1996 vertolkt werd door Hans Van Cauwenberghe.

Familie en Liefdesleven

Willy is stiekem een hopeloze romanticus en hoopt op het ideale meisje. Binnen zijn vriendengroep 'De Bende van Cartouche' doet hij zich vaak stoerder voor dan hij eigenlijk is. Hij heeft een korte relatie met Niki, maar wordt door haar zwaar gekwetst. Hij probeert model Vanessa te strikken, maar zij dumpt Willy door zijn reputatie van vrouwenverslinder. Nadien worden Willy en Manou Van Steen een koppel.

Studies en Beroepsleven

Willy zit in zijn laatste jaar humaniora en zit in de klas met o.a. Jean-Pierre Langens en Picasso. Na zijn laatste jaar gaat hij als arbeider aan de slag op een boot tot hij in Hamburg bijna opgepakt wordt tijdens een drugsinval van de politie. Terug in België gaat hij werken bij een firma in afbraakwerken. Een tijdje later wordt hij opgepakt als deserteur omdat hij zijn legerdienst weigert uit te voeren. Na een korte gevangenisstraf moet hij burgerdienst doen op de afdeling Milieu.

Verhaallijnen

Schermafbeelding 2019-01-29 om 22.02.05

Verjaardagsfuif

Willy viert zijn 18de verjaardag en geeft een grote fuif in Het Vissershuis. Peter zegt tegen zijn vrienden dat hij zijn tante Marleen meebrengt in de hoop iedereen jaloers te maken. Op het feestje zelf duikt Marleen echter niet op, maar slaat de vonk wel over tussen Mark en Veronique.

Schermafbeelding 2019-02-12 om 21.20.34

Herman in nood

Cafébaas Herman heeft een ongeluk in Het Vissershuis en breekt zijn arm. Willy en zijn vrienden willen Herman uit de nood helpen en stellen voor om een tijdje het café over te nemen. Picasso gaat achter de toog staan en Willy helpt opdienen. Herman is blij met de hulp, maar is nog blijer als zijn arm terug uit de gips mag.

Schermafbeelding 2019-04-05 om 15.48.41

De zelfstandigen

Willy en Jean-Pierre willen een extra zakgeldje verdienen en Willy ontmoet een louche zakenman die hem, Jean-Pierre en Picasso wil inschakelen als koerierjongens voor zijn zaakjes. Picasso vertrouwt het allemaal niet, maar Willy ziet het idee wel zitten en maakt een afspraak met de man in het café om alles te regelen.

Schermafbeelding 2019-04-10 om 18.57.15

De dood van Mark

In Het Vissershuis komt het nieuws binnen dat Mark overleden is. Willy en de rest willen graag iets voor zijn begrafenis regelen en Willy gaat dit samen met Picasso afspreken bij pastoor Walter. De dood van Mark heeft een grote invloed op de vrienden en ze kunnen het nieuws niet goed verwerken.

Schermafbeelding 2019-04-28 om 17.15.00

Pesterijen

Na de dood van Mark ontmoet Veronique de Marokkaan Mohammed. Dit schiet in het verkeerde keelgat bij Peter en ook Willy en Jean-Pierre volgen Peter in zijn racistische opmerkingen. Picasso en Birgit steunen Mohammed en er ontstaat een tweekamp in de vriendengroep. De volgende weken worden de pesterijen van Peter, Willy en Jean-Pierre steeds erger en erger.

Screenshot 2019-05-31 at 16.14.35

Feestje loopt uit de hand

Peter vertelt aan Picasso, Mohammed en Birgit dat hij een verzoeningsfeestje wil organiseren bij hem thuis. Willy, Jean-Pierre en Chantal zijn ook aanwezig. Het feestje wordt even verstoord door bezoek van de politie, maar daarna ontspoort het volledig. Peter sleurt Birgit mee naar boven en komt pas veel later terug beneden. Birgit loopt huilend weg en een tijdje later staat de politie terug voor de deur...

Aflevering 119 08.41.18
Aflevering 133 om 20.26.00

Het proces van Peter

Peter is aangehouden voor de aanranding van Birgit. In afwachting van zijn proces wordt hij vrijgelaten en Peter maakt duidelijk dat hij verwacht dat Willy en Jean-Pierre zijn verhaal bevestigen. Willy vindt dat Peter deze keer te ver is gegaan, maar verklaart in de rechtbank toch dat hij niets gezien heeft. Peter wordt volledig vrijgesproken. Willy en Jean-Pierre willen het verleden laten rusten en zoeken toenadering tot Picasso. De Bende van Cartouche is weer volledig, maar iedereen heeft het nog steeds moeilijk met Peter. Wanneer hij de vader van Mohammed uit een brand redt, wordt Peter echter gebombardeerd tot grote held in Het Vissershuis. Enkel Birgit wil niets meer met Peter te maken hebben en zondert zich af van de groep. Na verloop van tijd vertelt ze de waarheid, namelijk dat Peter haar helemaal niet aangerand heeft.

Aflevering 127 om 11.04.20
Aflevering 166 20.47.25

Ontsnappen uit Hamburg

Willy loopt op wolkjes wanneer hij zijn vriendin Niki voorstelt aan zijn vrienden. Een tijdje later wordt hij echter door Niki gedumpt en dat weegt zwaar op hem. Willy zou normaal mee naar het leger gaan met Peter en Jean-Pierre, maar gaat van de ene dag op de andere op een boot werken als arbeider. Willy voelt zich slecht door de relatiebreuk en heeft een tijdje verandering van omgeving nodig. Hij laat zijn vrienden in de steek zonder afscheid te nemen, maar stuurt wel geregeld brieven naar Het Vissershuis. Peter krijgt echter een andere soort brief waarin staat dat Willy in de problemen zit. Hij is samen met zijn maat Jimmy op de vlucht in Hamburg omdat de politie een drugsinval deed op het schip waar hij werkt. Willy moet onderduiken en Peter reist samen met Jean-Pierre naar Hamburg om Willy het land uit te smokkelen. Ze botsen bijna op problemen aan de grens, maar slagen erin om Willy veilig thuis te krijgen.

Aflevering 167 21.10.04
Aflevering 187 19.13.59

Nieuwe job

In België gaat Willy onmiddellijk op zoek naar een job en hij kan beginnen bij een firma in afbraakwerken. Hij kan het goed vinden met zijn collega's en zet samen met de mannen vaak een stapje in de wereld. Willy krijgt echter een brief van het leger dat hij alsnog zich moet aanmelding voor zijn legerdienst. Op aanraden van een collega, besluit Willy dit te negeren. Dankzij zijn nieuwe job heeft Willy plotseling veel meer geld en hij wil dit inwrijven bij zijn vrienden van het Vissershuis. Peter en Jean-Pierre waarderen dit niet en vinden dat Willy volledig veranderd is sinds hij met die collega's omgaat. Wanneer Willy op aanraden van zijn collega's ook een tattoo laat zetten, vinden zijn vrienden dat ook een slecht idee. Willy heeft niets in de gaten en hoopt dat hij met zijn geld erin zal slagen om de meisjes van Het Vissershuis in te palmen.

Aflevering 193 20.15.53
Aflevering 209 21.35.33

Willy in de problemen

Willy gaat samen met zijn collega's aan de slag in het restaurant van Monique, maar het klikt absoluut niet tussen de twee. Ondertussen voelt hij zich eenzaam, omdat Picasso naar Parijs vertrokken is en Peter en Jean-Pierre naar het leger zijn. Willy hangt nog steeds veel rond in Het Vissershuis en valt de meisjes lastig. Hij probeert zowel Babette als Chantal te kussen en hij wordt hardhandig aangepakt door cafébaas Herman. Willy verontschuldigt zich en voelt zich vooral eenzaam. Hij wil terug wat spanning in zijn leven en wanneer hij via Peter te weten komt dat stakers de kantoren van VDB Electronics bezet hebben, gaat Willy er vermomd naartoe. Hij wordt opgepakt door de politie en daar komt aan het licht dat Willy zijn legerdienst niet doet en dus een deserteur is. Willy vliegt in de gevangenis, maar kan rekenen op de hulp van Peter en zijn advocaat voor zijn vrijlating.

Aflevering 225 10.27.44
Aflevering 238 10.38.58

Groene jongen

Omdat Willy nog altijd niet naar het leger wil, moet hij als alternatieve straf zijn burgerdienst doen bij de milieudienst van de stad. Willy voelt zich hier in zijn nopjes omdat hij elke dag in de natuur kan werken en ook veel vrijheid krijgt van zijn baas. Willy wordt echt een groene jongen en klaagt dat er in de politiek te weinig aandacht geschonken wordt aan het milieu. Jan is onlangs in de gemeentepolitiek gestapt en belooft aan Willy dat zijn partij in de toekomst zich meer zal inzetten voor het milieu. Willy wil nog een stapje verder gaan en stapt mee in de politieke partij en hoopt dat hij bij de volgende verkiezingen verkozen zal worden. Dankzij zijn goede humeur van de afgelopen weken, ligt Willy weer goed in de groep en hij gaat samen met Herman en de vrienden naar een karaokebar om de verjaardag van Herman te vieren.

Trivia

  • Toen Hans Van Cauwenberghe in 1992 zijn debuut maakte als de 18-jarige Willy, was de acteur reeds 28 jaar.
  • Het personage is indertijd uit de reeks geschreven om na de tijdsprong van januari 1997 ruimte te maken voor nieuwe gezichten. Om diezelfde reden liepen in die periode ook de verhaallijnen van andere jongeren, zoals Jean-Pierre Langens en Picasso, ten einde.
  • In 2016 duikt Hans Van Cauwenberghe opnieuw op in Familie, dit keer als gastpersonage George.

Foto's

Lees Meer